a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2021/2085 3 ustanowiono wspólne przedsięwzięcia w ramach programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" określonego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 4 (zwanego dalej "Horyzont Europa"), w tym Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych.
(2) Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych zajmuje się precyzyjnie zdefiniowanymi zagadnieniami, które umożliwiają szeroko rozumianym gałęziom europejskiego przemysłu projektowanie, wytwarzanie i stosowanie najbardziej innowacyjnych technologii podzespołów i układów elektronicznych.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1781 5 ustanawia ramy na rzecz zwiększenia odporności Unii w dziedzinie technologii półprzewodnikowych, wzmacniające unijny ekosystem półprzewodników poprzez zmniejszenie zależności, wzmocnienie suwerenności cyfrowej, stymulację inwestycji, zwiększenie zdolności unijnego łańcucha dostaw półprzewodników, jego bezpieczeństwo, zdolności adaptacyjne i odporność, a także zwiększające współpracę między państwami członkowskimi, Komisją oraz międzynarodowymi partnerami strategicznymi. Aby stworzyć warunki niezbędne do zwiększenia zdolności Unii w zakresie innowacji przemysłowych, na mocy tego rozporządzenia ustanowiono inicjatywę "Czipy dla Europy" (zwaną dalej "Inicjatywą"). W celu zapewnienia spójnej realizacji Inicjatywy Europejska Rada ds. Półprzewodników ustanowiona na mocy art. 28 tego rozporządzenia powinna doradzać Radzie Władz Publicznych ustanowionej na mocy art. 131 rozporządzenia (UE) 2021/2085.
(4) Działania wspierane w ramach Inicjatywy powinny być finansowane środków ramach programu "Horyzont Europa" oraz programu "Cyfrowa Europa" ustanowionego na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/694 6 oraz powinny być realizowane zgodnie z zasadami tych programów.
(5) Inicjatywa ma wzmocnić konkurencyjność i odporność bazy technologicznoprzemysłowej półprzewodników, zwiększając jednocześnie zdolności innowacyjne ekosystemu półprzewodników w całej Unii, zmniejszając uzależnienie od niewielkiej liczby przedsiębiorstw z państw trzecich i regionów geograficznych oraz zwiększając unijne zdolności w zakresie projektowania i produkcji oraz instalacji w obudowie, ponownego użycia i recyklingu zaawansowanych półprzewodników. Inicjatywa powinna wspierać te cele, wypełniając lukę między zaawansowanymi zdolnościami Unii w zakresie badań naukowych i innowacji a ich zrównoważonym wykorzystaniem przemysłowym. Inicjatywa powinna promować budowanie zdolności, aby umożliwiać projektowanie, produkcję i integrację systemów w technologiach półprzewodnikowych nowej generacji oraz powinna zwiększać współpracę między kluczowymi podmiotami w całej Unii, wzmacniając unijne łańcuchy dostaw i wartości półprzewodników, zaspokajając potrzeby kluczowych sektorów przemysłu oraz tworząc nowe rynki.
(6) Cele operacyjne Inicjatywy, o których mowa w art. 4 ust. 2 lit. a)-d) rozporządzenia (UE) 2023/1781 (zwane "celami operacyjnymi 1-4"), należy realizować za pomocą działań, które powinny opierać się na solidnej bazie wiedzy zdobytej przez Wspólne Przedsięwzięcie ECSEL ustanowione na mocy rozporządzenia Rady (UE) nr 561/2014 7 , które zostało zastąpione przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych. Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Kluczowych Technologii Cyfrowych należy przemianować na Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów, a jego zadaniem powinno być zapewnienie wsparcia finansowego - za pośrednictwem dowolnego instrumentu lub dowolnej procedury przewidzianych w programie "Horyzont Europa" lub w programie "Cyfrowa Europa" - na użytek działań finansowanych w ramach Inicjatywy. W całym okresie trwania Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów na Inicjatywę należy przeznaczyć maksymalnie 2,875 mld EUR. Z tej kwoty 1,450 mld EUR powinno być przeznaczone na działania w zakresie budowania zdolności na potrzeby celów operacyjnych 1-4, a 1,425 mld EUR na działania w zakresie badań naukowych i innowacji związane z celami operacyjnymi 1-4. Ponadto należy przeznaczyć kwotę 1,3 mld EUR na działania w zakresie badań naukowych i innowacji nieobjęte Inicjatywą.
(7) Działania finansowane przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów powinny być ujęte w jednym programie prac, który powinien zostać przyjęty przez Radę Zarządzającą Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów ustanowioną zgodnie z art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/2085 (zwaną dalej "Radą Zarządzającą"). Program prac powinien zawierać dwie części szczegółowe. Pierwsza część szczegółowa powinna obejmować podsekcję dotyczącą działań w zakresie budowania zdolności na potrzeby celów operacyjnych 1-4, oraz podsekcję dotyczącą działań w zakresie badań naukowych i innowacji związanych z celami operacyjnymi 1-4. Druga część szczegółowa powinna być poświęcona działaniom w zakresie badań naukowych i innowacji nieobjętym Inicjatywą.
(8) Wszystkie działania w zakresie badań naukowych i innowacji, w tym działania związane z inicjatywą "Czipy dla Europy", powinny być finansowane za pośrednictwem programu "Horyzont Europa" w celu realizacji Strategicznego programu badań i innowacji zdefiniowanego w art. 2 pkt 12 rozporządzenia (UE) 2021/2085. Podsekcja poświęcona działaniom w zakresie budowania zdolności powinna być finansowana za pośrednictwem programu "Cyfrowa Europa".
(9) Program prac powinien zawierać warunki dostępu do infrastruktury finansowanej ze środków publicznych, takiej jak obiekty pilotażowe i ośrodki testowe oraz centra kompetencji, zapewniać otwartość dla szerokiego grona użytkowników oraz przyznawać dostęp na przejrzystych i niedyskryminacyjnych zasadach i na warunkach rynkowych, lub na podstawie kosztów z uwzględnieniem rozsądnej marży, dla dużych przedsiębiorstw, przy jednoczesnym uwzględnieniu preferencyjnego dostępu lub obniżonych cen dla małych i średnich przedsiębiorstw (zwanych dalej "MŚP") i instytutów akademickich.
(10) Zanim zostanie przygotowany program prac, Rada Władz Publicznych - uwzględniając porady członków prywatnych w celu zapewnienia przydatności działań określonych w programie prac dla przemysłu oraz, w stosownych przypadkach, porady Europejskiej Rady ds. Półprzewodników i uwagi innych odpowiednich zainteresowanych stron - powinna w zarysie przedstawić części szczegółowe i odpowiednie podsekcje, wraz z ich odnośnymi preliminarzami wydatków. W tym celu w skład Rady Władz Publicznych powinna wchodzić wyłącznie Komisja i państwa członkowskie. Następnie, na podstawie tego zarysu i Strategicznego programu badań i innowacji, dyrektor wykonawczy Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów powinien przygotować program prac zarówno w odniesieniu do części szczegółowych, jak i odpowiednich podsekcji oraz ich odnośne preliminarze wydatków.
(11) Wszyscy przedstawiciele Rady Zarządzającej powinni uczestniczyć w przygotowaniu programu prac oraz w stosownych dyskusjach oraz otrzymywać niezbędne informacje. Podczas przyjmowania programu prac przez Radę Zarządzającą prawa głosu w odniesieniu do podsekcji dotyczącej działań w zakresie budowania zdolności w ramach części szczegółowej programu prac poświęconej realizacji Inicjatywy powinny należeć wyłącznie do Komisji i państw członkowskich. W przypadku podsekcji dotyczącej działań w zakresie badań naukowych i innowacji w ramach części szczegółowej programu prac poświęconej realizacji Inicjatywy, Komisja i państwa członkowskie powinny mieć po 45 % głosów, a członkowie prywatni - 10 %. Prawa głosu w odniesieniu do części szczegółowej programu prac dotyczącej działań w zakresie badań naukowych i innowacji nieobjętych Inicjatywą powinny być równo podzielone między Komisję, państwa uczestniczące i członków prywatnych. W przypadku niemożności podjęcia decyzji w sprawie jednej z dwóch części programu prac, program prac powinien zostać przyjęty z uwzględnieniem jedynie tej części, w sprawie której podjęto pozytywną decyzję.
(12) Za wybór wniosków odpowiedzialna powinna być Rada Władz Publicznych. Na potrzeby wyboru wniosków związanych z realizacją Inicjatywy w skład Rady Władz Publicznych powinna wchodzić wyłącznie Komisja i państwa członkowskie.
(13) Zaproszenia do składania wniosków w ramach Inicjatywy powinny być otwarte na różne prawne formy współpracy i na innych uczestników, a wybór wniosków o finansowanie nie powinien opierać się na konkretnej prawnej formie współpracy. Aby ułatwić realizację konkretnych działań w ramach Inicjatywy, takich jak platforma projektowa lub linie pilotażowe, można ustanowić - zgodnie z art. 7 rozporządzenia (UE) 2023/1781 Europejskie Konsorcjum na rzecz Infrastruktury Czipów (ECIC). ECIC powinno się składać z co najmniej trzech członków, a mianowicie państw członkowskich lub publicznych lub prywatnych podmiotów prawnych z co najmniej trzech państw członkowskich, lub kombinację tych opcji, z myślą o osiągnięciu szerokiej reprezentacji w całej Unii.
(14) Ponieważ działania wspierane w ramach Inicjatywy i realizowane przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów są finansowane z programu "Horyzont Europa" i programu "Cyfrowa Europa", należy odpowiednio zwiększyć wkład finansowy Unii na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów. Koszty administracyjne Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów powinny również zostać zwiększone stosownie do rozszerzania zadań operacyjnych. Państwa uczestniczące nie powinny wnosić wkładu na pokrycie kosztów administracyjnych. Członkowie prywatni nie powinni wnosić wkładu na pokrycie dodatkowych kosztów administracyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów, ponieważ ich prawa głosu w odniesieniu do części programu prac poświęconej Inicjatywie są zredukowane i ograniczone do działań w zakresie badań naukowych i innowacji.
(15) W wyjątkowych sytuacjach państwa uczestniczące powinny mieć możliwość zgłaszania wkładów finansowych wniesionych od dnia 8 lutego 2022 r., pod warunkiem że odpowiednie działania krajowe są zgodne z niniejszym rozporządzeniem w szczególności oraz z celem polegającym na wzmocnieniu istniejących i opracowaniu nowych zaawansowanych linii pilotażowych w całej Unii, biorąc pod uwagę, że niektóre państwa uczestniczące rozpoczęły realizację tych działań w zakresie budowania zdolności po przedstawieniu przez Komisję wniosku dotyczącego rozporządzenia (UE) 2023/1781 ze względu na pilną polityczną potrzebę zareagowania na powagę kryzysu związanego z czipami. Koszty leżące u podstaw tych działań powinny być kwalifikowalne pod pewnymi warunkami, w szczególności pod warunkiem że wnioski są oceniane i wybierane przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czipów.
(16) Zapewnienie wsparcia finansowego na działania z programu "Cyfrowa Europa" powinno być zgodne z rozporządzeniem (UE) 2021/694.
(17) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ustanowienie Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Czipów, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na jego rozmiary i skutki, możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2021/2085.
(19) Aby umożliwić jak najszybsze rozpoczęcie wykonywania niniejszego rozporządzenia, z myślą o osiągnięciu jego celów, powinno ono wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: