Rezolucja 2023/1917 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia (ETF) za rok budżetowy 2021

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1917
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia (ETF) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji Kształcenia za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0135/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiej Fundacji Kształcenia (zwanej dalej "Fundacją") na rok budżetowy 2021 wyniósł 21 402 739 EUR, czyli 2,13 % więcej niż w 2020 r.; mając na uwadze, że budżet Fundacji pochodzi w całości z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy 2021 Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Fundacji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
z uznaniem zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 doprowadziły do osiągnięcia wysokiego wskaźnika wykonania środków na zobowiązania na bieżący rok w wysokości 99,91 %, co oznacza niewielki wzrost o 0,04 % w porównaniu z rokiem 2020; zwraca jednak uwagę, że wskaźnik wykonania środków na płatności w bieżącym roku wyniósł 86,23 %, co oznacza spadek o 9,43 % w porównaniu z rokiem 2020;
Wydajność
2.
zauważa, że program prac Fundacji na 2021 r. został ukończony w 95,58 %, co stanowi najlepszy wynik w ciągu ostatnich pięciu lat, a wskaźnik terminowego ukończenia wyniósł 91,15 %; z uznaniem zauważa, że Fundacja przekroczyła cele w przypadku wszystkich kluczowych wskaźników skuteczności działania;
3.
odnotowuje kluczowe osiągnięcia Fundacji w 2021 r., których podstawą są trzy cele strategiczne: adekwatność i przewidywanie umiejętności, rozwój i walidacja umiejętności oraz wyniki i jakość polityki kształcenia i szkolenia; zauważa, że cele te są realizowane przez Fundację w ramach trzech podstawowych usług: centrum wiedzy, monitorowania i oceny oraz doradztwa w zakresie polityki;
4.
odnotowuje nowe inicjatywy zainicjowane przez Fundację w 2021 r., takie jak analiza pozycjonowania umiejętności ekologicznych i wolnych miejsc pracy w krajach partnerskich z wykorzystaniem dużych zbiorów danych, a także analizy zakresu, warunków i potencjału pracy za pośrednictwem platform internetowych w krajach Partnerstwa Wschodniego i Bałkanów Zachodnich; zauważa, że w 2021 r. Fundacja z powodzeniem przetransponowała zmiany w zapotrzebowaniu na umiejętności, zarówno bieżące, jak i przewidywane, na wymogi w zakresie dostosowania w celu dopasowania strategii politycznych, a mianowicie rozszerzenia swojej sieci doskonałości; odnotowuje ponadto stały rozwój forum Fundacji na rzecz zapewniania jakości, skupiającego 22 kraje partnerskie w ramach platformy dwustronnego i wielostronnego dialogu na temat zarządzania kształceniem i szkoleniem zawodowym; podkreśla działania Fundacji mające na celu pomoc krajom w okresie transformacji i krajom rozwijającym się w wykorzystaniu potencjału ich kapitału ludzkiego poprzez reformę systemów kształcenia, szkolenia i rynku pracy w kontekście polityki Unii w zakresie stosunków zewnętrznych;
5.
ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Fundacji "Umiejętności na rzecz rozwoju przedsiębiorczości" 2 , która odpowiada na potrzebę dostosowania umiejętności poprzez powiązanie kształcenia i szkolenia zawodowego z małymi i średnimi przedsiębiorstwami (MŚP) w krajach sąsiadujących z Unią, krajach objętych procesem rozszerzenia i krajach Azji Środkowej; podkreśla, że dzięki tej inicjatywie przedsiębiorstwa mogą reagować na wyzwania, w tym te wynikające z pandemii COVID-19, oraz radzić sobie z nimi poprzez budowanie bardziej ekologicznych, inkluzywnych i innowacyjnych społeczeństw oraz pobudzanie zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności, a zatem gwarantuje ona rozwój biznesu i ciągłość działania przedsiębiorstwa;
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Fundacja zacieśniła współpracę i stosunki z krajami partnerskimi w regionach objętych polityką sąsiedztwa i rozszerzenia UE; z zadowoleniem przyjmuje również fakt, że w marcu 2022 r. Fundacja dokonała przeglądu swojej współpracy z Rosją i Białorusią w następstwie niczym niesprowokowanej i nieuzasadnionej rosyjskiej agresji na Ukrainę i zaprzestała wszelkiej współpracy;
7.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę fundacji, aby monitorować kryzys na Ukrainie i reagować tam, gdzie jest to możliwe i stosowne, w ścisłej współpracy z różnymi służbami Komisji, wykorzystywać swoją wiedzę fachową i wiedzę na temat systemów kształcenia i szkolenia w danym kraju, a jednocześnie wzmacniać partnerstwo z lokalnymi zainteresowanymi stronami i nie tylko;

Polityka kadrowa

8.
zauważa, że 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 102,3 %, gdyż przyjęto 88 pracowników na czas określony w celu obsadzenia 86 stanowisk tego rodzaju (w tym dwóch dodatkowych pracowników zatrudnionych na czas określony w celu zrównoważenia pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy zgodnie z art. 38 ust. 2 rozporządzenia finansowego Fundacji) zatwierdzonych w budżecie Unii (w porównaniu z 86 zatwierdzonymi stanowiskami w 2020 r.); odnotowuje ponadto, że w 2021 r. Fundacja zatrudniała 42 pracowników kontraktowych i jednego pracownika miejscowego;
9.
z dużym zaniepokojeniem zauważa, że równowaga geograficzna nadal stanowi wyzwanie; zwraca uwagę, że 43 % pracowników Fundacji to obywatele państwa członkowskiego, w którym się ona znajduje; wyraża głębokie zaniepokojenie faktem, że jedynie 16,8 % personelu Fundacji pochodzi z państw członkowskich, które przystąpiły do Unii po 2004 r., choć owe państwa członkowskie reprezentują 23,2 % ludności; zauważa, że Fundacja stosuje procedurę selekcji w oparciu o kryteria merytoryczne, a w przypadku osób o takich samych kwalifikacjach wybiera kandydatów pochodzących ze słabiej reprezentowanych krajów; wzywa Fundację, aby nadała równowadze geograficznej najwyższy priorytet w procedurach rekrutacyjnych i poinformowała organ udzielający absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;
10.
zauważa, że jeśli chodzi o równowagę płci, w 2021 r. sześciu na dziesięciu członków kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla stanowiły kobiety (tak samo jak w 2020 r.); w kwestii równowagi płci zauważa, że wśród członków zarządu 40 % to mężczyźni, a 60 % to kobiety (odpowiednio 10 i 15 członków), natomiast wśród całego personelu 34 % to mężczyźni, a 66 % to kobiety (odpowiednio 44 i 87 członków); przypomina, jak ważne jest zapewnienie równowagi płci, i wzywa Fundację do uwzględnienia tego aspektu podczas przyszłych nominacji;
11.
zauważa, że podczas pandemii COVID-19 w 2021 r. Fundacja oferowała wszystkim współpracownikom zdalne usługi zaufanych doradców; zauważa z zadowoleniem, że wszyscy nowi pracownicy wzięli udział w spotkaniu wprowadzającym na temat molestowania, a także w prezentacji przeprowadzonej przez zaufanych doradców; ubolewa jednak, że niektórzy pracownicy mają dostęp jedynie do nieformalnej procedury; zauważa, że w 2021 r. nie zarejestrowano przypadków molestowania, nie prowadzono dochodzeń w takich sprawach ani nie wniesiono do sądu żadnych spraw dotyczących molestowania;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

12.
zauważa, że Fundacja opublikowała wszystkie deklaracje o konflikcie interesów, a także życiorysy członków zarządu oraz kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla;
13.
zauważa, że Fundacja nie opracowała jeszcze specjalnej strategii w zakresie zarządzania konfliktami interesów i zapobiegania im; zauważa jednak, że w 2018 r. Fundacja opracowała kompleksowe zestawienie kwestii związanych z etyką, obejmujące również konflikt interesów; zauważa ponadto, że w 2021 r. dokonano aktualizacji w celu wprowadzenia najnowszych odniesień regulacyjnych;

Zamówienia publiczne

14.
zauważa, że jeśli chodzi o zamówienia publiczne, dążono do synergii z innymi instytucjami, wykonując systematyczną ocenę możliwości ad hoc w odniesieniu do wszystkich potrzeb w tym zakresie; zauważa, że w 2021 r. Fundacja była stroną 28 umów międzyinstytucjonalnych, dziesięciu umów o gwarantowanym poziomie usług i pięciu umów otwartych dla innych agencji;
15.
zauważa, że elektroniczne składanie ofert przetargowych stało się normą w Fundacji; z zadowoleniem przyjmuje, że nowo utworzona grupa robocza ds. zielonych zamówień publicznych przetestowała ekologiczne kryteria wyboru i udzielania zamówień;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

16.
odnotowuje odpowiedź Fundacji na uwagę zawartą w sprawozdaniu Trybunału za 2020 r. dotyczącą nieprzestrzegania 12. zasady kontroli wewnętrznej oraz środków podjętych przez Fundację; zauważa, że Fundacja zastosowała się do zalecenia Trybunału, dokonując gruntownego i regularnego przeglądu wyjątków i przypadków niezgodności; odnotowuje ponadto opracowanie i wdrożenie nowej polityki Fundacji oraz usprawniony proces postępowania w przypadku odchyleń (wyjątki i przypadki niezgodności); zauważa ponadto, że w 2021 r. Fundacja przeprowadziła szczegółowy przegląd wszystkich decyzji podjętych w związku z pandemią COVID-19 do pierwszego kwartału 2021 r. w celu zapewnienia, aby wszystkie decyzje skutkujące odstępstwem od ram regulacyjnych Fundacji były odpowiednio rejestrowane, w tym odstępstwa o charakterze niefinansowym;
17.
zauważa, że w 2021 r. Fundacja rozpoczęła audyt wewnętrzny dotyczący mechanizmów komplementarności i współpracy między sobą a służbami Komisji, który zostanie zakończony w 2022 r.; zauważa, że audyt ten jest uwzględniony w planie wieloletnim Służby Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS); zauważa również, że Fundacja oficjalnie zamknęła wszystkie poprzednie zalecenia wynikające z audytu IAS i nie ma zaległości, jeśli chodzi o zalecenia z audytów;
18.
przypomina, że Fundacja wciąż nie zareagowała na jedną uwagę Trybunału z 2018 r. dotyczącą procedury udzielenia zamówienia publicznego na usługi agencji pracy tymczasowej, w ramach której to procedury Fundacja zastosowała kryteria udzielenia zamówienia koncentrujące się na niekonkurencyjnych elementach cenowych; odnotowuje, że Fundacja zajmie się tą kwestią w 2023 r., kiedy rozpocznie się następna procedura zamówień na pracowników tymczasowych stosownie do planowanych działań;
19.
odnotowuje pozytywną ocenę Fundacji dotyczącą jej systemu kontroli wewnętrznej, w której zasady kontroli wewnętrznej oceniono jako skuteczne w 82,4 % (71 % w 2020 r.), a 17,6 % jako częściowo skuteczne (29 % w 2020 r.), przy czym konieczne są jedynie niewielkie usprawnienia; odnotowuje odpowiedź Fundacji na ustalenia Trybunału dotyczące rejestru wyjątków, polegającą na gruntownym i regularnym przeglądzie wyjątków i przypadków niezgodności;
20.
zauważa, że Fundacja rozwija i wdraża swoją własną strategię zwalczania nadużyć finansowych, opracowaną z wykorzystaniem metodologii stworzonej przez OLAF;
21.
przypomina o znaczeniu wzmocnienia systemów zarządzania i kontroli w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania Fundacji; zdecydowanie nalega na wprowadzenie wymogu dysponowania skutecznymi systemami zarządzania i kontroli, aby uniknąć potencjalnych konfliktów interesów, brakujących kontroli ex ante lub ex post, niewłaściwego zarządzania zobowiązaniami budżetowymi i prawnymi oraz nieodnotowywania wyjątków w rejestrze odstępstw;

Cyfryzacja i transformacja ekologiczna

22.
z zadowoleniem przyjmuje strategię cyfrową Fundacji i plan jej wdrażania z 2021 r., co ma na celu zwiększenie wykorzystania narzędzi cyfrowych i internetowych do świadczenia usług Fundacji i do współpracy z zainteresowanymi stronami, a także poprawę wydajności wewnętrznej; pochwala przyspieszoną cyfryzację procesów wewnętrznych, takich jak zasoby ludzkie, procesy finansowe, podpis elektroniczny i zarządzanie zamówieniami publicznymi, a także interakcje zewnętrzne, takie jak wykorzystanie narzędzi cyfrowych online do wymiany i spotkań;
23.
odnotowuje konkretne działania wdrożone przez Fundację w 2021 r. w celu zwiększenia przyrostu wydajności, takie jak stosowanie jednolitego zlecenia płatniczego grupującego kilka wniosków o płatność, korzystanie z obiegu pracy pod podpisem cyfrowym w odniesieniu do dokumentów wewnętrznych oraz postępy w zakresie cyfryzacji dzięki pełnemu testowaniu i wdrożeniu narzędzia do zarządzania zamówieniami publicznymi w procesie udzielania zamówień, a także pełna cyfryzacja zarówno wewnętrznej, jak i zewnętrznej komunikacji na potrzeby procesów zarządzania finansami;
24.
zauważa, że w 2021 r. Fundacja przyjęła nową politykę bezpieczeństwa cybernetycznego, opracowaną w ramach skoordynowanego podejścia do bezpieczeństwa, obejmującą ogólną i szczegółową politykę w zakresie bezpieczeństwa informacji; zauważa ponadto, że Fundacja posiada skoordynowaną przekrojową grupę roboczą, której praca obejmuje aspekty cyberbezpieczeństwa, bezpieczeństwa informacji, bezpieczeństwa fizycznego personelu i bezpieczeństwa budynków; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie przez Fundację wykazu zasobów informacyjnych oraz postępy poczynione w 2021 r. z myślą o przejściu do nowego systemu zarządzania rejestrami cyfrowymi;
25.
z zadowoleniem przyjmuje uzyskanie przez Fundację rejestracji systemu ekozarządzania i audytu oraz certyfikatów ISO 14001; pochwala konkretne środki podjęte przez Fundację, obejmujące działania na rzecz ekologizacji w 2021 r. w dziedzinie energii, tworzyw sztucznych, mobilności, emisji i zielonych zamówień publicznych;
26.
przypomina o znaczeniu zwiększenia roli technologii cyfrowych w wewnętrznym funkcjonowaniu Fundacji i zarządzaniu nią, ale również w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Fundacja musi nadal aktywnie działać w tym obszarze, aby uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa informacji przetwarzanych online;
27.
zachęca Fundację do ścisłej współpracy z Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) i zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach UE (CERT-UE), a także do regularnej oceny ryzyka w zakresie infrastruktury informatycznej oraz zapewnienia regularnych audytów i testów swojego cyberbezpie- czeństwa; sugeruje oferowanie regularnie aktualizowanych programów szkoleniowych w zakresie cyberbezpieczeń- stwa dla wszystkich pracowników Fundacji;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

28.
zauważa, że w 2021 r. Fundacja nadal ściśle współpracowała z siecią agencji UE w celu wymiany wiedzy na temat zarządzania kryzysem związanym z COVID-19 i nowych przepisów dotyczących telepracy; odnotowuje działania wspierające wdrożone przez Fundację na rzecz dalszego zarządzania pandemią, takie jak m.in. rozpatrywanie wniosków o wydanie certyfikat COVID, zawarcie porozumień z trzema ośrodkami medycznymi oraz podjęcie decyzji przez dyrektora w sprawie okularów i dodatków na sprzęt biurowy do użytku domowego;

Inne uwagi

29.
zauważa, że w 2021 r. Fundacja z powodzeniem zaangażowała się w partnerstwa medialne na rzecz kampanii na temat przyszłości pracy i przyszłości uczenia się, co odpowiada oczekiwaniom szerokiej publiczności; odnotowuje ponadto zaangażowanie Fundacji na różnych kanałach mediów społecznościowych, które skutkowało poprawą wskaźników w 2021 r.; wzywa Fundację do wzmożenia wysiłków i przekazywania obywatelom Unii i ogółowi społeczeństwa odpowiednich informacji na temat swoich wyników jasnym i przystępnym językiem; wzywa Fundację do zapewnienia większej przejrzystości i odpowiedzialności publicznej poprzez lepsze korzystanie z mediów, w tym mediów społecznościowych;
30.
z zadowoleniem odnotowuje długotrwałe partnerstwo i wspólne prace Fundacji z Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) i Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) w ramach odpowiednich umów o współpracy, a także przygotowanie w 2021 r. i wejście w życie w 2022 r. umowy z Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) w celu wspólnego korzystania z usług księgowych; wzywa Fundację, aby nadal rozwijała efekty synergii (np. w dziedzinie zasobów ludzkich, zarządzania budynkami, usług informatycznych i bezpieczeństwa), prowadziła wymianę dobrych praktyk, zwłaszcza w dziedzinach będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania, oraz zbadała możliwości rozszerzenia swojej działalności i porozumień roboczych z innymi organami i agencjami Unii w celu poprawy wydajności;
31.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 141 z 29.3.2022, s. 23.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024