Rezolucja 2023/1838 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1838
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0070/2023),

A. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii w drodze zwiększania przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

B. mając na uwadze, że ochrona danych jest prawem podstawowym, chronionym prawem europejskim i zapisanym w art. 8 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej;

C. mając na uwadze, że art. 16 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej stanowi, że przestrzeganie zasad dotyczących ochrony osób fizycznych w zakresie przetwarzania ich danych osobowych podlega kontroli niezależnego organu;

D. mając na uwadze, że rozporządzenie (UE) 2018/1725 1  przewiduje ustanowienie niezależnego organu, Europejskiego Inspektora Ochrony Danych ("Inspektor"), odpowiedzialnego za ochronę i gwarantowanie prawa do ochrony danych i prywatności oraz mającego za zadanie zapewnienie, aby kultura ochrony danych w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych Unii stała na wysokim poziomie;

E. mając na uwadze, że Inspektor pełni swoje funkcje w ścisłej współpracy z innymi organami ochrony danych (OOD) w ramach Europejskiej Rady Ochrony Danych (EROD) i służy interesowi publicznemu, kierując się zasadami bezstronności, uczciwości, przejrzystości i pragmatyzmu;

F. mając na uwadze, że Inspektor przekazuje dyrektorowi uprawnienia urzędnika zatwierdzającego zgodnie ze statutem opisującym zadania i obowiązki w zakresie budżetu i administracji Inspektora przewidzianym zgodnie z art. 72 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 2 , podczas gdy funkcję księgowego Inspektora pełni księgowy Komisji zgodnie z decyzją Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z 1 marca 2017 r.;

1. zauważa, że budżet Europejskiego Inspektora Ochrony Danych ("Inspektor") wchodzi w zakres działu 7 WRF "Europejska administracja publiczna", który w 2021 r. wyniósł łącznie 10,7 mld EUR; zauważa, że Inspektor jest stosunkowo małą instytucją, której budżet stanowi jedynie około 0,18 % całkowitego budżetu administracyjnego;

2. zauważa, że Europejski Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2021 zwiększył próbę transakcji poddawanych przeglądowi w dziale "Administracja" z 48 w 2020 r. do 60 w 2021 r.;

3. zauważa, że Trybunał wspomniał, iż jego praca na przestrzeni wielu lat wskazuje, iż ogólnie wydatki te są obarczone niskim ryzykiem; zwraca jednak uwagę, że sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Unii za rok budżetowy 2021 nie zawiera żadnych istotnych informacji na temat Inspektora, i zwraca się do Trybunału o uwzględnienie w kolejnych sprawozdaniach rocznych kompleksowych danych dotyczących spełnienia wszystkich wymogów niezbędnych do zapewnienia spójnej procedury udzielania absolutorium;

4. zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2021 Trybunał nie zidentyfikował żadnych konkretnych problemów dotyczących Inspektora;

Zarządzanie budżetem i finansami

5. zauważa, że budżet Inspektora obejmuje również prace niezależnego sekretariatu Europejskiej Rady Ochrony Danych ("Rada"), w której Inspektor jest członkiem i zapewnia personel sekretariatu;

6. przyjmuje z zadowoleniem opublikowane przez Inspektora roczne sprawozdanie za rok 2021; zauważa, że w 2021 r. Inspektor osiągnął lub przekroczył cele określone w ośmiu z dziewięciu kluczowych wskaźników skuteczności działania;

7. zauważa, że budżet Inspektora na 2021 r. wyniósł 19 463 193 EUR, co stanowi niewielki spadek o 0,07 % w porównaniu z 2020 r.; należy to jednak ocenić również w kontekście wzrostu budżetu o 16,3 % w latach 2019-2020, co zbiega się z początkiem pandemii COVID-19 i związanym z tym większym obciążeniem pracą;

8. zauważa ponadto, że wskaźnik wykonania budżetu w 2021 r. wyniósł 86 %, co stanowi znaczny wzrost w porównaniu z 2020 r., gdy wskaźnik ten wyniósł 73 %; przyznaje, że również w 2021 r. na wykonanie budżetu poważnie wpłynęła pandemia COVID-19, która przede wszystkim znacznie ograniczyła liczbę wydarzeń wymagających fizycznej obecności uczestników oraz konferencji i delegacji;

9. zauważa, że wskaźnik wykonania w 2021 r. wyniósł 89,60 %, a średni czas płatności to 19,98 dni; zachęca Inspektora, aby zmniejszył opóźnienia w płatnościach, korzystając z rozwiązań elektronicznych, co przyczynia się do zwiększenia przejrzystości i trwałości organów publicznych;

10. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. Inspektor nadal wdrażał podejście służące osiągnięciu większej efektywności administracyjnej, wykorzystując umowy o gwarantowanym poziomie usług, i uczestniczył w dużych mię- dzyinstytucjonalnych umowach ramowych;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna

11. przyznaje, że rok 2021 również był trudny, zwłaszcza ze względu na pandemię COVID-19, która spowodowała pilną potrzebę ochrony dobrostanu pracowników, a jednocześnie stworzyła nowe zadania, w tym ustanowienie unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID oraz monitorowanie kart lokalizacji pasażera, aplikacji służących do ustalania kontaktów zakaźnych i innych technologii wykorzystywanych do walki z wirusem oraz dopilnowanie, aby były one w pełni zgodne z unijnymi przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych;

12. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor niezwłocznie powołał wewnętrzną grupę zadaniową ds. COVID-19 w celu aktywnego monitorowania i oceny reakcji Unii na pandemię, które wzbudziły pytania i obawy dotyczące ochrony danych osobowych i prawa osób fizycznych do prywatności; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor ogłosił konkurs, aby zatrudnić więcej ekspertów wyspecjalizowanych w ochronie danych, i dostosował organizację wewnętrzną, aby odzwierciedlić zwiększone obciążenie pracą w zakresie ochrony danych;

13. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor w swoich odpowiedziach na ubiegłoroczną rezolucję w sprawie udzielenia absolutorium wspomina, że postanowił udoskonalić kontrole ex ante za pomocą odpowiednich list kontrolnych i zatrudnić jednego pełnoetatowego pracownika na stanowisko koordynatora kontroli wewnętrznej w celu poprawy procedur wewnętrznych i usprawnienia organizacji od pierwszego kwartału 2023 r.;

14. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor zaangażował się w przegląd ciągłości działania i zarządzania kryzysowego z udziałem odpowiednich wewnętrznych i zewnętrznych zainteresowanych stron w następstwie wewnętrznej oceny wniosków wyciągniętych z pandemii COVID-19, do czego zachęcał również Parlament Europejski w rezolucji w sprawie absolutorium za 2020 r.; rozumie, że proces ten jest nadal w toku, i oczekuje, że wyciągnięte wnioski i ewentualne środki wprowadzone podczas procedury udzielania absolutorium za 2022 r. przyniosą korzyści;

Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników

15. zauważa, że na koniec 2021 r. Inspektor zatrudniał 132 pracowników, co stanowi niewielki wzrost od końca 2020 r., kiedy to liczba personelu wynosiła 124, i znaczny wzrost od końca 2019 r., kiedy wynosiła ona 107; zauważa z zaniepokojeniem, że liczba pracowników kontraktowych wzrosła z 37 na koniec 2020 r. do 49 na koniec 2021 r., natomiast w tym samym okresie liczba urzędników zmniejszyła się z 72 do 68; zachęca Inspektora do zawierania stałych umów z personelem, aby zagwarantować ciągłość działania i bezpieczeństwo pracy; podkreśla, że Inspektor stoi w obliczu wyzwań związanych z przyciąganiem specjalistów posiadających niezbędną wiedzę fachową w konkretnych dziedzinach, i zachęca Inspektora do zbadania sposobów zwiększenia widoczności wakatów;

16. zauważa, że Inspektor musi prowadzić cztery razy więcej konsultacji w sprawie aktów ustawodawczych w porównaniu z 2019 r., oraz odnotowuje, że w celu rozładowania tego wzrostu obciążenia pracą przyjęto tylko jednego nowego pracownika; zauważa ponadto, że zbiory danych w instytucjach Unii, za których monitorowanie odpowiada Inspektor, również gwałtownie się powiększają;

17. zauważa z zadowoleniem, że na koniec 2021 r. liczba narodowości państw Unii reprezentowanych wśród personelu jeszcze wzrosła - do 21 w porównaniu z 20 na koniec 2020 r.; zauważa ponadto, że uzyskanie reprezentacji większej liczby narodowości pomogło poprawić równowagę geograficzną w instytucji; wzywa Inspektora, aby dalej promował równe szanse i równowagę geograficzną również w odniesieniu do stanowisk kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla;

18. zauważa, że dwa stanowiska kierownicze wyższego szczebla zajmują mężczyźni, natomiast kobiety zajmują 75 % (3 z 4) stanowisk kadry kierowniczej średniego szczebla; zauważa, że wśród kategorii od GFII do GFIV kobiety stanowiły 38 na 48 osób, co odpowiada prawie 80 %; zauważa ponadto, że w 2021 r. kobiety stanowiły 63 % łącznej liczby personelu, w porównaniu z 58 % w 2020 r.;

19. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor w swoich odpowiedziach na ubiegłoroczną rezolucję w sprawie udzielenia absolutorium wspomina, że jego personel ds. zasobów ludzkich regularnie uczestniczy w szkoleniach "Nieświadome uprzedzenia w procesie wyboru i rekrutacji", aby zapewnić właściwe wdrożenie strategii na rzecz równości szans;

20. zauważa, że wskaźnik obsadzenia stanowisk na koniec 2021 r. był stosunkowo niski i wynosił 88 %; jednocześnie rozumie, że niektóre procedury naboru były w toku pod koniec 2021 r., a niektóre stanowiska pozostały nieobsa- dzone w oczekiwaniu na opublikowanie listy laureatów konkursu w dziedzinie ochrony danych pod koniec pierwszego półrocza 2022 r.; zauważa ponadto, że w 2021 r. nie było wolnych stanowisk kierowniczych wyższego ani średniego szczebla;

21. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor skoncentrował się na zapewnieniu dobrostanu psychicznego personelu zarówno Inspektora, jak i Rady podczas pandemii COVID-19, zapewniając coaching indywidualny oraz zbiorowy;

22. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor opracował system elastycznej organizacji pracy, w tym za pomocą elastycznego czasu pracy, w którym pracownicy mogą ją zaczynać i kończyć w przedziale od 7.00 do 20.30; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor stworzył również system umożliwiający pracownikom gromadzenie godzin nadliczbowych, które mogą podlegać kompensacie;

23. zauważa, że obecne przepisy umożliwiają personelowi telepracę przez maksymalnie 3 dni w tygodniu, a za zgodą bezpośredniego przełożonego niektórzy pracownicy mogą mieć prawo do telepracy w wymiarze przekraczającym 60 %; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że przepisy dotyczące telepracy umożliwiają personelowi pracę poza miejscem zatrudnienia przez maksymalnie 15 dni w roku z możliwością dodania kolejnych 15 dni po zatwierdzeniu przez organ powołujący; zachęca Inspektora, aby w miarę możliwości zezwalał na telepracę, jeśli personel wystąpi z takim wnioskiem;

24. zauważa, że Inspektor powołuje obecnie grupę roboczą, która będzie miała opracować strategiczne podejście z myślą o zapewnieniu równomiernego podziału obciążenia pracą wśród pracowników, w oparciu o wyniki badań zadowolenia pracowników; z zadowoleniem stwierdza, że w 2021 r. nie zgłoszono przypadków wypalenia zawodowego; ponadto z zadowoleniem przyjmuje spadek liczby osób przebywających na zwolnieniu chorobowym i liczby dni nieobecności z powodu zwolnienia chorobowego w 2021 r. w porównaniu z 2020 r.;

25. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. nie zgłoszono żadnych przypadków nękania psychicznego lub molestowania seksualnego oraz że Inspektor zachowuje czujność w celu dopilnowania, by w przyszłości nie doszło do takich przypadków;

26. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że jak na wielkość instytucji Inspektor i Rada zatrudniają stosunkowo dużo stażystów; wyraża też satysfakcję w związku z faktem, że wszystkich 8 stażystów zatrudnionych w marcu 2021 r. i 9 zatrudnionych w październiku 2021 r. otrzymywało wynagrodzenie;

Ramy etyczne i przejrzystość

27. zauważa, że ramy etyczne Inspektora, które zaktualizowano w 2019 r., obejmują m.in. obowiązkowe szkolenia wprowadzające dla nowych pracowników na temat molestowania, zapobiegania konfliktom interesów i innych obszarów etycznych; zauważa, że w 2021 r. 25 osób przeszło szkolenie w tych dziedzinach oraz że wszyscy pracownicy dołączający do instytucji muszą podpisać oświadczenie o zachowaniu poufności i oświadczenie o braku konfliktu interesów; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2022 r. zostanie dodana sesja na temat informowania o nieprawidłowościach;

28. zwraca się do Inspektora o dostarczenie informacji na temat kodeksu postępowania dotyczącego stanowisk kierowniczych wyższego szczebla, którego opracowywanie rozpoczął;

29. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. OLAF nie prowadził dochodzeń dotyczących personelu Inspektora ani Rady; zauważa, że w 2021 r. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich prowadził jedną sprawę z udziałem Inspektora, którą zamknął, stwierdzając, że została ona rozstrzygnięta, w związku z czym do Inspektora nie skierowano zaleceń; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. nie odnotowano żadnych przypadków konfliktu interesów ani nie sygnalizowano nieprawidłowości;

30. zauważa, że obecnie Inspektor nie korzysta z międzyinstytucjonalnego rejestru służącego przejrzystości, ale porządek obrad, nagrane posiedzenia i interwencje Inspektora, w tym spotkania z przedstawicielami grup interesu są publikowane na jego stronie internetowej; wzywa Inspektora do zakończenia wewnętrznej analizy dostępnych opcji i do przystąpienia do porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości;

31. z zadowoleniem przyjmuje działania następcze podjęte przez Inspektora w związku z wnioskiem obywatela o dostęp do danych; podkreśla jednak, że Inspektor wydał decyzję w tej sprawie przed sprawdzeniem i ustaleniem wszystkich faktów, chociaż procedura rozpatrywania skargi była w toku od ponad dwóch lat i pod koniec 2022 r. nadal trwała; wzywa Inspektora, aby przeprowadził przegląd swojego regulaminu w celu skutecznego i terminowego rozpatrywania skarg obywateli, z uwzględnieniem wszystkich istotnych informacji 3 ;

32. zauważa, że w 2021 r. nie odnotowano przypadków odchodzenia pracowników z instytucji do sektora prywatnego ani przypadków obejmujących okresy karencji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że nie odnotowano przypadków, w których byli posłowie do PE, komisarze lub urzędnicy wysokiego szczebla (od grupy AD14) otrzymywali pieniądze z budżetu jako doradcy lub w innych funkcjach;

33. apeluje o zaprzestanie z korzystania z usług firm zewnętrznych, które według rankingu Uniwersytetu Yale 4  nadal działają w Rosji;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych

34. zauważa, że zobowiązania budżetowe na 2021 r. były o 20 % wyższe niż w 2020 r. w odniesieniu do projektów informatycznych i sprzętu informatycznego, w tym sprzętu do wideokonferencji, który umożliwił prowadzenie posiedzeń hybrydowych w organizacji;

35. przyznaje, że wiele centralnych funkcji informatycznych, w tym w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, pełni Parlament Europejski - jako dostawca usług korporacyjnych - i CERT-UE (zespół reagowania na incydenty komputerowe); zwraca się do Inspektora, aby miał ogląd danych osobowych wymienianych między instytucjami Unii w celu zapewnienia cyberbezpieczeństwa; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor podejmuje kroki w celu poprawy swojej skuteczności cyfrowej i bezpieczeństwa cyfrowego, w tym poprzez regularne prowadzenie szkoleń informacyjnych na temat cyberbezpieczeństwa dla całego personelu, w tym szkoleń wprowadzających dla nowych pracowników;

36. docenia fakt, że Inspektor nadal pilotuje i prezentuje wykorzystanie narzędzi otwartego oprogramowania jako alternatywy dla narzędzi zastrzeżonych, aby zapobiec uzależnieniu od jednego dostawcy, zachować kontrolę nad systemami technicznymi, zapewnić silniejsze zabezpieczenia prywatności i ochrony danych użytkowników oraz zwiększyć bezpieczeństwo i przejrzystość dla społeczeństwa; zachęca Inspektora do przekazywania uwag na ten temat innym instytucjom Unii;

37. z zadowoleniem przyjmuje nową inicjatywę TechSonar mającą na celu monitorowanie pojawiających się tendencji technologicznych, tak by lepiej zrozumieć ich potencjalny wpływ na osoby fizyczne oraz zapewnić zrównoważoną cyfrową przyszłość, w której zagwarantowana będzie ochrona danych osobowych;

38. przypomina, że oczekuje się dalszego wzrostu obciążenia Inspektora pracą ze względu na rosnącą w Unii tendencję do cyfryzacji, przegląd mandatów agencji oraz inicjatywy przedstawione przez Komisję, zwłaszcza w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, a mianowicie opinie na temat mandatu Europolu, aktu o usługach cyfrowych, aktu o rynkach cyfrowych, dyrektywy NIS 2.0 oraz wspólnych opinii w sprawie aktu o sztucznej inteligencji i zielonego zaświadczenia cyfrowego, a także docenia wkład Inspektora w prace ustawodawcze we współpracy z Europejską Radą Ochrony Danych; podkreśla, że istotne jest, by dostosować zasoby kadrowe i finansowe do rosnącego obciążenia pracą oraz odpowiednio zwiększyć budżet Inspektora.

Budynki

39. zauważa, że po wyprowadzce Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich pod koniec października 2021 r. Inspektor i Rada są jedynymi najemcami budynku przy Rue Montoyer 30 w Brukseli, wynajmowanego od Parlamentu Europejskiego; zauważa, że następnie wyremontowano trzy piętra budynku, a ponad 100 pracowników Inspektora i Rady zmieniło biura; zauważa ponadto, że remont obejmował modernizację i dostosowanie budynku do nowych warunków pracy po pandemii COVID-19, w tym instalację przenośnych systemów telekonferencyjnych;

40. zauważa, że w sprawozdaniu w sprawie absolutorium za 2020 r. Parlament Europejski zachęcił Inspektora, aby w swojej strategii w zakresie budynków uwzględnił potrzeby osób o ograniczonej możliwości poruszania się lub z innymi niepełnosprawnościami; zauważa, że w odpowiedziach Inspektor odnosi się do umowy administracyjnej, którą zawarł z Parlamentem Europejskim; zachęca jednak Inspektora, aby w strategii w zakresie budynków zwrócił szczególną uwagę na tę kwestię;

Środowisko i zrównoważony rozwój

41. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor kontynuował prace mające wyeliminować papierową formę dokumentów, w tym poprzez zapewnienie elektronicznego zarządzania cyklem płatności faktur oraz zarządzanie procesami wyboru i oceny w ramach zasobów ludzkich w sposób elektroniczny;

42. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor nadal zachęca do korzystania z transportu publicznego, zwracając 50 % miesięcznych / rocznych opłat za transport publiczny, oraz wciąż przeznacza wystarczającą powierzchnię w garażu na rowery pracowników;

43. zauważa, że Inspektor oświadczył, iż zapyta o plany dotyczące instalacji paneli słonecznych w budynku wynajmowanym od Parlamentu Europejskiego, i zachęca Inspektora, aby poparł zainstalowanie takich paneli;

Współpraca międzyinstytucjonalna

44. z zadowoleniem przyjmuje współpracę między Inspektorem pełniącym funkcję nadzorczą a innymi instytucjami, organami i agencjami Unii, zwłaszcza Prokuraturą Europejską jako nowo utworzonym organem;

45. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Inspektor ściśle monitoruje ocenę projektu cyfrowego euro przez Europejski Bank Centralny w odniesieniu do kwestii takich jak prawo do prywatności i ochrona danych osobowych; uznaje, że Inspektor potrzebuje dodatkowych zasobów, aby nadzorować ten projekt;

46. z zadowoleniem przyjmuje zaproponowaną przez Inspektora inicjatywę utworzenia eksperckiej grupy wsparcia złożonej z Rady i ekspertów zewnętrznych, która będzie towarzyszyć krajowym organom ochrony danych w pracach dotyczących postępowań i działań w zakresie egzekwowania prawa leżących w istotnym wspólnym interesie;

47. zauważa, że Inspektor przeprowadził dialog z Europolem na temat przetwarzania przez siebie dużych zbiorów danych, aby zapewnić przetwarzanie tych danych w sposób zgodny z przepisami; zauważa, że od września 2020 r. Inspektor kilkakrotnie zgłaszał poważne obawy dotyczące minimalizacji danych i zatrzymywania zbiorów danych pozbawionych klasyfikacji osób, których dane dotyczą; zachęca Inspektora do dalszego dialogu w celu rozwiązania tych problemów;

48. zauważa, że Inspektor nie zawarł nowych porozumień międzyinstytucjonalnych w 2021 r., ale przeprowadził przegląd porozumienia administracyjnego z Parlamentem Europejskim w celu utworzenia stałego biura Inspektora w budynkach Parlamentu w Strasburgu, co umożliwi również ściślejsze powiązania z Radą Europy i ułatwi regularne kontrole baz danych eu-LISA, która przetwarza dane osobowe na dużą skalę;

49. odnotowuje dwa dochodzenia dotyczące przekazywania danych osobowych do państw spoza UE/EOG wszczęte w ramach wprowadzonej przez Inspektora strategii Schrems II;

Komunikacja

50. zauważa z zadowoleniem, że w 2021 r. Inspektor zorganizował kilka wydarzeń, które przyczyniły się również do zwiększenia jego roli i zrozumienia jego misji wśród ogółu społeczeństwa, w tym Dzień Ochrony Danych Osobowych, Dzień Europy, konferencję i podcasty stażystów Inspektora, szczyt z udziałem Inspektora i społeczeństwa obywatelskiego, doroczną konferencję na temat komputerów, prywatności i ochrony danych, Globalne Zgromadzenie ds. Prywatności oraz konferencję na temat przyszłości ochrony danych;

51. docenia fakt, że Inspektor przygotował publiczną fazę pilotażową dwóch platform mediów społecznościowych, EU Voice i EU Video, uruchomionych w 2022 r., aby promować korzystanie ze zdecentralizowanych, bezpłatnych i otwartych technologii jako alternatywy dla sieci społecznościowych; uważa, że te inicjatywy pilotażowe przyczyniają się do realizacji strategii Unii na rzecz danych i suwerenności cyfrowej, mającej wspierać niezależność Unii w świecie cyfrowym;

52. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Inspektora na rzecz monitorowania i wyjaśniania ogółowi społeczeństwa - za pośrednictwem sprawozdań TechDispatch i TechSonar - pojawiających się zmian technologicznych i ich potencjalnego wpływu na ochronę danych i prywatność; uznaje potrzebę zatrudnienia dodatkowego wykwalifikowanych pracowników technicznych, aby zapewnić właściwe działania następcze w związku z tymi zadaniami; zauważa z zadowoleniem, że inicjatywa TechDispatch otrzymała nagrodę Global Privacy and Data Protection 2021 w kategorii "Edukacja i świadomość publiczna" z okazji 43. Globalnego Zgromadzenia ds. Prywatności 2021; zachęca Inspektora do zwiększenia zdolności w dziedzinie monitorowania technologii oraz do rozpoczęcia kampanii informacyjnych na temat jego ustaleń i zaleceń.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
3 Dotyczy to sprawy F. van der Lindego, obywatela niderlandzkiego, która była relacjonowana w mediach. Gdyby całą procedurę rozpatrzono szybciej, obywatel mógł być zadowolony z wyniku skargi złożonej do EIOD (skargę przesłano EIOD w drugiej połowie 2020 r.).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.242.158

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2023/1838 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja IX - Europejski Inspektor Ochrony Danych
Data aktu: 10/05/2023
Data ogłoszenia: 29/09/2023