Rozporządzenie 2023/1782 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/2085 ustanawiającego wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" w odniesieniu do Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2023/1782
z dnia 25 lipca 2023 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/2085 ustanawiającego wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" w odniesieniu do Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 187 i art. 188 akapit pierwszy,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 1 ,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2021/2085 3  ustanowiono wspólne przedsięwzięcia w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" określonego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 4  (zwanego dalej "Horyzont Europa"), w tym Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych.

(2) Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych zajmuje się precyzyjnie zdefiniowanymi zagadnieniami, które umożliwiają szeroko rozumianym gałęziom europejskiego przemysłu projektowanie, wytwarzanie i stosowanie najbardziej innowacyjnych technologii podzespołów i układów elektronicznych.

(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1781 5  ustanawia ramy na rzecz zwiększenia odporności Unii w dziedzinie technologii półprzewodnikowych, wzmacniające unijny ekosystem półprzewodników poprzez zmniejszenie zależności, wzmocnienie suwerenności cyfrowej, stymulację inwestycji, zwiększenie zdolności unijnego łańcucha dostaw półprzewodników, jego bezpieczeństwo, zdolności adaptacyjne i odporność, a także zwiększające współpracę między państwami członkowskimi, Komisją oraz międzynarodowymi partnerami strategicznymi. Aby stworzyć warunki niezbędne do zwiększenia zdolności Unii w zakresie innowacji przemysłowych, na mocy tego rozporządzenia ustanowiono inicjatywę "Czipy dla Europy" (zwaną dalej "Inicjatywą"). W celu zapewnienia spójnej realizacji Inicjatywy Europejska Rada ds. Półprzewodników ustanowiona na mocy art. 28 tego rozporządzenia powinna doradzać Radzie Władz Publicznych ustanowionej na mocy art. 131 rozporządzenia (UE) 2021/2085.

(4) Działania wspierane w ramach Inicjatywy powinny być finansowane środków ramach programu "Horyzont Europa" oraz programu "Cyfrowa Europa" ustanowionego na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 6  oraz powinny być realizowane zgodnie z zasadami tych programów.

(5) Inicjatywa ma wzmocnić konkurencyjność i odporność bazy technologicznoprzemysłowej półprzewodników, zwiększając jednocześnie zdolności innowacyjne ekosystemu półprzewodników w całej Unii, zmniejszając uzależnienie od niewielkiej liczby przedsiębiorstw z państw trzecich i regionów geograficznych oraz zwiększając unijne zdolności w zakresie projektowania i produkcji oraz instalacji w obudowie, ponownego użycia i recyklingu zaawansowanych półprzewodników. Inicjatywa powinna wspierać te cele, wypełniając lukę między zaawansowanymi zdolnościami Unii w zakresie badań naukowych i innowacji a ich zrównoważonym wykorzystaniem przemysłowym. Inicjatywa powinna promować budowanie zdolności, aby umożliwiać projektowanie, produkcję i integrację systemów w technologiach półprzewodnikowych nowej generacji oraz powinna zwiększać współpracę między kluczowymi podmiotami w całej Unii, wzmacniając unijne łańcuchy dostaw i wartości półprzewodników, zaspokajając potrzeby kluczowych sektorów przemysłu oraz tworząc nowe rynki.

(6) Cele operacyjne Inicjatywy, o których mowa w art. 4 ust. 2 lit. a)-d) rozporządzenia (UE) 2023/1781 (zwane "celami operacyjnymi 1-4"), należy realizować za pomocą działań, które powinny opierać się na solidnej bazie wiedzy zdobytej przez Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL ustanowione na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 561/2014 7 , które zostało zastąpione przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych. Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych należy przemianować na Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów, a jego zadaniem powinno być zapewnienie wsparcia finansowego - za pośrednictwem dowolnego instrumentu lub dowolnej procedury przewidzianych w programie "Horyzont Europa" lub w programie "Cyfrowa Europa" - na użytek działań finansowanych w ramach Inicjatywy. W całym okresie trwania Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów na Inicjatywę należy przeznaczyć maksymalnie 2,875 mld EUR. Z tej kwoty 1,450 mld EUR powinno być przeznaczone na działania w zakresie budowania zdolności na potrzeby celów operacyjnych 1-4, a 1,425 mld EUR na działania w zakresie badań naukowych i innowacji związane z celami operacyjnymi 1-4. Ponadto należy przeznaczyć kwotę 1,3 mld EUR na działania w zakresie badań naukowych i innowacji nieobjęte Inicjatywą.

(7) Działania finansowane przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów powinny być ujęte w jednym programie prac, który powinien zostać przyjęty przez Radę Zarządzającą Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów ustanowioną zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2085 (zwaną dalej "Radą Zarządzającą"). Program prac powinien zawierać dwie części szczegółowe. Pierwsza część szczegółowa powinna obejmować podsekcję dotyczącą działań w zakresie budowania zdolności na potrzeby celów operacyjnych 1-4, oraz podsekcję dotyczącą działań w zakresie badań naukowych i innowacji związanych z celami operacyjnymi 1-4. Druga część szczegółowa powinna być poświęcona działaniom w zakresie badań naukowych i innowacji nieobjętym Inicjatywą.

(8) Wszystkie działania w zakresie badań naukowych i innowacji, w tym działania związane z inicjatywą "Czipy dla Europy", powinny być finansowane za pośrednictwem programu "Horyzont Europa" w celu realizacji Strategicznego programu badań i innowacji zdefiniowanego w art. 2 pkt 12 rozporządzenia (UE) 2021/2085. Podsekcja poświęcona działaniom w zakresie budowania zdolności powinna być finansowana za pośrednictwem programu "Cyfrowa Europa".

(9) Program prac powinien zawierać warunki dostępu do infrastruktury finansowanej ze środków publicznych, takiej jak obiekty pilotażowe i ośrodki testowe oraz centra kompetencji, zapewniać otwartość dla szerokiego grona użytkowników oraz przyznawać dostęp na przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach i na warunkach rynkowych, lub na podstawie kosztów z uwzględnieniem rozsądnej marży, dla dużych przedsiębiorstw, przy jednoczesnym uwzględnieniu preferencyjnego dostępu lub obniżonych cen dla małych i średnich przedsiębiorstw (zwanych dalej "MŚP") i instytutów akademickich.

(10) Zanim zostanie przygotowany program prac, Rada Władz Publicznych - uwzględniając porady członków prywatnych w celu zapewnienia przydatności działań określonych w programie prac dla przemysłu oraz, w stosownych przypadkach, porady Europejskiej Rady ds. Półprzewodników i uwagi innych odpowiednich zainteresowanych stron - powinna w zarysie przedstawić części szczegółowe i odpowiednie podsekcje, wraz z ich odnośnymi preliminarzami wydatków. W tym celu w skład Rady Władz Publicznych powinna wchodzić wyłącznie Komisja i państwa członkowskie. Następnie, na podstawie tego zarysu i Strategicznego programu badań i innowacji, dyrektor wykonawczy Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów powinien przygotować program prac zarówno w odniesieniu do części szczegółowych, jak i odpowiednich podsekcji oraz ich odnośne preliminarze wydatków.

(11) Wszyscy przedstawiciele Rady Zarządzającej powinni uczestniczyć w przygotowaniu programu prac oraz w stosownych dyskusjach oraz otrzymywać niezbędne informacje. Podczas przyjmowania programu prac przez Radę Zarządzającą prawa głosu w odniesieniu do podsekcji dotyczącej działań w zakresie budowania zdolności w ramach części szczegółowej programu prac poświęconej realizacji Inicjatywy powinny należeć wyłącznie do Komisji i państw członkowskich. W przypadku podsekcji dotyczącej działań w zakresie badań naukowych i innowacji w ramach części szczegółowej programu prac poświęconej realizacji Inicjatywy, Komisja i państwa członkowskie powinny mieć po 45 % głosów, a członkowie prywatni - 10 %. Prawa głosu w odniesieniu do części szczegółowej programu prac dotyczącej działań w zakresie badań naukowych i innowacji nieobjętych Inicjatywą powinny być równo podzielone między Komisję, państwa uczestniczące i członków prywatnych. W przypadku niemożności podjęcia decyzji w sprawie jednej z dwóch części programu prac, program prac powinien zostać przyjęty z uwzględnieniem jedynie tej części, w sprawie której podjęto pozytywną decyzję.

(12) Za wybór wniosków odpowiedzialna powinna być Rada Władz Publicznych. Na potrzeby wyboru wniosków związanych z realizacją Inicjatywy w skład Rady Władz Publicznych powinna wchodzić wyłącznie Komisja i państwa członkowskie.

(13) Zaproszenia do składania wniosków w ramach Inicjatywy powinny być otwarte na różne prawne formy współpracy i na innych uczestników, a wybór wniosków o finansowanie nie powinien opierać się na konkretnej prawnej formie współpracy. Aby ułatwić realizację konkretnych działań w ramach Inicjatywy, takich jak platforma projektowa lub linie pilotażowe, można ustanowić - zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) 2023/1781 Europejskie Konsorcjum na rzecz Infrastruktury Czipów (ECIC). ECIC powinno się składać z co najmniej trzech członków, a mianowicie państw członkowskich lub publicznych lub prywatnych podmiotów prawnych z co najmniej trzech państw członkowskich, lub kombinację tych opcji, z myślą o osiągnięciu szerokiej reprezentacji w całej Unii.

(14) Ponieważ działania wspierane w ramach Inicjatywy i realizowane przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów są finansowane z programu "Horyzont Europa" i programu "Cyfrowa Europa", należy odpowiednio zwiększyć wkład finansowy Unii na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów. Koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów powinny również zostać zwiększone stosownie do rozszerzania zadań operacyjnych. Państwa uczestniczące nie powinny wnosić wkładu na pokrycie kosztów administracyjnych. Członkowie prywatni nie powinni wnosić wkładu na pokrycie dodatkowych kosztów administracyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów, ponieważ ich prawa głosu w odniesieniu do części programu prac poświęconej Inicjatywie są zredukowane i ograniczone do działań w zakresie badań naukowych i innowacji.

(15) W wyjątkowych sytuacjach państwa uczestniczące powinny mieć możliwość zgłaszania wkładów finansowych wniesionych od dnia 8 lutego 2022 r., pod warunkiem że odpowiednie działania krajowe są zgodne z niniejszym rozporządzeniem w szczególności oraz z celem polegającym na wzmocnieniu istniejących i opracowaniu nowych zaawansowanych linii pilotażowych w całej Unii, biorąc pod uwagę, że niektóre państwa uczestniczące rozpoczęły realizację tych działań w zakresie budowania zdolności po przedstawieniu przez Komisję wniosku dotyczącego rozporządzenia (UE) 2023/1781 ze względu na pilną polityczną potrzebę zareagowania na powagę kryzysu związanego z czipami. Koszty leżące u podstaw tych działań powinny być kwalifikowalne pod pewnymi warunkami, w szczególności pod warunkiem że wnioski są oceniane i wybierane przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów.

(16) Zapewnienie wsparcia finansowego na działania z programu "Cyfrowa Europa" powinno być zgodne z rozporządzeniem (UE) 2021/694.

(17) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ustanowienie Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki, możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2021/2085.

(19) Aby umożliwić jak najszybsze rozpoczęcie wykonywania niniejszego rozporządzenia, z myślą o osiągnięciu jego celów, powinno ono wejść w życie w trybie pilnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) 2021/2085 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w całym rozporządzeniu słowa "Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych" zastępuje się słowami "Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów", z niezbędnym dostosowaniem formy gramatycznej;
2)
w art. 2 pkt 2, 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"2) »członek założyciel« oznacza każdy podmiot prawny mający siedzibę w państwie członkowskim, państwo stowarzyszone z programem »Horyzont Europa« lub, w stosownych przypadkach, stowarzyszone z programem »Cyfrowa Europa«, lub organizację międzynarodową, które zostały wskazane jako członek wspólnego przedsięwzięcia w niniejszym rozporządzeniu lub w jednym z załączników do niego;

3) »członek stowarzyszony« oznacza każdy podmiot prawny mający siedzibę w państwie członkowskim, państwo stowarzyszone z programem »Horyzont Europa« lub, w stosownych przypadkach, stowarzyszone z programem »Cyfrowa Europa«, lub organizację międzynarodową, które przystępują do wspólnego przedsięwzięcia poprzez złożenie oświadczenia o podjęciu zobowiązania zgodnie z art. 6 ust. 3 i podlegają zatwierdzeniu zgodnie z art. 7;

4) »państwo uczestniczące« oznacza każde państwo członkowskie lub państwo stowarzyszone z programem »Horyzont Europa« lub, w stosownych przypadkach, stowarzyszone z programem »Cyfrowa Europa«, po powiadomieniu o jego uczestnictwie w działalności odpowiedniego wspólnego przedsięwzięcia w drodze oświadczenia o podjęciu zobowiązania;";

3)
w art. 3 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W celu uwzględnienia czasu trwania programu »Horyzont Europa« oraz, w stosownych przypadkach, programu »Cyfrowa Europa« zaproszenia do składania wniosków w ramach wspólnych przedsięwzięć ogłasza się najpóźniej do dnia 31 grudnia 2027 r. W należycie uzasadnionych przypadkach zaproszenia do składania wniosków można ogłaszać najpóźniej do dnia 31 grudnia 2028 r.";

4)
w art. 4 ust. 1 dodaje się akapit w brzmieniu:

"Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów przyczynia się również do realizacji celu ogólnego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1781 * , i celów operacyjnych, o których mowa w art. 4 ust. 2 lit. a)-d) rozporządzenia (UE) 2023/1781, oraz celów ogólnych programu »Cyfrowa Europa«, o których mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/694.

5)
art. 10 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Kwota wkładu Unii określonego w części drugiej może zostać zwiększona o wkłady państw trzecich stowarzyszonych z programem »Horyzont Europa« zgodnie z art. 16 ust. 5 rozporządzenia w sprawie programu »Horyzont Europa« oraz, w stosownych przypadkach, z programem »Cyfrowa Europa« zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2021/694, pod warunkiem że całkowita kwota, o którą zwiększa się wkład Unii, odpowiada co najmniej wkładowi członków innych niż Unia, lub podmiotów wchodzących w ich skład lub z nimi stowarzyszonych..

3. Wkład Unii wnoszony jest ze środków budżetu ogólnego Unii przydzielonych na program szczegółowy służący realizacji programu »Horyzont Europa« oraz, w stosownych przypadkach, na program »Cyfrowa Europa«, zgodnie z art. 62 ust. 1 lit. c) ppkt (iv) i art. 154 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 w przypadku organów, o których mowa w art. 71 tego rozporządzenia.";

6)
w art. 12 ust. 1 akapit drugi i trzeci otrzymują brzmienie:

"Oprócz kryteriów określonych w art. 22 rozporządzenia w sprawie programu »Horyzont Europa« lub, w przypadku Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów - w art. 18 rozporządzenia (UE) 2021/694, program prac może zawierać, jako załącznik, kryteria kwalifikowalności dla krajowych podmiotów prawnych.

Każde państwo uczestniczące powierza wspólnemu przedsięwzięciu ocenę wniosków zgodnie z rozporządzeniem w sprawie programu »Horyzont Europa« oraz, w stosownych przypadkach, rozporządzeniem (UE) 2021/694.";

7)
art. 29 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zobowiązania budżetowe wspólnych przedsięwzięć, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. b), d), g) i h), mogą zostać rozłożone na raty roczne. Do dnia 31 grudnia 2024 r. łączna kwota takich zobowiązań budżetowych spłacanych w ratach nie może przekraczać 50 % maksymalnego wkładu Unii ustalonego zgodnie z art. 10. Od stycznia 2025 r. co najmniej 20 % łącznego budżetu z pozostałych lat nie może obejmować zobowiązań spłacanych w ratach rocznych.";

8)
w art. 126 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w ust. 1 lit. b) wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) ustanowienie doskonałości naukowej i wiodącej roli Unii w zakresie innowacji w powstających technologiach podzespołów i układów, w tym w działalności związanej z niższymi poziomami gotowości technologicznej; oraz promowanie aktywnego zaangażowania MŚP, które - w odniesieniu do wszystkich działań w zakresie badań naukowych i innowacji, w tym działań związanych z inicjatywą »Czipy dla Europy« ustanowioną rozporządzeniem (UE) 2023/1781 - muszą stanowić co najmniej jedną trzecią całkowitej liczby uczestników działań pośrednich i otrzymywać co najmniej 20 % środków pochodzących z finansowania publicznego;";

(ii)
w ust. 1 dodaje się literę w brzmieniu:

"d) osiągnięcie budowania zdolności technologicznych na dużą skalę oraz wspieranie powiązanych działań w zakresie badań naukowych i innowacji w całym unijnym łańcuchu wartości półprzewodników, z myślą o umożliwieniu rozwoju i wdrażania najnowocześniejszych technologii półprzewodnikowych, technologii półprzewodnikowych nowej generacji oraz najnowocześniejszych technologii kwantowych i technologii kwantowych nowej generacji, a także innowacji w istniejących technologiach, co wzmocni zaawansowane zdolności w zakresie projektowania, integracji systemów i produkcji czipów w Unii, zwiększając tym samym jej konkurencyjność, a także przyczynianie się do osiągnięcia zielonej i cyfrowej transformacji, w szczególności poprzez zmniejszenie wpływu systemów elektronicznych na klimat, poprawę zrównowa- żoności czipów nowej generacji oraz wzmocnienie procesów gospodarki o obiegu zamkniętym, przyczynianie się do tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy w ekosystemie półprzewodników, a także uwzględnienie zasady bezpieczeństwa na etapie projektowania, co zapewnia ochronę przed zagrożeniami cyberbezpieczeństwa.";

b)
w ust. 2 dodaje się litery w brzmieniu:

"g) budowanie zaawansowanych zdolności w zakresie projektowania na potrzeby zintegrowanych technologii półprzewodnikowych;

h) wzmocnienie istniejących i opracowanie nowych zaawansowanych linii pilotażowych w całej Unii, aby umożliwić rozwój i wdrażanie najnowocześniejszych technologii półprzewodnikowych i technologii półprzewodnikowych nowej generacji;

i) budowanie zaawansowanych zdolności technologicznych oraz możliwości w zakresie inżynierii w celu przyspieszenia innowacyjnego rozwoju najnowocześniejszych czipów kwantowych i powiązanych technologii półprzewodnikowych;

j) ustanowienie sieci centrów kompetencji w całej Unii poprzez rozszerzenie kompetencji istniejących lub tworzenie nowych ośrodków.";

9)
art. 128 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 128

Wkład finansowy Unii

1. Wkład finansowy Unii na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów, włącznie ze środkami EOG, wynosi maksymalnie 4 175 000 000 EUR, w tym maksymalnie 62 287 000 EUR na koszty administracyjne, i jest podzielony w następujący sposób:

a) maksymalnie 2 725 000 000 EUR z programu »Horyzont Europa«;

b) maksymalnie 1 450 000 000 EUR z programu »Cyfrowa Europa«.

2. Wkład finansowy Unii, o którym mowa w ust. 1 lit. a) niniejszego artykułu, wykorzystywany jest przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów w celu udzielania wsparcia finansowego na działania pośrednie zgodnie z definicją w art. 2 pkt 43 rozporządzenia w sprawie programu »Horyzont Europa«, odpowiadające działaniom Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów w zakresie badań naukowych i innowacji, w tym działaniom w zakresie badań naukowych i innowacji związanym z celami operacyjnymi 1-4.

3. Wkład finansowy Unii, o którym mowa w ust. 1 lit. b), wykorzystywany jest na działania w zakresie budowania zdolności w ramach celów operacyjnych 1-4.

4. Wkład finansowy Unii, o którym mowa w ust. 1 lit. b) niniejszego artykułu, nie może przekraczać 50 % całkowitych kosztów działań w zakresie budowania zdolności.

5. Dostęp do zdolności wynikających z realizacji przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów celów operacyjnych 1-4 jest otwarty dla szerokiego grona użytkowników z całej Unii i przyznawany na przejrzystych i niedyskryminujących zasadach, wprost proporcjonalnie do wkładu finansowego Unii w całkowite koszty tych działań.";

10)
art. 129 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. Na zasadzie odstępstwa od art. 28 ust. 4 członkowie prywatni wnoszą wkład finansowy w maksymalnej wysokości 26 331 000 EUR na koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów lub organizują wniesienie takiego wkładu przez podmioty wchodzące w ich skład lub z nimi stowarzyszone. Udział członków prywatnych w całkowitym rocznym wkładzie na koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów wynosi 30 %.

4. Wkłady, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, obejmują wkłady określone w art. 11 ust. 3. W drodze wyjątku, na zasadzie odstępstwa od art. 11 ust. 3 państwa uczestniczące mogą zgłaszać wkłady finansowe wniesione od dnia 8 lutego 2022 r. Koszty leżące u podstaw odnośnych działań mogą zostać uznane za kwalifikowalne począwszy od tej daty, nawet jeżeli zostały poniesione przed złożeniem wniosku o udzielenie dotacji, o ile spełnione są wszystkie następujące warunki:

a) działania są zgodne z niniejszym rozporządzeniem;

b) działania przyczyniają się do osiągnięcia celu, o którym mowa w art. 126 ust. 2 lit. h), a odnośne poniesione koszty obejmują wydatki kapitałowe;

c) wnioski o udzielenie dotacji są oceniane i wybierane przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów zgodnie z art. 12 ust. 1;

d) działania są nadal prowadzone w momencie udzielenia dotacji;

e) wkład państwa uczestniczącego powiązany z tymi kosztami nie jest brany pod uwagę przy obliczaniu praw głosu państw uczestniczących, o których mowa w art. 133 ust. 2, art. 133 ust. 3 i art. 136 ust. 1;

f) wkład państwa uczestniczącego powiązany z tymi kosztami nie przekracza 25 % całkowitego wkładu finansowego tego państwa uczestniczącego przewidzianego na działania, które przyczyniają się do osiągnięcia celu, o którym mowa w art. 126 ust. 2 lit. h).

5. Wkłady, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu, obejmują wkłady określone w art. 11 ust. 1, w tym co najmniej 90 % z wkładów określonych w art. 11 ust. 1 lit. a).";

11)
w art. 133 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"3a. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 podczas głosowania nad podsekcją dotyczącą działań w zakresie budowania zdolności w ramach części szczegółowej programu prac poświęconej realizacji inicjatywy »Czipy dla Europy« w skład Rady Zarządzającej wchodzą wyłącznie Komisja i państwa członkowskie. Komisja ma 50 % praw głosu. W przypadku podsekcji dotyczącej działań w zakresie badań naukowych i innowacji w ramach części szczegółowej programu prac poświęconej realizacji inicjatywy »Czipy dla Europy«, Komisja i państwa członkowskie mają po 45 % praw głosu, a członkowie prywatni - 10 %. Ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do praw głosu państw członkowskich. Wszyscy przedstawiciele Rady Zarządzającej uczestniczą w przygotowaniu tej części szczegółowej programu prac.";

12)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 133a

Przepisy mające zastosowanie do działań finansowanych w ramach programu »Cyfrowa Europa«

1. Oprócz art. 24 ust. 2, do działań finansowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów w ramach programu »Cyfrowa Europa« zastosowanie maj rozporządzenie (UE) 2021/694.

2. Program prac i zaproszenia do składania wniosków Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów publikuje się na stronie internetowej programu »Cyfrowa Europa«.

3. Audyty ex post wydatków na działania finansowane z budżetu programu »Cyfrowa Europa« są przeprowadzane przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów zgodnie z art. 27 rozporządzenia (UE) 2021/694.";

13)
art. 134 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 134

Ograniczenia i warunki dotyczące udziału w określonych działaniach

1. W przypadku działań finansowanych ze środków programu »Horyzont Europa«, na zasadzie odstępstwa od art. 17 ust. 2 lit. l) niniejszego rozporządzenia, na wniosek Komisji i po zatwierdzeniu przez Radę Władz Publicznych, udział w określonych działaniach zostaje ograniczony zgodnie z art. 22 ust. 5 rozporządzenia w sprawie programu »Horyzont Europa«.

2. W przypadku działań finansowanych ze środków programu »Cyfrowa Europa«, na wniosek Komisji i po zatwierdzeniu przez Radę Władz Publicznych, udział w określonych działaniach zostaje ograniczony zgodnie z art. 12 ust. 6 i art. 18 rozporządzenia (UE) 2021/694.

3. Zaproszenia do składania wniosków przewidziane w części szczegółowej programu prac poświęconej inicjatywie »Czipy dla Europy« są otwarte dla różnych form prawnych współpracy i dla innych uczestników. Wybór wniosków o finansowanie nie może opierać się na konkretnej formie prawnej współpracy. Działania mogą być również prowadzone przez podmioty prawne współpracujące w ramach konsorcjum zorganizowanego w formie Europejskiego Konsorcjum na rzecz Infrastruktury Czipów (ECIC), zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) 2023/1781. W części szczegółowej programu prac poświęconej inicjatywie »Czipy dla Europy« określa się, że w przypadku gdy ECIC ubiega się o finansowanie konkretnego działania, wnioskodawcą jest samo ECIC, a nie poszczególne wchodzące w jego skład podmioty.";

14)
dodaje się artykuł w brzmieniu:

"Artykuł 134a

Dodatkowe zadania Dyrektora Wykonawczego

Na zasadzie odstępstwa od art. 19 ust. 4 lit. c) Dyrektor Wykonawczy Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów przygotowuje program prac Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów na podstawie zarysu przygotowanego przez Radę Władz Publicznych, zgodnie z art. 137 lit. aa), i Strategicznego programu badań i innowacji, oraz przedkłada go Radzie Zarządzającej do przyjęcia.";

15)
w art. 136 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do celów art. 134 ust. 1 i 2 w skład Rady Władz Publicznych wchodzą wyłącznie państwa członkowskie. Ust. 1 niniejszego artykułu stosuje się odpowiednio.";

b)
dodaje się ustęp w brzmieniu:

"2a. Do celów art. 137 lit. aa) oraz do celów wyboru wniosków związanych z realizacją inicjatywy »Czipy dla Europy« na mocy art. 137 lit. d), w skład Rady Władz Publicznych wchodzi wyłącznie Komisja i państwa członkowskie. Ust. 1 niniejszego artykułu stosuje się odpowiednio.";

16)
w art. 137 wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się literę w brzmieniu:

"aa) zanim zostanie przygotowany każdy program prac oraz przy uwzględnieniu porad członków prywatnych i, w stosownych przypadkach, porad Europejskiej Rady ds. Półprzewodników ustanowionej na mocy art. 28 rozporządzenia (UE) 2023/1781 i uwag innych odpowiednich zainteresowanych stron - przedstawia w zarysie dwie części szczegółowe programu prac, łącznie z odnośnymi preliminarzami wydatków, przy czym pierwsza część obejmuje podsekcję dotyczącą działań w zakresie budowania zdolności na potrzeby celów operacyjnych 1-4 oraz podsekcję dotyczącą działań w zakresie badań naukowych i innowacji, związanych z celami operacyjnymi 1-4, w tym warunki dostępu do infrastruktury finansowanej ze środków publicznych, natomiast druga część jest poświęcona działaniom w zakresie badań naukowych i innowacji nieobjętym inicjatywą »Czipy dla Europy«.";

b)
lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) wybiera wnioski zgodnie z art. 12 ust. 1 i art. 17 ust. 2 lit. u);";

c)
dodaje się literę w brzmieniu:

"f) zaleca, w razie potrzeby, aby ECIC podjęło działania naprawcze, takie jak zmiana jego statutu, w przypadku gdy państwo członkowskie zwróciło uwagę Rady Władz Publicznych na daną kwestię w następstwie odmowy przyjęcia do ECIC nowego członka bez przedstawienia wystarczających powodów takiej odmowy na podstawie sprawiedliwych i rozsądnych warunków określonych w jego statucie.";

17)
art. 141 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 141

Stopy finansowania oraz zasady uczestnictwa

1. W przypadku działań pośrednich finansowanych ze środków programu »Horyzont Europa«, zgodnie z art. 17 ust. 2 rozporządzenia w sprawie programu »Horyzont Europa« oraz na zasadzie odstępstwa od art. 34 tego rozporządzenia, oraz w przypadku działań finansowanych ze środków programu »Cyfrowa Europa«, Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów może stosować różne stopy finansowania unijnego w ramach działania w zależności od rodzaju uczestnika, w szczególności MŚP i podmiotów prawnych o charakterze niezarobkowym, oraz rodzaju działania. Stopy finansowania wskazuje się w programie prac.

2. Na zasadzie odstępstwa od ust. 1 niniejszego artykułu oraz art. 34 rozporządzenia w sprawie programu »Hory- zont Europa« działania w zakresie badań naukowych i innowacji do poziomu gotowości technologicznej 4 są finansowane przez Unię w wysokości 100 % łącznych kosztów kwalifikowalnych.

3. Na zasadzie odstępstwa od art. 22 ust. 2 rozporządzenia w sprawie programu »Horyzont Europa« lub art. 18 rozporządzenia (UE) 2021/694 centrum kompetencji lub pojedynczy podmiot prawny, w których skład wchodzą co najmniej trzy niezależne podmioty prawne mające siedzibę w co najmniej trzech różnych państwach uczestniczących, w tym co najmniej jednym państwie członkowskim, kwalifikują się do uczestnictwa w zaproszeniach do składania wniosków finansowanych przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów na podstawie art. 134 ust. 4 niniejszego rozporządzenia, pod warunkiem że odstępstwo to jest należycie uzasadnione w opisie odpowiednich tematów w programie prac.".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2023 r.

1 Opinia z dnia 15 lutego 2023 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Dz.U. C 365 z 23.9.2022, s. 40.
3 Rozporządzenie Rady (UE) 2021/2085 z dnia 19 listopada 2021 r. ustanawiające wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 219/2007, (UE) nr 557/2014, (UE) nr 558/2014, (UE) nr 559/2014, (UE) nr 560/2014, (UE) nr 561/2014 i (UE) nr 642/2014 (Dz.U. L 427 z 30.11.2021, s. 17).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1781 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie ustanowienia ram dotyczących środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu półprzewodników oraz zmiany rozporządzenia (UE) 2021/694 (akt w sprawie czipów) (Dz.U. L 229 z 18.9.2023, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 z dnia 29 kwietnia 2021 r. ustanawiające program "Cyfrowa Europa" oraz uchylające decyzję (UE) 2015/2240 (Dz.U. L 166 z 11.5.2021, s. 1).
7 Rozporządzenie Rady (UE) nr 561/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia ECSEL (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 152).
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1781 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie ustanowienia ram dotyczących środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu półprzewodników oraz zmiany rozporządzenia (UE) 2021/694 (akt w sprawie czipów) (Dz.U. L 229 z 18.9.2023, s. 1).";

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.229.55

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2023/1782 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2021/2085 ustanawiającego wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" w odniesieniu do Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów
Data aktu: 25/07/2023
Data ogłoszenia: 18/09/2023
Data wejścia w życie: 21/09/2023