a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń. W art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1200/2005 3 , zgodnie z dyrektywą 70/524/EWG, udzielono zezwolenia bez ograniczeń czasowych na stosowanie preparatu Saccharomyces cerevisiae CNCM I-1077 jako dodatku paszowego dla krów mlecznych i bydła opasowego. Preparat ten został następnie wpisany do rejestru dodatków paszowych jako istniejący produkt zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono wniosek o zezwolenie na stosowanie preparatu Saccharomyces cerevisiae CNCM I-1077 jako dodatku paszowego dla krów mlecznych i bydła opasowego. Zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 złożony został kolejny wniosek o zezwolenie na nowe zastosowanie tego preparatu jako dodatku paszowego dla podrzędnych gatunków przeżuwaczy i wielbłądowatych. We wnioskach tych zwrócono się o sklasyfikowanie tego dodatku w kategorii "dodatki zootechniczne" i w grupach funkcjonalnych "substancje polepszające strawność" i "stabilizatory flory jelitowej" oraz dołączono do nich dane szczegółowe i dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził w opiniach z dnia 4 lipca 2017 r. 4 i 29 czerwca 2022 r. 5 , że w proponowanych warunkach stosowania preparat Saccharomyces cerevisiae CNCM I-1077 jest bezpieczny dla zwierząt docelowych, konsumentów i środowiska. Urząd stwierdził również, że preparat nie działa drażniąco ani uczulająco na skórę, ale działa drażniąco na oczy oraz że narażenia przez drogi oddechowe jest mało prawdopodobne. Urząd stwierdził, że preparat może poprawić wydajność bydła opasowego, jeżeli jest dostarczany w minimalnej dawce około 6 x 108 CFU/kg mieszanki paszowej pełnoporcjowej, zauważając jednocześnie, że dwa badania in vivo wykazały pozytywny wpływ na wzrost bydła otrzymującego dodatek w minimalnej dawce 5 x 108 CFU/kg mieszanki paszowej pełnoporcjowej. Rozszerzył ten wniosek na podrzędne gatunki przeżuwaczy i wielbłą- dowate chowane z przeznaczeniem na produkcję mięsa. Na podstawie danych dostarczonych przez wnioskodawcę Urząd nie mógł stwierdzić skuteczności tego dodatku w odniesieniu do krów mlecznych, ale zauważył, że preparat ten wykazał pozytywny wpływ na wydajność u krów mlecznych w trzech badaniach. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metod analizy dodatku paszowego w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(5) W dniu 24 lutego 2023 r. wnioskodawca wycofał wniosek o zezwolenie na stosowanie preparatu w ramach grupy funkcjonalnej "substancje polepszające strawność" oraz jego stosowania w odniesieniu do podrzędnych gatunków przeżuwaczy mlecznych i wielbłądowatych mlecznych.
(6) Biorąc pod uwagę przedstawione ogólne dane, już wykazaną zdolność dodatku do poprawy parametrów wydajności u innych przeżuwaczy mlecznych, a mianowicie kóz mlecznych i owiec mlecznych, oraz długoletnią historię wprowadzania do obrotu i stosowania tego preparatu, Komisja uważa, że warunki wykazania skuteczności są spełnione w odniesieniu do bydła opasowego, podrzędnych gatunków przeżuwaczy i wielbłądowatych chowanych z przeznaczeniem na produkcję mięsa, otrzymujących dodatek w minimalnej dawce 5 x 108 CFU/kg mieszanki paszowej pełnoporcjowej, oraz w odniesieniu do krów mlecznych otrzymujących dodatek w minimalnej dawce 4 x 108 CFU/kg mieszanki paszowej pełnoporcjowej.
(7) Ocena dodatku dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tego preparatu. Komisja uważa, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec szkodliwym skutkom dla zdrowia ludzi, w szczególności w odniesieniu do użytkowników dodatku.
(8) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia na stosowanie przedmiotowego preparatu w odniesieniu do krów mlecznych i bydła opasowego, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 15 czerwca 2023 r.