Rezolucja 2023/1838 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1838
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0070/2023),

A. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii w drodze zwiększania przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

B. mając na uwadze, że ochrona danych jest prawem podstawowym, chronionym prawem europejskim i zapisanym w art. 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej;

C. mając na uwadze, że art. 16 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej stanowi, że przestrzeganie zasad dotyczących ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania ich danych osobowych podlega kontroli niezależnego organu;

D. mając na uwadze, że rozporządzenie (UE) 2018/1725 1  przewiduje ustanowienie niezależnego organu, Europejskiego Inspektora Ochrony Danych ("Inspektor"), odpowiedzialnego za ochronę i gwarantowanie prawa do ochrony danych i prywatności oraz mającego za zadanie zapewnienie, aby kultura ochrony danych w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii stała na wysokim poziomie;

E. mając na uwadze, że Inspektor pełni swoje funkcje w ścisłej współpracy z innymi organami ochrony danych (OOD) w ramach Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD) i służy interesowi publicznemu, kierując się zasadami bezstronności, uczciwości, przejrzystości i pragmatyzmu;

F. mając na uwadze, że Inspektor przekazuje dyrektorowi uprawnienia urzędnika zatwierdzającego zgodnie ze statutem opisującym zadania i obowiązki w zakresie budżetu i administracji Inspektora przewidzianym zgodnie z art. 72 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 2 , podczas gdy funkcję księgowego Inspektora pełni księgowy Komisji zgodnie z decyzją Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z 1 marca 2017 r.;

1. zauważa, że budżet Europejskiego Inspektora Ochrony Danych ("Inspektor") wchodzi w zakres działu 7 WRF "Europejska administracja publiczna", który w 2021 r. wyniósł łącznie 10,7 mld EUR; zauważa, że Inspektor jest stosunkowo małą instytucją, której budżet stanowi jedynie około 0,18 % całkowitego budżetu administracyjnego;

2. zauważa, że Europejski Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2021 zwiększył próbę transakcji poddawanych przeglądowi w dziale "Administracja" z 48 w 2020 r. do 60 w 2021 r.;

3. zauważa, że Trybunał wspomniał, iż jego praca na przestrzeni wielu lat wskazuje, iż ogólnie wydatki te są obarczone niskim ryzykiem; zwraca jednak uwagę, że sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Unii za rok budżetowy 2021 nie zawiera żadnych istotnych informacji na temat Inspektora, i zwraca się do Trybunału o uwzględnienie w kolejnych sprawozdaniach rocznych kompleksowych danych dotyczących spełnienia wszystkich wymogów niezbędnych do zapewnienia spójnej procedury udzielania absolutorium;

4. zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2021 Trybunał nie zidentyfikował żadnych konkretnych problemów dotyczących Inspektora;

Zarządzanie budżetem i finansami

5. zauważa, że budżet Inspektora obejmuje również prace niezależnego sekretariatu Europejskiej Rady Ochrony Danych ("Rada"), w której Inspektor jest członkiem i zapewnia personel sekretariatu;

6. przyjmuje z zadowoleniem opublikowane przez Inspektora roczne sprawozdanie za rok 2021; zauważa, że w 2021 r. Inspektor osiągnął lub przekroczył cele określone w ośmiu z dziewięciu kluczowych wskaźników skuteczności działania;

7. zauważa, że budżet Inspektora na 2021 r. wyniósł 19 463 193 EUR, co stanowi niewielki spadek o 0,07 % w porównaniu z 2020 r.; należy to jednak ocenić również w kontekście wzrostu budżetu o 16,3 % w latach 2019-2020, co zbiega się z początkiem pandemii COVID-19 i związanym z tym większym obciążeniem pracą;

8. zauważa ponadto, że wskaźnik wykonania budżetu w 2021 r. wyniósł 86 %, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z 2020 r., gdy wskaźnik ten wyniósł 73 %; przyznaje, że również w 2021 r. na wykonanie budżetu poważnie wpłynęła pandemia COVID-19, która przede wszystkim znacznie ograniczyła liczbę wydarzeń wymagających fizycznej obecności uczestników oraz konferencji i delegacji;

9. zauważa, że wskaźnik wykonania w 2021 r. wyniósł 89,60 %, a średni czas płatności to 19,98 dni; zachęca Inspektora, aby zmniejszył opóźnienia w płatnościach, korzystając z rozwiązań elektronicznych, co przyczynia się do zwiększenia przejrzystości i trwałości organów publicznych;

10. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. Inspektor nadal wdrażał podejście służące osiągnięciu większej efektywności administracyjnej, wykorzystując umowy o gwarantowanym poziomie usług, i uczestniczył w dużych mię- dzyinstytucjonalnych umowach ramowych;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna

11. przyznaje, że rok 2021 również był trudny, zwłaszcza ze względu na pandemię COVID-19, która spowodowała pilną potrzebę ochrony dobrostanu pracowników, a jednocześnie stworzyła nowe zadania, w tym ustanowienie unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID oraz monitorowanie kart lokalizacji pasażera, aplikacji służących do ustalania kontaktów zakaźnych i innych technologii wykorzystywanych do walki z wirusem oraz dopilnowanie, aby były one w pełni zgodne z unijnymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych;

12. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor niezwłocznie powołał wewnętrzną grupę zadaniową ds. COVID-19 w celu aktywnego monitorowania i oceny reakcji Unii na pandemię, które wzbudziły pytania i obawy dotyczące ochrony danych osobowych i prawa osób fizycznych do prywatności; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor ogłosił konkurs, aby zatrudnić więcej ekspertów wyspecjalizowanych w ochronie danych, i dostosował organizację wewnętrzną, aby odzwierciedlić zwiększone obciążenie pracą w zakresie ochrony danych;

13. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor w swoich odpowiedziach na ubiegłoroczną rezolucję w sprawie udzielenia absolutorium wspomina, że postanowił udoskonalić kontrole ex ante za pomocą odpowiednich list kontrolnych i zatrudnić jednego pełnoetatowego pracownika na stanowisko koordynatora kontroli wewnętrznej w celu poprawy procedur wewnętrznych i usprawnienia organizacji od pierwszego kwartału 2023 r.;

14. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor zaangażował się w przegląd ciągłości działania i zarządzania kryzysowego z udziałem odpowiednich wewnętrznych i zewnętrznych zainteresowanych stron w następstwie wewnętrznej oceny wniosków wyciągniętych z pandemii COVID-19, do czego zachęcał również Parlament Europejski w rezolucji w sprawie absolutorium za 2020 r.; rozumie, że proces ten jest nadal w toku, i oczekuje, że wyciągnięte wnioski i ewentualne środki wprowadzone podczas procedury udzielania absolutorium za 2022 r. przyniosą korzyści;

Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników

15. zauważa, że na koniec 2021 r. Inspektor zatrudniał 132 pracowników, co stanowi niewielki wzrost od końca 2020 r., kiedy to liczba personelu wynosiła 124, i znaczny wzrost od końca 2019 r., kiedy wynosiła ona 107; zauważa z zaniepokojeniem, że liczba pracowników kontraktowych wzrosła z 37 na koniec 2020 r. do 49 na koniec 2021 r., natomiast w tym samym okresie liczba urzędników zmniejszyła się z 72 do 68; zachęca Inspektora do zawierania stałych umów z personelem, aby zagwarantować ciągłość działania i bezpieczeństwo pracy; podkreśla, że Inspektor stoi w obliczu wyzwań związanych z przyciąganiem specjalistów posiadających niezbędną wiedzę fachową w konkretnych dziedzinach, i zachęca Inspektora do zbadania sposobów zwiększenia widoczności wakatów;

16. zauważa, że Inspektor musi prowadzić cztery razy więcej konsultacji w sprawie aktów ustawodawczych w porównaniu z 2019 r., oraz odnotowuje, że w celu rozładowania tego wzrostu obciążenia pracą przyjęto tylko jednego nowego pracownika; zauważa ponadto, że zbiory danych w instytucjach Unii, za których monitorowanie odpowiada Inspektor, również gwałtownie się powiększają;

17. zauważa z zadowoleniem, że na koniec 2021 r. liczba narodowości państw Unii reprezentowanych wśród personelu jeszcze wzrosła - do 21 w porównaniu z 20 na koniec 2020 r.; zauważa ponadto, że uzyskanie reprezentacji większej liczby narodowości pomogło poprawić równowagę geograficzną w instytucji; wzywa Inspektora, aby dalej promował równe szanse i równowagę geograficzną również w odniesieniu do stanowisk kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla;

18. zauważa, że dwa stanowiska kierownicze wyższego szczebla zajmują mężczyźni, natomiast kobiety zajmują 75 % (3 z 4) stanowisk kadry kierowniczej średniego szczebla; zauważa, że wśród kategorii od GFII do GFIV kobiety stanowiły 38 na 48 osób, co odpowiada prawie 80 %; zauważa ponadto, że w 2021 r. kobiety stanowiły 63 % łącznej liczby personelu, w porównaniu z 58 % w 2020 r.;

19. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor w swoich odpowiedziach na ubiegłoroczną rezolucję w sprawie udzielenia absolutorium wspomina, że jego personel ds. zasobów ludzkich regularnie uczestniczy w szkoleniach "Nieświadome uprzedzenia w procesie wyboru i rekrutacji", aby zapewnić właściwe wdrożenie strategii na rzecz równości szans;

20. zauważa, że wskaźnik obsadzenia stanowisk na koniec 2021 r. był stosunkowo niski i wynosił 88 %; jednocześnie rozumie, że niektóre procedury naboru były w toku pod koniec 2021 r., a niektóre stanowiska pozostały nieobsa- dzone w oczekiwaniu na opublikowanie listy laureatów konkursu w dziedzinie ochrony danych pod koniec pierwszego półrocza 2022 r.; zauważa ponadto, że w 2021 r. nie było wolnych stanowisk kierowniczych wyższego ani średniego szczebla;

21. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor skoncentrował się na zapewnieniu dobrostanu psychicznego personelu zarówno Inspektora, jak i Rady podczas pandemii COVID-19, zapewniając coaching indywidualny oraz zbiorowy;

22. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor opracował system elastycznej organizacji pracy, w tym za pomocą elastycznego czasu pracy, w którym pracownicy mogą ją zaczynać i kończyć w przedziale od 7.00 do 20.30; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor stworzył również system umożliwiający pracownikom gromadzenie godzin nadliczbowych, które mogą podlegać kompensacie;

23. zauważa, że obecne przepisy umożliwiają personelowi telepracę przez maksymalnie 3 dni w tygodniu, a za zgodą bezpośredniego przełożonego niektórzy pracownicy mogą mieć prawo do telepracy w wymiarze przekraczającym 60 %; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że przepisy dotyczące telepracy umożliwiają personelowi pracę poza miejscem zatrudnienia przez maksymalnie 15 dni w roku z możliwością dodania kolejnych 15 dni po zatwierdzeniu przez organ powołujący; zachęca Inspektora, aby w miarę możliwości zezwalał na telepracę, jeśli personel wystąpi z takim wnioskiem;

24. zauważa, że Inspektor powołuje obecnie grupę roboczą, która będzie miała opracować strategiczne podejście z myślą o zapewnieniu równomiernego podziału obciążenia pracą wśród pracowników, w oparciu o wyniki badań zadowolenia pracowników; z zadowoleniem stwierdza, że w 2021 r. nie zgłoszono przypadków wypalenia zawodowego; ponadto z zadowoleniem przyjmuje spadek liczby osób przebywających na zwolnieniu chorobowym i liczby dni nieobecności z powodu zwolnienia chorobowego w 2021 r. w porównaniu z 2020 r.;

25. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. nie zgłoszono żadnych przypadków nękania psychicznego lub molestowania seksualnego oraz że Inspektor zachowuje czujność w celu dopilnowania, by w przyszłości nie doszło do takich przypadków;

26. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że jak na wielkość instytucji Inspektor i Rada zatrudniają stosunkowo dużo stażystów; wyraża też satysfakcję w związku z faktem, że wszystkich 8 stażystów zatrudnionych w marcu 2021 r. i 9 zatrudnionych w październiku 2021 r. otrzymywało wynagrodzenie;

Ramy etyczne i przejrzystość

27. zauważa, że ramy etyczne Inspektora, które zaktualizowano w 2019 r., obejmują m.in. obowiązkowe szkolenia wprowadzające dla nowych pracowników na temat molestowania, zapobiegania konfliktom interesów i innych obszarów etycznych; zauważa, że w 2021 r. 25 osób przeszło szkolenie w tych dziedzinach oraz że wszyscy pracownicy dołączający do instytucji muszą podpisać oświadczenie o zachowaniu poufności i oświadczenie o braku konfliktu interesów; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. zostanie dodana sesja na temat informowania o nieprawidłowościach;

28. zwraca się do Inspektora o dostarczenie informacji na temat kodeksu postępowania dotyczącego stanowisk kierowniczych wyższego szczebla, którego opracowywanie rozpoczął;

29. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. OLAF nie prowadził dochodzeń dotyczących personelu Inspektora ani Rady; zauważa, że w 2021 r. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich prowadził jedną sprawę z udziałem Inspektora, którą zamknął, stwierdzając, że została ona rozstrzygnięta, w związku z czym do Inspektora nie skierowano zaleceń; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. nie odnotowano żadnych przypadków konfliktu interesów ani nie sygnalizowano nieprawidłowości;

30. zauważa, że obecnie Inspektor nie korzysta z międzyinstytucjonalnego rejestru służącego przejrzystości, ale porządek obrad, nagrane posiedzenia i interwencje Inspektora, w tym spotkania z przedstawicielami grup interesu są publikowane na jego stronie internetowej; wzywa Inspektora do zakończenia wewnętrznej analizy dostępnych opcji i do przystąpienia do porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości;

31. z zadowoleniem przyjmuje działania następcze podjęte przez Inspektora w związku z wnioskiem obywatela o dostęp do danych; podkreśla jednak, że Inspektor wydał decyzję w tej sprawie przed sprawdzeniem i ustaleniem wszystkich faktów, chociaż procedura rozpatrywania skargi była w toku od ponad dwóch lat i pod koniec 2022 r. nadal trwała; wzywa Inspektora, aby przeprowadził przegląd swojego regulaminu w celu skutecznego i terminowego rozpatrywania skarg obywateli, z uwzględnieniem wszystkich istotnych informacji 3 ;

32. zauważa, że w 2021 r. nie odnotowano przypadków odchodzenia pracowników z instytucji do sektora prywatnego ani przypadków obejmujących okresy karencji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że nie odnotowano przypadków, w których byli posłowie do PE, komisarze lub urzędnicy wysokiego szczebla (od grupy AD14) otrzymywali pieniądze z budżetu jako doradcy lub w innych funkcjach;

33. apeluje o zaprzestanie z korzystania z usług firm zewnętrznych, które według rankingu Uniwersytetu Yale 4  nadal działają w Rosji;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych

34. zauważa, że zobowiązania budżetowe na 2021 r. były o 20 % wyższe niż w 2020 r. w odniesieniu do projektów informatycznych i sprzętu informatycznego, w tym sprzętu do wideokonferencji, który umożliwił prowadzenie posiedzeń hybrydowych w organizacji;

35. przyznaje, że wiele centralnych funkcji informatycznych, w tym w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, pełni Parlament Europejski - jako dostawca usług korporacyjnych - i CERT-UE (zespół reagowania na incydenty komputerowe); zwraca się do Inspektora, aby miał ogląd danych osobowych wymienianych między instytucjami Unii w celu zapewnienia cyberbezpieczeństwa; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor podejmuje kroki w celu poprawy swojej skuteczności cyfrowej i bezpieczeństwa cyfrowego, w tym poprzez regularne prowadzenie szkoleń informacyjnych na temat cyberbezpieczeństwa dla całego personelu, w tym szkoleń wprowadzających dla nowych pracowników;

36. docenia fakt, że Inspektor nadal pilotuje i prezentuje wykorzystanie narzędzi otwartego oprogramowania jako alternatywy dla narzędzi zastrzeżonych, aby zapobiec uzależnieniu od jednego dostawcy, zachować kontrolę nad systemami technicznymi, zapewnić silniejsze zabezpieczenia prywatności i ochrony danych użytkowników oraz zwiększyć bezpieczeństwo i przejrzystość dla społeczeństwa; zachęca Inspektora do przekazywania uwag na ten temat innym instytucjom Unii;

37. z zadowoleniem przyjmuje nową inicjatywę TechSonar mającą na celu monitorowanie pojawiających się tendencji technologicznych, tak by lepiej zrozumieć ich potencjalny wpływ na osoby fizyczne oraz zapewnić zrównoważoną cyfrową przyszłość, w której zagwarantowana będzie ochrona danych osobowych;

38. przypomina, że oczekuje się dalszego wzrostu obciążenia Inspektora pracą ze względu na rosnącą w Unii tendencję do cyfryzacji, przegląd mandatów agencji oraz inicjatywy przedstawione przez Komisję, zwłaszcza w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, a mianowicie opinie na temat mandatu Europolu, aktu o usługach cyfrowych, aktu o rynkach cyfrowych, dyrektywy NIS 2.0 oraz wspólnych opinii w sprawie aktu o sztucznej inteligencji i zielonego zaświadczenia cyfrowego, a także docenia wkład Inspektora w prace ustawodawcze we współpracy z Europejską Radą Ochrony Danych; podkreśla, że istotne jest, by dostosować zasoby kadrowe i finansowe do rosnącego obciążenia pracą oraz odpowiednio zwiększyć budżet Inspektora.

Budynki

39. zauważa, że po wyprowadzce Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich pod koniec października 2021 r. Inspektor i Rada są jedynymi najemcami budynku przy Rue Montoyer 30 w Brukseli, wynajmowanego od Parlamentu Europejskiego; zauważa, że następnie wyremontowano trzy piętra budynku, a ponad 100 pracowników Inspektora i Rady zmieniło biura; zauważa ponadto, że remont obejmował modernizację i dostosowanie budynku do nowych warunków pracy po pandemii COVID-19, w tym instalację przenośnych systemów telekonferencyjnych;

40. zauważa, że w sprawozdaniu w sprawie absolutorium za 2020 r. Parlament Europejski zachęcił Inspektora, aby w swojej strategii w zakresie budynków uwzględnił potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się lub z innymi niepełnosprawnościami; zauważa, że w odpowiedziach Inspektor odnosi się do umowy administracyjnej, którą zawarł z Parlamentem Europejskim; zachęca jednak Inspektora, aby w strategii w zakresie budynków zwrócił szczególną uwagę na tę kwestię;

Środowisko i zrównoważony rozwój

41. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor kontynuował prace mające wyeliminować papierową formę dokumentów, w tym poprzez zapewnienie elektronicznego zarządzania cyklem płatności faktur oraz zarządzanie procesami wyboru i oceny w ramach zasobów ludzkich w sposób elektroniczny;

42. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor nadal zachęca do korzystania z transportu publicznego, zwracając 50 % miesięcznych / rocznych opłat za transport publiczny, oraz wciąż przeznacza wystarczającą powierzchnię w garażu na rowery pracowników;

43. zauważa, że Inspektor oświadczył, iż zapyta o plany dotyczące instalacji paneli słonecznych w budynku wynajmowanym od Parlamentu Europejskiego, i zachęca Inspektora, aby poparł zainstalowanie takich paneli;

Współpraca międzyinstytucjonalna

44. z zadowoleniem przyjmuje współpracę między Inspektorem pełniącym funkcję nadzorczą a innymi instytucjami, organami i agencjami Unii, zwłaszcza Prokuraturą Europejską jako nowo utworzonym organem;

45. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor ściśle monitoruje ocenę projektu cyfrowego euro przez Europejski Bank Centralny w odniesieniu do kwestii takich jak prawo do prywatności i ochrona danych osobowych; uznaje, że Inspektor potrzebuje dodatkowych zasobów, aby nadzorować ten projekt;

46. z zadowoleniem przyjmuje zaproponowaną przez Inspektora inicjatywę utworzenia eksperckiej grupy wsparcia złożonej z Rady i ekspertów zewnętrznych, która będzie towarzyszyć krajowym organom ochrony danych w pracach dotyczących postępowań i działań w zakresie egzekwowania prawa leżących w istotnym wspólnym interesie;

47. zauważa, że Inspektor przeprowadził dialog z Europolem na temat przetwarzania przez siebie dużych zbiorów danych, aby zapewnić przetwarzanie tych danych w sposób zgodny z przepisami; zauważa, że od września 2020 r. Inspektor kilkakrotnie zgłaszał poważne obawy dotyczące minimalizacji danych i zatrzymywania zbiorów danych pozbawionych klasyfikacji osób, których dane dotyczą; zachęca Inspektora do dalszego dialogu w celu rozwiązania tych problemów;

48. zauważa, że Inspektor nie zawarł nowych porozumień międzyinstytucjonalnych w 2021 r., ale przeprowadził przegląd porozumienia administracyjnego z Parlamentem Europejskim w celu utworzenia stałego biura Inspektora w budynkach Parlamentu w Strasburgu, co umożliwi również ściślejsze powiązania z Radą Europy i ułatwi regularne kontrole baz danych eu-LISA, która przetwarza dane osobowe na dużą skalę;

49. odnotowuje dwa dochodzenia dotyczące przekazywania danych osobowych do państw spoza UE/EOG wszczęte w ramach wprowadzonej przez Inspektora strategii Schrems II;

Komunikacja

50. zauważa z zadowoleniem, że w 2021 r. Inspektor zorganizował kilka wydarzeń, które przyczyniły się również do zwiększenia jego roli i zrozumienia jego misji wśród ogółu społeczeństwa, w tym Dzień Ochrony Danych Osobowych, Dzień Europy, konferencję i podcasty stażystów Inspektora, szczyt z udziałem Inspektora i społeczeństwa obywatelskiego, doroczną konferencję na temat komputerów, prywatności i ochrony danych, Globalne Zgromadzenie ds. Prywatności oraz konferencję na temat przyszłości ochrony danych;

51. docenia fakt, że Inspektor przygotował publiczną fazę pilotażową dwóch platform mediów społecznościowych, EU Voice i EU Video, uruchomionych w 2022 r., aby promować korzystanie ze zdecentralizowanych, bezpłatnych i otwartych technologii jako alternatywy dla sieci społecznościowych; uważa, że te inicjatywy pilotażowe przyczyniają się do realizacji strategii Unii na rzecz danych i suwerenności cyfrowej, mającej wspierać niezależność Unii w świecie cyfrowym;

52. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Inspektora na rzecz monitorowania i wyjaśniania ogółowi społeczeństwa - za pośrednictwem sprawozdań TechDispatch i TechSonar - pojawiających się zmian technologicznych i ich potencjalnego wpływu na ochronę danych i prywatność; uznaje potrzebę zatrudnienia dodatkowego wykwalifikowanych pracowników technicznych, aby zapewnić właściwe działania następcze w związku z tymi zadaniami; zauważa z zadowoleniem, że inicjatywa TechDispatch otrzymała nagrodę Global Privacy and Data Protection 2021 w kategorii "Edukacja i świadomość publiczna" z okazji 43. Globalnego Zgromadzenia ds. Prywatności 2021; zachęca Inspektora do zwiększenia zdolności w dziedzinie monitorowania technologii oraz do rozpoczęcia kampanii informacyjnych na temat jego ustaleń i zaleceń.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
3 Dotyczy to sprawy F. van der Lindego, obywatela niderlandzkiego, która była relacjonowana w mediach. Gdyby całą procedurę rozpatrzono szybciej, obywatel mógł być zadowolony z wyniku skargi złożonej do EIOD (skargę przesłano EIOD w drugiej połowie 2020 r.).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.242.158

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2023/1838 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych
Data aktu: 10/05/2023
Data ogłoszenia: 29/09/2023