Rezolucja 2023/1834 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja VII - Komitet Regionów

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1834
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja VII - Komitet Regionów

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja VII - Komitet Regionów,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0080/2023),

A. mając na uwadze, że Komitet Regionów (zwany dalej "Komitetem") jest zgromadzeniem politycznym składającym się z 329 członków wybieranych w regionach, miastach, wsiach i gminach 27 państw członkowskich, działającym jako organ doradczy instytucji Unii, z misją współuczestnictwa w kształtowaniu polityki unijnej i procesie decyzyjnym z punktu widzenia władz lokalnych i regionalnych, a jednocześnie przyczyniania się do uczynienia Unii bardziej efektywną i bliższą obywatelom;

B. mając na uwadze, że zasięganie opinii Komitetu przez Komisję lub Radę jest obowiązkowe w niektórych przypadkach, a Komitet może również przyjmować opinie z własnej inicjatywy i korzysta z szerokiego zakresu uprawnień do konsultacji, określonego w traktatach, co pozwala Parlamentowi na zasięganie jego opinii;

C. mając na uwadze, że działania Komitetu są zdefiniowane na podstawie jego ogólnej strategii politycznej określonej w jego rezolucji z dnia 2 lipca 2020 r. w sprawie priorytetów na lata 2020-2025 1 , oraz mając na uwadze, że Komitet przyjął trzy priorytety polityczne w ramach swojego mandatu na lata 2020-2025, którym towarzyszyły trzy kampanie komunikacyjne: przybliżanie Europy jej obywatelom, budowanie odpornych społeczności regionalnych i lokalnych oraz promowanie spójności jako podstawowej wartości UE;

D. mając na uwadze, że administracje lokalne i regionalne odpowiadają za jedną trzecią wydatków publicznych, połowę inwestycji publicznych i jedną czwartą dochodów podatkowych, a w wielu państwach członkowskich posiadają kompetencje w kluczowych obszarach, takich jak edukacja, rozwój gospodarczy i spójność, środowisko, ochrona socjalna, zdrowie i usługi świadczone w interesie ogólnym, dlatego też koordynacja na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim zwiększa legitymację prawodawstwa, wzmacnia poczucie odpowiedzialności i skuteczniej służy dobru obywateli;

E. mając na uwadze, że Komitet realizuje swój cel polityczny polegający na zwiększeniu swojego zaangażowania w cały cykl polityczny i legislacyjny Unii, przy jednoczesnym uwydatnieniu więzi z obywatelami Unii, i wykorzystuje swoich członków jako wpływowe podmioty opiniotwórcze w społecznościach oraz krajowych stowarzyszeniach władz lokalnych i regionalnych;

F. mając na uwadze, że Komitet zidentyfikował dziewięć inicjatyw przewodnich i monitorował je w 2021 r., aby nadać swoim działaniom bardziej strategiczny i skuteczny charakter:(1)Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności,(2) reakcja na COVID-19 związana ze zdrowiem,(3) plan działania na rzecz wdrożenia Europejskiego filaru praw socjalnych,(4)pakt klimatyczny CoR4Climate,(5) przyszłość współpracy transgranicznej,(6)nowy pakt na rzecz migracji i integracji,(7) Konferencja w sprawie przyszłości Europy,(8)długoterminowa wizja obszarów wiejskich oraz(9) strategiczny budżet Komitetu - zapewnienie sprawiedliwego podziału zasobów dla Komitetu;

G. mając na uwadze, że rozporządzenie (UE) 2021/1060 Parlamentu Europejskiego i Rady 2  regulujące unijną politykę spójności i finansowanie w latach 2021-2027, które weszło w życie w lipcu 2021 r., zawiera odniesienia do zasady partnerstwa i wielopoziomowego sprawowania rządów, popieranej przez Komitet i Parlament oraz pociągającej za sobą zaangażowanie regionów;

H. mając na uwadze, że ponad czterysta krajowych i regionalnych programów służących realizacji unijnej polityki spójności w okresie programowania 2021-2027 udostępni około 380 mld EUR w ramach różnych funduszy na sprostanie wyzwaniom gospodarczym, społecznym i środowiskowym, przed którymi stają regiony i miasta Unii;

I. mając na uwadze, że 13 lutego 2021 r. weszło w życie rozporządzenie (UE) 2021/241 Parlamentu Europejskiego i Rady 3  ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, który stanowi podstawę prawną dla przekazania państwom członkowskim środków finansowych i pożyczek w wysokości do 672,5 mld EUR (w cenach z 2018 r.) w latach 2021-2026, a także ma na celu wspieranie między innymi spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej oraz wyeliminowanie dysproporcji między regionami Unii;

J. mając na uwadze, że jako instytucja Unii w rozumieniu rozporządzenia finansowego Komitet ma obowiązek przyjąć własne roczne sprawozdanie finansowe sporządzone zgodnie z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji (zasady rachunkowości Unii Europejskiej) i w oparciu o Międzynarodowe Standardy Rachunkowości Sektora Publicznego; sprawozdanie to zostaje ostatecznie połączone ze sprawozdaniem Unii;

K. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii w drodze zwiększania przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;

1. zauważa, że budżet Komitetu jest objęty działem 7 WRF "Europejska administracja publiczna", który w 2021 r. wyniósł łącznie 10,7 mld EUR (co stanowi 5,9 % wydatków z budżetu UE);

2. zauważa, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w swoim sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2021 zwiększył próbę transakcji poddawanych przeglądowi w dziale "Administracja" z 48 w 2020 r. do 60 w 2021 r.;

3. zauważa, że Trybunał wspomina, iż wieloletnie prace wskazują, że dział 7 WRF dotyczy wydatków o ogólnie niskim ryzyku; zauważa jednak, że sprawozdanie roczne za rok budżetowy 2021 nie zawiera żadnych istotnych informacji na temat Komitetu, i zwraca się do Trybunału o uwzględnienie w kolejnych sprawozdaniach rocznych kompleksowych danych dotyczących spełnienia wszystkich wymogów, niezbędnych do zapewnienia spójności procedury udzielania absolutorium;

4. zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok budżetowy 2021 Trybunał nie wskazał żadnych konkretnych kwestii dotyczących Komitetu;

Zarządzanie budżetem i finansami

5. zauważa, że ostateczny budżet Komitetu na 2021 r. wyniósł 106 740 880 EUR, co oznacza nieznaczny wzrost o 5,15 % w porównaniu z kwotą 101 508 480 EUR w 2020 r. i 98 751 065 EUR w 2019 r.; zauważa podobnie jak w ubiegłorocznej rezolucji w sprawie absolutorium, że najważniejsze linie budżetowe zostały wykorzystane na wynagrodzenia i dodatki, a następnie na najem i dzierżawę budynków, sprzętu informatycznego i oprogramowania, na diety, udział w posiedzeniach i na powiązane wydatki oraz usługi tłumaczeniowe;

6. odnotowuje wysoki poziom wykonania budżetu wynoszący 98,9 % w porównaniu z 92,7 % w 2020 r., bliższy poziomowi sprzed pandemii z lat 2019 i 2018, wynoszącemu odpowiednio 99,6 % i 99,3 %, oraz zauważa, że wskaźnik płatności na dzień 31 grudnia 2021 r. wyniósł 85,1 %, co oznacza poprawę w porównaniu z 82,4 % w 2020 r., ale nadal jest niższy niż 88,8 % i 91 % odpowiednio w latach 2019 i 2018; podkreśla, że średni czas płatności w 2021 r. wyniósł 16,11 dnia, co stanowi poprawę w stosunku do 2020 r. (17,21 dnia) i 2019 r. (17,23 dnia); zauważa, że poziom stosowania faktur elektronicznych wciąż nie jest zadowalający, ponieważ jedynie 32 % wszystkich faktur w 2021 r. było elektronicznych, co oznacza wzrost w porównaniu z 29 % w 2020 r., ale spadek w porównaniu z 33 % w 2019 r.;

7. odnotowuje wzrost płatności w 2021 r. w porównaniu z 2020 r., tj. w latach pandemii COVID-19, co jest związane z wyższym poziomem działań prowadzonych w 2021 r., kiedy to dodatkowe inwestycje w sektor IT pozwoliły na szersze wykorzystanie sprzętu do wideokonferencji na potrzeby spotkań wirtualnych i hybrydowych (w porównaniu z 2020 r.), co pozwoliło uniknąć odwoływania lub przekładania wydarzeń pomimo nadal obowiązujących obostrzeń związanych z COVID-19;

8. zauważa, że z 2021 na 2022 rok przeniesiono nadwyżkę w wysokości 11 198 492 EUR - nieco niższą niż w 2020 i dużo wyższą niż w 2019 r. (przeniesiono wówczas odpowiednio 11 708 078 EUR i 8 874 776 EUR); zauważa, że do końca 2021 r. kwota 1,1 mln EUR pozostała niezaangażowana i w związku z tym została zwrócona do budżetu Unii, co stanowi znacznie mniejszą kwotę niż w 2020 r., kiedy to około 7,4 mln EUR pozostało niezaangażowanych, co przybliża obecną kwotę do poziomów sprzed pandemii (w 2019 r. niezaangażowana kwota wyniosła 0,4 mln EUR); zachęca Komitet, by dalej usprawniał monitorowanie dostępnych środków i zarządzanie nimi;

9. zauważa, że w 2021 r. pandemia COVID-19 wywarła wpływ na działalność Komitetu, co oznacza, że w przypadku niektórych pozycji nastąpiło zmniejszenie wykorzystania środków (dodatki na spotkania, podróże i diety, tłumaczenia ustne, misje i koszty eksploatacji budynków), podczas gdy w przypadku innych pozycji kryzys zdrowotny wymagał dodatkowych wydatków (usługi medyczne oraz projekty informatyczne i wideokonferencyjne); zauważa, że w związku z tym oszczędności szacowane są na ponad 8 mln EUR w porównaniu z oszczędnościami w wysokości 11 mln EUR w roku budżetowym 2020;

10. zauważa, że w celu optymalizacji wykorzystania środków Komitet dokonał przesunięć budżetowych na łączną kwotę 8,7 mln EUR w 2021 r. (8,2 %) w porównaniu z 6,6 mln EUR w 2020 r. (6,5 %) oraz że przesunięć tych dokonano głównie z dziedzin, w których osiągnięto znaczne oszczędności, do dziedzin, które wymagały wzmocnienia (informatyka, komunikacja i ekspertyzy zewnętrzne); podkreśla, że Komitet przygotował siedem zewnętrznych przesunięć środków, zatwierdzonych przez władzę budżetową w 2021 r.; zauważa, że Komitet nie przeprowadził jednego konkretnego przesunięcia zbiorczego na koniec roku;

11. jest świadomy, że procedury przetargowe dotyczące Komitetu są organizowane przez własne służby Komitetu albo w imieniu Komitetu przez wspólne służby Komitetu i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego ("EKES"); zauważa, że w 2021 r. w porównaniu z poprzednimi latami własne służby Komitetu obsłużyły bezprecedensową liczbę otwartych procedur o wysokiej wartości, co zaowocowało podpisaniem rekordowej liczby wieloletnich umów ramowych w 2021 r.; zauważa, że w tych samych ramach czasowych z powodu kryzysu związanego z pandemią COVID-19 liczba procedur negocjacyjnych o niskiej i średniej wartości związanych z organizacją działań lub wydarzeń pozostała niższa niż zwykle, przy czym około połowa procedur przewidzianych w programie prac na 2021 r. musiała zostać anulowana; zauważa, że przedmiotowe procedury dotyczyły planowanych posiedzeń komisji i grup politycznych, które przeszły z trybu hybrydowego na całkowicie zdalny;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki i kontrola wewnętrzna

12. zauważa, że w 2021 r. główne wyzwania dla Komitetu były związane z koniecznością pełnego dostosowania się do nowych okoliczności wynikających z pandemii COVID-19 i że sytuacja ta charakteryzowała się również powszechnym brakiem zasobów oraz koniecznością dostosowania zasobów informatycznych, aby wesprzeć proces cyfryzacji; docenia wspólne wysiłki wszystkich zaangażowanych stron, ponieważ pozwoliły one na ciągłe wspieranie działalności politycznej Komitetu, zapewniając kontynuację działań dzięki spotkaniom na odległość i za pośrednictwem platform komunikacyjnych, takich jak Agora i KIKLOS, przy jednoczesnym zagwarantowaniu zdrowia i bezpieczeństwa członków oraz personelu Komitetu; z zadowoleniem przyjmuje powołanie szeregu grup zadaniowych, którym powierzono zajmowanie się kwestiami dotyczącymi różnych służb, takimi jak potrzeba uproszczenia procesów Komitetu, wzmocnienia planowania strategicznego i cyfryzacji procedur;

13. zauważa, że Komitet realizuje swoją misję za pomocą opinii, które odnoszą się do wniosków ustawodawczych Komisji (wnioski o wydanie opinii), i opinii z inicjatywy własnej, w których wzywa się instytucje Unii do podjęcia działań, oraz że stanowisko Komitetu można podkreślić w rezolucjach; zauważa, że w 2021 r. Komitet przyjął opinie sporządzone na wniosek, opinie z inicjatywy własnej oraz opinie oparte na dokumentach i rezolucjach Unii, co dało łącznie 69 dokumentów, w porównaniu z 56 i 55 przyjętymi odpowiednio w latach 2020 i 2019; zauważa, że Komitet opublikował badania i sprawozdania dotyczące konkretnych kwestii, jak drugie wydanie Dorocznego barometru regionalnego i lokalnego UE na temat stanu regionów i miast Unii, oraz dotarł do ponad miliona wybranych polityków regionalnych i lokalnych za pośrednictwem swojej kampanii "regionalnych i lokalnych radnych UE" koordynującej sieci takie jak sieć RegHub 2.0 w ramach platformy ds. dostosowania się do wymogów przyszłości na rzecz lepszego stanowienia prawa, a także odnotowuje, że w 2021 r. Komitet zorganizował ponad 200 konferencji i wydarzeń oraz informował o swojej pracy za pośrednictwem odpowiednich kanałów i narzędzi;

14. zauważa, że w 2021 r., po pierwszym roku obowiązywania mandatu 2020-2025, na który duży wpływ wywarła pandemia COVID-19, Komitet spotkał się sześć razy na sesjach plenarnych (trzech zdalnych i trzech hybrydowych);

15. zauważa, że w 2021 r. członkowie Komitetu brali udział w 42 posiedzeniach komisji parlamentarnych (w porównaniu z 14 w 2020 r. i 13 w 2019 r.), że posłowie do Parlamentu Europejskiego brali udział w 58 sesjach plenarnych lub posiedzeniach komisji Komitetu (w porównaniu z 46 w 2020 r. i 62 w 2019 r.) oraz że częstotliwość uczestnictwa Komitetu w wydarzeniach prezydencji Rady zasadniczo nie zmieniła się na przestrzeni lat (20 razy w 2021 r., 15 w 2020 r. i 22 w 2019 r.);

16. z zadowoleniem przyjmuje analizę opłacalności systemu planowania i sprawozdawczości oraz kontroli wewnętrznej Komitetu przeprowadzoną w 2021 r., w ramach której dokonano przeglądu całego środowiska administracyjnego, usprawniono procesy, dokonano uproszczeń i cyfryzacji oraz wykorzystano synergię między różnymi instrumentami dzięki konwergencji projektów; zauważa, że w marcu 2021 r. Prezydium Komitetu zatwierdziło dokument koncepcyjny dotyczący analizy, w następnych miesiącach rozpoczęto dostosowywanie każdego z instrumentów, a do grudnia 2021 r. przeprowadzono analizę polityki ciągłości działania i metodyki zarządzania ryzykiem;

17. docenia przegląd i uproszczenie w 2021 r. niektórych procesów kontroli wewnętrznej, takich jak proces zarządzania podmiotami finansowymi; zwraca uwagę, że usprawniono również model zarządzania informatycznego, aby lepiej przydzielać ograniczone zasoby informatyczne;

18. z zadowoleniem przyjmuje środki przyjęte w 2021 r. w kontekście inicjatywy Going for IMPact!, mającej na celu uczynienie Komitetu bardziej opłacalnym i zwiększenie jego wpływu politycznego; zwraca uwagę na liczne projekty, takie jak projekt konwergencji, którego celem jest uproszczenie ram administracyjnych, a tym samym ograniczenie powielania działań i zwiększenie synergii między różnymi instrumentami związanymi z planowaniem i sprawozdawczością, zarządzaniem ryzykiem, raportowaniem skutków i ciągłością działania oraz niektórymi procesami standardów kontroli wewnętrznej; popiera liczne(55)projekty upraszczające zdefiniowane i uruchomione na szczeblu różnych dyrekcji Komitetu; niemal połowa z nich została w pełni zakończona w 2021 r.(26), a kolejna duża liczba(25) została wdrożona mniej więcej w połowie;

19. docenia fakt, że na posiedzeniu plenarnym Konferencji w sprawie przyszłości Europy ("COFE"), złożonej z 449 delegatów, wzięło udział 18 przedstawicieli Komitetu i 12 polityków wybranych na szczeblu lokalnym i regionalnym, biorąc pod uwagę, że pierwotnie proponowano jedynie czterech przedstawicieli Komitetu i że liczba ta została zwiększona na wniosek Komitetu; zauważa, że ten znaczący udział w pracach COFE umożliwił Komitetowi zorganizowanie 6 wydarzeń na wysokim szczeblu, 60 wydarzeń lokalnych, 63 wydarzeń w ramach Europejskiego Tygodnia Regionów i Miast i 7 wydarzeń w ramach programu "Młodzi Demokratycznie Wybrani Politycy", co pozwoliło dotrzeć do ponad 10 000 obywateli, lokalnych polityków i zainteresowanych stron; podkreśla, że na wielojęzycznej platformie cyfrowej COFE Komitet przedstawił 44 pomysły wraz z kluczowymi przesłaniami przyjętych opinii w kontekście dziewięciu głównych tematów COFE oraz że wiele poglądów wyrażonych w tych pomysłach można znaleźć w sprawozdaniu z ostatecznych wyników COFE; ponadto zachęca Komitet, by wspierał udział jego członków w lokalnym dialogu z obywatelami na temat spraw europejskich;

20. podkreśla, że w swoim sprawozdaniu z ostatecznych wyników zgromadzenie plenarne COFE w 40. zaleceniu, w ramach działania 3, wzywa do zreformowania Komitetu Regionów, tak by "obejmował on odpowiednie kanały dialogu z regionami oraz z miastami i gminami i by miał większą rolę w strukturze instytucjonalnej w kwestiach dotyczących oddziaływania terytorialnego";

21. z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie w marcu 2021 r. nowej generacji sieci regionalnych centrów Komitetu (RegHub 2.0), będącej częścią "instrumentów lepszego stanowienia prawa" Komitetu, obejmującej ponad 50 członków i obserwatorów (władze i organy lokalne i regionalne z 21 państw członkowskich), których zadaniem jest monitorowanie wdrażania strategii politycznych Unii w terenie oraz zapewnienie uwzględnienia opinii regionalnych i lokalnych zainteresowanych stron przy ocenie takich strategii politycznych na szczeblu europejskim; zauważa, że sieć RegHub 2.0 stała się podgrupą platformy Komisji ds. dostosowania się do wymogów przyszłości (F4F), grupy ekspertów wysokiego szczebla oceniającej istniejące strategie polityczne Unii i wydającej opinie na temat sposobów lepszego dostosowania tych strategii politycznych do przyszłych wyzwań, oraz przyczyniła się do powstania czterech opinii platformy F4F w 2021 r., z czego trzy zostały opracowane przez jednego z przedstawicieli Komitetu w ramach platformy F4F;

22. z satysfakcją odnotowuje, że Komitet obsługuje różne platformy, sieci i narzędzia mające na celu wspieranie cyklu politycznego, w tym Sojusz na rzecz Spójności, Sojusz Regionów o Rozwiniętym Przemyśle Motoryzacyjnym, Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej, Europejski Region Przedsiębiorczości, platformę wymiany wiedzy, platformę na rzecz sieci szerokopasmowych, grupę roboczą "Zielony Ład w terenie", platformę zainteresowanych stron na rzecz zerowego poziomu zanieczyszczeń, platformę COVID, Grupę Kontaktową KR-Zjednoczone Królestwo, Sieć Monitorującą Stosowanie Zasady Pomocniczości, Porozumienie Burmistrzów, Unijną Platformę ds. Strat i Marnotrawienia Żywności, Europejską Stolicę Inteligentnej Turystyki, bioregiony i Europejskie Nagrody Ekologiczne, a także aktywnie uczestniczy w sieciach tworzonych przez inne instytucje unijne, jak np. w platformie F4F Komisji oraz sieci "Miasta i regiony na rzecz integracji migrantów";

23. zauważa, że w 2021 r. priorytety polityczne mandatu Komitetu na okres 2020-2025 były wytycznymi przewodnimi i że priorytetom tym towarzyszyły trzy kampanie informacyjne: jedna dotyczyła przybliżania Europy jej obywatelom, druga dotyczyła reagowania na przemiany społeczne spowodowane przez wyzwania cyfrowe, środowiskowe i demograficzne oraz zrozumienia tych przemian, a trzecia - spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej jako podstawowej wartości gwarantującej, że Unia służy swoim obywatelom; zwraca uwagę, że w celu realizacji tych priorytetów zbudowano silne stosunki robocze z posłami do Parlamentu Europejskiego i odpowiednimi komisjami Parlamentu oraz z komisarzami europejskimi i służbami tematycznymi Komisji (DG);

24. odnotowuje istotny wkład Komitetu w przygotowanie projektu rozporządzenia (UE) 2021/1755 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 , w którym ustanowiono pobrexitową rezerwę dostosowawczą i zapewniono podstawę prawną dla uruchomienia programu o wartości 5,4 mld EUR w latach 2021-2023, aby pomóc regionom uporać się z gospodarczymi i społecznymi konsekwencjami wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii;

25. zwraca uwagę na kluczową rolę Komitetu w opracowywaniu i realizacji misji w ramach programu "Horyzont Europa" poprzez zachęcanie do ścisłego powiązania kwoty 1,5 mld EUR przeznaczonej na te misje z 30 mld EUR przewidzianymi w ramach funduszy strukturalnych na wdrażanie regionalnych strategii innowacji; rozumie, że misje dotyczą ważnych wyzwań politycznych i wyznaczają cele, które należy osiągnąć do 2030 r., takie jak uczynienie 150 regionów i społeczności odpornymi na zmianę klimatu, utworzenie 100 neutralnych dla klimatu i inteligentnych miast oraz stworzenie 100 żywych laboratoriów, aby kierować przechodzeniem na zdrową glebę; z zadowoleniem przyjmuje wzmocnioną współpracę nawiązaną przez sprawozdawcę Komitetu z dyrekcjami generalnymi Komisji oraz planowaną kontynuację działań misji, na przykład rozwój regionalnych ekosystemów innowacji i strategii inteligentnej specjalizacji oraz projekty pilotażowe, takie jak centra europejskiej przestrzeni badawczej i zielone przejście na koncepcję inteligentnej specjalizacji;

26. z zadowoleniem przyjmuje nawiązanie strategicznej współpracy w zakresie wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu, jak rozpoczęcie kampanii "Zielony Ład w terenie" i inne działania; zwraca uwagę, że w ramach działań grupy roboczej "Zielony Ład w terenie" Komitetu zacieśniono współpracę z DG ds. Środowiska Komisji; obejmuje ona utworzenie w 2021 r. platformy zainteresowanych stron na rzecz zerowego poziomu zanieczyszczeń;

27. zauważa, że w styczniu 2021 r. platforma na rzecz sieci szerokopasmowych Komitetu została ponownie uruchomiona wspólnie z Komisją w celu monitorowania wdrażania kluczowych unijnych inicjatyw w kwestiach cyfrowych, w tym europejskich centrów innowacji cyfrowych w ramach unijnego programu "Cyfrowa Europa", ze szczególnym uwzględnieniem unijnego finansowania na rzecz krajowych, regionalnych i lokalnych centrów w celu pokrycia kosztów działań o wyraźnej europejskiej wartości dodanej; jest świadomy, że w kilku opiniach i publikacjach Komitetu podkreślono regionalne aspekty priorytetu Komisji dotyczącego Europy na miarę ery cyfrowej oraz że miały one znaczący wpływ na wnioski ustawodawcze, takie jak akt o usługach cyfrowych 5  i akt o rynkach cyfrowych 6  oraz cyfrowy kompas 2030;

28. zauważa, że przyjęcie przez Komisję w czerwcu 2021 r. długoterminowej wizji dla unijnych obszarów wiejskich poskutkowało znacznym zaangażowaniem Komitetu w mechanizm zarządzania, w szczególności w odniesieniu do paktów na rzecz obszarów wiejskich, oraz że ta długoterminowa wizja jest zgodna z agendą Unii dotyczącą obszarów wiejskich, za którą Komitet opowiada się od 2016 r.; uważa, że ta długoterminowa wizja zapewnia wspólne ramy dla obszarów wiejskich w Unii umożliwiające zaangażowanie i współpracę na szczeblu unijnym, krajowym, regionalnym i lokalnym;

29. uważa, że włączenie szczebla lokalnego i regionalnego we wdrażanie krajowych planów odbudowy poprzez regularną współpracę z grupą roboczą Parlamentu Europejskiego ds. Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności umożliwi uwzględnienie wymiaru terytorialnego w monitorowaniu działań wykonawczych;

Zasoby ludzkie, równość i dobrostan pracowników

30. odnotowuje nowy schemat organizacyjny Komitetu, centralizujący inicjowanie operacji finansowych w ramach puli doskonałości i usprawniający model zarządzania informatycznego, aby umożliwić lepszy przydział ograniczonych zasobów informatycznych;

31. zauważa, że w 2021 r. liczba stanowisk w planie zatrudnienia wynosiła 494 w porównaniu z 491 w 2020 r., a łączna liczba zatrudnionych pracowników wyniosła 606 w porównaniu z 601 w 2020 r.; odnotowuje wysoki wskaźnik obsadzenia, który wyniósł 98 % w 2021 r., co stanowi wzrost w porównaniu z 96,3 % w 2020 r. i przekroczenie celu wyznaczonego na lata 2021-2022 wynoszącego co najmniej 96 %;

32. zauważa, że Komitet ucieka się do zatrudniania pracowników tymczasowych i kontraktowych na średnio- i długoterminowe zastępstwa oraz do konkretnych projektów, a także że liczba pracowników tymczasowych i kontraktowych wynosiła 141 w 2021 r. w porównaniu ze 125 i 121 odpowiednio w latach 2020 i 2019; uważa, że sytuacja ta pociąga za sobą ryzyko znacznej utraty pamięci instytucjonalnej, wiedzy i doświadczenia Komitetu w przypadku wygaśnięcia tych umów o pracę na czas określony; zachęca ponadto Komitet do pogłębienia współpracy administracyjnej z EKES-em za pośrednictwem umowy o wspólnych służbach, aby zwiększyć efekt synergii wynikający z łączenia puli pracowników;

33. wzywa Komitet do zbadania synergii z innymi instytucjami zarówno pod względem logistyki, usług cyfrowych, usług kierowców i innych zadań administracyjnych, jak i niektórych działań informacyjnych i komunikacyjnych, zwłaszcza w państwach członkowskich, w których jego członkowie mają rozdrobnione sieci wsparcia i polegają wyłącznie na własnym lokalnym personelu;

34. zauważa, że ogólny stosunek kobiet do mężczyzn wśród pracowników Komitetu w 2021 r. wynosił 56,8 %, czyli tyle samo, co w 2020 r.; ubolewa nad brakiem równowagi płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla w 2021 r., jako że 62,5 % takich stanowisk zajmowali mężczyźni, a 37,5 % kobiety; ubolewa również nad brakiem równowagi płci w kadrze kierowniczej średniego szczebla, gdzie stosunek ten wynosi 68,4 % mężczyzn do 31,6 % kobiet; zachęca osobę odpowiedzialną za rekrutację do zobowiązania się bezwarunkowo do sprawienia, by ogłoszenia o naborze były bardziej włączające, oraz do zachęcania większej liczby kobiet do ubiegania się o stanowiska kierownicze, w tym poprzez zapewnienie zrównoważonej reprezentacji w komisjach rekrutacyjnych, ale także przez oferowanie możliwości szkoleniowych dla pracowników płci żeńskiej pragnących przygotować się do kariery kierowniczej i proponowanie bardziej elastycznych rozwiązań;

35. z zadowoleniem przyjmuje strategię dotyczącą różnorodności i inkluzywności na lata 2022-2027 wraz z towarzyszącym jej planem działania, omówioną w Komisji Spraw Finansowych i Administracyjnych Komitetu oraz w Prezydium Komitetu w czerwcu 2022 r.; zauważa, że w strategii wyznaczono krótkoterminowy cel 40 % kobiet na stanowiskach kierowniczych, z głównym nadrzędnym celem 50 % po osiągnięciu celu krótkoterminowego; ponawia swój apel skierowany do Komitetu o bardziej ambitne podejście do rocznych planów działania wdrażających tę strategię;

36. docenia, że wśród środków oczekiwanych w strategii na rzecz różnorodności i inkluzywności znajdują się: program mentoringu dla kobiet kandydujących na stanowiska kierownicze, warsztaty podnoszące świadomość dla kierowników na różne tematy związane z równymi szansami oraz ścisłe monitorowanie statystyk w celu umożliwiania terminowego przyjmowania środków naprawczych; zwraca się do Komitetu o przedłożenie Parlamentowi sprawozdania na temat stopniowej realizacji planu działania towarzyszącego strategii na rzecz różnorodności i inkluzywności, przy wsparciu wspólnej komisji Komitetu ds. różnorodności i inkluzywności; ponawia apel do Komitetu o dalsze wysiłki na rzecz osiągnięcia równowagi płci na wszystkich szczeblach hierarchii;

37. zauważa, że Komitet zatrudnia pracowników ze wszystkich państw członkowskich z wyjątkiem jednego; zachęca Komitet, by nadal podejmował działania służące osiągnięciu zrównoważonego rozkładu geograficznego w odniesieniu do swoich pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem szczebla kierowniczego; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywy mające na celu zwiększenie widoczności wakatów poprzez publikowanie ogłoszeń na stronie internetowej w celu zwiększenia szans kandydatów z całej Unii, bez jakiejkolwiek dyskryminacji geograficznej; rozumie, że wszystkie stanowiska kierownicze wyższego szczebla są podawane do wiadomości publicznej, również za pośrednictwem szeroko zakrojonej kampanii reklamowej w mediach społecznościowych, aby zapewnić maksymalny zasięg we wszystkich państwach członkowskich; docenia korzystanie z ambasadorów personelu tworzących pozytywny wizerunek pracodawcy, a także to, że od 2021 r. Komitet zwiększył również swoją obecność w mediach społecznościowych i na internetowych platformach rekrutacyjnych w celu ogłaszania odpowiednich wolnych stanowisk, głównie dla pracowników niestałych lub ekspertów krajowych, oprócz wykorzystywania bardziej tradycyjnych kanałów komunikacji;

38. podkreśla, że Komitet, podobnie jak wszystkie instytucje Unii, musi zapewnić proporcjonalną reprezentację wszystkich państw członkowskich wśród personelu, a jednocześnie musi uwzględniać kompetencje i osiągnięcia wszystkich kandydatów; nalega, aby Komitet podjął działania w celu zapewnienia równowagi geograficznej wśród obywateli wszystkich państw członkowskich, odzwierciedlającej ich różnorodność, zgodnie z art. 27 regulaminu pracowniczego;

39. z zadowoleniem przyjmuje nieustanną uwagę poświęcaną konkretnym kwestiom związanym z płcią, na przykład wyznaczenie w 2021 r., z okazji Międzynarodowego Dnia Przeciw Homofobii, Transfobii i Bifobii, pierwszej osoby kontaktowej ds. LGBTI+ do pomocy współpracownikom, którzy chcieliby omówić swoje osobiste doświadczenie pracy w Komitecie lub którzy mają członków rodziny będących osobami LGBTI+; zachęca Komitet do dalszego wspierania oddolnych inicjatyw, które przyczyniają się do uczynienia z Komitetu bardziej integracyjnego miejsca pracy;

40. z zadowoleniem przyjmuje przeprowadzenie ankiety dotyczącej satysfakcji pracowników, zamkniętej 16 kwietnia 2021 r., która koncentrowała się na zadowoleniu z pracy zdalnej oraz na środowisku pracy, jakiego życzyliby sobie pracownicy na czas po pandemii, a także rozumie, że jej wyniki zostały uwzględnione podczas przyjmowania jeszcze bardziej elastycznych warunków telepracy w 2022 r.;

41. należycie odnotowuje zaangażowanie Komitetu na rzecz modernizacji ram kadrowych oraz zauważa, że udoskonalono systemy telepracy i przygotowano nowy hybrydowy system pracy, który jest testowany w ramach wspólnego pilotażowego projektu Komitetu i EKES-u dotyczącego cyfrowych miejsc pracy; zauważa, że projekt ten ma na celu określenie i wymianę najlepszych praktyk w zakresie cyfrowych narzędzi współpracy i opiera się na koncepcjach, również popieranych przez Parlament w poprzedniej rezolucji w sprawie udzielenia absolutorium, takich jak zarządzanie oparte na wynikach, praca cyfrowa, telepraca na równi z pracą w biurze, elastyczność na podstawie systemu opartego na zaufaniu i prawo do bycia offline;

42. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że nowy projekt pilotażowy dotyczący telepracy oferuje pracownikom możliwość telepracy 2-3 dni w tygodniu; zauważa, że obejmuje to również koncepcję równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, i podkreśla pojęcie prawa do bycia offline; zauważa, że w ramach działań wspierających podczas pandemii COVID-19 Komitet zaoferował pracownikom kwotę ryczałtową w wysokości 150-250 EUR na pokrycie wszelkich dodatkowych kosztów, w tym zakupu wyposażenia ergonomicznego;

43. zauważa, że w 2021 r. Komitet przygotował wraz z partnerami społecznymi nowy hybrydowy i elastyczny system pracy, który ma zostać wdrożony w 2022 r.; zauważa, że ten nowy system przewiduje szeroki zakres form pracy w niepełnym wymiarze czasu, specjalne formy pracy w niepełnym wymiarze w ramach półdniowego kredytu czasowego oraz płatną pracę w niepełnym wymiarze czasu podlegającą doraźnej procedurze w poważnych przypadkach; zauważa, że w 2021 r. podjęto 118 decyzji dotyczących 58 pracowników korzystających z elastycznego systemu pracy, z czego 46 stanowiły kobiety; zauważa, że możliwe są również urlopy rodzicielskie i ze względów rodzinnych oraz że 49 pracowników, w tym 36 kobiet, skorzystało z urlopu rodzicielskiego w 2021 r.;

44. zauważa, że w 2021 r. zgłoszono 14 przypadków wypalenia zawodowego (z łącznej liczby 554 pracowników, w porównaniu z 12 możliwymi przypadkami wypalenia zawodowego zgłoszonymi w 2020 r.), i przyjmuje do wiadomości indywidualne monitorowanie nieobecności przez Komitet; powtarza zalecenie dla Komitetu dotyczące dalszego koncentrowania się na prewencji pierwotnej w celu zmniejszenia zagrożeń psychospołecznych i wypalenia zawodowego, a także na corocznych wizytach lekarskich; docenia w związku z tym, że celem dalszych szkoleń i kursów jest dobrostan fizyczny;

45. zauważa, że 26 kwietnia 2021 r. Komitet przyjął decyzję nr 108/2021 w sprawie ochrony godności w pracy, zarządzania konfliktami i zwalczania nękania; rozumie, że ta decyzja jest następstwem długiego dialogu ze wszystkimi zainteresowanymi stronami, w tym siecią zaufanych doradców i komitetem pracowniczym Komitetu; docenia fakt, że nowa decyzja poszerza zakres, określa zasady postępowania oraz możliwe nieformalne i formalne mechanizmy rozwiązywania konfliktów, a także obejmuje specjalny praktyczny przewodnik zawierający dodatkowe praktyczne wyjaśnienia; docenia fakt, że w celu upowszechnienia wiedzy na temat tej decyzji i jej konsekwencji zorganizowano sesje informacyjne dla pracowników i kierowników, oprócz regularnie organizowanych wewnętrznych kursów szkoleniowych na temat etyki i uczciwości;

46. jest świadomy, że rozporządzenie Komitetu nr 3/2021 z 2 lutego 2021 r. przewiduje wypłatę zryczałtowanego dodatku na posiedzenia zdalne dla członków Komitetu, należycie upoważnionych zastępców oraz ekspertów sprawozdawców i prelegentów zapraszanych na posiedzenia zdalne lub hybrydowe w celu zrekompensowania ogólnych wydatków poniesionych na przygotowanie takich posiedzeń i udział w nich; zauważa, że w tym rozporządzeniu określono, na cały 2021 r., kryteria płatności i weryfikacji, ustalając wysokość dodatku na 200 EUR dziennie i przewidując, że aby kwalifikować się do otrzymania dodatku, członkowie muszą podpisać deklarację uczestnictwa i przedłożyć ją służbie finansowej członków, aby umożliwić administracji sprawdzenie obecności danej osoby; zwraca jednak uwagę, że zgodnie z niedawnym przyjęciem w maju 2022 r. decyzji nr 15/2022 w sprawie zastosowania środków nadzwyczajnych w czasie pandemii COVID-19 obecnie wszystkie posiedzenia organów Komitetu odbywają się osobiście;

47. zauważa, że w 2021 r. Komitet przyjął łącznie 58 stażystów; 48 z nich wybrano na pięciomiesięczny staż, podczas którego otrzymywali miesięczne stypendium oraz dodatek na mobilność i zwrot kosztów podróży, 10 było krótkoterminowymi gośćmi na krótsze okresy stażu trwające od jednego do czterech miesięcy, a trzech stażystów otrzymywało miesięczne wynagrodzenie od rządu swojego kraju; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie się Komitetu do zaproponowania rozwiązań w zakresie telepracy również dla stażystów;

48. powtarza swój apel do Komitetu o uwzględnianie wniosków wyciągniętych z pandemii COVID-19 w wewnętrznej strategii zarządzania, jeśli chodzi o ciągłość działania i zarządzanie kryzysowe, zdolność reagowania w zakresie technologii informatycznych, odporność organizacji, obowiązek dochowania należytej staranności wobec pracowników, skuteczną komunikację i elastyczne procesy robocze w celu wypracowania stylu zarządzania ukierunkowanego na wyniki, sprzyjającego zdrowej równowadze między życiem zawodowym a prywatnym;

Ramy etyczne i przejrzystość

49. ponawia apel do Komitetu o ponowne rozważenie udziału w rejestrze służącym przejrzystości ustanowionym w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 20 maja 2021 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości 7 , który umożliwia dobrowolne zaangażowanie unijnych instytucji, organów, urzędów i agencji, innych niż instytucje-sygnatariusze, ale nie obejmuje działań władz regionalnych i lokalnych oraz reprezentujących je stowarzyszeń; podtrzymuje swoją opinię na temat ograniczonej ważności praktycznego przewodnika Komitetu z 2018 r. dotyczącego interakcji personelu z podmiotami zewnętrznymi i potwierdza znaczenie wysokiego poziomu przejrzystości w odniesieniu do spotkań lobbingowych, które mogą wywierać wpływ na Komitet w jego roli doradczej względem instytucji unijnych; wzywa Komitet do zakończenia wewnętrznej analizy dostępnych opcji i do przystąpienia do rejestru służącego przejrzystości;

50. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zgodnie z zaleceniami Parlamentu Komitet zebrał od swoich członków i zastępców oświadczenia finansowe, których w dużej mierze wciąż brakowało (w styczniu 2021 r. nadal nie przedłożono 146 oświadczeń finansowych, pomimo obowiązku ich przedkładania na podstawie kodeksu postępowania, który wszedł w życie 26 stycznia 2020 r.), co oznacza, że według stanu na październik 2022 r. spośród 629 mianowanych członków i zastępców 32 nadal nie przedłożyło oświadczeń finansowych; zauważa, że z 32 brakujących oświadczeń pięć dotyczyło członków, którzy zostali powołani w 2022 r. i nie uczestniczyli jeszcze aktywnie w posiedzeniach Komitetu, a pozostałych 27 dotyczyło zastępców, z których 18 zostało mianowanych w 2022 r., 2 w 2021 r. i 7 w 2020 r., i że spośród tych zastępców tylko jedna osoba uczestniczyła w działaniach Komitetu (zdalnie i w 2021 r.); zachęca Komitet do podjęcia działań w związku z wszelkimi brakującymi oświadczeniami finansowymi i do prowadzenia rygorystycznej polityki egzekwowania obowiązków w zakresie przejrzystości;

51. zauważa, że wraz z przyjęciem nowej decyzji w sprawie systemu szkoleń szkolenia z etyki stały się obowiązkowe, a nie zalecane, w tym kursy przypominające; umożliwi to bardziej intensywny udział personelu w inicjatywach dotyczących kwestii etycznych; zauważa, że w 2021 r. odbyło się 14 sesji szkoleniowych poświęconych konkretnie etyce i uczciwości i uczestniczyło w nich 251 pracowników (60 % kadry kierowniczej i 57,30 % całego personelu, łącznie z kadrą kierowniczą) oraz że zorganizowano 34 sesje szkoleniowe na temat sygnalizowania nieprawidłowości, konfliktów interesów i nękania, a także 25 sesji dotyczących różnych aspektów zarządzania finansami, również podnoszących świadomość na temat konfliktu interesów;

52. zauważa, że w 2021 r. Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) zbadał dwie sprawy dotyczące Komitetu: pierwsza dotyczyła możliwej nienależnej wypłaty zwrotu kosztów podróży, a druga dotyczyła zarzutów nadużyć finansowych, nękania i niewłaściwego zarządzania we wspólnych służbach Komitetu i EKES-u; zauważa, że pierwsza ze spraw została zamknięta, kiedy Komitet zwrócił się z wnioskiem o zwrot otrzymanego dodatku z powodów etycznych, bez wskazania żadnej podstawy prawnej do zwrotu takich kwot, i że drugą sprawę OLAF oddalił i zalecił Komitetowi i EKES-owi przeprowadzenie wewnętrznego dochodzenia w sprawie nękania i niewłaściwego zarządzania; zwraca się do Komitetu o przedstawienie Parlamentowi sprawozdania z wyników tego dochodzenia, które rozpoczęto w 2021 r.;

53. ubolewa, że Komitet nie przyjął żadnej strategii zwalczania nadużyć finansowych; wzywa Komitet do przeprowadzenia wewnętrznej analizy ryzyka nadużyć finansowych oraz do koordynacji działań z właściwymi służbami Komisji w celu przyjęcia odpowiedniej wewnętrznej strategii zwalczania nadużyć finansowych;

54. wzywa do zaprzestania korzystania z usług firm zewnętrznych, które według rankingu Uniwersytetu w Yale 8  nadal prowadzą działalność w Rosji;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo i ochrona danych

55. zauważa, że Komitet wydał 6 112 846 EUR na projekty informatyczne i sprzęt informatyczny w 2021 r., w porównaniu z odpowiednio 6 392 372 EUR i 4 033 320 EUR w latach 2020 i 2019; podkreśla, że wzrost budżetu w latach 2021 i 2020 był w dużej mierze spowodowany niewykorzystanymi środkami przeniesionymi z innych pozycji budżetowych;

56. jest świadomy, że przesunięcia budżetowe, jakkolwiek skuteczne i terminowe, nie mogą zastąpić strukturalnych funduszy informatycznych koniecznych do należytego planowania i programowania zasobów informatycznych; jest zaniepokojony niedofinansowaniem, w szczególności w odniesieniu do usług informatycznych, ponieważ takie niedo- finansowanie oznacza, że nie można przeprowadzić ustrukturyzowanego przeglądu, a w razie potrzeby nie można dokonać inwestycji w zasoby informatyczne, które z definicji mają charakter długoterminowy i są konserwowane przez cały okres ich użytkowania; jest zaniepokojony w szczególności tym, że może to zagrozić cyberbezpieczeństwu i uniemożliwić przyciąganie i zatrzymanie niezbędnej wiedzy fachowej w dziedzinie IT na rynku pracy;

57. z zadowoleniem przyjmuje znaczne postępy Komitetu w kierunku pełnej cyfryzacji procesów pracy, w szczególności elektronicznego zarządzania dokumentami i obiegiem ich zatwierdzania, w tym trwające prace nad pełnym wykorzystaniem podpisów elektronicznych, zarządzaniem podmiotami finansowymi, zarządzaniem ryzykiem i zarządzaniem procedurami wyboru lub wspólnymi komisjami;

58. zauważa, że w 2021 r. Komitet zrealizował kilka ważnych projektów mających na celu dalszą cyfryzację procesów biznesowych i ułatwienie pracy politycznej członków Komitetu, wspieranie wielojęzyczności oraz usprawnianie, uproszczenie i aktualizację istniejących procesów biznesowych; zauważa, że grupa Komitetu ds. przyszłości cyfrowej skupia członków Komitetu i administrację w celu omawiania kwestii informatycznych i cyfrowych oraz doradzania w nich, a także że nowa umowa o współpracy administracyjnej z EKES-em, która weszła w życie 1 listopada 2021 r., sprzyja wymianie dobrych praktyk cyfrowych w celu rozwijania usług informatycznych i cyfrowych;

59. odnotowuje rosnącą liczbę zagrożeń cyberbezpieczeństwa dla infrastruktury informatycznej i kanałów komunikacji online Komitetu, takich jak jego zewnętrzna strona internetowa; zachęca Komitet, aby nadal przykładał dużą wagę do kwestii cyberbezpieczeństwa, wzmacniał swój system informatyczny i zapewniał ścisłą współpracę z zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach UE (CERT-UE) w celu umożliwienia wczesnej identyfikacji słabych punktów oraz zapobiegania incydentom i zarządzania nimi, a także podnoszenia świadomości w zakresie cyberbezpieczeństwa wśród członków i pracowników; zachęca Komitet do prowadzenia regularnych ocen ryzyka związanego z jego infrastrukturą informatyczną oraz do zapewnienia regularnych audytów i testów cybero- brony;

60. docenia wykorzystanie przez Komitet technologii open source, a w 2021 r. rosnącą liczbę bibliotek i platform open source wykorzystywanych w systemach informacyjnych Komitetów oraz nowe aplikacje do przetwarzania poprawek oparte na technologiach open source;

61. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że większość systemów technicznych jest hostowana wewnętrznie i zarządzana przez personel wewnętrzny;

Budynki i ochrona

62. zauważa, że 10 maja 2021 r. władza budżetowa zatwierdziła przejęcie, według stanu na wrzesień 2021 r., umowy najmu przez Komitet i EKES dawnego budynku ESDZ pod adresem Belliard 100 (B100); koszty wynajmu zostaną pokryte z oszczędności osiągniętych dzięki niższym kosztom wynajmu budynku Van Maerlant (VMA) w porównaniu z kosztami budynków pod adresem Beillard 68 (B68) i Treves 74 (TRE74), które zostały przekazane Komisji we wrześniu 2022 r.;

63. odnotowuje, że dodatkowa powierzchnia w budynku B100 nie zrekompensuje w pełni utraty powierzchni, jaka nastąpiła po wymianie budynków B68 i TRE74 Komitetu i EKES-u na budynek VMA Komisji, która to strata wynosi około 5 000 m2 w porównaniu z sytuacją na początku 2021 r.; przyznaje, że takiej straty nie można całkowicie zrekompensować środkami alternatywnymi, takimi jak zwiększenie zagęszczenia powierzchni biurowej w innych budynkach i zwiększenie zakresu telepracy, ale odradza podejmowania długoterminowych zobowiązań dotyczących nowej przestrzeni biurowej, póki środki te nie zostaną w pełni zbadane;

64. zauważa, że w celu zapewnienia pracownikom odpowiedniego środowiska i warunków pracy konieczna była modernizacja i renowacja biur w budynkach BvS (Rue Montoyer 92-102), REM (Rue Belliard 93) i VMA; zauważa, że 1 grudnia 2021 r. rozstrzygnięto przetarg na prace renowacyjne w budynku VMA, których łączny koszt wynosi 9 mln EUR; zauważa, że główna część tych kosztów, około 6 mln EUR, była już dostępna w pierwotnym budżecie na 2021 r. zatwierdzonym przez władzę budżetową jako "jednorazowy" wniosek na rok 2021 oraz że możliwe było zaoszczędzenie środków na kwotę 3 mln euro z innych pozycji budżetowych i wykorzystanie ich na renowację VMA;

Środowisko i zrównoważony rozwój

65. z zadowoleniem przyjmuje badanie rozpoczęte przez Komitet w 2021 r. w celu zdefiniowania celów i scenariuszy redukcji CO2 oraz zaproponowania środków w różnych obszarach w celu lepszego wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu w Komitecie;

66. z zadowoleniem przyjmuje osiągnięcia w zakresie ochrony środowiska w 2021 r. w odniesieniu do zużycia energii elektrycznej, wody i papieru (było ono mniejsze odpowiednio o 2,1 %, 14,3 % i 55 % w porównaniu z 2020 r.); odnotowuje instalację paneli słonecznych w dwóch budynkach Komitetu i zauważa, że prowadzone są dalsze analizy mające na celu rozszerzenie instalacji paneli słonecznych, prawdopodobnie w 2023 r.;

67. podkreśla, że 75,8 % pracowników Komitetu korzysta z przyjaznych dla środowiska środków transportu; zachęca Komitet do wdrożenia polityki w zakresie mobilności, promującej korzystanie ze zrównoważonych środków transportu w dojazdach do pracy i obejmującej system wspólnego użytkowania samochodów osobowych, miejsca parkingowe dla rowerów i ładowarki do akumulatorów elektrycznych, a także rozważa wkład finansowy na pokrycie kosztów transportu publicznego lub rezygnację z korzystania z parkingu;

Współpraca międzyinstytucjonalna

68. jest świadomy solidnej współpracy z EKES-em za pośrednictwem służb wspólnych, w ramach których oba komitety dzielą około 460 pracowników (w tym około 170 przypisanych do Komitetu) i ponad 55 mln EUR rocznie (z czego około 24 mln EUR pochodzi od Komitetu); z zadowoleniem przyjmuje obecną umowę o współpracy administracyjnej między Komitetem a EKES-em, która weszła w życie 1 listopada 2021 r. na okres pięciu lat; uważa, że obecna umowa o współpracy administracyjnej w znacznym stopniu przyczyni się do wzmocnienia zarządzania w zakresie współpracy i mechanizmów kontroli oraz będzie stanowiła odnowiony wyraz woli skutecznego dzielenia się zasobami i tworzenia synergii; zauważa, że bieżąca umowa o współpracy administracyjnej obejmuje utworzenie dyrekcji ds. innowacji i technologii informacyjnych oraz - w ramach już istniejących służb wspólnych - powołanie scentralizowanej jednostki ds. zamówień publicznych i zarządzania finansami oraz grupy ekspertów ds. zamówień publicznych;

69. zauważa, że Komitet współpracuje również z Komisją (za opłatą roczną) w zakresie obsługi akt pracowniczych dotyczących emerytur i odejść (Urząd Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych) oraz indywidualnych praw protokolarnych (Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich), szkolenia personelu (Dyrekcja Generalna ds. Zasobów Ludzkich), ośrodków wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem oraz zatwierdzonych żłobków (Urząd Infrastruktury i Logistyki), korzystania z różnych platform informatycznych (system zarządzania i informacji ABAC, w tym jego system księgowy i majątkowy, a także moduły kontraktowe, NAP do naliczania wynagrodzeń oraz system kadrowo-infor- macyjny SYSPER 2 itp.) (Dyrekcja Generalna ds. Budżetu i Informatyki) oraz publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (od 2020 r. uwzględnionych w budżecie Komisji);

70. zauważa, że Komitet organizuje spotkania przygotowawcze i uzupełniające (tzw. dwustronne) dla swoich sprawozdawców z Parlamentem, Komisją i Radą w sprawie swoich opinii oraz prowadzi regularne wymiany między sprawozdawcami Komitetu i Parlamentu w sprawie równoległych dossier; zachęca Komitet, aby nadal zwiększał swoją zdolność do dostarczania kluczowym instytucjom Unii lokalnych dowodów opartych na danych, analizach empirycznych i najlepszych praktykach;

71. docenia zaangażowanie członków Komitetu w całym cyklu politycznym i legislacyjnym polityki Unii poprzez wczesny wkład w ustalanie programu politycznego Komisji albo poprzez częstsze monitorowanie swoich opinii dla współpra- wodawców i we współpracy ze służbami Komisji w zakresie wdrażania i oceny polityk i prawodawstwa; zachęca Komitet, by dalej promował swoje wyniki w cyklu legislacyjnym;

72. rozumie, że Komitet zwrócił się do instytucji Unii bezpośrednio zaangażowanych w prawodawstwo o przyznanie mu dostępu do dokumentu czterokolumnowego dotyczącego konkretnych aktów legislacyjnych, tak aby Komitet mógł odgrywać rolę doradczą nie tylko na początku procesu legislacyjnego, ale także na etapie rozmów trójstronnych; zauważa, że wniosek ten jest nadal rozpatrywany i że Komitet rozważa podjęcie kroków prawnych w przypadku nieudzie- lenia dostępu; zwraca się o informowanie go o rozwoju wszelkiego dialogu na ten temat;

73. jest świadomy prac międzyinstytucjonalnych przeprowadzonych w 2021 r. wraz z Parlamentem nad projektem pilotażowym "Tworzenie Europy razem z samorządami lokalnymi", który stanowi wyraz wysiłków Komitetu na rzecz udzielenia wsparcia władzom lokalnym i regionalnym, które nie są oficjalnie reprezentowane w Komitecie, w sprawach związanych z możliwościami zapewnianymi przez Unię; rozumie, że celem jest posiadanie co najmniej jednego radnego odpowiedzialnego za sprawy Unii w każdej ze 120 000 rad regionalnych i lokalnych w Unii oraz że obecnie europejska sieć regionalnych i lokalnych radnych UE liczy około 2 000 członków;

74. zdaje sobie sprawę, że Komitet organizuje sesje plenarne w budynkach Parlamentu i Komisji, aby zrekompensować brak miejsc we własnych salach konferencyjnych; zauważa, że Komitet kupuje również usługi tłumaczenia ustnego od Komisji (Dyrekcja Generalna ds. Tłumaczeń Ustnych) i Parlamentu, ponieważ nie posiada własnej służby tłumaczenia ustnego;

75. podtrzymuje stanowisko wyrażone w poprzednich zaleceniach dotyczących absolutorium w sprawie konieczności pełnego wdrożenia umowy o współpracy między Parlamentem, Komitetem i EKES-em z 5 lutego 2014 r., na mocy której łącznie 60 tłumaczy, w tym 24 z Komitetu, zostało przeniesionych do Parlamentu w zamian za dostęp do usług Biura Analiz Parlamentu Europejskiego; jest świadomy, że Komitet wystąpił o dodatkowe 1,24 mln EUR w swoim projekcie budżetu na 2023 r. w pozycji budżetowej 1 4 0 0 Inni pracownicy, oprócz normalnego budżetu i w celu zrekompensowania niezrównoważonych skutków wdrożenia tej umowy o współpracy, z myślą o zatrudnieniu 19 dodatkowych pracowników kontraktowych w 2023 r.;

76. z zadowoleniem przyjmuje stale zacieśniającą się współpracę z Parlamentem, pomimo ograniczeń nałożonych w związku z pandemią COVID-19, poprzez współpracę dwustronną w zakresie zestawu wybranych spraw priorytetowych, które są co roku poddawane przeglądowi i aktualizowane; podkreśla, że w 2021 r. nasiliły się regularne spotkania przewodniczących i wiceprzewodniczących obu instytucji oraz zorganizowana współpraca między sprawozdawcami obu instytucji, a także między komisjami Komitetu i komisjami Parlamentu; zachęca Komitet do dalszego angażowania się we współpracę z Parlamentem;

77. zauważa, że w 2021 r. Komitet kontynuował ścisłą współpracę z trzema prezydencjami Rady i z ówczesną prezyden- cją Rady oraz wydał cztery opinie na podstawie wniosków otrzymanych od prezydencji Rady; zauważa, że Komitet opracował również inicjatywy współpracy z Sekretariatem Generalnym Rady w zakresie priorytetowych spraw tematycznych, przedstawiając opinie i dokumenty w odpowiednich grupach roboczych Rady;

Komunikacja

78. zauważa, że w 2021 r. budżet przeznaczony na komunikację wyniósł około 2,1 mln EUR, z czego około 400 000 EUR wykorzystano na wydarzenia, 800 000 EUR na media i 900 000 EUR na strony internetowe, media spo- łecznościowe i treści cyfrowe; docenia, że Komitet odnotował dwucyfrowy wzrost procentowy zasięgu w prasie i mediach społecznościowych w latach 2020-2021 dzięki wewnętrznej redystrybucji zasobów, co znalazło odzwierciedlenie w zwiększonym zasięgu; zauważa, że w nadchodzących latach Komitet prawdopodobnie nie będzie w stanie osiągnąć tego rezultatu ze względu na zaostrzone ograniczenia budżetowe;

79. zauważa, że główne zasady Komitetu dotyczące wzmocnienia jego roli i lepszego informowania o niej koncentrują się na zwiększonym zaangażowaniu na wszystkich etapach procesu legislacyjnego Unii oraz na budowaniu skuteczniejszych i opartych na zaufaniu partnerstw z innymi instytucjami unijnymi;

80. z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie systemu kluczowych wskaźników efektywności w celu pomiaru i monitorowania efektów komunikacji Komitetu, z dostosowaniem priorytetów w zakresie komunikacji do priorytetów politycznych oraz wzmocnieniem zdecentralizowanej komunikacji za pomocą wielu inicjatyw, takich jak cyfrowe kursy mistrzowskie dla członków Komitetu, opracowanie koncepcji biuletynu informacyjnego i utworzenie sieci w celu wzmocnienia relacji z byłymi członkami i stażystami Komitetu i innymi osobami;

81. odnotowuje wiele inicjatyw dotyczących tworzenia sieci kontaktów w 2021 r., takich jak Grupa Robocza ds. Ukrainy, która uruchomiła partnerską inicjatywę dotyczącą przejrzystości, platforma zainteresowanych stron na rzecz zerowego poziomu zanieczyszczeń uruchomiona wspólnie z Komisją w celu uwzględnienia programu na rzecz zerowego zanieczyszczenia i wdrażania planu działania UE na rzecz eliminacji zanieczyszczeń, wspólna platforma informatyczna dla programu "Młodzi Demokratycznie Wybrani Politycy" oraz platforma cyfrowa o nazwie "Let's get digital", aby ułatwić nawiązywanie kontaktów między uczestniczącymi specjalistami ds. komunikacji z władz lokalnych, regionalnych, krajowych i unijnych;

82. zgadza się, że transmisja online posiedzeń statutowych Komitetu we wszystkich językach Unii zwiększyła ogólną widoczność Komitetu oraz że barometr regionalny i lokalny udostępniony za pośrednictwem unijnego portalu otwartych danych data.europa.eu zwiększa widoczność wśród specjalistów;

83. zachęca Komitet do dalszego systematycznego publikowania w międzyinstytucjonalnej bazie danych wszystkich badań i z zadowoleniem przyjmuje możliwość, oczekiwaną od 2021 r. w umowach ramowych o badania i ekspertyzy zewnętrzne, włączenia materiałów wizualnych i treści do udostępniania w mediach społecznościowych, aby wzmocnić komunikację i zasięg produktów końcowych;

84. zauważa, że Komitet jest aktualnie obecny na najpopularniejszych zastrzeżonych platformach mediów społecznościo- wych; zachęca Komitet do korzystania ze zdecentralizowanych sieci społecznościowych stanowiących alternatywę dla bardzo dużych platform internetowych, takich jak platforma Mastodon; podziela pogląd Komitetu, że zwiększenie wykorzystania alternatywnych platform bardziej sprzyjających prywatności zamiast dominujących platform głównego nurtu oznaczałoby zajęcie stanowiska w zakresie ochrony danych i suwerenności cyfrowej;

85. zachęca Komitet do nawiązania współpracy z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych w celu wykorzystania dwóch platform mediów społecznościowych typu open source, EU Voice i EU Video, które uruchomiono jako publiczny projekt pilotażowy w celu promowania korzystania z bezpłatnych i otwartych sieci społecznościowych;

86. ponownie wzywa Komitet, by wzmógł działania komunikacyjne w celu wzmocnienia więzi z obywatelami poprzez większą przejrzystość swoich działań, częstsze korzystanie z technologii cyfrowych oraz realizację strategii komunikacyjnej umożliwiającej właściwe postrzeganie i zrozumienie roli Komitetu oraz jego miejsca w wizji Unii.

1 Rezolucja Europejskiego Komitetu Regionów - Priorytety Europejskiego Komitetu Regionów na lata 2020-2025 - Europa bliżej obywateli za pośrednictwem wsi, miast i regionów (Dz.U. C 324 z 1.10.2020, s. 8).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z dnia 6 października 2021 r. ustanawiające pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz.U. L 357 z 8.10.2021, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) (Dz.U. L 277 z 27.10.2022, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) (Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1).
7 Dz.U. L 207 z 11.6.2021, s. 1.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.242.137

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2023/1834 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2021, sekcja VII - Komitet Regionów
Data aktu: 10/05/2023
Data ogłoszenia: 29/09/2023