PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0070/2023),
A. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii w drodze zwiększania przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
B. mając na uwadze, że ochrona danych jest prawem podstawowym, chronionym prawem europejskim i zapisanym w art. 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej;
C. mając na uwadze, że art. 16 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej stanowi, że przestrzeganie zasad dotyczących ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania ich danych osobowych podlega kontroli niezależnego organu;
D. mając na uwadze, że rozporządzenie (UE) 2018/1725 1 przewiduje ustanowienie niezależnego organu, Europejskiego Inspektora Ochrony Danych ("Inspektor"), odpowiedzialnego za ochronę i gwarantowanie prawa do ochrony danych i prywatności oraz mającego za zadanie zapewnienie, aby kultura ochrony danych w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii stała na wysokim poziomie;
E. mając na uwadze, że Inspektor pełni swoje funkcje w ścisłej współpracy z innymi organami ochrony danych (OOD) w ramach Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD) i służy interesowi publicznemu, kierując się zasadami bezstronności, uczciwości, przejrzystości i pragmatyzmu;
F. mając na uwadze, że Inspektor przekazuje dyrektorowi uprawnienia urzędnika zatwierdzającego zgodnie ze statutem opisującym zadania i obowiązki w zakresie budżetu i administracji Inspektora przewidzianym zgodnie z art. 72 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 2 , podczas gdy funkcję księgowego Inspektora pełni księgowy Komisji zgodnie z decyzją Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z 1 marca 2017 r.;
1. zauważa, że budżet Europejskiego Inspektora Ochrony Danych ("Inspektor") wchodzi w zakres działu 7 WRF "Europejska administracja publiczna", który w 2021 r. wyniósł łącznie 10,7 mld EUR; zauważa, że Inspektor jest stosunkowo małą instytucją, której budżet stanowi jedynie około 0,18 % całkowitego budżetu administracyjnego;
2. zauważa, że Europejski Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2021 zwiększył próbę transakcji poddawanych przeglądowi w dziale "Administracja" z 48 w 2020 r. do 60 w 2021 r.;
3. zauważa, że Trybunał wspomniał, iż jego praca na przestrzeni wielu lat wskazuje, iż ogólnie wydatki te są obarczone niskim ryzykiem; zwraca jednak uwagę, że sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Unii za rok budżetowy 2021 nie zawiera żadnych istotnych informacji na temat Inspektora, i zwraca się do Trybunału o uwzględnienie w kolejnych sprawozdaniach rocznych kompleksowych danych dotyczących spełnienia wszystkich wymogów niezbędnych do zapewnienia spójnej procedury udzielania absolutorium;
4. zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2021 Trybunał nie zidentyfikował żadnych konkretnych problemów dotyczących Inspektora;
Zarządzanie budżetem i finansami
5. zauważa, że budżet Inspektora obejmuje również prace niezależnego sekretariatu Europejskiej Rady Ochrony Danych ("Rada"), w której Inspektor jest członkiem i zapewnia personel sekretariatu;
6. przyjmuje z zadowoleniem opublikowane przez Inspektora roczne sprawozdanie za rok 2021; zauważa, że w 2021 r. Inspektor osiągnął lub przekroczył cele określone w ośmiu z dziewięciu kluczowych wskaźników skuteczności działania;
7. zauważa, że budżet Inspektora na 2021 r. wyniósł 19 463 193 EUR, co stanowi niewielki spadek o 0,07 % w porównaniu z 2020 r.; należy to jednak ocenić również w kontekście wzrostu budżetu o 16,3 % w latach 2019-2020, co zbiega się z początkiem pandemii COVID-19 i związanym z tym większym obciążeniem pracą;
8. zauważa ponadto, że wskaźnik wykonania budżetu w 2021 r. wyniósł 86 %, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z 2020 r., gdy wskaźnik ten wyniósł 73 %; przyznaje, że również w 2021 r. na wykonanie budżetu poważnie wpłynęła pandemia COVID-19, która przede wszystkim znacznie ograniczyła liczbę wydarzeń wymagających fizycznej obecności uczestników oraz konferencji i delegacji;
9. zauważa, że wskaźnik wykonania w 2021 r. wyniósł 89,60 %, a średni czas płatności to 19,98 dni; zachęca Inspektora, aby zmniejszył opóźnienia w płatnościach, korzystając z rozwiązań elektronicznych, co przyczynia się do zwiększenia przejrzystości i trwałości organów publicznych;
10. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. Inspektor nadal wdrażał podejście służące osiągnięciu większej efektywności administracyjnej, wykorzystując umowy o gwarantowanym poziomie usług, i uczestniczył w dużych mię- dzyinstytucjonalnych umowach ramowych;
Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna
11. przyznaje, że rok 2021 również był trudny, zwłaszcza ze względu na pandemię COVID-19, która spowodowała pilną potrzebę ochrony dobrostanu pracowników, a jednocześnie stworzyła nowe zadania, w tym ustanowienie unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID oraz monitorowanie kart lokalizacji pasażera, aplikacji służących do ustalania kontaktów zakaźnych i innych technologii wykorzystywanych do walki z wirusem oraz dopilnowanie, aby były one w pełni zgodne z unijnymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych;
12. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor niezwłocznie powołał wewnętrzną grupę zadaniową ds. COVID-19 w celu aktywnego monitorowania i oceny reakcji Unii na pandemię, które wzbudziły pytania i obawy dotyczące ochrony danych osobowych i prawa osób fizycznych do prywatności; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor ogłosił konkurs, aby zatrudnić więcej ekspertów wyspecjalizowanych w ochronie danych, i dostosował organizację wewnętrzną, aby odzwierciedlić zwiększone obciążenie pracą w zakresie ochrony danych;
13. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor w swoich odpowiedziach na ubiegłoroczną rezolucję w sprawie udzielenia absolutorium wspomina, że postanowił udoskonalić kontrole ex ante za pomocą odpowiednich list kontrolnych i zatrudnić jednego pełnoetatowego pracownika na stanowisko koordynatora kontroli wewnętrznej w celu poprawy procedur wewnętrznych i usprawnienia organizacji od pierwszego kwartału 2023 r.;
14. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor zaangażował się w przegląd ciągłości działania i zarządzania kryzysowego z udziałem odpowiednich wewnętrznych i zewnętrznych zainteresowanych stron w następstwie wewnętrznej oceny wniosków wyciągniętych z pandemii COVID-19, do czego zachęcał również Parlament Europejski w rezolucji w sprawie absolutorium za 2020 r.; rozumie, że proces ten jest nadal w toku, i oczekuje, że wyciągnięte wnioski i ewentualne środki wprowadzone podczas procedury udzielania absolutorium za 2022 r. przyniosą korzyści;
Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników
15. zauważa, że na koniec 2021 r. Inspektor zatrudniał 132 pracowników, co stanowi niewielki wzrost od końca 2020 r., kiedy to liczba personelu wynosiła 124, i znaczny wzrost od końca 2019 r., kiedy wynosiła ona 107; zauważa z zaniepokojeniem, że liczba pracowników kontraktowych wzrosła z 37 na koniec 2020 r. do 49 na koniec 2021 r., natomiast w tym samym okresie liczba urzędników zmniejszyła się z 72 do 68; zachęca Inspektora do zawierania stałych umów z personelem, aby zagwarantować ciągłość działania i bezpieczeństwo pracy; podkreśla, że Inspektor stoi w obliczu wyzwań związanych z przyciąganiem specjalistów posiadających niezbędną wiedzę fachową w konkretnych dziedzinach, i zachęca Inspektora do zbadania sposobów zwiększenia widoczności wakatów;
16. zauważa, że Inspektor musi prowadzić cztery razy więcej konsultacji w sprawie aktów ustawodawczych w porównaniu z 2019 r., oraz odnotowuje, że w celu rozładowania tego wzrostu obciążenia pracą przyjęto tylko jednego nowego pracownika; zauważa ponadto, że zbiory danych w instytucjach Unii, za których monitorowanie odpowiada Inspektor, również gwałtownie się powiększają;
17. zauważa z zadowoleniem, że na koniec 2021 r. liczba narodowości państw Unii reprezentowanych wśród personelu jeszcze wzrosła - do 21 w porównaniu z 20 na koniec 2020 r.; zauważa ponadto, że uzyskanie reprezentacji większej liczby narodowości pomogło poprawić równowagę geograficzną w instytucji; wzywa Inspektora, aby dalej promował równe szanse i równowagę geograficzną również w odniesieniu do stanowisk kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla;
18. zauważa, że dwa stanowiska kierownicze wyższego szczebla zajmują mężczyźni, natomiast kobiety zajmują 75 % (3 z 4) stanowisk kadry kierowniczej średniego szczebla; zauważa, że wśród kategorii od GFII do GFIV kobiety stanowiły 38 na 48 osób, co odpowiada prawie 80 %; zauważa ponadto, że w 2021 r. kobiety stanowiły 63 % łącznej liczby personelu, w porównaniu z 58 % w 2020 r.;
19. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor w swoich odpowiedziach na ubiegłoroczną rezolucję w sprawie udzielenia absolutorium wspomina, że jego personel ds. zasobów ludzkich regularnie uczestniczy w szkoleniach "Nieświadome uprzedzenia w procesie wyboru i rekrutacji", aby zapewnić właściwe wdrożenie strategii na rzecz równości szans;
20. zauważa, że wskaźnik obsadzenia stanowisk na koniec 2021 r. był stosunkowo niski i wynosił 88 %; jednocześnie rozumie, że niektóre procedury naboru były w toku pod koniec 2021 r., a niektóre stanowiska pozostały nieobsa- dzone w oczekiwaniu na opublikowanie listy laureatów konkursu w dziedzinie ochrony danych pod koniec pierwszego półrocza 2022 r.; zauważa ponadto, że w 2021 r. nie było wolnych stanowisk kierowniczych wyższego ani średniego szczebla;
21. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor skoncentrował się na zapewnieniu dobrostanu psychicznego personelu zarówno Inspektora, jak i Rady podczas pandemii COVID-19, zapewniając coaching indywidualny oraz zbiorowy;
22. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor opracował system elastycznej organizacji pracy, w tym za pomocą elastycznego czasu pracy, w którym pracownicy mogą ją zaczynać i kończyć w przedziale od 7.00 do 20.30; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor stworzył również system umożliwiający pracownikom gromadzenie godzin nadliczbowych, które mogą podlegać kompensacie;
23. zauważa, że obecne przepisy umożliwiają personelowi telepracę przez maksymalnie 3 dni w tygodniu, a za zgodą bezpośredniego przełożonego niektórzy pracownicy mogą mieć prawo do telepracy w wymiarze przekraczającym 60 %; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że przepisy dotyczące telepracy umożliwiają personelowi pracę poza miejscem zatrudnienia przez maksymalnie 15 dni w roku z możliwością dodania kolejnych 15 dni po zatwierdzeniu przez organ powołujący; zachęca Inspektora, aby w miarę możliwości zezwalał na telepracę, jeśli personel wystąpi z takim wnioskiem;
24. zauważa, że Inspektor powołuje obecnie grupę roboczą, która będzie miała opracować strategiczne podejście z myślą o zapewnieniu równomiernego podziału obciążenia pracą wśród pracowników, w oparciu o wyniki badań zadowolenia pracowników; z zadowoleniem stwierdza, że w 2021 r. nie zgłoszono przypadków wypalenia zawodowego; ponadto z zadowoleniem przyjmuje spadek liczby osób przebywających na zwolnieniu chorobowym i liczby dni nieobecności z powodu zwolnienia chorobowego w 2021 r. w porównaniu z 2020 r.;
25. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. nie zgłoszono żadnych przypadków nękania psychicznego lub molestowania seksualnego oraz że Inspektor zachowuje czujność w celu dopilnowania, by w przyszłości nie doszło do takich przypadków;
26. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że jak na wielkość instytucji Inspektor i Rada zatrudniają stosunkowo dużo stażystów; wyraża też satysfakcję w związku z faktem, że wszystkich 8 stażystów zatrudnionych w marcu 2021 r. i 9 zatrudnionych w październiku 2021 r. otrzymywało wynagrodzenie;
Ramy etyczne i przejrzystość
27. zauważa, że ramy etyczne Inspektora, które zaktualizowano w 2019 r., obejmują m.in. obowiązkowe szkolenia wprowadzające dla nowych pracowników na temat molestowania, zapobiegania konfliktom interesów i innych obszarów etycznych; zauważa, że w 2021 r. 25 osób przeszło szkolenie w tych dziedzinach oraz że wszyscy pracownicy dołączający do instytucji muszą podpisać oświadczenie o zachowaniu poufności i oświadczenie o braku konfliktu interesów; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. zostanie dodana sesja na temat informowania o nieprawidłowościach;
28. zwraca się do Inspektora o dostarczenie informacji na temat kodeksu postępowania dotyczącego stanowisk kierowniczych wyższego szczebla, którego opracowywanie rozpoczął;
29. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. OLAF nie prowadził dochodzeń dotyczących personelu Inspektora ani Rady; zauważa, że w 2021 r. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich prowadził jedną sprawę z udziałem Inspektora, którą zamknął, stwierdzając, że została ona rozstrzygnięta, w związku z czym do Inspektora nie skierowano zaleceń; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. nie odnotowano żadnych przypadków konfliktu interesów ani nie sygnalizowano nieprawidłowości;
30. zauważa, że obecnie Inspektor nie korzysta z międzyinstytucjonalnego rejestru służącego przejrzystości, ale porządek obrad, nagrane posiedzenia i interwencje Inspektora, w tym spotkania z przedstawicielami grup interesu są publikowane na jego stronie internetowej; wzywa Inspektora do zakończenia wewnętrznej analizy dostępnych opcji i do przystąpienia do porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości;
31. z zadowoleniem przyjmuje działania następcze podjęte przez Inspektora w związku z wnioskiem obywatela o dostęp do danych; podkreśla jednak, że Inspektor wydał decyzję w tej sprawie przed sprawdzeniem i ustaleniem wszystkich faktów, chociaż procedura rozpatrywania skargi była w toku od ponad dwóch lat i pod koniec 2022 r. nadal trwała; wzywa Inspektora, aby przeprowadził przegląd swojego regulaminu w celu skutecznego i terminowego rozpatrywania skarg obywateli, z uwzględnieniem wszystkich istotnych informacji 3 ;
32. zauważa, że w 2021 r. nie odnotowano przypadków odchodzenia pracowników z instytucji do sektora prywatnego ani przypadków obejmujących okresy karencji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że nie odnotowano przypadków, w których byli posłowie do PE, komisarze lub urzędnicy wysokiego szczebla (od grupy AD14) otrzymywali pieniądze z budżetu jako doradcy lub w innych funkcjach;
33. apeluje o zaprzestanie z korzystania z usług firm zewnętrznych, które według rankingu Uniwersytetu Yale 4 nadal działają w Rosji;
Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych
34. zauważa, że zobowiązania budżetowe na 2021 r. były o 20 % wyższe niż w 2020 r. w odniesieniu do projektów informatycznych i sprzętu informatycznego, w tym sprzętu do wideokonferencji, który umożliwił prowadzenie posiedzeń hybrydowych w organizacji;
35. przyznaje, że wiele centralnych funkcji informatycznych, w tym w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, pełni Parlament Europejski - jako dostawca usług korporacyjnych - i CERT-UE (zespół reagowania na incydenty komputerowe); zwraca się do Inspektora, aby miał ogląd danych osobowych wymienianych między instytucjami Unii w celu zapewnienia cyberbezpieczeństwa; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor podejmuje kroki w celu poprawy swojej skuteczności cyfrowej i bezpieczeństwa cyfrowego, w tym poprzez regularne prowadzenie szkoleń informacyjnych na temat cyberbezpieczeństwa dla całego personelu, w tym szkoleń wprowadzających dla nowych pracowników;
36. docenia fakt, że Inspektor nadal pilotuje i prezentuje wykorzystanie narzędzi otwartego oprogramowania jako alternatywy dla narzędzi zastrzeżonych, aby zapobiec uzależnieniu od jednego dostawcy, zachować kontrolę nad systemami technicznymi, zapewnić silniejsze zabezpieczenia prywatności i ochrony danych użytkowników oraz zwiększyć bezpieczeństwo i przejrzystość dla społeczeństwa; zachęca Inspektora do przekazywania uwag na ten temat innym instytucjom Unii;
37. z zadowoleniem przyjmuje nową inicjatywę TechSonar mającą na celu monitorowanie pojawiających się tendencji technologicznych, tak by lepiej zrozumieć ich potencjalny wpływ na osoby fizyczne oraz zapewnić zrównoważoną cyfrową przyszłość, w której zagwarantowana będzie ochrona danych osobowych;
38. przypomina, że oczekuje się dalszego wzrostu obciążenia Inspektora pracą ze względu na rosnącą w Unii tendencję do cyfryzacji, przegląd mandatów agencji oraz inicjatywy przedstawione przez Komisję, zwłaszcza w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, a mianowicie opinie na temat mandatu Europolu, aktu o usługach cyfrowych, aktu o rynkach cyfrowych, dyrektywy NIS 2.0 oraz wspólnych opinii w sprawie aktu o sztucznej inteligencji i zielonego zaświadczenia cyfrowego, a także docenia wkład Inspektora w prace ustawodawcze we współpracy z Europejską Radą Ochrony Danych; podkreśla, że istotne jest, by dostosować zasoby kadrowe i finansowe do rosnącego obciążenia pracą oraz odpowiednio zwiększyć budżet Inspektora.
Budynki
39. zauważa, że po wyprowadzce Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich pod koniec października 2021 r. Inspektor i Rada są jedynymi najemcami budynku przy Rue Montoyer 30 w Brukseli, wynajmowanego od Parlamentu Europejskiego; zauważa, że następnie wyremontowano trzy piętra budynku, a ponad 100 pracowników Inspektora i Rady zmieniło biura; zauważa ponadto, że remont obejmował modernizację i dostosowanie budynku do nowych warunków pracy po pandemii COVID-19, w tym instalację przenośnych systemów telekonferencyjnych;
40. zauważa, że w sprawozdaniu w sprawie absolutorium za 2020 r. Parlament Europejski zachęcił Inspektora, aby w swojej strategii w zakresie budynków uwzględnił potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się lub z innymi niepełnosprawnościami; zauważa, że w odpowiedziach Inspektor odnosi się do umowy administracyjnej, którą zawarł z Parlamentem Europejskim; zachęca jednak Inspektora, aby w strategii w zakresie budynków zwrócił szczególną uwagę na tę kwestię;
Środowisko i zrównoważony rozwój
41. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor kontynuował prace mające wyeliminować papierową formę dokumentów, w tym poprzez zapewnienie elektronicznego zarządzania cyklem płatności faktur oraz zarządzanie procesami wyboru i oceny w ramach zasobów ludzkich w sposób elektroniczny;
42. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor nadal zachęca do korzystania z transportu publicznego, zwracając 50 % miesięcznych / rocznych opłat za transport publiczny, oraz wciąż przeznacza wystarczającą powierzchnię w garażu na rowery pracowników;
43. zauważa, że Inspektor oświadczył, iż zapyta o plany dotyczące instalacji paneli słonecznych w budynku wynajmowanym od Parlamentu Europejskiego, i zachęca Inspektora, aby poparł zainstalowanie takich paneli;
Współpraca międzyinstytucjonalna
44. z zadowoleniem przyjmuje współpracę między Inspektorem pełniącym funkcję nadzorczą a innymi instytucjami, organami i agencjami Unii, zwłaszcza Prokuraturą Europejską jako nowo utworzonym organem;
45. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor ściśle monitoruje ocenę projektu cyfrowego euro przez Europejski Bank Centralny w odniesieniu do kwestii takich jak prawo do prywatności i ochrona danych osobowych; uznaje, że Inspektor potrzebuje dodatkowych zasobów, aby nadzorować ten projekt;
46. z zadowoleniem przyjmuje zaproponowaną przez Inspektora inicjatywę utworzenia eksperckiej grupy wsparcia złożonej z Rady i ekspertów zewnętrznych, która będzie towarzyszyć krajowym organom ochrony danych w pracach dotyczących postępowań i działań w zakresie egzekwowania prawa leżących w istotnym wspólnym interesie;
47. zauważa, że Inspektor przeprowadził dialog z Europolem na temat przetwarzania przez siebie dużych zbiorów danych, aby zapewnić przetwarzanie tych danych w sposób zgodny z przepisami; zauważa, że od września 2020 r. Inspektor kilkakrotnie zgłaszał poważne obawy dotyczące minimalizacji danych i zatrzymywania zbiorów danych pozbawionych klasyfikacji osób, których dane dotyczą; zachęca Inspektora do dalszego dialogu w celu rozwiązania tych problemów;
48. zauważa, że Inspektor nie zawarł nowych porozumień międzyinstytucjonalnych w 2021 r., ale przeprowadził przegląd porozumienia administracyjnego z Parlamentem Europejskim w celu utworzenia stałego biura Inspektora w budynkach Parlamentu w Strasburgu, co umożliwi również ściślejsze powiązania z Radą Europy i ułatwi regularne kontrole baz danych eu-LISA, która przetwarza dane osobowe na dużą skalę;
49. odnotowuje dwa dochodzenia dotyczące przekazywania danych osobowych do państw spoza UE/EOG wszczęte w ramach wprowadzonej przez Inspektora strategii Schrems II;
Komunikacja
50. zauważa z zadowoleniem, że w 2021 r. Inspektor zorganizował kilka wydarzeń, które przyczyniły się również do zwiększenia jego roli i zrozumienia jego misji wśród ogółu społeczeństwa, w tym Dzień Ochrony Danych Osobowych, Dzień Europy, konferencję i podcasty stażystów Inspektora, szczyt z udziałem Inspektora i społeczeństwa obywatelskiego, doroczną konferencję na temat komputerów, prywatności i ochrony danych, Globalne Zgromadzenie ds. Prywatności oraz konferencję na temat przyszłości ochrony danych;
51. docenia fakt, że Inspektor przygotował publiczną fazę pilotażową dwóch platform mediów społecznościowych, EU Voice i EU Video, uruchomionych w 2022 r., aby promować korzystanie ze zdecentralizowanych, bezpłatnych i otwartych technologii jako alternatywy dla sieci społecznościowych; uważa, że te inicjatywy pilotażowe przyczyniają się do realizacji strategii Unii na rzecz danych i suwerenności cyfrowej, mającej wspierać niezależność Unii w świecie cyfrowym;
52. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Inspektora na rzecz monitorowania i wyjaśniania ogółowi społeczeństwa - za pośrednictwem sprawozdań TechDispatch i TechSonar - pojawiających się zmian technologicznych i ich potencjalnego wpływu na ochronę danych i prywatność; uznaje potrzebę zatrudnienia dodatkowego wykwalifikowanych pracowników technicznych, aby zapewnić właściwe działania następcze w związku z tymi zadaniami; zauważa z zadowoleniem, że inicjatywa TechDispatch otrzymała nagrodę Global Privacy and Data Protection 2021 w kategorii "Edukacja i świadomość publiczna" z okazji 43. Globalnego Zgromadzenia ds. Prywatności 2021; zachęca Inspektora do zwiększenia zdolności w dziedzinie monitorowania technologii oraz do rozpoczęcia kampanii informacyjnych na temat jego ustaleń i zaleceń.