KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 25 akapit pierwszy lit. a), b) i e),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 2 , w szczególności jego art. 60 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W art. 44 ust. 3b rozporządzenia (UE) 2021/2116 wprowadzono możliwość wypłaty przez państwa członkowskie zaliczek w ramach programu pomocy określonego w części II tytuł I rozdział II rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 ("program dla szkół") w odniesieniu do pomocy na rok szkolny 2023/2024 i kolejne lata szkolne. Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2022/127 3 uzupełniono rozporządzenie (UE) 2021/2116, ustanawiając przepisy dotyczące m.in. zabezpieczeń, w tym szczegółowe warunki wypłaty zaliczek na poczet pomocy w ramach programu dla szkół w postaci maksymalnego odsetka pomocy dla wnioskodawców oraz wymóg złożenia zabezpieczenia przez wnioskodawców.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/39 4 ustanowiono przepisy dotyczące stosowania programu dla szkół, m.in. dotyczące treści strategii państw członkowskich oraz składania wniosków o pomoc i wypłaty pomocy po realizacji działań w ramach programu dla szkół. Należy ustanowić przepisy wykonawcze regulujące wypłatę zaliczek przez państwa członkowskie w ramach programu dla szkół.
(3) Należy ustanowić zasady dotyczące treści wniosków o zaliczki na poczet pomocy w ramach programu dla szkół, częstotliwości składania takich wniosków oraz dowodów na ich poparcie.
(4) W art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 określono minimalne wymogi, które muszą spełniać wnioski o pomoc przedkładane właściwym organom po realizacji działań, których wnioski dotyczą, w celu uzyskania zwrotu poniesionych wydatków. Określono w nim również dokumenty poświadczające, których złożenie jest wymagane na poparcie tych wniosków. Obowiązek złożenia wniosku o pomoc powinien mieć zastosowanie również w przypadku, gdy wnioskodawca otrzymał zaliczkę na poczet pomocy. W odniesieniu do takich wniosków należy jednak ustanowić szczególne wymogi.
(5) W art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 określono warunki wypłaty pomocy przez właściwe organy na rzecz wnioskodawców ubiegających się o pomoc na zwrot wydatków poniesionych w związku z realizacją działań w ramach programu dla szkół. Należy określić zasady wypłacania wnioskodawcom przez właściwe organy zaliczek na poczet pomocy oraz warunki wypłaty pomocy w przypadkach, gdy wypłacono zaliczkę. Ponadto w art. 4 należy określić warunki dotyczące dokumentów poświadczających określonych w art. 5 ust. 1 i 2, ponieważ stanowią one uzasadnienie wniosków o przyznanie pomocy.
(6) W art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 określono terminy przeniesień między przydziałami finansowymi na owoce i warzywa dla szkół oraz na mleko dla szkół, a także terminy przekazywania Komisji powiadomień o tych przeniesieniach we wnioskach o pomoc unijną, o których mowa w art. 3 tego rozporządzenia. Zgodnie z art. 23a ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 przeniesienia można dokonać raz w roku szkolnym - przed określeniem ostatecznych przydziałów na kolejny rok szkolny, jeśli przeniesienie ma nastąpić pomiędzy wstępnymi przydziałami dla danego państwa członkowskiego, albo po rozpoczęciu roku szkolnego, jeśli przeniesienie ma nastąpić pomiędzy ostatecznymi przydziałami dla danego państwa członkowskiego, o ile takie przydziały zostały dla danego państwa członkowskiego ustalone. Zgodnie z art. 3 i 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 państwa członkowskie są zobowiązane powiadamiać Komisję o kwotach takich przeniesień między ostatecznymi przydziałami do dnia 31 stycznia roku szkolnego, w którym zostały one dokonane. Aby zapewnić państwom członkowskim większą elastyczność w zarządzaniu ich przydziałami oraz zmaksymalizować ich wykorzystanie, należy zezwolić państwom członkowskim na dokonywanie przeniesień między ostatecznymi przydziałami dla danego państwa członkowskiego po tej dacie i na powiadamianie Komisji o nich do dnia 31 sierpnia następującego po danym roku szkolnym.
(7) W art. 9 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 określono szczegółowe przepisy dotyczące kontroli, które państwa członkowskie powinny przeprowadzać w celu zapewnienia zgodności z przepisami dotyczącymi programu dla szkół. Obejmują one systematyczne kontrole administracyjne wszystkich wniosków o pomoc; określono również wymogi dotyczące kontroli dokumentów potwierdzających przedłożonych wraz z wnioskami o pomoc. Należy zapewnić, aby te same zasady miały zastosowanie do wniosków o zaliczki na poczet pomocy. Ponadto, na podstawie doświadczeń uzyskanych podczas wdrażania programu dla szkół, należy również - w interesie należytego zarządzania finansami - wskazać, że kontrole administracyjne powinny być przeprowadzane przed wypłatą pomocy.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/39.
(9) Zważywszy że państwa członkowskie mogą przyznawać zaliczki wyłącznie na poczet pomocy na rok szkolny 2023/2024 i kolejne lata szkolne - w celu zapewnienia im wystarczającego czasu na dostosowanie systemów kontroli należy określić, że zmiany przepisów dotyczących zaliczek i kontroli mają zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do pomocy na rok szkolny 2023/2024 i kolejne lata szkolne.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 12 czerwca 2023 r.