a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 474/2006 2 ustanowiono wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii.
(2) Zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 niektóre państwa członkowskie i Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") przekazały Komisji informacje, które są istotne na potrzeby uaktualnienia tego wykazu. Istotne informacje przekazały również państwa trzecie i organizacje międzynarodowe. Na podstawie przekazanych informacji należy uaktualnić ten wykaz.
(3) Komisja poinformowała wszystkich zainteresowanych przewoźników lotniczych, bezpośrednio lub za pośrednictwem organów odpowiedzialnych za nadzór regulacyjny nad nimi, o istotnych faktach i względach stanowiących podstawę decyzji o nałożeniu na nich zakazu wykonywania przewozów w ramach Unii lub o zmianie warunków zakazu wykonywania przewozów nałożonego na przewoźnika lotniczego ujętego w wykazie określonym w załącznikach A lub B do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.
(4) Komisja umożliwiła zainteresowanym przewoźnikom lotniczym zapoznanie się ze wszystkimi odpowiednimi dokumentami, przedstawienie uwag na piśmie i dokonanie ustnej prezentacji przed Komisją oraz przed komitetem ustanowionym art. 15 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 ("Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE").
(5) Komisja powiadomiła Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE o konsultacjach prowadzonych w ramach rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/660 3 z właściwymi organami i przewoźnikami lotniczymi z Armenii, Demokratycznej Republiki Konga, Iraku i Kirgistanu. Komisja powiadomiła również Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE o sytuacji w zakresie bezpieczeństwa lotniczego w Argentynie, Egipcie, Kongu Brazzaville, Kazachstanie, Kenii, na Madagaskarze, w Mołdawii, Nepalu, Pakistanie i w Sudanie Południowym.
(6) Agencja powiadomiła Komisję i Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE o ocenach technicznych przeprowadzonych w związku z początkową oceną i stałym monitorowaniem zezwoleń dla operatorów z państw trzecich ("TCO") wydanych na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 452/2014 4 .
(7) Agencja przedstawiła też Komisji i Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE wyniki analizy inspekcji na płycie przeprowadzonych w ramach programu oceny bezpieczeństwa obcych statków powietrznych ("program SAFA") zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 965/2012 5 .
(8) Dodatkowo Agencja przedstawiła Komisji i Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE informacje na temat projektów pomocy technicznej realizowanych w państwach trzecich, na które ma wpływ zakaz wykonywania przewozów na podstawie rozporządzenia (WE) nr 474/2006. Agencja przekazała także informacje o planach dalszej pomocy technicznej i współpracy służącej zwiększeniu potencjału administracyjnotechnicznego urzędów lotnictwa cywilnego w państwach trzecich, aby pomóc im zapewnić zgodność z obowiązującymi międzynarodowymi normami bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, oraz informacje o wnioskach o taką pomoc i współpracę. Państwa członkowskie poproszono o udzielanie odpowiedzi na takie wnioski na zasadzie dwustronnej, w porozumieniu z Komisją i Agencją. W tym względzie Komisja po raz kolejny podkreśliła użyteczność przekazywania międzynarodowej społeczności lotniczej informacji, zwłaszcza za pośrednictwem partnerstwa na rzecz pomocy we wdrażaniu norm bezpieczeństwa lotniczego Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), na temat pomocy technicznej dla państw trzecich, jakiej udziela Unia i państwa członkowskie, aby poprawić bezpieczeństwo lotnicze na całym świecie.
(9) Eurocontrol przedłożył Komisji i Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE zaktualizowane informacje na temat statusu funkcji ostrzegawczej programu SAFA i funkcji alarmowania TCO, łącznie ze statystykami komunikatów alarmowych dotyczących przewoźników lotniczych objętych zakazem.
Unijni przewoźnicy lotniczy
(10) W następstwie dokonanej przez Agencję analizy informacji pozyskanych z inspekcji na płycie przeprowadzonych w odniesieniu do statków powietrznych należących do unijnych przewoźników lotniczych oraz z inspekcji standaryzacyjnych przeprowadzonych przez Agencję, uzupełnionej również informacjami wynikającymi ze szczegółowych inspekcji i kontroli przeprowadzonych przez krajowe organy lotnictwa cywilnego, państwa członkowskie wraz z Agencją, działające jako właściwe organy, wprowadziły pewne środki naprawcze i środki egzekwowania prawa oraz poinformowały Komisję i Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE o tych środkach.
(11) Państwa członkowskie i Agencja, działające jako właściwe organy, jeszcze raz potwierdziły gotowość do podjęcia koniecznych działań w przypadku, gdyby istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa wskazywały na bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa wynikające z nieprzestrzegania przez unijnych przewoźników lotniczych odpowiednich norm bezpieczeństwa.
Przewoźnicy lotniczy z Armenii
(12) W czerwcu 2020 r. przewoźnicy lotniczy certyfikowani w Armenii zostali uwzględnieni w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/736 6 .
(13) W ramach stałego monitorowania Komisja stwierdziła, że nowy przewoźnik lotniczy Armenian Airlines uzyskał certyfikat od Komitetu Lotnictwa Cywilnego Armenii ("CAC") w grudniu 2022 r. Ponieważ CAC nie wykazał się przed Komisją wystarczającą zdolnością do wdrożenia i egzekwowania odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa, wydanie certyfikatu przewoźnika lotniczego ("AOC") temu nowemu przewoźnikowi lotniczemu nie gwarantuje wystarczającej zgodności z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa.
(14) Zgodnie ze wspólnymi kryteriami określonymi w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Komisja uznaje, że w odniesieniu do przewoźników lotniczych z Armenii wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii powinien zostać zmieniony w celu uwzględnienia Armenian Airlines w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.
(15) Państwa członkowskie powinny nadal sprawdzać faktyczne przestrzeganie odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa przez przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Armenii, w drodze priorytetowych inspekcji na płycie prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w stosunku do tych przewoźników lotniczych.
Przewoźnicy lotniczy z Demokratycznej Republiki Konga
(16) W marcu 2006 r. przewoźnicy lotniczy z Demokratycznej Republiki Konga zostali uwzględnieni w rozporządzeniu (WE) nr 474/2006.
(17) Na wniosek Autorité de l'Aviation Civile z Demokratycznej Republiki Konga ("AAC/RDC") w dniu 19 kwietnia 2023 r. odbyło się spotkanie techniczne. Podczas tego spotkania technicznego AAC/RDC przedstawiło wszechstronną prezentację swojej organizacji i funkcji, jak również środków podjętych w celu poprawy nadzoru nad bezpieczeństwem w Demokratycznej Republice Konga. AAC/RDC poinformowała również Komisję o wstępnych wynikach wizyt w ramach globalnego programu kontroli nadzoru nad bezpieczeństwem ICAO (USOAP), które przeprowadzono we wrześniu 2022 r. i w lutym 2023 r.
(18) Spotkanie wykazało, że AAC/RDC musi przedstawić Komisji dalsze wyjaśnienia i dowody dotyczące niektórych podjętych działań i zastosowanych środków, w szczególności w odniesieniu do certyfikacji przewoźników lotniczych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze oraz odnawiania ważności AOC.
(19) Podczas tego spotkania technicznego AAC/RDC poinformowała Komisję, że od ostatniej aktualizacji, przekazanej Komisji w dniach 6 i 13 maja 2020 r., certyfikowano przewoźników lotniczych AB BUSINESS, AIR KASAI, GOMA EXPRESS, i TRACEP CONGO AVIATION.
(20) W swoim biuletynie elektronicznym 2023/18 z dnia 1 maja 2023 r. ICAO powiadomiła umawiające się państwa o zidentyfikowaniu podczas kontroli w lutym 2023 r. dwóch istotnych zastrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa ("SSC") dotyczących obszaru służb żeglugi powietrznej w odniesieniu do procedur lotu według wskazań przyrządów oraz inspekcji lotów w odniesieniu do pomocy nawigacyjnych.
(21) W związku z informacjami dostarczonymi przez AAC/RDC oraz powiadomieniem przez ICAO o dwóch SSC Komisja ma uzasadnione zastrzeżenia co do zdolności AAC/RDC do zapewnienia wykonywania przez przewoźników lotniczych posiadających certyfikaty wydane w Demokratycznej Republice Konga operacji zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi normami bezpieczeństwa. W związku z tym odbędą się dalsze spotkania techniczne służące monitorowaniu postępów AAC/RDC w zapewnianiu zgodności systemu nadzoru nad bezpieczeństwem lotniczym z odpowiednimi międzynarodowymi normami bezpieczeństwa.
(22) Ponieważ AAC/RDC nie wykazała wystarczającej zdolności do wdrożenia i egzekwowania odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa, wydanie AOC przewoźnikom lotniczym AB BUSINESS, AIR KASAI, GOMA EXPRESS, i TRACEP CONGO AVIATION nie gwarantuje wystarczającej zgodności z tymi normami, w związku z czym przewoźników tych należy dodać do załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.
(23) W dniu 8 maja 2023 r. AAC/RDC przedstawiła Komisji dowody na to, że przewoźnik lotniczy MWANT JET nie posiada już ważnego AOC. Przewoźnika tego należy zatem wykreślić z załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.
(24) Zgodnie ze wspólnymi kryteriami określonymi w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Komisja ocenia, że wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii należy zmienić, wykreślając przewoźnika MWANT JET z załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 oraz uwzględniając przewoźników AB BUSINESS, AIR KASAI, GOMA EXPRESS, i TRACEP CONGO AVIATION w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.
(25) Państwa członkowskie powinny nadal sprawdzać faktyczne przestrzeganie odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa przez przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Demokratycznej Republice Konga, w drodze priorytetowych inspekcji na płycie prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w stosunku do tych przewoźników.
Przewoźnicy lotniczy z Iraku
(26) W grudniu 2015 r. przewoźnik lotniczy Iraqi Airways został uwzględniony w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2322 7 .
(27) W ramach trwających konsultacji związanych z unijnym wykazem bezpieczeństwa lotniczego ("ASL") Komisja, we współpracy z Agencją i państwami członkowskimi, zorganizowała szereg spotkań technicznych z Irakijskim Urzędem Lotnictwa Cywilnego ("ICAA") i Iraqi Airways. Dyskusje koncentrowały się na wysiłkach podejmowanych przez ICAA w celu rozwiązania problemów wcześniej zidentyfikowanych przez Komisję i ekspertów Agencji, a także na problemach dotyczących w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem w odniesieniu do przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Iraku.
(28) W dniu 20 kwietnia 2023 r. w ramach stałych działań monitorujących Komisji odbyło się spotkanie techniczne z udziałem Komisji, Agencji, państw członkowskich i ICAA. Podczas tego spotkanie ICAA przedstawił informacje na temat kilku ważnych elementów dotyczących jego działań w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem, podkreślając decyzję irackiego rządu o przydzieleniu znacznych zasobów, by wesprzeć wysiłki ICAA na rzecz zapewnienia skutecznego nadzoru nad bezpieczeństwem w kraju, w szczególności na szkolenia inspektorów i odpowiednie obiekty.
(29) W odniesieniu do nadzoru nad bezpieczeństwem ICAA ujawnił, że odpowiada za sześciu posiadaczy AOC, cztery zatwierdzone organizacje obsługi technicznej oraz jedną organizację ruchu lotniczego z siedzibą w Iraku.
(30) ICAA poinformował, że opracowano nową ustawę lotniczą, która jest obecnie przedmiotem konsultacji, a jej przyjęcie powinno doprowadzić do istotnych zmian w wewnętrznych przepisach i procedurach ICAA. ICAA pracuje obecnie ponadto nad aktualizacją ram ICAO Online Framework, oczekując jednocześnie na dokonanie przez ICAO przeglądu planu działań naprawczych ICAA, który zaproponował.
(31) Podczas tego spotkania technicznego ICAA poinformował również Komisję, że pracowników nadzorujących operacje lotnicze wyznaczano częściowo wykorzystując pilotów przewoźników lotniczych w niepełnym wymiarze godzin. Ponadto zaprezentowali swoje plany zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy dedykowanych pracowników nadzorujących operacje lotnicze. Niedawna decyzja Sekretariatu Generalnego Rady Ministrów umożliwiła ICAA zawieranie umów i rekrutację ekspertów w dziedzinach eksploatacji statków powietrznych, licencjonowania, oceny lekarskiej, zdatności do lotu, służb żeglugi powietrznej i certyfikacji lotnisk.
(32) Spotkanie techniczne obejmowało ponadto krótką wymianę informacji na temat niedawnej negatywnej decyzji TCO podjętej ze względów bezpieczeństwa i dotyczącej Fly Baghdad.
(33) Komisja docenia wysiłki ICAA oraz fakt, że stara się on wypełniać swoje międzynarodowe zobowiązania w zakresie bezpieczeństwa lotniczego. Niezależnie od tego przekazane dotychczas informacje wymagają dalszej weryfikacji w drodze dodatkowych spotkań technicznych.
(34) Zgodnie ze wspólnymi kryteriami określonymi w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Komisja uznaje, że obecnie nie ma podstaw do wprowadzania zmian do wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii w odniesieniu do przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Iraku.
(35) Państwa członkowskie powinny nadal sprawdzać faktyczne przestrzeganie odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa przez przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Iraku, w drodze priorytetowych inspekcji na płycie prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w stosunku do tych przewoźników lotniczych.
(36) Jeżeli jakiekolwiek istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa ujawnią istnienie bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa wynikającego z nieprzestrzegania odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa, Komisja może być zmuszona do podjęcia dalszych działań zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005.
Przewoźnicy lotniczy z Kirgistanu
(37) W październiku 2006 r. przewoźnicy lotniczy certyfikowani w Kirgistanie zostali uwzględnieni w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1543/2006 8 .
(38) W dniu 12 maja 2023 r. w ramach stałych działań monitorujących Komisji odbyło się spotkanie techniczne z udziałem Komisji i przedstawicieli Państwowej Agencji Lotnictwa Cywilnego podlegającej Gabinetowi Ministrów Republiki Kirgiskiej ("CAA KG").
(39) Podczas tego spotkania CAA KG wyraziła zdecydowany zamiar zaangażowania się w dialog w sprawie bezpieczeństwa z Komisją w celu ewentualnego usunięcia z załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 i podkreśliła swoją gotowość do zorganizowania dodatkowych spotkań, jeżeli Komisja uzna to za konieczne. Ponadto CAA KG zobowiązała się do wymiany wszelkich istotnych informacji dotyczących bezpieczeństwa z Komisją w ramach oficjalnych konsultacji z udziałem organów regulacyjnych odpowiedzialnych za nadzór w zakresie bezpieczeństwa nad przewoźnikami lotniczymi posiadającymi certyfikaty wydane w Kirgistanie, w tym wyników wizyty w ramach USOAP zaplanowanej na wrzesień 2023 r.
(40) Ponadto CAA KG przedstawiła kompleksowy przegląd swojej struktury organizacyjnej i przedstawiła plany ustanowienia nowego podmiotu, który będzie odpowiedzialny za proces nadzoru nad bezpieczeństwem i będzie podlegał bezpośrednio CAA KG.
(41) CAA KG opisała stan wdrożenia państwowego programu bezpieczeństwa i zwróciła uwagę na zmiany wprowadzone do kirgiskiego kodeksu lotniczego. Ponadto CAA KG wyjaśniła, że aktywnie dąży do tego, by stać się instytucją samofinansującą się, co umożliwiłoby im zwiększenie zasobów i przeznaczenie dodatkowych środków na szkolenie inspektorów.
(42) Niezależnie od tych pozytywnych zmian, nie ma obecnie wystarczających dowodów na to, że CAA KG skutecznie rozwiązała wszystkie problemy dotyczące bezpieczeństwa, które doprowadziły do nałożenia zakazu wykonywania przewozów rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1543/2006.
(43) Oprócz tego w dniu 16 maja 2023 r. CAA KG poinformowała Komisję, że AOC przewoźników lotniczych Air Manas i Valor Air zostały cofnięte. Przewoźników tych należy zatem wykreślić z załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.
(44) Jednocześnie CAA KG poinformowała Komisję, że certyfikowano nowych przewoźników lotniczych: Aero Nomad Airlines, CENTRAL ASIAN AVIATION SERVICES, Global 8 Airlines, Mac.KG Airlines, Aircompany Moalem Aviation, SAPSAN Airline, Sky Jet i TRANS CARAVAN KG. Ponieważ CAA KG nie wykazała wystarczającej zdolności do wdrożenia i egzekwowania odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa, wydanie AOC tym przewoźnikom lotniczym nie gwarantuje wystarczającej zgodności z tymi normami, w związku z czym przewoźników tych należy dodać do załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.
(45) Zgodnie ze wspólnymi kryteriami określonymi w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Komisja uznaje, że w odniesieniu do przewoźników lotniczych z Kirgistanu wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii należy zmienić w celu uwzględnienia Aero Nomad Airlines, CENTRAL ASIAN AVIATION SERVICES, Global 8 Airlines, Mac.KG Airlines, Aircompany Moalem Aviation, SAPSAN Airline, Sky Jet i TRANS CARAVAN KG w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 i wykreślenia Air Manas oraz Valor Air z tego załącznika.
(46) Państwa członkowskie powinny nadal sprawdzać faktyczne przestrzeganie odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa przez przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Kirgistanie, w drodze priorytetowych inspekcji na płycie prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w stosunku do tych przewoźników lotniczych.
(47) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 474/2006.
(48) W art. 5 i 6 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 uznaje się potrzebę szybkiego - a w stosownych przypadkach przyspieszonego - podejmowania decyzji z uwagi na względy bezpieczeństwa. Dlatego w celu ochrony danych szczególnie chronionych oraz ochrony podróżnych decyzje dotyczące uaktualniania wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi lub ograniczeniu wykonywania przewozów w Unii muszą być publikowane i wchodzić w życie niezwłocznie po ich przyjęciu.
(49) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE ustanowionego na podstawie art. 15 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: