a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy określonych zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do tej dyrektywy.
(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.
(3) Sześciowartościowy chrom jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE.
(4) 23 grudnia 2020 r. Komisja otrzymała wniosek złożony zgodnie z art. 5 ust. 3 dyrektywy 2011/65/UE o dodanie do wykazu zamieszczonego w załączniku III do tej dyrektywy wyłączenia dotyczącego stosowania sześciowartościowego chromu jako środka antykorozyjnego w płynie roboczym w obiegu zamkniętym ze stali węglowej w gazowych absorpcyjnych pompach ciepła ("wnioskowane wyłączenie").
(5) Gazowe absorpcyjne pompy ciepła wymagają wykorzystania energii elektrycznej do wykonywania funkcji pomocniczych, takich jak pompowanie płynu roboczego przez cały układ. Gazowe absorpcyjne pompy ciepła opisane we wniosku o przyznanie wyłączenia należą do kategorii 1 "wielkogabarytowe urządzenia gospodarstwa domowego" ustanowionej w załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE.
(6) W ocenie wniosku o przyznanie wyłączenia, która obejmowała badanie dotyczące oceny technicznej i naukowej 2 , stwierdzono, że zastąpienie sześciowartościowego chromu w roztworze czynnika chłodniczego jest obecnie naukowo i technicznie niewykonalne, a inne technologie ogrzewania, które pozwalają wyeliminować stosowanie sześciowartościowego chromu w postaci chromianu sodu, nie mogą zapewnić równoważnej funkcjonalności i wydajności. Gazowe absorpcyjne pompy ciepła rzeczywiście mogą zapewnić większą efektywność energetyczną niż technologie kotłów kondensacyjnych, pomóc w zastąpieniu tych systemów i powodować ograniczenie emisji dwutlenku węgla. W ocenie tej stwierdzono zatem, że spełniono co najmniej jeden z odnośnych warunków wskazanych w art. 5 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2011/65/UE, a mianowicie, że ogólny negatywny wpływ na środowisko, zdrowie i bezpieczeństwo konsumentów wynikający z zastąpienia sześciowartościowego chromu w zastosowaniach objętych wnioskiem o przyznanie wyłączenia prawdopodobnie przeważy nad ogólnymi korzyściami dla środowiska, zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów. Ocena obejmowała konsultacje z zainteresowanymi stronami wymagane w art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE. Uwagi otrzymane w ramach tych konsultacji zostały podane do wiadomości publicznej na specjalnej stronie internetowej.
(7) Maksymalne stężenie sześciowartościowego chromu wynoszące 0,7 % masy w roztworze czynnika chłodniczego uznaje się za wystarczające w odniesieniu do wnioskowanego wyłączenia.
(8) Wprowadzenie do obrotu, umożliwiając ich stosowanie, oraz stosowanie substancji wymienionych w załączniku XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 podlega wymogowi uzyskania zezwolenia na mocy tego rozporządzenia. W załączniku tym wymieniono szereg związków sześciowartościowego chromu, w tym chromian sodu. Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 i dyrektywa 2011/65/UE stosuje się, nie naruszając wzajemnie ich przepisów. Stosowanie związku sześciowartościowego chromu wymienionego w załączniku XIV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 i wprowadzenie go do obrotu, umożliwiając jego stosowanie, podlega zezwoleniu na mocy tego rozporządzenia. Przyznanie wyłączenia na mocy dyrektywy 2011/65/UE nie wpływa na wspomniany wymóg uzyskania zezwolenia na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, ani też udzielenie zezwolenia na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 nie ma wpływu na konieczność uzyskania wyłączenia na mocy dyrektywy 2011/65/UE. Nie stwierdzono powodów, dla których przyznanie wnioskowanego wyłączenia na mocy dyrektywy 2011/65/UE obniżyłoby poziom ochrony środowiska i zdrowia przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006.
(9) Należy zatem przyznać wnioskowane wyłączenie, uwzględniając objęte nim zastosowania w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE w odniesieniu do sprzętu elektrycznego i elektronicznego kategorii 1.
(10) Przewiduje się, że prace badawcze mające na celu znalezienie możliwości zmniejszenia zawartości sześciowartościowego chromu lub zastąpienia bądź wyeliminowania jego stosowania będą trwały ponad 5 lat. W związku z tym należy przyznać wnioskowane wyłączenie do dnia 31 grudnia 2026 r. zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: