uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. a),
(1) Dyrektywa 2001/95/WE ma zastosowanie do wszystkich produktów określonych w art. 2 lit. a) w zakresie, w jakim wśród przepisów unijnych regulujących kwestie bezpieczeństwa danych produktów nie istnieją przepisy szczególne spełniające ten sam cel.
(2) Do produktów zgodnych z normami krajowymi stanowiącymi transpozycję norm europejskich opracowanych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE, do których odniesienia zostały opublikowane przez Komisję w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, ma zastosowanie domniemanie bezpieczeństwa.
(3) W nowym programie na rzecz konsumentów z 2020 r. 2 Komisja zobowiązała się do określenia wymogów bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w europejskich normach dotyczących produktów dla dzieci, aby zwiększyć ich bezpieczeństwo z uwagi na szczególną podatność tej kategorii konsumentów na zagrożenia. Produkty przeznaczone dla dzieci stanowiły ponad 20 % wszystkich produktów zgłoszonych jako niebezpieczne w latach 2020 i 2021 przy użyciu unijnego systemu wczesnego ostrzegania "Safety Gate", znanego wcześniej jako system szybkiej informacji "RAPEX". Ponadto w swoim komunikacie w sprawie strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrówno- ważoności na rzecz nietoksycznego środowiska 3 Komisja dąży w szczególności do lepszego zabezpieczenia dzieci przed niebezpiecznymi substancjami chemicznymi w przeznaczonych dla nich produktach konsumpcyjnych.
(4) Komisja przyjęła już decyzję 2010/9/UE 4 w sprawie wymogów bezpieczeństwa, jakie muszą spełniać europejskie normy dotyczące krzesełek do kąpieli, akcesoriów kąpielowych oraz wanienek i stelaży przeznaczonych dla niemowląt i dzieci, decyzję 2010/376/UE 5 w sprawie wymogów bezpieczeństwa, które muszą spełniać normy europejskie dotyczące niektórych produktów w przestrzeni sypialnej dzieci, oraz decyzję 2013/121/UE 6 w sprawie wymagań dotyczących bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich dotyczących niektórych siedzeń dla dzieci. Oprócz tych decyzji konieczne jest jednak ustanowienie wymogów, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich dotyczących szerszej grupy produktów dla dzieci i produktów powiązanych.
(5) Przepisy dotyczące bezpieczeństwa zabawek ustanowiono dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/48/WE 7 . Dyrektywa 2001/95/WE ma jednak zastosowanie do aspektów i zagrożeń lub kategorii zagrożeń nieobjętych dyrektywą 2009/48/WE. Niniejsza decyzja powinna zatem zawierać wymogi, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich dotyczących produktów dla dzieci i produktów powiązanych w zakresie, w jakim pewne zagrożenia lub kategorie zagrożeń nie są objęte dyrektywą 2009/48/WE.
(6) Wymogi bezpieczeństwa są niezbędne do opracowywania i aktualizacji norm europejskich dotyczących niektórych produktów dla dzieci i produktów powiązanych. Wymogi te muszą zapewniać, aby produkty zgodne z tymi normami spełniały ogólny wymóg bezpieczeństwa określony w art. 3 dyrektywy 2001/95/WE.
(7) Te wymogi bezpieczeństwa powinny odzwierciedlać najnowszą wiedzę naukową i techniczną oraz zmiany na rynku. Stosowanie podejścia opartego na ocenie zagrożeń umożliwia kompleksową ocenę ryzyka, na które dzieci mogą być narażone podczas używania produktów dla nich przeznaczonych. Podejście to pomaga również dostrzec i rozwiązać problemy związane z produktami, które powstaną w przyszłości. Ponadto format oparty na ocenie zagrożeń ułatwia porównywanie tych wymogów z treścią norm i zapewnienie ich zgodności. Przy ustalaniu wymogów bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w europejskich normach dotyczących produktów dla dzieci i produktów powiązanych, należy zatem stosować podejście oparte na ocenie zagrożeń.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 15 dyrektywy 2001/95/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.166.162 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2023/1338 w sprawie wymogów bezpieczeństwa, które muszą zostać uwzględnione w normach europejskich dotyczących niektórych produktów dla dzieci i produktów powiązanych zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady |
| Data aktu: | 28/06/2023 |
| Data ogłoszenia: | 30/06/2023 |
| Data wejścia w życie: | 20/07/2023 |