a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) benalaksylu, bromoksynilu i fenamifosu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP chlorsulfuronu i epoksykonazolu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) Zatwierdzenie substancji czynnej benalaksyl nie zostało odnowione rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/1280 2 , między innymi ze względów związanych ze zdrowiem człowieka. Zatwierdzenie to wygasło z dniem 31 lipca 2021 r. Wszystkie dotychczasowe zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte.
(3) W kontekście nieodnowienia zatwierdzenia benalaksylu Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") nie mógł stwierdzić, że substancja ta nie ma właściwości zaburzania funkcjonowania układu hormonalnego 3 .
(4) Benalaksyl-M jest zatwierdzoną substancją czynną do stosowania w środkach ochrony roślin. Definicja pozostałości zarówno dla benalaksylu, jak i benalaksylu-M brzmi: "Benalaksyl, w tym inne mieszaniny izomerów składowych, łącznie z benalaksylem-M (suma izomerów)". NDP benalaksylu na powierzchni winogron stołowych, ziemniaków, czosnku, cebuli, szalotki, arbuzów, sałat i porów są bezpieczne dla konsumentów i powinny zostać utrzymane w celu uwzględnienia dozwolonych zastosowań benalaksylu-M na powierzchni tych produktów. W przypadku winogron do produkcji wina i melonów obowiązujące NDP odpowiadają kodeksowym najwyższym dopuszczalnym poziomom pozostałości ("CXL"). Są one bezpieczne dla konsumentów i powinny również zostać utrzymane zgodnie z art. 14 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP dotyczące dozwolonych zastosowań benalaksylu-M na powierzchni oberżyn/bakłażanów i pomidorów są niższe niż NDP benalaksylu. W związku z tym NDP benalaksylu na powierzchni tych produktów należy obniżyć do obecnych NDP dla benalaksylu-M. W przypadku papryki rocznej i ziaren rzepaku nie istnieją żadne dozwolone zastosowania benalaksylu-M i nie ma CXL ani tolerancji importowych. NDP benalaksylu na powierzchni tych produktów należy obniżyć w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 do granicy oznaczalności ("LOD").
(5) Zatwierdzenie substancji czynnej bromoksynil nie zostało odnowione rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/1276 4 , między innymi ze względów związanych ze zdrowiem człowieka. Zatwierdzenie tej substancji wygasło z dniem 31 lipca 2021 r. Wszystkie obowiązujące zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające bro- moksynil zostały cofnięte i nie istnieją żadne CXL ani tolerancje importowe dla tej substancji czynnej. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 pkt 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(6) Zatwierdzenie substancji czynnej chlorsulfuron wygasło z dniem 31 grudnia 2019 r., a wnioskodawca nie złożył wniosku o jego odnowienie. Wszystkie dotychczasowe zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Nie istnieją CXL ani tolerancje importowe dla chlorsulfuronu. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 pkt 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(7) Zatwierdzenie substancji czynnej epoksykonazol wygasło z dniem 30 kwietnia 2020 r., a wnioskodawca wycofał wniosek o jego odnowienie. Wszystkie dotychczasowe zatwierdzenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną zostały cofnięte. Nie istnieją CXL ani tolerancje importowe dla epoksykonazolu. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w części A załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 pkt 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(8) Zatwierdzenie substancji czynnej fenamifos nie zostało odnowione rozporządzeniem Komisji (UE) 2020/1246 5 , między innymi ze względów związanych ze zdrowiem człowieka. Zatwierdzenie tej substancji wygasło z dniem 23 września 2020 r. Wszystkie dotychczasowe zezwolenia dotyczące środków ochrony roślin zawierających fenami- fos zostały cofnięte.
(9) W kontekście nieodnowienia zatwierdzenia fenamifosu Urząd stwierdził szereg obaw 6 związanych z zagrożeniem dla zdrowia konsumentów oraz brak danych dotyczących reprezentatywnych zastosowań dotyczących warzyw owocowych.
(10) NDP dotyczące winogron stołowych i winogron do produkcji wina odpowiadają tolerancjom importowym, ale ponieważ pakiet danych w odniesieniu do metabolitów M01 i M02 na temat genotoksyczności był niekompletny, a ocena ryzyka dla konsumentów nie mogła zostać sfinalizowana, nie można wykluczyć ryzyka dla konsumentów. NDP dotyczące pomidorów, papryki rocznej, oberżyn/bakłażanów, melonów i korzeni buraka cukrowego opierają się na zastosowaniach fenamifosu w UE, których zatwierdzenia zostały cofnięte. Zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w związku z jego art. 14 ust. 1 lit. a) należy zatem usunąć obecne NDP tej substancji ustanowione w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP w odniesieniu do wszystkich produktów należy wyznaczyć na poziomie granicy oznaczalności w załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 zgodnie z art. 18 pkt 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(11) Komisja skonsultowała się z laboratoriami referencyjnymi Unii Europejskiej ds. pozostałości pestycydów w związku z potrzebą dostosowania niektórych granic oznaczalności. W odniesieniu do wszystkich substancji czynnych objętych niniejszym rozporządzeniem laboratoria te zaproponowały granice oznaczalności dla poszczególnych produktów, które są osiągalne w sposób analityczny.
(12) Za pośrednictwem Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje na temat nowych NDP z partnerami handlowymi Unii, a ich uwagi zostały uwzględnione.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(14) Należy przewidzieć odpowiednio długi termin przed rozpoczęciem stosowania nowych NDP, aby umożliwić państwom członkowskim, państwom trzecim i podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze dostosowanie się do wymogów wynikających ze zmian odpowiednich NDP.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz.
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 18 stycznia 2023 r.