PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Prokuratury Europejskiej za rok budżetowy 2021,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0079/2023),
A. mając na uwadze, że Prokuraturę Europejską (EPPO) ustanowiono rozporządzeniem Rady (UE) 2017/1939 1 ;
B. mając na uwadze, że EPPO jest nową niezależną prokuraturą Unii i jest właściwa do spraw dochodzenia i ścigania przestępstw przeciwko interesom finansowym Unii oraz stawiania przed sądem sprawców i współsprawców przestępstw przewidzianych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 2 i określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/1939;
C. mając na uwadze, że EPPO interweniuje w sytuacjach, w których tylko organy krajowe mogłyby prowadzić postępowanie przygotowawcze oraz wnosić i popierać oskarżenia w sprawach dotyczących danych przestępstw, ale ich uprawnienia kończyły się na granicach ich kraju, a inne organizacje, takie jak Eurojust, OLAF i Europol, nie miały uprawnień niezbędnych do prowadzenia odpowiednich postępowań przygotowawczych oraz wnoszenia i popierania oskarżeń w sprawach przestępstw;
D. mając na uwadze, że kompetencje EPPO obejmują szereg rodzajów nadużyć finansowych, w tym oszustwa związane z VAT powodujące szkody powyżej 10 mln EUR, pranie pieniędzy, korupcję i inne, w odniesieniu do których EPPO pełni funkcję prokuratora we właściwych sądach uczestniczących państw członkowskich, do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy;
E. mając na uwadze, że akty proceduralne EPPO podlegają kontroli sądowej sprawowanej przez sądy krajowe, a Trybunał Sprawiedliwości - w drodze orzeczeń w trybie prejudycjalnym lub kontroli sądowej tych aktów - ma uprawnienia uzupełniające do zapewnienia spójnego stosowania prawa Unii;
F. mając na uwadze, że EPPO składa się ze szczebla centralnego z siedzibą główną w Luksemburgu, w którego skład wchodzą Europejski Prokurator Generalny, 22 prokuratorów europejskich (po jednym z każdego uczestniczącego kraju UE) i dyrektor administracyjny, i szczebla zdecentralizowanego (krajowego), w którego skład wchodzą delegowani prokuratorzy europejscy (EDP) w 22 uczestniczących państwach członkowskich UE;
G. mając na uwadze, że na szczeblu centralnym Europejski Prokurator Generalny wraz z 22 prokuratorami europejskimi tworzy kolegium Prokuratury Europejskiej oraz nadzoruje postępowania przygotowawcze oraz wnoszenie i popieranie oskarżeń w sprawach przestępstw prowadzone przez EDP, którzy działają na szczeblu krajowym całkowicie niezależnie od swoich organów krajowych;
H. mając na uwadze, że zgodnie z art. 93 rozporządzenia (UE) 2017/1939 dyrektor administracyjny EPPO, działający w charakterze urzędnika zatwierdzającego Prokuratury Europejskiej, wykonuje jej budżet na własną odpowiedzialność i w ramach ograniczeń zatwierdzonych w budżecie oraz co roku przesyła władzy budżetowej wszystkie informacje mające znaczenie z punktu widzenia wyników wszelkich procedur oceny;
I. mając na uwadze, że zgodnie z art. 50 ust. 2 regulaminu finansowego EPPO księgowy Komisji pełni również funkcję księgowego EPPO i jest odpowiedzialny za przygotowanie rocznych sprawozdań finansowych skonsolidowanych ze sprawozdaniami finansowymi Unii;
J. mając na uwadze, że w obecnych ramach końcowe roczne sprawozdania finansowe są kontrolowane przez Trybunał Obrachunkowy, a do Rady należy zalecenie, a do Parlamentu Europejskiego - decyzja o udzieleniu absolutorium dyrektorowi administracyjnemu Prokuratury Europejskiej z wykonania budżetu za dany rok budżetowy;
K. mając na uwadze, że Prokuratura Europejska rozpoczęła działalność operacyjną 1 czerwca 2021 r., a 24 czerwca 2021 r. uzyskała autonomię finansową od Komisji Europejskiej i sporządza w tym roku pierwszy zestaw rocznych sprawozdań finansowych;
Zarządzanie budżetem i finansami
Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna
Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników
Ramy etyczne i przejrzystość
Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych
Budynki i ochrona
Środowisko i zrównoważony rozwój
Współpraca międzyinstytucjonalna
Komunikacja