Rezolucja 2023/1908 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Prokuratury Europejskiej za rok budżetowy 2021

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1908
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Prokuratury Europejskiej za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Prokuratury Europejskiej za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0079/2023),

A. mając na uwadze, że Prokuraturę Europejską (EPPO) ustanowiono rozporządzeniem Rady (UE) 2017/1939 1 ;

B. mając na uwadze, że EPPO jest nową niezależną prokuraturą Unii i jest właściwa do spraw dochodzenia i ścigania przestępstw przeciwko interesom finansowym Unii oraz stawiania przed sądem sprawców i współsprawców przestępstw przewidzianych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 2  i określonych w rozporządzeniu (UE) 2017/1939;

C. mając na uwadze, że EPPO interweniuje w sytuacjach, w których tylko organy krajowe mogłyby prowadzić postępowanie przygotowawcze oraz wnosić i popierać oskarżenia w sprawach dotyczących danych przestępstw, ale ich uprawnienia kończyły się na granicach ich kraju, a inne organizacje, takie jak Eurojust, OLAF i Europol, nie miały uprawnień niezbędnych do prowadzenia odpowiednich postępowań przygotowawczych oraz wnoszenia i popierania oskarżeń w sprawach przestępstw;

D. mając na uwadze, że kompetencje EPPO obejmują szereg rodzajów nadużyć finansowych, w tym oszustwa związane z VAT powodujące szkody powyżej 10 mln EUR, pranie pieniędzy, korupcję i inne, w odniesieniu do których EPPO pełni funkcję prokuratora we właściwych sądach uczestniczących państw członkowskich, do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy;

E. mając na uwadze, że akty proceduralne EPPO podlegają kontroli sądowej sprawowanej przez sądy krajowe, a Trybunał Sprawiedliwości - w drodze orzeczeń w trybie prejudycjalnym lub kontroli sądowej tych aktów - ma uprawnienia uzupełniające do zapewnienia spójnego stosowania prawa Unii;

F. mając na uwadze, że EPPO składa się ze szczebla centralnego z siedzibą główną w Luksemburgu, w którego skład wchodzą Europejski Prokurator Generalny, 22 prokuratorów europejskich (po jednym z każdego uczestniczącego kraju UE) i dyrektor administracyjny, i szczebla zdecentralizowanego (krajowego), w którego skład wchodzą delegowani prokuratorzy europejscy (EDP) w 22 uczestniczących państwach członkowskich UE;

G. mając na uwadze, że na szczeblu centralnym Europejski Prokurator Generalny wraz z 22 prokuratorami europejskimi tworzy kolegium Prokuratury Europejskiej oraz nadzoruje postępowania przygotowawcze oraz wnoszenie i popieranie oskarżeń w sprawach przestępstw prowadzone przez EDP, którzy działają na szczeblu krajowym całkowicie niezależnie od swoich organów krajowych;

H. mając na uwadze, że zgodnie z art. 93 rozporządzenia (UE) 2017/1939 dyrektor administracyjny EPPO, działający w charakterze urzędnika zatwierdzającego Prokuratury Europejskiej, wykonuje jej budżet na własną odpowiedzialność i w ramach ograniczeń zatwierdzonych w budżecie oraz co roku przesyła władzy budżetowej wszystkie informacje mające znaczenie z punktu widzenia wyników wszelkich procedur oceny;

I. mając na uwadze, że zgodnie z art. 50 ust. 2 regulaminu finansowego EPPO księgowy Komisji pełni również funkcję księgowego EPPO i jest odpowiedzialny za przygotowanie rocznych sprawozdań finansowych skonsolidowanych ze sprawozdaniami finansowymi Unii;

J. mając na uwadze, że w obecnych ramach końcowe roczne sprawozdania finansowe są kontrolowane przez Trybunał Obrachunkowy, a do Rady należy zalecenie, a do Parlamentu Europejskiego - decyzja o udzieleniu absolutorium dyrektorowi administracyjnemu Prokuratury Europejskiej z wykonania budżetu za dany rok budżetowy;

K. mając na uwadze, że Prokuratura Europejska rozpoczęła działalność operacyjną 1 czerwca 2021 r., a 24 czerwca 2021 r. uzyskała autonomię finansową od Komisji Europejskiej i sporządza w tym roku pierwszy zestaw rocznych sprawozdań finansowych;

1.
z zadowoleniem przyjmuje pozytywną opinię Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na temat wiarygodności rachunków EPPO za rok budżetowy 2021, jak również legalności i prawidłowości dochodów i wydatków leżących u ich podstaw;
2.
z zadowoleniem przyjmuje wysiłki EPPO na rzecz ustanowienia struktury operacyjnej i systemu wsparcia umożliwiającego jej funkcjonowanie jako niezależnej prokuratury Unii, w szczególności rekrutację personelu na szczeblu centralnym i zdecentralizowanym, utworzenie specjalnego systemu zarządzania sprawami, w tym zakup oprogramowania i zapewnienie dostępu do baz danych istotnych dla wykonywania jej funkcji, a także intensywną współpracę rozpoczętą z odpowiednimi partnerami;
3.
uważa, że doświadczenie zdobyte w pierwszym roku działalności operacyjnej i zarządzania administracyjnego EPPO pozwoliło zidentyfikować szereg niedociągnięć w rozporządzeniu (UE) 2017/1939, co wymaga interwencji Komisji w odpowiednim czasie; wzywa Komisję do aktywnego dialogu z EPPO i niezwłocznego przedłożenia odpowiednio kompleksowego wniosku dotyczącego zmiany rozporządzenia (UE) 2017/1939, mającego na celu usunięcie istniejących niedociągnięć, w szczególności w wewnętrznych procesach związanych z zasobami finansowymi i ludzkimi; zwraca się do EPPO o terminowe informowanie organu udzielającego absolutorium o środkach podjętych w celu wyeliminowania tych niedociągnięć lub potencjalnych nowych stwierdzonych nieprawidłowości;
4.
podkreśla, że wszystkie płatności dokonywane w związku z realizacją kamieni milowych i celów opartych na reformach i inwestycjach opisanych w planach krajowych opracowanych na potrzeby Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) są uznawane za pieniądze unijne; podkreśla, że w związku z tym wszystkie powiązane projekty, transakcje, przetargi lub inne działania wchodzą w zakres mandatu EPPO; wzywa wszystkie państwa członkowskie do pełnej współpracy z EPPO we wszystkich dochodzeniach związanych z wdrażaniem RRF;
Zarządzanie budżetem i finansami
5.
zauważa, że budżet całkowity przyznany EPPO na 2021 r. wyniósł 26,3 mln EUR, czyli został zmniejszony z początkowej wysokości 45 mln EUR; zauważa, że dodatkowa kwota 9 200 000 EUR została alokowana i wykorzystana, gdy EPPO nadal funkcjonowała finansowo jako część Komisji; rozumie, że z początkowo oczekiwanej kwoty 45 mln EUR do budżetu Unii zwrócono 9 500 000 EUR; zwraca uwagę, że zwrot 9,5 mln EUR wynikał z opóźnienia zarówno w mianowaniu delegowanych prokuratorów europejskich, jak i w rozpoczęciu działalności EPPO, a także z faktu, że kwota budżetowa przyznana na zatrudnienie personelu statutowego nie została wykorzystana, ponieważ plan zatrudnienia nie był odpowiednio dostosowany;
6.
zauważa, że w 2021 r. budżet EPPO wzrósł znacząco w porównaniu z 2020 r. (11,6 mln EUR) w wyniku korekty nie- doszacowanej liczby postępowań przedstawionej w 2017 r. na etapie przyjmowania rozporządzenia (UE) 2017/1939; podkreśla, że istotne jest, by dostosować zasoby kadrowe i finansowe do rosnącego obciążenia pracą oraz odpowiednio zwiększyć budżet Prokuratury Europejskiej;
7.
odnotowuje wykonanie budżetu w zakresie 97 % środków na zobowiązania i 71 % środków na płatności; zaznacza przeniesienie 26 % środków na płatności na 2022 r.; zauważa, że 83 % transakcji płatniczych zostało zrealizowanych w ustawowym terminie, a średni czas płatności wyniósł 21,1 dnia; podkreśla, że dla 34 % opóźnień w płatnościach zwłoka wynosiła jeden dzień, a w przypadku 75 % - mniej niż pięć dni; zachęca EPPO do zmniejszenia opóźnień w płatnościach dzięki w pełni efektywnemu wykorzystaniu rozwiązań elektronicznych, co przyczyniłoby się również do zwiększenia przejrzystości instytucji i nadania im bardziej zrównoważonego charakteru;
8.
zauważa, że zasadniczo pandemia COVID-19 nie miała szczególnego wpływu na działania EPPO pod względem niezbędnych przesunięć zbiorczych, transferów lub inwestycji oraz kosztów rynkowych towarów i usług; zauważa jednak, że pandemia COVID-19 mogła w niewielkim stopniu przyczynić się do uniemożliwienia terminowego mianowania delegowanych prokuratorów europejskich, co opóźniło rozpoczęcie działań w zakresie wnoszenia i popierania oskarżeń oraz prowadzenia postępowań przygotowawczych;
9.
zauważa, że najważniejszym składnikiem wartości niematerialnych i prawnych jest specjalny system informatyczny EPPO służący do wprowadzania spraw EPPO i innych poufnych danych, zarządzania nimi i przekazywania ich w bezpieczny sposób oraz połączony z systemami państw członkowskich (zautomatyzowany system zarządzania sprawami - CMS); zauważa, że opracowywanie tego oprogramowania rozpoczęło się przed uniezależnieniem się EPPO od Komisji oraz że wartość rzeczywista opłacona do tego czasu za CMS została przeniesiona z Komisji;
10.
zauważa, że większość rzeczowych aktywów trwałych została przekazana EPPO przez Komisję bezpłatnie oraz że odpowiedni dochód z tego tytułu został ujęty jako dochód w księgach rachunkowych;
11.
zwraca uwagę, że to niedawne przekazanie przez Komisję prerogatyw i obowiązków, nawet jeśli było oczekiwane na mocy uzgodnionego porozumienia wykonawczego po przyjęciu rozporządzenia (UE) 2017/1939, nadal wymaga znacznych wysiłków EPPO w celu rozwiązania problemu opóźnionych płatności, przestrzegania jej wewnętrznych przepisów finansowych, w tym kontroli związanych z operacyjnymi i finansowymi aspektami jej działalności;
12.
zachęca EPPO do korzystania z procedur fakturowania elektronicznego w celu zapewnienia skuteczniejszego zarządzania działaniami związanymi z dokonywaniem płatności;
13.
zauważa, że odpowiednie koszty dodatkowe, związane z działaniami operacyjnymi (spotkania i misje), ponoszone przez EDP poza ich wynagrodzeniem, zostały uznane za wydatki operacyjne jako część budżetu EPPO na mocy art. 91 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2017/1939;
14.
przyjmuje do wiadomości, że EPPO bada możliwość korzystania z usług krajowych tłumaczy przysięgłych, uznanych przez właściwe organy krajowe za wyłącznych dostawców tłumaczeń uwierzytelnionych dopuszczalnych i możliwych do wykorzystania w procesach sądowych, lub bezpośredniego partycypowania w kosztach ponoszonych przez EDP za takie usługi poprzez zwrot kosztów poniesionych na szczeblu krajowym;
15.
przypomina, że wdrożenie art. 31, art. 91 ust. 5 i art. 91 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2017/1939, określającego sytuacje, w których może być wymagany wkład finansowy z budżetu EPPO na pokrycie kosztów dochodzeń na poziomie zdecentralizowanym oraz w czynności w ramach postępowania przygotowawczego prowadzone na szczeblu krajowym, z którymi wiążą się szczególnie wysokie koszty, wymaga dostosowania odpowiednich przepisów finansowych, które obecnie nie pozwalają na zwrot wydatków poniesionych przez krajowe systemy wymiaru sprawiedliwości; zwraca uwagę, że ze względu na delikatny i poufny charakter działań EPPO, uruchomienie procedury przetargowej może być problematyczne, dlatego też przepisy powinny uwzględniać możliwość zawierania umów finansowych i umów o gwarantowanym poziomie usług pomiędzy EPPO a państwami członkowskimi; wzywa Komisję, by podjęła działania w tym zakresie i zaproponowała odpowiednie zmiany w rozporządzeniu finansowym, a jednocześnie uwzględniła konieczność rozłożenia ciężaru takich kosztów zgodnie z zasadą proporcjonalności;
16.
ma świadomość, że w kontekście procedury budżetowej potrzeby EPPO są zgłaszane Komisji do 31 stycznia na następny rok; zauważa, że wynik prognozy, istotny dla ilościowego określenia takich potrzeb, należycie uwzględnia szacunkową liczbę spraw (średnia liczba napływających zgłoszeń dotyczących przestępstw i wszczętych postępowań przygotowawczych oraz stopień zaawansowania toczących się postępowań przygotowawczych); zauważa jednak, że prognoza ta nie uwzględnia wpływu wdrożenia Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF), które spowodowało wzrost kwoty dostępnych zasobów oraz ryzyka nadużyć i złego zarządzania; zwraca uwagę, że dodatkowy element złożoności w kwantyfikowaniu potrzeb budżetowych wynika zarówno z obowiązkowego charakteru kompetencji EPPO, która nie ma uprawnień dyskrecjonalnych w zakresie celowości postępowań przygotowawczych oraz wnoszenia i popierania oskarżeń, jak i z braku stałej korelacji między liczbą postępowań przygotowawczych a ich kosztami, które są bardzo trudne do przewidzenia; podkreśla, że EPPO musi mieć zapewnione wystarczające środki i wymagane prerogatywy, aby móc skutecznie wykonywać swoje zadania;
17.
zauważa, że w każdym uczestniczącym państwie członkowskim starano się wyjaśnić, w jaki sposób nadużycia finansowe mające wpływ na RRF będą zgłaszane do EPPO, oraz że trwają dyskusje na temat tego, jak EPPO mogłaby skutecznie interweniować w tym zakresie;
18.
jest zaniepokojony brakiem pewności co do środków zaradczych, które mogłyby zostać przyjęte po wykryciu i wniesieniu lub poparciu oskarżeń w sprawie takich nadużyć mających wpływ na RRF;
19.
wzywa Komisję do przedstawienia odpowiednich wytycznych w tym zakresie oraz do wyczerpującego poinformowania władzy budżetowej o dostępnych możliwościach;
20.
podziela pogląd, że brak średniookresowych ram zasobów dla EPPO, zarówno w zakresie budżetu, jak i personelu, w czasie, gdy należy szybko zintensyfikować działania i ustanowić podstawy administracyjne, ogranicza możliwości, które powinny zostać udostępnione w celu osiągnięcia maksymalnej elastyczności w rozwijaniu infrastruktury organizacyjnej dla tak innowacyjnego projektu, jakim jest EPPO;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna

21.
zachęca EPPO do okresowego przeglądu jej zestawu wskaźników wydajności na podstawie doświadczenia operacyjnego w stosowaniu jej szczególnego modelu operacyjnego;
22.
zauważa, że w 2021 r. EPPO otrzymała 2 832 zgłoszenia dotyczące możliwości popełnienia przestępstwa - 1 351 od organów krajowych, 190 od instytucji, organów, organizacji i agencji Unii, 1 282 od podmiotów prywatnych i 9 z urzędu; przyjmuje do wiadomości, że po zweryfikowaniu zgłoszonych informacji zgodnie z art. 24 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2017/1939 EPPO stwierdziła, iż istnieją przesłanki wykonania jej kompetencji oraz przejęcia sprawy lub wszczęcia postępowania przygotowawczego w 576 sprawach (a 84 oceny były w toku na koniec 2021 r.), z czego 31 spraw zostało dalej przekazanych organom krajowym po wykonaniu kompetencji EPPO; zauważa, że w 2021 r. EPPO wydała pięć aktów oskarżenia i że sądy wydały jeden prawomocny wyrok skazujący w sprawach prowadzonych przez EPPO, a w trzech dodatkowych sprawach zastosowano uproszczone procedury ścigania;
23.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EPPO jest w trakcie przyjmowania kompleksowego planu ciągłości działania; podkreśla znaczenie jak najszybszego przyjęcia planu ciągłości działania w celu uniknięcia zakłóceń w działalności, ale także przygotowania się na wypadek przyszłych burzliwych wydarzeń;
24.
wzywa Komisję i uczestniczące państwa członkowskie do rozważenia rozszerzenia mandatu i kompetencji EPPO o dochodzenie, ściganie i stawianie przed sądem w przypadkach naruszania unijnych środków ograniczających;

Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników

25.
pochwala wysiłki EPPO na rzecz zaangażowania się w intensywny proces rekrutacji i wprowadzania na stanowisko w celu zagwarantowania niezwłocznego osiągnięcia pełnej zdolności operacyjnej;
26.
zauważa, że wskaźnik obsadzenia stanowisk dla pracowników tymczasowych i kontraktowych wynosi 94 % oraz że w 22 uczestniczących państwach członkowskich było 95 delegowanych prokuratorów europejskich spośród 140 pierwotnie przewidzianych w budżecie;
27.
przyjmuje do wiadomości, że na koniec 2021 r. EPPO zatrudniała 217 pracowników, z czego 122 pracowników statutowych (91 pracowników tymczasowych i 31 pracowników kontraktowych) było zatrudnionych w biurze centralnym, natomiast w biurach krajowych zatrudnionych było 95 specjalnych doradców, oraz że w przypadku obu biur zachowana jest równowaga płci; zauważa jednak, że rozkład płci na pięciu stanowiskach kierowniczych nie jest optymalny (czterech mężczyzn i jedna kobieta) i że należy poprawić ten aspekt, wraz z opracowaniem strategii różnorodności, aby odpowiednio zachęcić osoby z niepełnosprawnościami do ubiegania się o stanowiska w EPPO;
28.
ubolewa, że procedury naboru delegowanych prokuratorów europejskich w kilku państwach członkowskich były z różnych powodów wielokrotnie nieskuteczne w odniesieniu do obsadzenia pierwotnie przewidzianych w budżecie stanowisk, między innymi z powodu poziomu wynagrodzenia (80 % poziomu AD9 - zgodnie ze statusem specjalnych doradców, który jest czasem niezgodny z kwalifikacjami i doświadczeniem oczekiwanym od EDP), braku jasnej perspektywy kariery zawodowej oraz niepewności co do zakresu ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego;
29.
uważa, że złożoność wynikająca ze statusu administracyjnego delegowanych prokuratorów europejskich (dla których prawa i świadczenia socjalne, w tym prawa emerytalne, systemy czasu pracy i urlopów, mają być zapewnione przez państwa członkowskie, a wynagrodzenie pochodzi z budżetu Unii i jest obliczane jako procent wynagrodzenia urzędnika Unii) przyczynia się do tego, że te stanowiska są mniej atrakcyjne, a proces powoływania na nie mniej selektywny;
30.
rozumie, że stosowanie ogólnych przepisów wykonawczych do regulaminu pracowniczego w odniesieniu do delegowanych prokuratorów europejskich stanowi zagrożenie dla niezależności sądów, ale zgodnie z procedurą określoną w art. 110 regulaminu pracowniczego i bez uprzedniego zatwierdzenia przez Komisję status EPPO nie pozwala na przyjęcie alternatywnych przepisów wykonawczych dotyczących delegowanych prokuratorów europejskich; przypomina, że EPPO jest jedyną instytucją Unii zatrudniającą prokuratorów i że ich niezależność ma zasadnicze znaczenie dla dobrego funkcjonowania Prokuratury; wzywa Komisję do zajęcia się tą kwestią i zapewnienia niezbędnej elastyczności w ramach prawnych w celu pełnego dostosowania specjalnego statusu prokuratorów jako pracowników EPPO; uważa, że ta sytuacja niesie ze sobą dodatkowe przesłanki przemawiające za zmianą rozporządzenia (UE) 2017/1939 i statusu EPPO;
31.
pochwala fakt, że kierownictwo EPPO podjęło wszelkie możliwe działania w ramach swoich prerogatyw, by rozwiązać tę kwestię, z wykorzystaniem dostępnych zasobów w celu zwiększenia wskaźnika obsadzenia i przyspieszenia procesu rekrutacji, pomimo problemów związanych z pandemią; jest świadomy ograniczeń po pandemii oraz specyfiki bardzo konkurencyjnego luksemburskiego rynku pracy i zauważa, że nieatrakcyjność Luksemburga jako miejsca zatrudnienia, wynikająca głównie z wysokich kosztów utrzymania, spowodowała również ograniczenie geograficznej różnorodności kandydatów ubiegających się o stanowiska; zauważa, że jeśli chodzi o pakiet finansowy w połączeniu z perspektywą kariery, EPPO jest mniej konkurencyjna niż cztery instytucje unijne zatrudniające pracowników w Luksemburgu (Parlament Europejski, Komisja Europejska, Trybunał Sprawiedliwości i Europejski Trybunał Obrachunkowy), ponieważ nie może zaoferować ścieżki prowadzącej do zostania urzędnikiem Unii, a jedyna agencja unijna w Luksemburgu została połączona i przeniesiona do Brukseli na mocy obecnych wieloletnich ram finansowych;
32.
jest zaniepokojony częstym korzystaniem z usług komercyjnych stron trzecich i mechanizmów pracowników tymczasowych w większości obszarów, w których nie zezwolono na zatrudnienie urzędników publicznych Unii, co stwarzało niekiedy nieoptymalne warunki pracy wynikające z długotrwałego dużego obciążenia pracą znacznej liczby pracowników EPPO; wzywa Komisję do bezzwłocznego zajęcia się kwestią niedostatecznej liczby pracowników EPPO przy okazji proponowania przyszłych planów zatrudnienia dla EPPO;
33.
zgadza się z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym, że wskazane niedociągnięcia w zarządzaniu finansami odzwierciedlają również brak zasobów przeznaczonych na funkcje związane z finansami i zamówieniami oraz stanowią niedociągnięcie w zarządzaniu zasobami ludzkimi przez EPPO;
34.
przyznaje, że w odniesieniu do zasobów ludzkich należy zwrócić uwagę na zagwarantowanie pełnej zgodności z zasadami przejrzystości i równego traktowania, a także, mając świadomość pilności i presji, które dominowały na początkowych etapach działań operacyjnych, przypomina o konieczności działań następczych w związku z ustaleniami Trybunału Obrachunkowego dotyczącymi wdrażania niektórych procedur rekrutacyjnych;
35.
docenia fakt, że około 86 % zatrudnionego personelu, we wszystkich departamentach EPPO, zaangażowane jest w działania związane z postępowaniami przygotowawczymi (tj. 186 pracowników, w tym 95 delegowanych prokuratorów europejskich);
36.
zauważa, że strategia kadrowa EPPO koncentruje się na zwiększeniu zasobów operacyjnych w latach 2022-2023, że funkcje administracyjne i centralnego wsparcia będą musiały również się rozwinąć, aby wspierać rosnącą liczbę pracowników operacyjnych, i że dodatkowa rekrutacja będzie miała również kluczowe znaczenie w obszarze funkcji zarządzania zgodnością i ryzykiem oraz usług cyfrowych i usług w zakresie bezpieczeństwa;
37.
zauważa, że ustalenia dotyczące pracy przyjęte na 2021 r., po uzyskaniu zgody na powrót do biura, przewidywały pracę z domu przez maksymalnie 2,5 dnia w tygodniu oraz że z opcji tej powszechnie korzystała większość pracowników; przyjmuje do wiadomości, że EPPO dostosuje swoją politykę do ostatnich przepisów wykonawczych Komisji dotyczących czasu pracy i pracy hybrydowej;

Ramy etyczne i przejrzystość

38.
zauważa, że EPPO jest w trakcie opracowywania podstawowych założeń swoich ram etycznych; z zadowoleniem stwierdza, że EPPO przyjęła strategię zwalczania nadużyć finansowych jako element swojego zarządzania opartego na ryzyku, że wszyscy pracownicy składają deklarację o braku konfliktu interesów, że wszyscy pracownicy zaangażowani w operacje podlegają wymogowi poświadczenia bezpieczeństwa osobowego oraz że deklaracje interesów są wymagane i sprawdzane w przypadku wszystkich stanowisk prokuratorskich oraz dyrektora administracyjnego;
39.
docenia przyjęcie przepisów wykonawczych dotyczących informowania o nieprawidłowościach przez kolegium EPPO i rozumie, że przepisy te są przedmiotem dalszych praktycznych działań wdrożeniowych;
40.
jest świadomy sprawy wszczętej przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w 2021 r. w związku z procedurą mianowania delegowanego prokuratora europejskiego; rozumie, że ponieważ ta sama skarga została wniesiona przez tego samego skarżącego do Trybunału Sprawiedliwości, Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich zadecydował o zamknięciu sprawy po uznaniu, że Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich nie może badać skarg, w których poruszone kwestie są lub były przedmiotem postępowania sądowego;
41.
wzywa do zaprzestania korzystania z usług firm zewnętrznych, które według rankingu Uniwersytetu w Yale 3  nadal działają w Rosji;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych

42.
zauważa, że system zarządzania sprawami EPPO opiera się na systemie opracowanym przez DG COMP Komisji oraz że chociaż możliwości połączenia takiego systemu z innymi równoważnymi narzędziami (używanymi na przykład przez OLAF lub Europol) nie są obecnie omawiane, to jednak zapewniona jest interoperacyjność przy użyciu koncepcji i komponentów opracowanych i udostępnionych przez Komisję;
43.
odnotowuje, że zautomatyzowany system zarządzania sprawami EPPO jest w pełni zarządzany przez EPPO i że chociaż jego rozwój jest zlecany na zewnątrz, umową zarządza specjalny zespół programowy EPPO ds. zautomatyzowanego systemu zarządzania sprawami; zwraca uwagę, że system operacyjny i jego dane są przechowywane i przetwarzane we własnym centrum danych EPPO zarządzanym przez specjalny zespół ds. wsparcia zautomatyzowanego systemu zarządzania sprawami;
44.
docenia zwrócenie uwagi na korzystanie z automatycznych usług tłumaczeniowych oraz rozwój "portalu tłumaczeniowego" dla prokuratorów, pracowników biura centralnego i innych pracowników w celu zwiększenia skuteczności rozpatrywania spraw i ograniczenia wzrostu kosztów związanych z tłumaczeniami, które mają wzrosnąć ze względu na odpowiednio rosnące obciążenie Prokuratury Europejskiej pracą;
45.
zachęca Prokuraturę Europejską do dalszego rozwijania własnych zdolności w zakresie cyberbezpieczeństwa w celu wspierania służb CERT-UE i DG DIGIT Komisji oraz współpracy z tymi służbami;
46.
zauważa, że w 2021 r. zainwestowano 547 000 EUR w sprzęt i instalacje audiowizualne i techniczne oraz że zainwestowano odpowiednio 872 000 EUR i 4 871 000 EUR w administracyjne i operacyjne towary lub usługi ICT (sprzęt, oprogramowanie, usługi, analizy, programowanie i pomoc techniczna); zauważa, że w 2021 r. EPPO w pełni wykorzystała zmiany wynikające z dostosowań w organizacji pracy związanych z COVID-19, polegając na DG DIGIT Komisji w zakresie urządzeń do wideokonferencji i uruchamiając projekt modernizacji wszystkich sal posiedzeń EPPO w celu uzyskania pełnej zdolności do prowadzenia wideokonferencji;

Budynki i ochrona

47.
jest świadomy, że w 2021 r. EPPO otrzymała bezpłatnie od rządu Luksemburga łącznie 8 335 metrów kwadratowych powierzchni biurowej, której koszt wynajmu wyniósłby około 3 901 000 EUR rocznie, oraz że dodatkowo w 2021 r. rząd Luksemburga zaoferował bezpłatne odnowienie podłóg, którego koszt oszacowano na 2 700 000 EUR;
48.
zauważa, że nie podpisano jeszcze żadnej umowy najmu z władzami przyjmującego państwa członkowskiego, które bezpłatnie udostępniają powierzchnię biurową, pomimo tego, co zostało określone w art. 3.2 umowy w sprawie siedziby; zgadza się z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym, który podkreśla, że brak pisemnej oficjalnej umowy najmu może pozbawić Prokuraturę Europejską odpowiedniej długoterminowej stabilności niezbędnej do wykonywania jej obowiązków; rozumie, że EPPO sfinalizowała swoją część i przekazała sprawę organowi przyjmującego państwa członkowskiego; wzywa administrację Luksemburga do przyspieszenia tego procesu i zakończenia procedury bez dalszej zwłoki;

Środowisko i zrównoważony rozwój

49.
zauważa, że budynek zajmowany przez EPPO i odpowiednie usługi są zapewniane przez władze luksemburskie, które są również odpowiedzialne za inwestycje związane ze zrównoważonym rozwojem i efektywnością energetyczną;
50.
zachęca EPPO do przyjęcia strategii na rzecz zrównoważonej mobilności jej pracowników;

Współpraca międzyinstytucjonalna

51.
pochwala wysiłki podjęte przez EPPO w celu zaangażowania się w intensywną współpracę i koordynację z partnerami i zainteresowanymi stronami;
52.
podkreśla, że w 2021 r. EPPO zawarła umowę o współpracy z Komisją oraz uzgodnienia dotyczące organizacji pracy z Grupą Europejskiego Banku Inwestycyjnego, OLAF-em, Europejskim Trybunałem Obrachunkowym, Europolem i Eurojustem;
53.
z zadowoleniem przyjmuje podpisanie 21 umów o gwarantowanym poziomie usług i protokołów ustaleń z innymi instytucjami i organami Unii w celu maksymalizacji korzyści wynikających z już istniejących instrumentów umownych;
54.
podkreśla, że ważne jest angażowanie się w owocny dialog z nieuczestniczącymi państwami członkowskimi; zauważa, że w 2021 r. EPPO wszczęła 48 postępowań przygotowawczych z udziałem nieuczestniczących państw członkowskich; zauważa, że współpraca oparta na odpowiednich aktach Unii dotyczących współpracy wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych przebiega sprawnie z Danią, Węgrami i Szwecją, nawet jeśli jej tempo jest inne niż z krajami uczestniczącymi; podziela obawy wyrażone przez Europejskiego Prokuratora Generalnego dotyczące braku współpracy Irlandii i Polski w postępowaniach przygotowawczych EPPO, które wymagają zebrania dowodów z tych dwóch nieuczestniczących państw członkowskich;
55.
jest zaniepokojony brakiem współpracy ze strony nieuczestniczących państw członkowskich od czasu rozpoczęcia działalności EPPO w czerwcu 2021 r., co w szczególności ma wpływ na gromadzenie dowodów; podkreśla, że w 2022 r. liczba dochodzeń EPPO dotyczących Polski była najwyższa spośród państw nieuczestniczących; ubolewa, że Polska znacznie opóźniła wprowadzenie w kodeksie postępowania karnego zmiany wymaganej do działania ustaleń roboczych z EPPO; zauważa, że wspomniana poprawka została już przyjęta; wzywa nieuczestniczące państwa członkowskie do pełnego przestrzegania ich zobowiązań w zakresie zapewnienia lojalnej współpracy z EPPO;
56.
wzywa Komisję, by promowała rozszerzenie uczestnictwa w EPPO na inne, wciąż nieuczestniczące państwa członkowskie; zachęca te kraje, by odeszły od podejść, które mogłoby skutkować tworzeniem obszarów immunitetowych i uprzywilejowanych, oraz by przyjęły przynajmniej umowy o współpracy, które skutecznie ułatwią EPPO wykonywanie działań, zapewniając lojalną współpracę z EPPO; zachęca również EPPO do wypracowania skutecznych i efektywnych ustaleń roboczych z pięcioma nieuczestniczącymi państwami członkowskimi Unii oraz do określenia, jak EPPO może lepiej z nimi współpracować;
57.
zauważa, że współpraca EPPO z Komisją w dziedzinie administracyjnego odzyskiwania kwot należnych i środków zapobiegawczych, zgodnie z art. 103 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1939, jest regulowana umową o współpracy z Komisją; zauważa, że w tym konkretnym przypadku EPPO nie przekazała jeszcze żadnych informacji zwrotnych; rozumie, że pomyślna realizacja współpracy na mocy art. 103 ust. 2 wymaga koordynacji z delegowanymi prokuratorami europejskimi w państwach członkowskich, i ma świadomość, że zasadnicze znaczenie mają przestrzeganie ogólnej zasady niezależności EPPO oraz spójność z celem, jakim jest skuteczność i efektywność prowadzonych przez nią postępowań przygotowawczych; wzywa EPPO, by doradzała delegowanym prokuratorom europejskim w ich dążeniach do wspierania wysiłków Komisji na rzecz zabezpieczenia budżetu Unii, oraz zwraca się zarówno do EPPO, jak i do Komisji o przedstawienie sprawozdania w tej konkretnej sprawie;
58.
zachęca EPPO do ścisłej współpracy i zacieśnienia współpracy z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym, OLAF-em i Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich w celu uniknięcia powielania dochodzeń oraz podkreśla potrzebę omówienia obszarów wspólnego zainteresowania;
59.
odnotowuje, że EPPO ma status obserwatora w Międzyagencyjnej Sieci Odzyskiwania Mienia Camden (CARIN) od grudnia 2020 r. oraz w Grupie Roboczej OECD ds. Przekupstwa w Międzynarodowych Transakcjach Handlowych, a także uzyskała zaproszenie do udziału również w charakterze obserwatora w odbywających się dwa razy w roku spotkaniach funkcjonariuszy organów ścigania Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz odbyła wstępne spotkania w 2021 r. z sekretariatem Grupy Specjalnej ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (FATF/GAFI) w celu przygotowania wniosku o uczestnictwo EPPO w charakterze obserwatora;

Komunikacja

60.
zauważa, że komunikacja zewnętrzna instytucji koncentruje się na korporacyjnej platformie internetowej (www.eppo. europa.eu) i jest udostępniana za pośrednictwem oficjalnych kont EPPO na Facebooku, Twitterze i LinkedIn oraz że na tych platformach oferowany jest szereg możliwości (wniosek o publiczny dostęp do dokumentów, formularze kontaktowe dla obywateli, dziennikarzy i potencjalnych kandydatów);
61.
docenia publikowanie komunikatów prasowych, aktualizacje w mediach społecznościowych oraz wywiady na temat działalności operacyjnej i instytucjonalnej EPPO, których udzielają Europejski Prokurator Generalny, prokuratorzy europejscy i kilku wyspecjalizowanych pracowników, co znacznie zwiększa wiedzę i świadomość na temat roli i działań EPPO;
62.
zachęca EPPO, by włączyła do swoich działań strategicznych ukierunkowane działania służące zwiększeniu jej widoczności oraz by wspierała znajomość i zrozumienie wizji i podejścia Unii w zakresie ochrony interesów Unii i interesów podatników.
1 Rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej (Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1371 z dnia 5 lipca 2017 r. w sprawie zwalczania za pośrednictwem prawa karnego nadużyć na szkodę interesów finansowych Unii (Dz.U. L 198 z 28.7.2017, s. 29).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.242.368

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2023/1908 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Prokuratury Europejskiej za rok budżetowy 2021
Data aktu: 10/05/2023
Data ogłoszenia: 29/09/2023