Decyzja wykonawcza 2023/1487 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Taxing great wealth to finance the ecological and social transition" ("Opodatkowanie wielkich majątków w celu sfinansowania transformacji ekologicznej i społecznej") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1487
z dnia 11 lipca 2023 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Taxing great wealth to finance the ecological and social transition" ("Opodatkowanie wielkich majątków w celu sfinansowania transformacji ekologicznej i społecznej") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 4751)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 19 lipca 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 8 czerwca 2023 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Opodatkowanie wielkich majątków w celu sfinansowania transformacji ekologicznej i społecznej".

(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów są następujące: "ustanowienie europejskiego podatku od wielkich majątków. Pozwoliłoby to zwiększyć zasoby własne Unii, a dzięki tym dochodom można by kontynuować na większą skalę europejską politykę w zakresie transformacji ekologicznej i społecznej oraz współpracę na rzecz rozwoju, współfinansowane przez państwa członkowskie. Ten wkład zostałby wykorzystany do walki ze zmianą klimatu i nierównościami oraz pomógłby zagwarantować, że obywatele europejscy sprawiedliwie przyczynią się do realizacji tych celów".

(3) Załącznik do inicjatywy zawiera bardziej szczegółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Odnosi się on do celu Unii, jakim jest wspieranie dobrobytu jej narodów, zwalczanie wykluczenia społecznego, gwarantowanie sprawiedliwości społecznej i ochrony socjalnej, zgodnie z art. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). W załączniku wyjaśniono, że choć instytucje Unii "zobowiązały się zagwarantować w większym stopniu sprawiedliwość, przede wszystkim w dziedzinie opodatkowania, nierówności stale rosną" i aktualnie "1 proc. najbogatszych ludzi na świecie posiada prawie połowę światowego bogactwa, a ten sam 1 proc. produkuje również więcej emisji CO2 niż biedniejsza połowa ludności świata". Organizatorzy stwierdzają, że w celu rozwiązania tego problemu niezbędne jest skierowanie Unii na ścieżkę sprawiedliwej i demokratycznej transformacji, oraz że należy ulepszyć europejskie inicjatywy, realizowane w odpowiedzi na kryzys klimatyczny, pandemię COVID-19 i napaść na Ukrainę, poprzez ustanowienie podatku od wielkich majątków. Organizatorzy uważają, że wprowadzenie europejskiego podatku od wielkich majątków wymagałoby trzech środków ustawodawczych i w związku z tym wzywają Komisję Europejską do: (i) sporządzenia wniosku ustawodawczego dotyczącego dyrektywy w sprawie europejskiego podatku od wielkich majątków na podstawie art. 115 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE); (ii) zaproponowania zmiany decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053 2  na podstawie art. 311 akapit trzeci TFUE; (iii) zaproponowania środków mających na celu wzmocnienie Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz funduszy związanych z Europejskim Zielonym Ładem i polityką spójności.

(4) W ramach wniosku o rejestrację grupa organizatorów przedłożyła również dodatkowy dokument dołączony do inicjatywy zawierający analizę prawną proponowanych aktów.

(5) Jeżeli chodzi o cele inicjatywy, Komisja jest uprawniona do zaproponowania dyrektywy ustanawiającej europejski podatek od wielkich majątków na podstawie art. 115 TFUE, zmiany decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 na podstawie art. 311 akapit trzeci TFUE, a także zmian w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1056 3  i (UE) 2021/241 4  na podstawie art. 175 TFUE.

(6) Z wymienionych powodów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(7) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(8) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(9) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(10) Należy zatem zarejestrować inicjatywę zatytułowaną "Opodatkowanie wielkich majątków w celu sfinansowania transformacji ekologicznej i społecznej".

(11) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Rejestruje się europejską inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Opodatkowanie wielkich majątków w celu sfinansowania transformacji ekologicznej i społecznej".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "Opodatkowanie wielkich majątków w celu sfinansowania transformacji ekologicznej i społecznej", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Paul MAGNETTE i Anne LAMBELIN.

Sporządzono w Strasburgu dnia 11 lipca 2023 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55.
2 Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1056 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.182.197

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/1487 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Taxing great wealth to finance the ecological and social transition" ("Opodatkowanie wielkich majątków w celu sfinansowania transformacji ekologicznej i społecznej") zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 11/07/2023
Data ogłoszenia: 19/07/2023