Rozporządzenie wykonawcze 2023/1111 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 w odniesieniu do wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów w ramach Unii

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1111
z dnia 6 czerwca 2023 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 w odniesieniu do wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów w ramach Unii
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 474/2006 2  ustanowiono wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii.

(2) Zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 niektóre państwa członkowskie i Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ("Agencja") przekazały Komisji informacje, które są istotne na potrzeby uaktualnienia tego wykazu. Istotne informacje przekazały również państwa trzecie i organizacje międzynarodowe. Na podstawie przekazanych informacji należy uaktualnić ten wykaz.

(3) Komisja poinformowała wszystkich zainteresowanych przewoźników lotniczych, bezpośrednio lub za pośrednictwem organów odpowiedzialnych za nadzór regulacyjny nad nimi, o istotnych faktach i względach stanowiących podstawę decyzji o nałożeniu na nich zakazu wykonywania przewozów w ramach Unii lub o zmianie warunków zakazu wykonywania przewozów nałożonego na przewoźnika lotniczego ujętego w wykazie określonym w załącznikach A lub B do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.

(4) Komisja umożliwiła zainteresowanym przewoźnikom lotniczym zapoznanie się ze wszystkimi odpowiednimi dokumentami, przedstawienie uwag na piśmie i dokonanie ustnej prezentacji przed Komisją oraz przed komitetem ustanowionym art. 15 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 ("Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE").

(5) Komisja powiadomiła Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE o konsultacjach prowadzonych w ramach rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/660 3  z właściwymi organami i przewoźnikami lotniczymi z Armenii, Demokratycznej Republiki Konga, Iraku i Kirgistanu. Komisja powiadomiła również Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE o sytuacji w zakresie bezpieczeństwa lotniczego w Argentynie, Egipcie, Kongu Brazzaville, Kazachstanie, Kenii, na Madagaskarze, w Mołdawii, Nepalu, Pakistanie i w Sudanie Południowym.

(6) Agencja powiadomiła Komisję i Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE o ocenach technicznych przeprowadzonych w związku z początkową oceną i stałym monitorowaniem zezwoleń dla operatorów z państw trzecich ("TCO") wydanych na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 452/2014 4 .

(7) Agencja przedstawiła też Komisji i Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE wyniki analizy inspekcji na płycie przeprowadzonych w ramach programu oceny bezpieczeństwa obcych statków powietrznych ("program SAFA") zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 965/2012 5 .

(8) Dodatkowo Agencja przedstawiła Komisji i Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE informacje na temat projektów pomocy technicznej realizowanych w państwach trzecich, na które ma wpływ zakaz wykonywania przewozów na podstawie rozporządzenia (WE) nr 474/2006. Agencja przekazała także informacje o planach dalszej pomocy technicznej i współpracy służącej zwiększeniu potencjału administracyjnotechnicznego urzędów lotnictwa cywilnego w państwach trzecich, aby pomóc im zapewnić zgodność z obowiązującymi międzynarodowymi normami bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, oraz informacje o wnioskach o taką pomoc i współpracę. Państwa członkowskie poproszono o udzielanie odpowiedzi na takie wnioski na zasadzie dwustronnej, w porozumieniu z Komisją i Agencją. W tym względzie Komisja po raz kolejny podkreśliła użyteczność przekazywania międzynarodowej społeczności lotniczej informacji, zwłaszcza za pośrednictwem partnerstwa na rzecz pomocy we wdrażaniu norm bezpieczeństwa lotniczego Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), na temat pomocy technicznej dla państw trzecich, jakiej udziela Unia i państwa członkowskie, aby poprawić bezpieczeństwo lotnicze na całym świecie.

(9) Eurocontrol przedłożył Komisji i Komitetowi ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE zaktualizowane informacje na temat statusu funkcji ostrzegawczej programu SAFA i funkcji alarmowania TCO, łącznie ze statystykami komunikatów alarmowych dotyczących przewoźników lotniczych objętych zakazem.

Unijni przewoźnicy lotniczy

(10) W następstwie dokonanej przez Agencję analizy informacji pozyskanych z inspekcji na płycie przeprowadzonych w odniesieniu do statków powietrznych należących do unijnych przewoźników lotniczych oraz z inspekcji standaryzacyjnych przeprowadzonych przez Agencję, uzupełnionej również informacjami wynikającymi ze szczegółowych inspekcji i kontroli przeprowadzonych przez krajowe organy lotnictwa cywilnego, państwa członkowskie wraz z Agencją, działające jako właściwe organy, wprowadziły pewne środki naprawcze i środki egzekwowania prawa oraz poinformowały Komisję i Komitet ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE o tych środkach.

(11) Państwa członkowskie i Agencja, działające jako właściwe organy, jeszcze raz potwierdziły gotowość do podjęcia koniecznych działań w przypadku, gdyby istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa wskazywały na bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa wynikające z nieprzestrzegania przez unijnych przewoźników lotniczych odpowiednich norm bezpieczeństwa.

Przewoźnicy lotniczy z Armenii

(12) W czerwcu 2020 r. przewoźnicy lotniczy certyfikowani w Armenii zostali uwzględnieni w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/736 6 .

(13) W ramach stałego monitorowania Komisja stwierdziła, że nowy przewoźnik lotniczy Armenian Airlines uzyskał certyfikat od Komitetu Lotnictwa Cywilnego Armenii ("CAC") w grudniu 2022 r. Ponieważ CAC nie wykazał się przed Komisją wystarczającą zdolnością do wdrożenia i egzekwowania odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa, wydanie certyfikatu przewoźnika lotniczego ("AOC") temu nowemu przewoźnikowi lotniczemu nie gwarantuje wystarczającej zgodności z międzynarodowymi normami bezpieczeństwa.

(14) Zgodnie ze wspólnymi kryteriami określonymi w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Komisja uznaje, że w odniesieniu do przewoźników lotniczych z Armenii wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii powinien zostać zmieniony w celu uwzględnienia Armenian Airlines w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.

(15) Państwa członkowskie powinny nadal sprawdzać faktyczne przestrzeganie odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa przez przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Armenii, w drodze priorytetowych inspekcji na płycie prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w stosunku do tych przewoźników lotniczych.

Przewoźnicy lotniczy z Demokratycznej Republiki Konga

(16) W marcu 2006 r. przewoźnicy lotniczy z Demokratycznej Republiki Konga zostali uwzględnieni w rozporządzeniu (WE) nr 474/2006.

(17) Na wniosek Autorité de l'Aviation Civile z Demokratycznej Republiki Konga ("AAC/RDC") w dniu 19 kwietnia 2023 r. odbyło się spotkanie techniczne. Podczas tego spotkania technicznego AAC/RDC przedstawiło wszechstronną prezentację swojej organizacji i funkcji, jak również środków podjętych w celu poprawy nadzoru nad bezpieczeństwem w Demokratycznej Republice Konga. AAC/RDC poinformowała również Komisję o wstępnych wynikach wizyt w ramach globalnego programu kontroli nadzoru nad bezpieczeństwem ICAO (USOAP), które przeprowadzono we wrześniu 2022 r. i w lutym 2023 r.

(18) Spotkanie wykazało, że AAC/RDC musi przedstawić Komisji dalsze wyjaśnienia i dowody dotyczące niektórych podjętych działań i zastosowanych środków, w szczególności w odniesieniu do certyfikacji przewoźników lotniczych wykonujących zarobkowe przewozy lotnicze oraz odnawiania ważności AOC.

(19) Podczas tego spotkania technicznego AAC/RDC poinformowała Komisję, że od ostatniej aktualizacji, przekazanej Komisji w dniach 6 i 13 maja 2020 r., certyfikowano przewoźników lotniczych AB BUSINESS, AIR KASAI, GOMA EXPRESS, i TRACEP CONGO AVIATION.

(20) W swoim biuletynie elektronicznym 2023/18 z dnia 1 maja 2023 r. ICAO powiadomiła umawiające się państwa o zidentyfikowaniu podczas kontroli w lutym 2023 r. dwóch istotnych zastrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa ("SSC") dotyczących obszaru służb żeglugi powietrznej w odniesieniu do procedur lotu według wskazań przyrządów oraz inspekcji lotów w odniesieniu do pomocy nawigacyjnych.

(21) W związku z informacjami dostarczonymi przez AAC/RDC oraz powiadomieniem przez ICAO o dwóch SSC Komisja ma uzasadnione zastrzeżenia co do zdolności AAC/RDC do zapewnienia wykonywania przez przewoźników lotniczych posiadających certyfikaty wydane w Demokratycznej Republice Konga operacji zgodnie z odpowiednimi międzynarodowymi normami bezpieczeństwa. W związku z tym odbędą się dalsze spotkania techniczne służące monitorowaniu postępów AAC/RDC w zapewnianiu zgodności systemu nadzoru nad bezpieczeństwem lotniczym z odpowiednimi międzynarodowymi normami bezpieczeństwa.

(22) Ponieważ AAC/RDC nie wykazała wystarczającej zdolności do wdrożenia i egzekwowania odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa, wydanie AOC przewoźnikom lotniczym AB BUSINESS, AIR KASAI, GOMA EXPRESS, i TRACEP CONGO AVIATION nie gwarantuje wystarczającej zgodności z tymi normami, w związku z czym przewoźników tych należy dodać do załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.

(23) W dniu 8 maja 2023 r. AAC/RDC przedstawiła Komisji dowody na to, że przewoźnik lotniczy MWANT JET nie posiada już ważnego AOC. Przewoźnika tego należy zatem wykreślić z załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.

(24) Zgodnie ze wspólnymi kryteriami określonymi w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Komisja ocenia, że wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii należy zmienić, wykreślając przewoźnika MWANT JET z załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 oraz uwzględniając przewoźników AB BUSINESS, AIR KASAI, GOMA EXPRESS, i TRACEP CONGO AVIATION w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.

(25) Państwa członkowskie powinny nadal sprawdzać faktyczne przestrzeganie odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa przez przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Demokratycznej Republice Konga, w drodze priorytetowych inspekcji na płycie prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w stosunku do tych przewoźników.

Przewoźnicy lotniczy z Iraku

(26) W grudniu 2015 r. przewoźnik lotniczy Iraqi Airways został uwzględniony w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2015/2322 7 .

(27) W ramach trwających konsultacji związanych z unijnym wykazem bezpieczeństwa lotniczego ("ASL") Komisja, we współpracy z Agencją i państwami członkowskimi, zorganizowała szereg spotkań technicznych z Irakijskim Urzędem Lotnictwa Cywilnego ("ICAA") i Iraqi Airways. Dyskusje koncentrowały się na wysiłkach podejmowanych przez ICAA w celu rozwiązania problemów wcześniej zidentyfikowanych przez Komisję i ekspertów Agencji, a także na problemach dotyczących w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem w odniesieniu do przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Iraku.

(28) W dniu 20 kwietnia 2023 r. w ramach stałych działań monitorujących Komisji odbyło się spotkanie techniczne z udziałem Komisji, Agencji, państw członkowskich i ICAA. Podczas tego spotkanie ICAA przedstawił informacje na temat kilku ważnych elementów dotyczących jego działań w zakresie nadzoru nad bezpieczeństwem, podkreślając decyzję irackiego rządu o przydzieleniu znacznych zasobów, by wesprzeć wysiłki ICAA na rzecz zapewnienia skutecznego nadzoru nad bezpieczeństwem w kraju, w szczególności na szkolenia inspektorów i odpowiednie obiekty.

(29) W odniesieniu do nadzoru nad bezpieczeństwem ICAA ujawnił, że odpowiada za sześciu posiadaczy AOC, cztery zatwierdzone organizacje obsługi technicznej oraz jedną organizację ruchu lotniczego z siedzibą w Iraku.

(30) ICAA poinformował, że opracowano nową ustawę lotniczą, która jest obecnie przedmiotem konsultacji, a jej przyjęcie powinno doprowadzić do istotnych zmian w wewnętrznych przepisach i procedurach ICAA. ICAA pracuje obecnie ponadto nad aktualizacją ram ICAO Online Framework, oczekując jednocześnie na dokonanie przez ICAO przeglądu planu działań naprawczych ICAA, który zaproponował.

(31) Podczas tego spotkania technicznego ICAA poinformował również Komisję, że pracowników nadzorujących operacje lotnicze wyznaczano częściowo wykorzystując pilotów przewoźników lotniczych w niepełnym wymiarze godzin. Ponadto zaprezentowali swoje plany zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy dedykowanych pracowników nadzorujących operacje lotnicze. Niedawna decyzja Sekretariatu Generalnego Rady Ministrów umożliwiła ICAA zawieranie umów i rekrutację ekspertów w dziedzinach eksploatacji statków powietrznych, licencjonowania, oceny lekarskiej, zdatności do lotu, służb żeglugi powietrznej i certyfikacji lotnisk.

(32) Spotkanie techniczne obejmowało ponadto krótką wymianę informacji na temat niedawnej negatywnej decyzji TCO podjętej ze względów bezpieczeństwa i dotyczącej Fly Baghdad.

(33) Komisja docenia wysiłki ICAA oraz fakt, że stara się on wypełniać swoje międzynarodowe zobowiązania w zakresie bezpieczeństwa lotniczego. Niezależnie od tego przekazane dotychczas informacje wymagają dalszej weryfikacji w drodze dodatkowych spotkań technicznych.

(34) Zgodnie ze wspólnymi kryteriami określonymi w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Komisja uznaje, że obecnie nie ma podstaw do wprowadzania zmian do wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii w odniesieniu do przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Iraku.

(35) Państwa członkowskie powinny nadal sprawdzać faktyczne przestrzeganie odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa przez przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Iraku, w drodze priorytetowych inspekcji na płycie prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w stosunku do tych przewoźników lotniczych.

(36) Jeżeli jakiekolwiek istotne informacje dotyczące bezpieczeństwa ujawnią istnienie bezpośredniego zagrożenia dla bezpieczeństwa wynikającego z nieprzestrzegania odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa, Komisja może być zmuszona do podjęcia dalszych działań zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2111/2005.

Przewoźnicy lotniczy z Kirgistanu

(37) W październiku 2006 r. przewoźnicy lotniczy certyfikowani w Kirgistanie zostali uwzględnieni w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1543/2006 8 .

(38) W dniu 12 maja 2023 r. w ramach stałych działań monitorujących Komisji odbyło się spotkanie techniczne z udziałem Komisji i przedstawicieli Państwowej Agencji Lotnictwa Cywilnego podlegającej Gabinetowi Ministrów Republiki Kirgiskiej ("CAA KG").

(39) Podczas tego spotkania CAA KG wyraziła zdecydowany zamiar zaangażowania się w dialog w sprawie bezpieczeństwa z Komisją w celu ewentualnego usunięcia z załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 i podkreśliła swoją gotowość do zorganizowania dodatkowych spotkań, jeżeli Komisja uzna to za konieczne. Ponadto CAA KG zobowiązała się do wymiany wszelkich istotnych informacji dotyczących bezpieczeństwa z Komisją w ramach oficjalnych konsultacji z udziałem organów regulacyjnych odpowiedzialnych za nadzór w zakresie bezpieczeństwa nad przewoźnikami lotniczymi posiadającymi certyfikaty wydane w Kirgistanie, w tym wyników wizyty w ramach USOAP zaplanowanej na wrzesień 2023 r.

(40) Ponadto CAA KG przedstawiła kompleksowy przegląd swojej struktury organizacyjnej i przedstawiła plany ustanowienia nowego podmiotu, który będzie odpowiedzialny za proces nadzoru nad bezpieczeństwem i będzie podlegał bezpośrednio CAA KG.

(41) CAA KG opisała stan wdrożenia państwowego programu bezpieczeństwa i zwróciła uwagę na zmiany wprowadzone do kirgiskiego kodeksu lotniczego. Ponadto CAA KG wyjaśniła, że aktywnie dąży do tego, by stać się instytucją samofinansującą się, co umożliwiłoby im zwiększenie zasobów i przeznaczenie dodatkowych środków na szkolenie inspektorów.

(42) Niezależnie od tych pozytywnych zmian, nie ma obecnie wystarczających dowodów na to, że CAA KG skutecznie rozwiązała wszystkie problemy dotyczące bezpieczeństwa, które doprowadziły do nałożenia zakazu wykonywania przewozów rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1543/2006.

(43) Oprócz tego w dniu 16 maja 2023 r. CAA KG poinformowała Komisję, że AOC przewoźników lotniczych Air Manas i Valor Air zostały cofnięte. Przewoźników tych należy zatem wykreślić z załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.

(44) Jednocześnie CAA KG poinformowała Komisję, że certyfikowano nowych przewoźników lotniczych: Aero Nomad Airlines, CENTRAL ASIAN AVIATION SERVICES, Global 8 Airlines, Mac.KG Airlines, Aircompany Moalem Aviation, SAPSAN Airline, Sky Jet i TRANS CARAVAN KG. Ponieważ CAA KG nie wykazała wystarczającej zdolności do wdrożenia i egzekwowania odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa, wydanie AOC tym przewoźnikom lotniczym nie gwarantuje wystarczającej zgodności z tymi normami, w związku z czym przewoźników tych należy dodać do załącznika A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006.

(45) Zgodnie ze wspólnymi kryteriami określonymi w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Komisja uznaje, że w odniesieniu do przewoźników lotniczych z Kirgistanu wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii należy zmienić w celu uwzględnienia Aero Nomad Airlines, CENTRAL ASIAN AVIATION SERVICES, Global 8 Airlines, Mac.KG Airlines, Aircompany Moalem Aviation, SAPSAN Airline, Sky Jet i TRANS CARAVAN KG w załączniku A do rozporządzenia (WE) nr 474/2006 i wykreślenia Air Manas oraz Valor Air z tego załącznika.

(46) Państwa członkowskie powinny nadal sprawdzać faktyczne przestrzeganie odpowiednich międzynarodowych norm bezpieczeństwa przez przewoźników lotniczych, którzy posiadają certyfikaty wydane w Kirgistanie, w drodze priorytetowych inspekcji na płycie prowadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 965/2012 w stosunku do tych przewoźników lotniczych.

(47) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 474/2006.

(48) W art. 5 i 6 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 uznaje się potrzebę szybkiego - a w stosownych przypadkach przyspieszonego - podejmowania decyzji z uwagi na względy bezpieczeństwa. Dlatego w celu ochrony danych szczególnie chronionych oraz ochrony podróżnych decyzje dotyczące uaktualniania wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi lub ograniczeniu wykonywania przewozów w Unii muszą być publikowane i wchodzić w życie niezwłocznie po ich przyjęciu.

(49) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego UE ustanowionego na podstawie art. 15 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 474/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1)
załącznik A zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku I do niniejszego rozporządzenia;
2)
załącznik B zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 czerwca 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK A

WYKAZ PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH PODLEGAJĄCYCH ZAKAZOWI WYKONYWANIA PRZEWOZÓW W RAMACH UNII, Z WYJĄTKAMI 9
Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego ("AOC") (oraz nazwa handlowa, w przypadku różnic) Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (»AOC«) lub numer koncesji przewoźnika lotniczego Trzyliterowy kod ICAO Państwo operatora
AVIOR AIRLINES ROI-RNR-011 ROI Wenezuela
BLUE WING AIRLINES SRBWA-01/2002 BWI Surinam
IRAN ASEMAN AIRLINES FS-102 IRC Iran
IRAQI AIRWAYS 001 IAW Irak
AIR ZIMBABWE (PVT) 177/04 AZW Zimbabwe
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Afganistanie, w tym: Afganistan
ARIANA AFGHAN AIRLINES AOC 009 AFG Afganistan
KAM AIR AOC 001 KMF Afganistan
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Angoli, z wyjątkiem TAAG Angola Airlines i Heli Malongo, w tym: Angola
AEROJET AO-008/11-07/17 TEJ TEJ Angola
GUICANGO AO-009/11-06/17 YYY nieznany Angola
AIR JET AO-006/11-08/18

MBC

MBC Angola
BESTFLYA AIRCRAFT MANAGEMENT AO-015/15-06/17YYY nieznany Angola
HELIANG AO 007/11-08/18 YYY nieznany Angola
SJL AO-014/13-08/18YYY nieznany Angola
SONAIR AO-002/11-08/17

SOR

SOR Angola
Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego ("AOC") (oraz nazwa handlowa, w przypadku różnic) Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (»AOC«) lub numer koncesji przewoźnika lotniczego Trzyliterowy kod ICAO Państwo operatora
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Armenii, w tym: Armenia
AIRCOMPANY ARMENIA AM AOC 065 NGT Armenia
ARMENIAN AIRLINES AM AOC 076 AAG Armenia
ARMENIA AIRWAYS AM AOC 063 AMW Armenia
ARMENIAN HELICOPTERS AM AOC 067 KAV Armenia
FLY ARNA AM AOC 075 ACY Armenia
FLYONE ARMENIA AM AOC 074 FIE Armenia
NOVAIR AM AOC 071 NAI Armenia
SHIRAK AVIA AM AOC 072 SHS Armenia
SKYBALL AM AOC 073 Nie dotyczy Armenia
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Kongu (Brazzaville), w tym: Kongo (Brazzaville)
CANADIAN AIRWAYS CONGO CG-CTA 006 TWC Kongo (Brazzaville)
EQUAFLIGHT SERVICES CG-CTA 002 EKA Kongo (Brazzaville)
EQUAJET RAC06-007 EKJ Kongo (Brazzaville)
TRANS AIR CONGO CG-CTA 001 TSG Kongo (Brazzaville)
SOCIETE NOUVELLE AIR CONGO CG-CTA 004 nieznany Kongo (Brazzaville)
Wszyscy przewoźnicy lotniczy certyfikowani przez organy

odpowiedzialne za nadzór

regulacyjny w Demokratycznej Republice Konga (DRK), w tym

Demokratyczna Republika Konga (DRK)
AB BUSINESS AAC/DG/OPS-09/14 nieznany Demokratyczna

Republika Konga (DRK)

AIR FAST CONGO AAC/DG/OPS-09/03 nieznany Demokratyczna

Republika Konga (DRK)

AIR KASAI AAC/DG/OPS-09/11 nieznany Demokratyczna

Republika Konga (DRK)

Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego ("AOC") (oraz nazwa handlowa, w przypadku różnic) Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (»AOC«) lub numer koncesji przewoźnika lotniczego Trzyliterowy kod ICAO Państwo operatora
AIR KATANGA AAC/DG/OPS-09/08 nieznany Demokratyczna

Republika Konga (DRK)

BUSY BEE CONGO AAC/DG/OPS-09/04 nieznany Demokratyczna

Republika Konga (DRK)

COMPAGNIE AFRICAINE D'AVIATION (CAA) AAC/DG/OPS-09/02 DBP Demokratyczna

Republika Konga (DRK)

CONGO AIRWAYS AAC/DG/OPS-09/01 COG Demokratyczna

Republika Konga (DRK)

GOMA EXPRESS AAC/DG/OPS-09/13 nieznany Demokratyczna

Republika Konga (DRK)

KIN AVIA AAC/DG/OPS-09/10 nieznany Demokratyczna

Republika Konga (DRK)

MALU AVIATION AAC/DG/OPS-09/05 nieznany Demokratyczna

Republika Konga (DRK)

SERVE AIR CARGO AAC/DG/OPS-09/07 nieznany Demokratyczna

Republika Konga (DRK)

SWALA AVIATION AAC/DG/OPS-09/06 nieznany Demokratyczna

Republika Konga (DRK)

TRACEP CONGO AVIATION AAC/DG/OPS-09/15 nieznany Demokratyczna

Republika Konga (DRK)

Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Dżibuti, w tym: Dżibuti
DAALLO AIRLINES nieznany DAO Dżibuti
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Gwinei Równikowej, w tym: Gwinea Równikowa
CEIBA INTERCONTINENTAL 2011/0001/MTTCT/

DGAC/SOPS

CEL Gwinea Równikowa
CRONOS AIRLINES 2011/0004/MTTCT/

DGAC/SOPS

nieznany Gwinea Równikowa
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Erytrei, w tym: Erytrea
Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego ("AOC") (oraz nazwa handlowa, w przypadku różnic) Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (»AOC«) lub numer koncesji przewoźnika lotniczego Trzyliterowy kod ICAO Państwo operatora
ERITREAN AIRLINES AOC rn 004 ERT Erytrea
NASAIR ERITREA AOC rn 005 NAS Erytrea
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Kirgistanie, w tym: Kirgistan
AERO NOMAD AIRLINES 57 ANK Kirgistan
AEROSTAN 08 BSC Kirgistan
PRZEDSIĘBIORSTWO LOTNICZE AIR

KG

50 KGC Kirgistan
AIRCOMPANY MOALEM AVIATION 56 AMA Kirgistan
AVIA TRAFFIC COMPANY 23 AVJ Kirgistan
CENTRAL ASIAN AVIATION SERVICES 58 KAS Kirgistan
FLYSKY AIRLINES 53 FSQ Kirgistan
GLOBAL 8 AIRLINES 59 nieznany Kirgistan
HELI SKY 47 HAC Kirgistan
KAP.KG AIRCOMPANY 52 KGS Kirgistan
MAC.KG AIRLINES 61 MSK Kirgistan
SAPSAN AIRLINE 54 KGB Kirgistan
SKY JET 60 SJL Kirgistan
SKY KG AIRLINES 41 KGK Kirgistan
TRANS CARAVAN KG 55 TCK Kirgistan
TEZ JET 46 TEZ Kirgistan
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Liberii Liberia
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Libii, w tym: Libia
AFRIQIYAH AIRWAYS 007/01 AAW Libia
AIR LIBYA 004/01 TLR Libia
AL MAHA AVIATION 030/18 nieznany Libia
BERNIQ AIRWAYS 032/21 BNL Libia
BURAQ AIR 002/01 BRQ Libia
GLOBAL AIR TRANSPORT 008/05 GAK Libia
HALA AIRLINES 033/21 PODGRZEWANE

WYROBY TYTONIOWE

Libia
Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego ("AOC") (oraz nazwa handlowa, w przypadku różnic) Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (»AOC«) lub numer koncesji przewoźnika lotniczego Trzyliterowy kod ICAO Państwo operatora
LIBYAN AIRLINES 001/01 LAA Libia
LIBYAN WINGS AIRLINES 029/15 LWA Libia
PETRO AIR 025/08 PEO Libia
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Nepalu, w tym: Nepal
AIR DYNASTY HELI. S. 035/2001 nieznany Nepal
ALTITUDE AIR 085/2016 nieznany Nepal
BUDDHA AIR 014/1996 BHA Nepal
FISHTAIL AIR 017/2001 nieznany Nepal
SUMMIT AIR 064/2010 nieznany Nepal
HELI EVEREST 086/2016 nieznany Nepal
HIMALAYA AIRLINES 084/2015 HIM Nepal
KAILASH HELICOPTER SERVICES 087/2018 nieznany Nepal
MAKALU AIR 057 A/2009 nieznany Nepal
MANANG AIR PVT 082/2014 nieznany Nepal
MOUNTAIN HELICOPTERS 055/2009 nieznany Nepal
PRABHU HELICOPTERS 081/2013 nieznany Nepal
NEPAL AIRLINES CORPORATION 003/2000 RNA Nepal
SAURYA AIRLINES 083/2014 nieznany Nepal
SHREE AIRLINES 030/2002 SHA Nepal
SIMRIK AIR 034/2000 nieznany Nepal
SIMRIK AIRLINES 052/2009 RMK Nepal
SITA AIR 033/2000 nieznany Nepal
TARA AIR 053/2009 nieznany Nepal
YETI AIRLINES 037/2004 NYT Nepal
Następujący przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Rosji Rosja
AURORA AIRLINES 486 SHU Rosja
AVIACOMPANY "AVIASTAR-TU" CO. LTD 458 TUP Rosja
IZHAVIA 479 IZA Rosja
SPÓŁKA AKCYJNA "AIR COMPANY »YAKUTIA«" 464 SYL Rosja
Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego ("AOC") (oraz nazwa handlowa, w przypadku różnic) Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (»AOC«) lub numer koncesji przewoźnika lotniczego Trzyliterowy kod ICAO Państwo operatora
JOINT STOCK COMPANY "RUSJET" 498 RSJ Rosja
JOINT STOCK COMPANY "UVT AERO" 567 UVT Rosja
SPÓŁKA AKCYJNA LINIE LOTNICZE

SIBERIA

31 SBI Rosja
SPÓŁKA AKCYJNA LINIE LOTNICZE SMARTAVIA 466 AUL Rosja
SPÓŁKA AKCYJNA "IRAERO AIRLINES" 480 IAE Rosja
SPÓŁKA AKCYJNA "URAL AIRLINES" 18 SVR Rosja
SPÓŁKA AKCYJNA

PRZEDSIĘBIORSTWO LOTNICZE

ALROSA

230 DRU Rosja
SPÓŁKA AKCYJNA LINIE LOTNICZE NORDSTAR 452 TYA Rosja
PRZEDSIĘBIORSTWO LOTNICZE JS "RUSLINE" 225 RLU Rosja
LINIE LOTNICZE YAMAL JSC 142 LLM Rosja
LLC "NORD WIND" 516 NWS Rosja
LLC "AIRCOMPANY IKAR" 36 KAR Rosja
LTD. I FLY 533 RSY Rosja
LINIE LOTNICZE POBEDA LLC 562 PBD Rosja
PUBLICZNA SPÓŁKA AKCYJNA

"AEROFLOT - RUSSIAN AIRLINES"

1 AFL Rosja
LINIE LOTNICZE ROSSIYA, SPÓŁKA AKCYJNA 2 SDM Rosja
PRZEDSIĘBIORSTWO LOTNICZE SKOL LLC 228 CDV Rosja
SPÓŁKA AKCYJNA UTAIR AVIATION 6 UTA Rosja
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny na Wyspach Świętego Tomasza i Książęcej, w tym: Wyspy Świętego

Tomasza i Książęca

AFRICA'S CONNECTION 10/AOC/2008 ACH Wyspy ŚwiętegoTomasza i Książęca
STP AIRWAYS 03/AOC/2006 STP Wyspy ŚwiętegoTomasza i Książęca
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Sierra Leone Sierra Leone
Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego ("AOC") (oraz nazwa handlowa, w przypadku różnic) Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (»AOC«) lub numer koncesji przewoźnika lotniczego Trzyliterowy kod ICAO Państwo operatora
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Sudanie, w tym: Sudan
ALFA AIRLINES SD 54 AAJ Sudan
BADR AIRLINES 35 BDR Sudan
BLUE BIRD AVIATION 11 BLB Sudan
ELIDINER AVIATION 8 DND Sudan
GREEN FLAG AVIATION 17 GNF Sudan
HELEJETIC AIR 57 HJT Sudan
KATA AIR TRANSPORT 9 KTV Sudan
KUSH AVIATION CO. 60 KUH Sudan
NOVA AIRWAYS 46 NOV Sudan
SUDAN AIRWAYS CO. 1 SUD Sudan
SUN AIR 51 SNR Sudan
TARCO AIR 56 TRQ Sudan"

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK B

WYKAZ PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH PODLEGAJĄCYCH OGRANICZENIOM W WYKONYWANIU PRZEWOZÓW W RAMACH UNII 10
Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego ("AOC") (oraz nazwa handlowa, w przypadku różnic) Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (»AOC«) Trzyliterowy kod ICAO Państwo operatora Typ statków powietrznych objętych ograniczeniami Znaki rejestracyjne oraz numery seryjne, o ile są dostępne, statków powietrznych objętych ograniczeniami Państwo rejestracji
IRAN AIR IR.AOC.100 IRA Iran Wszystkie statki powietrzne typu Fokker

F100 i typu

Boeing B747

Statki powietrzne typu Fokker F100 zgodnie z zapisem w AOC; statki powietrzne typu Boeing B747 zgodnie z zapisem w AOC Iran
AIR KORYO GAC-

AOC/KOR-01

KOR Korea

Północna

Cała flota

z wyjątkiem: 2 statków

powietrznych typu TU-204

Cała flota

z wyjątkiem: P-632, P-633

Korea

Północna"

1 Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 15.
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 474/2006 z dnia 22 marca 2006 r. ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty określonemu w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 84 z 23.3.2006, s. 14).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/660 z dnia 2 grudnia 2022 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów lub podlegających ograniczeniom w wykonywaniu przewozów w Unii, o którym mowa w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady, oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 473/2006 ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty określonemu w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 83 z 22.3.2023, s. 47).
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 452/2014 z dnia 29 kwietnia 2014 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne dotyczące operacji lotniczych wykonywanych przez operatorów z państw trzecich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 133 z 6.5.2014, s. 12).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 965/2012 z dnia 5 października 2012 r. ustanawiające wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do operacji lotniczych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz.U. L 296 z 25.10.2012, s. 1).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/736 z dnia 2 czerwca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 w odniesieniu do wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów w ramach Unii (Dz.U. L 172 z 3.6.2020, s. 7).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2322 z dnia 10 grudnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty (Dz.U. L 328 z 12.12.2015, s. 67).
8 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1543/2006 z dnia 12 października 2006 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty określonemu w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady zmienione rozporządzeniem (WE) nr 910/2006 (Dz.U. L 283 z 14.10.2006, s. 27).
9 Przewoźnikom lotniczym wymienionym w załączniku A można zezwolić na wykonywanie praw przewozowych poprzez dzierżawę statków powietrznych z załogą od przewoźnika lotniczego niepodlegającego zakazowi wykonywania przewozów, pod warunkiem spełnienia wymagań odpowiednich norm bezpieczeństwa.
10 Przewoźnikom lotniczym wymienionym w załączniku B można zezwolić na wykonywanie praw przewozowych poprzez dzierżawę statków powietrznych z załogą od przewoźnika lotniczego niepodlegającego zakazowi wykonywania przewozów, pod warunkiem spełnienia wymagań odpowiednich norm bezpieczeństwa.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.147.142

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/1111 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 w odniesieniu do wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów lub ograniczeniom w wykonywaniu przewozów w ramach Unii
Data aktu: 06/06/2023
Data ogłoszenia: 07/06/2023
Data wejścia w życie: 08/06/2023