a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 2 , wraz z rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1147 3 i (UE) 2021/1148 4 , oraz rozporządzenie (UE) 2021/1149 ("rozporządzenia dotyczące poszczególnych funduszy"), ustanawiające odpowiednio Fundusz Azylu, Migracji i Integracji, Instrument Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej oraz Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego, stanowią ramy unijnego finansowania przyczyniającego się do rozwoju przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.
(2) Rozporządzenie (UE) 2021/1060, w szczególności jego art. 41 ust. 7, zobowiązuje państwa członkowskie do przedkładania Komisji rocznego sprawozdania z wykonania w odniesieniu do każdego programu zgodnie z rozporządzeniami dotyczącymi poszczególnych funduszy.
(3) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania artykułu dotyczącego rocznych sprawozdań oraz spójności i porównywalności informacji przekazywanych Komisji w rozporządzeniu (UE) 2021/1149 określono potrzebę ustanowienia wzoru rocznych sprawozdań z wykonania w drodze aktu wykonawczego.
(4) Zgodnie z Protokołem nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Irlandia uczestniczy w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2021/1149 i jest nim związana. W związku z tym Irlandia jest związana niniejszym rozporządzeniem.
(5) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania nie uczestniczy w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2021/1149 i nie jest nim związana. W związku z tym Dania nie jest związana niniejszym rozporządzeniem.
(6) Aby umożliwić bezzwłoczne zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu i nie opóźniać realizacji programów, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.Sporządzono w Brukseli dnia 25 stycznia 2023 r.
1 Dz.U. L 251 z 15.7.2021, s. 94.
2 Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159.
3 Dz.U. L 251 z 15.7.2021, s. 1.
4 Dz.U. L 251 z 15.7.2021, s. 48.
5 Dotyczy to sytuacji, w której występuje rozbieżność między nominalnym wskaźnikiem osiągnięcia celów końcowych mierzonym za pomocą wskaźników a faktycznymi postępami w wykonaniu programu. Na przykład niski poziom zgłaszania produktów i rezultatów może wynikać z problemów związanych z rozwojem systemu informatycznego, trwającymi operacjami, w przypadku których produkty i rezultaty nie są jeszcze zgłaszane, problemami związanymi z gromadzeniem danych prowadzącymi do powolnej lub niepełnej sprawozdawczości.
6 Dotyczy to sytuacji, w której niski wskaźnik osiągnięcia celów nie wynika z powolnych postępów, lecz raczej z wyznaczania nieprawidłowych lub nierealistycznych celów końcowych. Może to obejmować wnioski wyciągnięte w związku z ustanowieniem metody wyznaczania celów - takie jak błędne lub niekompletne założenia lub problemy z wybranymi wartościami wskaźnika - oraz wszelkie planowane zmiany w tym zakresie.
7 Na przykład problemy związane z procedurami udzielania zamówień publicznych, problemy dotyczące procedur audytu, problemy związane z brakiem zasobów na poziomie instytucji zarządzającej czy nieprzewidziane opóźnienie w przyjęciu programu.
8 Może to obejmować na przykład czynniki społeczno-gospodarcze lub polityczne, zmiany w kontekście regulacyjnym.
9 Na przykład kwestie związane z zakresem działania (np. kryteria kwalifikowalności), niski poziom zainteresowania ze strony beneficjentów lub uczestników, wszelkie odstępstwa w realizacji działania.
10 O ile jest to istotne dla tego celu, proszę odnieść się do zaleceń wydanych w ramach stosowania mechanizmów kontroli jakości i oceny, takich jak: (i) mechanizm oceny i monitorowania stosowania Schengen zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE) nr 1053/2013 z dnia 7 października 2013 r. w sprawie ustanowienia mechanizmu oceny i monitorowania w celu weryfikacji stosowania dorobku Schengen oraz uchylenia decyzji komitetu wykonawczego z dnia 16 września 1998 r. dotyczącej utworzenia Stałego Komitetu ds. Oceny i Wprowadzania w Życie Dorobku Schengen (Dz.U. L 295 z 6.11.2013, s. 27) oraz z rozporządzeniem Rady (UE) 2022/922 z dnia 9 czerwca 2022 r. w sprawie ustanowienia i funkcjonowania mechanizmu oceny i monitorowania w celu weryfikacji stosowania dorobku Schengen oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1053/2013 (Dz.U. L 160 z 15.6.2022, s. 1) lub (ii) inne mechanizmy kontroli jakości i oceny, stosownie do przypadku.
11 W przypadku konkretnych działań o charakterze transnarodowym zakres niniejszej sekcji różni się w zależności od podziału ról i obowiązków między wiodącymi państwami członkowskimi a innymi uczestniczącymi państwami członkowskimi, a także od wyboru metody sprawozdawczości. Opisano to w nocie Komisji z 14 lutego 2022 r. - Transnarodowe działania szczegółowe w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji (FAMI), Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (IZGW) oraz Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego (FBW) - uzgodnienia między partnerami (Ares (2022)1060102).
12 Unijna wartość dodana oznacza generowanie wyników wykraczających poza to, co zostałoby osiągnięte przez państwa członkowskie, gdyby działało samodzielnie.
13 Na przykład w odniesieniu do działań związanych z zamówieniami publicznymi lub wszelkich innych podjętych działań przygotowawczych.
14 Na przykład pod względem wyników, produktów, rezultatów.
15 Jak określono w nocie Komisji z 14 lutego 2022 r. (Ares (2022)1060102).
16 Całkowite koszty kwalifikowalne wybranych operacji zgłoszone Komisji do 31 lipca ostatniego roku obrachunkowego.
17 Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych zadeklarowanych instytucji zarządzającej przez beneficjentów, zgłoszona Komisji do 31 lipca ostatniego roku obrachunkowego.
18 Jeżeli konkretne działania są dopełnieniem wcześniejszych operacji i nie istnieją specjalne ustalenia w zakresie monitorowania, proszę zgłosić produkt i rezultaty w sposób proporcjonalny.
19 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 513/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające, w ramach Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, instrument na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego oraz uchylające decyzję Rady 2007/125/WSiSW (Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 93).
20 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego (Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 112).).
21 Takie jak współpraca na poziomie Unii między państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi a odpowiednimi organami i jednostkami organizacyjnymi Unii, a także współpraca na poziomie krajowym między właściwymi organami w każdym państwie członkowskim.
22 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie ustanowienia ram interoperacyj- ności systemów informacyjnych UE w obszarze granic i polityki wizowej oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1726, (UE) 2018/1861 oraz decyzje Rady 2004/512/WE i 2008/633/WSiSW (Dz.U. L 135 z 22.5.2019, s. 27).
23 Całkowite koszty kwalifikowalne wybranych operacji zgłoszone Komisji do 31 lipca ostatniego roku obrachunkowego.
24 Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych zadeklarowanych instytucji zarządzającej przez beneficjentów, zgłoszona Komisji do 31 lipca ostatniego roku obrachunkowego.