a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Komisji (UE) 2016/919 2 ustanawia się techniczną specyfikację interoperacyjności (TSI) w zakresie podsystemów "Sterowanie".
(2) Zgodnie z art. 3 ust. 5 lit. b) i f) decyzji delegowanej Komisji (UE) 2017/1474 3 należy dokonać przeglądu TSI, aby uwzględnić zmiany w systemie kolei w Unii i powiązane działania badawcze i działania w zakresie innowacji oraz zaktualizować odniesienia do norm.
(3) W dniu 24 stycznia 2020 r. zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 4 Komisja zwróciła się do Agencji Kolejowej Unii Europejskiej ("Agencja") o przygotowanie zaleceń służących wdrożeniu wybranych celów szczegółowych określonych w art. 3 i 7 decyzji delegowanej (UE) 2017/1474.
(4) W dniu 30 czerwca 2022 r. Agencja wydała zalecenie dotyczące podsystemów "Sterowanie" (ERA-REC- 1175-1218-2022/REC). Zalecenie Agencji stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia.
(5) Należy zmodernizować istniejące ramy regulacyjne, aby umożliwić nowe funkcje związane z cyfryzacją sieci kolejowych. Należy poprawić efektywność i zrównoważoność kolejowych przewozów towarowych przez dalszą harmonizację europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) oraz jego szersze i bardziej systematyczne wdrażanie w całej Unii, zwłaszcza w transeuropejskiej sieci transportowej.
(6) Nowe funkcje związane z cyfryzacją sieci kolejowych określone w sprawozdaniu Agencji dotyczącym perspektywy długoterminowej dla ERTMS wymagały aktualizacji TSI dotyczącej podsystemów "Sterowanie". Te nowe technologie, których wymagał także sektor kolejowy, to: przyszły kolejowy system łączności ruchomej (FRMCS), automatyczne prowadzenie pociągu, zaawansowane pozycjonowanie pociągu i cyfrowe sprzęgi samoczynne.
(7) W związku z tym niniejsza nowelizacja zapewnia pełne specyfikacje zarówno automatycznego prowadzenia pociągu (stopień automatyzacji 2), jak i interfejsu z FRMCS, które to specyfikacje były dostępne. Pełne specyfikacje FRMCS, zaawansowanego pozycjonowania pociągu i cyfrowego sprzęgu samoczynnego nie były jeszcze dostępne, gdyż wymagały dalszego opracowania.
(8) Aby dotrzymać kroku postępowi technologicznemu, mogą być konieczne innowacyjne rozwiązania, które nie spełniają specyfikacji określonych w załączniku I lub dla których nie można zastosować metod oceny określonych w załączniku I. Należy promować takie innowacyjne rozwiązania, zwłaszcza pochodzące ze Wspólnego Europejskiego Przedsięwzięcia Kolejowego, a ich dobrowolne wdrażanie powinno być dozwolone pod pewnymi warunkami. W tym celu należy przewidzieć proces zatwierdzania takich innowacyjnych rozwiązań do celów dobrowolnego wdrażania, zharmonizowany dla wszystkich państw członkowskich.
(9) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/1730 5 ustanawia zharmonizowane warunki dostępności i efektywnego wykorzystania widma radiowego na potrzeby kolejowego systemu ruchomej łączności radiowej (RMR). Państwa członkowskie są zobowiązane do korzystania z tych częstotliwości w celu zaplanowania wprowadzenia FRMCS.
(10) Europejski system sterowania pociągiem (ETCS) jest głównym systemem sterowania używanym w ramach ERTMS. Aby dostosować go do zaktualizowanych potrzeb sektora kolejowego, dwie nowe wersje systemu ETCS (wersja systemu 2.2 i 3.0) zostały wprowadzone do ostatniej aktualizacji ETCS, tj. we wzorcu 4, i uwzględnione w niniejszej nowelizacji. Wersja systemu 2.2 jest w pełni wstecznie kompatybilna. Wersja systemu 3.0 nie jest kompatybilna, ponieważ obejmuje funkcje, które są wymagane w urządzeniach pokładowych w przypadku wdrożenia w urządzeniach przytorowych.
(11) Aby osiągnąć dalszą harmonizację ERTMS, niniejsza nowelizacja zapewnia nowy spójny system przejściowy i migracyjny, rzetelną procedurę korygowania błędów w specyfikacjach, ogranicza zakres częściowego spełnienia wymagań oraz stopniowo eliminuje potrzebę kontroli zgodności.
(12) Nowy system przejściowy i migracyjny opracowano w celu zapewnienia spójnych ram wdrażania nowych funkcji w odniesieniu do TSI CCS w sieci kolejowej. Celem tego systemu jest zapewnienie równowagi między interesami zainteresowanych stron z sektora kolejowego, w szczególności zarządców infrastruktury i przedsiębiorstw kolejowych.
(13) Biorąc pod uwagę fakt, że ERTMS jest złożonym systemem opartym na oprogramowaniu, wymagającym aktywnego utrzymania specyfikacji, Agencja jako organ systemowy ERTMS powinna wspierać korektę błędów w specyfikacjach ERTMS. Aby zapewnić bezpieczeństwo i interoperacyjność, należy określić procedurę wprowadzania tych korekt błędów do składników interoperacyjności i podsystemów "Sterowanie".
(14) Pełna zgodność z TSI zapewnia osiągnięcie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego z technicznego punktu widzenia. Zapewnia ona interoperacyjność pojazdów i zwiększa ich potencjalną wartość w kontekście potencjalnego ponownego wykorzystania. Częściowe spełnienie wymagań początkowo postrzegano jako konieczne do uwzględnienia niektórych ograniczeń krajowych, ale aby osiągnąć powyższy cel, w niniejszym rozporządzeniu należy znacznie ograniczyć zakres stosowania częściowego spełnienia wymagań.
(15) Nawet pozytywny proces certyfikacji nie zawsze może zapobiec sytuacji, w której, w określonych warunkach, podczas interakcji podsystemu "Sterowanie - urządzenia pokładowe" z podsystemem "Sterowanie - urządzenia przyto- rowe" jeden z podsystemów wielokrotnie nie zadziała lub zadziała niezgodnie z oczekiwaniami. W związku z tym należy przeprowadzać kontrole w celu wykazania zgodności technicznej podsystemów "Sterowanie" w obszarze użytkowania pojazdu.
(16) Te kontrole należy uznać za środek tymczasowy służący zwiększeniu zaufania do zgodności technicznej między podsystemami. Zasady mające zastosowanie do tych kontroli powinny być przejrzyste i stanowić podstawę do dalszej harmonizacji. Należy priorytetowo traktować możliwość wykonywania tych kontroli w laboratorium przedstawiającym konfigurację przytorową, udostępnianym przez zarządcę infrastruktury. Aby ograniczyć kontrole do minimum, każde państwo członkowskie powinno promować harmonizację w ramach swojej infrastruktury.
(17) Należy rozważyć kroki niezbędne do jak najszybszego zwiększenia zaufania do zgodności technicznej urządzeń pokładowych z różnymi wdrożonymi urządzeniami przytorowymi ERTMS oraz do ograniczenia i wyeliminowania badań lub kontroli potrzebnych do wykazania zgodności technicznej urządzeń pokładowych z różnymi urządzeniami przytorowymi ERTMS. W związku z tym Agencja powinna dokonać oceny podstawowych rozbieżności technicznych i ustalić niezbędne kroki, aby wyeliminować badania lub kontrole mające na celu wykazanie zgodności technicznej urządzeń pokładowych z różnymi wdrożonymi urządzeniami przytorowymi.
(18) Analiza systemów detekcji pociągu ma na celu poprawę interoperacyjności i harmonizacji europejskiego systemu kolejowego, tam gdzie jest to wykonalne z ekonomicznego punktu widzenia. Częścią tej analizy jest przejrzysta identyfikacja systemów detekcji pociągu niezgodnych z TSI.
(19) Należy w związku z tym uchylić rozporządzenie (UE) 2016/919.
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).
3 Decyzja delegowana Komisji (UE) 2017/1474 z dnia 8 czerwca 2017 r. uzupełniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 w odniesieniu do szczegółowych celów dotyczących opracowania, przyjęcia i przeglądu technicznych specyfikacji inte- roperacyjności (Dz.U. L 210 z 15.8.2017, s. 5).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/796 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Kolejowej Unii Europejskiej i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 881/2004 (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 1).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/1730 z dnia 28 września 2021 r. w sprawie zharmonizowanego wykorzystania sparowanych zakresów częstotliwości 874,4-880,0 MHz i 919,4-925,0 MHz oraz niesparowanego zakresu częstotliwości 1 900-1 910 MHz na potrzeby kolejowego systemu ruchomej łączności radiowej (Dz.U. L 346 z 30.9.2021, s. 1).
6 Tryby pracy podczas awarii są przewidziane na sytuacje wystąpienia nieprawidłowości. Tryby te uwzględnia się już na etapie projektowania podsystemów "Sterowanie".
7 Aktualnie w TSI "Sterowanie" nie określono żadnego wymogu dotyczącego interoperacyjności w odniesieniu do nastawnic, przejazdów kolejowych i niektórych innych elementów podsystemu "Sterowanie".
8 W niniejszym dokumencie termin ATO odnosi się do specyfikacji ERTMS/ATO, tj. klasy A automatycznego prowadzenia pociągu.
9 W niektórych dokumentach, o których mowa w niniejszej TSI, termin "ERTMS" (europejski system zarządzania ruchem kolejowym) jest stosowany do wskazania systemu obejmującego ETCS, RMR i ATO, a "ETCS" jest określany jako "ERTMS/ETCS".
10 W odniesieniu do obu systemów klasy A stosuje się termin "system RMR". W odniesieniu do jednego z tych systemów klasy A stosuje się terminy GSM-R lub FRMCS.
11 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 402/2013 z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka i uchylające rozporządzenie (WE) nr 352/2009 (Dz.U. L 121 z 3.5.2013, s. 8).
12 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 102).
13 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/545 z dnia 4 kwietnia 2018 r. ustanawiające uzgodnienia praktyczne na potrzeby procesu udzielania zezwoleń dla pojazdów kolejowych i zezwoleń dla typu pojazdu kolejowego zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 (Dz.U. L 90 z 6.4.2018, s. 66).
14 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228).
15 Decyzja wykonawcza Komisji 2011/665/UE z dnia 4 października 2011 r. w sprawie europejskiego rejestru typów pojazdów kolejowych dopuszczonych do eksploatacji (Dz.U. L 264 z 8.10.2011, s. 32).
16 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/777 z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie wspólnych specyfikacji rejestru infrastruktury kolejowej i uchylające decyzję wykonawczą 2014/880/UE (Dz.U. L 139 I z 27.5.2019, s. 312).
17 Jak wyjaśniono w pkt 6.3.3 i 6.3.4 kontrola prawidłowego wykorzystania składnika interoperacyjności wchodzi w zakres ogólnej weryfikacji WE podsystemów "Sterowanie - urządzenia pokładowe" i "Sterowanie - urządzenia przytorowe".
18 Decyzja Komisji 2010/713/UE z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie modułów procedur oceny zgodności, przydatności do stosowania i weryfikacji WE stosowanych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności przyjętych na mocy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE (Dz.U. L 319 z 4.12.2010, s. 1).
19 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiające wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 339/93 (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 30).
20 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/250 z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie wzorów deklaracji WE i certyfikatów dotyczących składników interoperacyjności i podsystemów kolei w oparciu o model deklaracji zgodności z dopuszczonym typem pojazdu kolejowego oraz w oparciu o procedury weryfikacji WE podsystemów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 201/2011 (Dz.U. L 42 z 13.2.2019, s. 9).
21 Zgodnie z zaleceniem Agencji 2017/3, jeżeli nie ma potrzeby wydania nowego zezwolenia, mająca zastosowanie TSI odpowiada TSI zastosowanej do celów pierwotnej certyfikacji. W przypadku gdy zachodzi potrzeba wydania nowego zezwolenia, mająca zastosowanie TSI odpowiada najnowszej TSI.
22 Docelowe funkcje oznaczają funkcje systemu ETCS, które zostały ocenione w certyfikacie WE podsystemu. Uznaje się, że opinie techniczne publikowane przez Agencję, które korygują błędy w TSI, określają stan funkcji oczekiwany już podczas pierwotnej certyfikacji lub pierwotnego wydawania zezwolenia.
23 Wszystkie czynności wymagane w celu modyfikacji, które przeprowadza się poza systemem zarządzania jakością zatwierdzonym przez jednostkę notyfikowaną, mogą wymagać przeprowadzenia przez jednostkę notyfikowaną dodatkowych badań lub testów.
24 Docelowe funkcje oznaczają funkcje łączności ruchomej, które zostały ocenione w certyfikacie WE podsystemu. Uznaje się, że opinie techniczne publikowane przez Agencję i korekty błędów zawarte w specyfikacjach wydanych w celu korekty błędów w TSI określają stan funkcji oczekiwany już podczas pierwotnej certyfikacji lub pierwotnego wydawania zezwolenia.
25 Wszystkie czynności wymagane w celu modyfikacji, które przeprowadza się poza systemem zarządzania jakością zatwierdzonym przez jednostkę notyfikowaną, mogą wymagać przeprowadzenia przez jednostkę notyfikowaną dodatkowych badań lub testów.
26 Docelowe funkcje oznaczają funkcje systemu ETCS, które zostały ocenione w certyfikacie WE podsystemu. Uznaje się, że opinie techniczne publikowane przez Agencję i korekty błędów zawarte w specyfikacjach wydanych w celu korekty błędów w TSI określają stan funkcji oczekiwany już podczas pierwotnej certyfikacji lub pierwotnego wydawania zezwolenia.
27 Wszystkie czynności wymagane w celu modyfikacji, które przeprowadza się poza systemem zarządzania jakością zatwierdzonym przez jednostkę notyfikowaną, mogą wymagać przeprowadzenia przez jednostkę notyfikowaną dodatkowych badań lub testów opisanych w decyzji 2010/713/UE.
28 Docelowe funkcje oznaczają funkcje łączności ruchomej, które zostały ocenione w certyfikacie WE podsystemu. Uznaje się, że opinie techniczne publikowane przez Agencję, które korygują błędy w TSI, określają stan funkcji oczekiwany już podczas pierwotnej certyfikacji lub pierwotnego wydawania zezwolenia.
29 Wszystkie czynności wymagane w celu modyfikacji, które przeprowadza się poza systemem zarządzania jakością zatwierdzonym przez jednostkę notyfikowaną, mogą wymagać przeprowadzenia przez jednostkę notyfikowaną dodatkowych badań lub testów.
30 Podsystemów pokładowych z warunkami i ograniczeniami związanymi ze stosowaniem lub z niewykrytymi nieprawidłowościami nie uznaje się za zgodne do celów niniejszego punktu.
31 Decyzja Komisji 2007/756/WE z dnia 9 listopada 2007 r. przyjmująca wspólną specyfikację dotyczącą krajowego rejestru pojazdów kolejowych określonego w art. 14 ust. 4 i 5 dyrektyw 96/48/WE i 2001/16/WE (Dz.U. L 305 z 23.11.2007, s. 30).
32 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1614 z dnia 25 października 2018 r. ustanawiająca specyfikacje dotyczące rejestrów pojazdów, o których mowa w art. 47 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 oraz zmieniająca i uchylająca decyzję Komisji 2007/756/WE (Dz.U. L 268 z 26.10.2018, s. 53).
33 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/779 z dnia 16 maja 2019 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące systemu certyfikacji podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie pojazdów zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (UE) nr 445/2011. (Dz.U. L 139I z 27.5.2019, s. 360).
34 Rozszerzenie funkcji nie jest uznawane za usunięcie wad związanych z bezpieczeństwem.
35 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz.U. L 343 z 14.12.2012, s. 32).
36 Obowiązkowe wymaganie dotyczące wdrożenia wyposażenia pokładowego ATO nie jest powiązane ze zgodnością techniczną, jednak wiąże się z potrzebą regulacyjną, by państwa członkowskie ani zarządca infrastruktury nie opracowały specjalnego mechanizmu zachęcającego do wdrażania wyposażenia pokładowego ATO w pojazdach, w których ETCS jest instalowany po raz pierwszy.
37 Regulamin sieci można wykorzystać jako narzędzie, jeżeli RINF nie został jeszcze zmodernizowany na potrzeby powiadomienia o przedmiotowej zmianie.
38 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/6 z dnia 5 stycznia 2017 r. w sprawie europejskiego planu wdrożenia europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (Dz.U. L 3 z 6.1.2017, s. 6).
39 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE (Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 1)
40 Przedmiotowa zmiana obejmuje publikację specyfikacji urządzeń pokładowych FRMCS lub obejmuje informacje techniczne i zasady operacyjne dotyczące urządzeń przytorowych związane z funkcją manewru nadzorowanego.
41 Jeżeli stosuje się zestaw specyfikacji nr 1 na podstawie pkt 7.4.2.3 ppkt 3 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/919, nadal obowiązuje wymóg, zgodnie z którym w okresie nie dłuższym niż do dnia 1 lipca 2023 r. wymagane jest zapewnienie zgodności z zestawem specyfikacji nr 2 lub nr 3.
42 Zmiany wersji systemu zgłoszone w RINF umieszcza się w regulaminie sieci zgodnie z art. 27 dyrektywy 2012/34/UE.
43 Regulamin sieci można wykorzystać jako narzędzie, jeżeli RINF nie został jeszcze zmodernizowany na potrzeby powiadomienia o przedmiotowej zmianie.
44 Regulamin sieci można wykorzystać jako narzędzie, jeżeli RINF nie został jeszcze zmodernizowany na potrzeby powiadomienia o przedmiotowej zmianie.
45 Pełny wzór krajowego planu wdrożenia przedstawiono w dodatku H.
46 Poprzednie wersje niniejszej TSI zamiast dodatku A zawierały załącznik A. Zawarte w niektórych dokumentach tabeli A-2 odniesienia do załącznika Ado TSI CCS należy rozumieć jako odniesienia do dodatku A do TSI CCS.
47 Dz.U. C 282 z 10.8.2018, s. 6.
48 Dz.U. L 95 z 30.3.2020, s. 1.
49 Określenie faz przewidzianych w pkt 7.2.4.1.1.
50 Określenie faz przewidzianych w pkt 7.2.4.1.1.
51 Informacje w nawiasach kwadratowych [...] są podawane w celu pomocy użytkownikowi w prawidłowym i wyczerpującym wypełnieniu formularza.
52 Opis podsystemu musi umożliwiać jego jednoznaczną identyfikację i zapewniać jego identyfikowalność.
53 W przypadku odniesienia do wykazu warunków stosowania i innych ograniczeń przedmiotowy wykaz musi być dostępny dla podmiotu udzielającego zezwolenia.
54 Stosuje się wzór dotyczący ograniczeń i dodatkowych funkcji w TSI CCS dodatek D.
55 Informacje w nawiasach kwadratowych [...] są podawane w celu pomocy użytkownikowi w prawidłowym i wyczerpującym wypełnieniu formularza.
56 Opis składnika interoperacyjności musi umożliwiać jego jednoznaczną identyfikację i zapewniać jego identyfikowalność.
57 W przypadku odniesienia do wykazu warunków stosowania i innych ograniczeń przedmiotowy wykaz musi być dostępny dla podmiotu udzielającego zezwolenia.
58 Stosuje się wzór dotyczący ograniczeń i dodatkowych funkcji w TSI CCS dodatek D.
59 Informacje w nawiasach kwadratowych [...] są podawane w celu pomocy użytkownikowi w prawidłowym i wyczerpującym wypełnieniu formularza.
60 Opis podsystemu musi umożliwiać jego jednoznaczną identyfikację i zapewniać jego identyfikowalność.
61 W przypadku odniesienia do wykazu warunków stosowania i innych ograniczeń przedmiotowy wykaz musi być dostępny dla podmiotu udzielającego zezwolenia.
62 Stosuje się wzór dotyczący ograniczeń i dodatkowych funkcji w TSI CCS dodatek D.
63 Informacje w nawiasach kwadratowych [...] są podawane w celu pomocy użytkownikowi w prawidłowym i wyczerpującym wypełnieniu formularza.
64 Opis składnika interoperacyjności musi umożliwiać jego jednoznaczną identyfikację i zapewniać jego identyfikowalność.
65 W przypadku odniesienia do wykazu warunków stosowania i innych ograniczeń przedmiotowy wykaz musi być dostępny dla podmiotu udzielającego zezwolenia.
66 Stosuje się wzór dotyczący ograniczeń i dodatkowych funkcji w TSI CCS dodatek D.
67 Informacje w nawiasach kwadratowych [...] są podawane w celu pomocy użytkownikowi w prawidłowym i wyczerpującym wypełnieniu formularza.
68 Opis podsystemu musi umożliwiać jego jednoznaczną identyfikację i zapewniać jego identyfikowalność.
69 W przypadku odniesienia do wykazu warunków stosowania i innych ograniczeń przedmiotowy wykaz musi być dostępny dla podmiotu udzielającego zezwolenia.
70 Stosuje się wzór dotyczący ograniczeń i dodatkowych funkcji w TSI CCS dodatek D.
71 Informacje w nawiasach kwadratowych [...] są podawane w celu pomocy użytkownikowi w prawidłowym i wyczerpującym wypełnieniu formularza.
72 Opis składnika interoperacyjności musi umożliwiać jego jednoznaczną identyfikację i zapewniać jego identyfikowalność.
73 W przypadku odniesienia do wykazu warunków stosowania i innych ograniczeń przedmiotowy wykaz musi być dostępny dla podmiotu udzielającego zezwolenia.
74 Stosuje się wzór dotyczący ograniczeń i dodatkowych funkcji w TSI CCS dodatek D.
75 Poprzednie wersje niniejszej TSI zamiast dodatku G zawierały załącznik G. Odniesienia do załącznika Gdo TSI CCS należy rozumieć jako odniesienia do dodatku F do TSI CCS.
76 Wykaz ten opiera się na informacjach zawartych w decyzji Komisji 2006/860/WE z dnia 7 listopada 2006 r. dotyczącej specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu Sterowanie transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości oraz zmieniającej załącznik A do decyzji 2006/679/WE dotyczącej specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu Sterowanie transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych (Dz.U. L 342 z 7.12.2006, s. 1) i decyzji Komisji 2006/679/WE z dnia 28 marca 2006 r. dotyczącej technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu sterowania ruchem kolejowym transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych (Dz.U. L 284 z 16.10.2006, s. 1).