KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE 1 , w szczególności jego art. 66 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 62 rozporządzenia (UE) 2021/696 stanowi, że w ramach komponentu GOVSATCOM przepustowość i usługi łączności satelitarnej łączy się we wspólną unijną pulę przepustowości i usług łączności satelitarnej spełniającą odpowiednie wymogi bezpieczeństwa.
(2) Zgodnie z art. 66 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/696 Komisja ma przyjmować, w drodze aktów wykonawczych, szczegółowe przepisy dotyczące współdzielenia przepustowości, usług i urządzeń użytkownika łączności satelitarnej i ustalania odpowiedniej hierarchii, uwzględniając spodziewane zapotrzebowanie na różne przypadki użycia GOVSATCOM, analizę związanego z tymi przypadkami ryzyka dla bezpieczeństwa i, w stosownych przypadkach, racjonalność pod względem kosztów.
(3) Takie współdzielenie i ustalanie odpowiedniej hierarchii powinno zapewniać sprawiedliwe i zoptymalizowane wykorzystywanie dostępnych zasobów GOVSATCOM w sposób dostosowany do potrzeb każdego uczestnika. Aby zapewnić najlepsze dopasowanie podaży usług GOVSATCOM i popytu na te usługi, dostępność usług należy oprzeć na podaży i popycie w zakresie łączonej i współdzielonej przepustowości satelitarnej oraz zamawianych usług.
(4) Zasoby dostawców zasobów powinny zostać włączone do wspólnej unijnej puli. Współdzielenie i ustalanie odpowiedniej hierarchii powinno zapewnić mechanizmy przydzielania usług uczestnikom stosownie do ich zapotrzebowania na usługi GOVSATCOM. Dlatego też wspólna unijna pula powinna zostać podzielona na stały i dynamiczny przydział. Usługi gwarantowane są świadczone w ramach stałego przydziału usług dla poszczególnych uczestników, natomiast nieplanowane zapotrzebowanie pokrywa się za pośrednictwem dynamicznego przydziału usług. Pewna ilość zasobów powinna zostać przeznaczona na utworzenie marginesu kryzysowego w ramach wspólnej unijnej puli, aby wspierać świadczenie usług w celu zaspokojenia nieplanowanego, pilnego i priorytetowego zapotrzebowania dowolnego uczestnika.
(5) Współdzielenie i ustalanie odpowiedniej hierarchii powinno wspierać realizację różnych priorytetów związanych z wnioskami uczestników o zapewnienie im dostępu do usług GOVSATCOM i przyczyniać się do wdrażania odpowiednich mechanizmów przetwarzania takich wniosków. Aby usprawnić efektywne wykorzystywanie zasobów i uniknąć zakłóceń na rynku, należy ustanowić mechanizm przyznawania rekompensaty z tytułu korzystania z usług GOVSATCOM. W tym celu należy opracować system tokenów, którym należy przyporządkować wartości rekompensaty odpowiadające poziomowi priorytetu wniosków. Należy również zapewnić możliwość kupowania dodatkowych tokenów lub przekazywania tokenów innemu uczestnikowi.
(6) Łączna liczba dostępnych tokenów ustalona w oparciu o dostępny budżet powinna zostać podzielona zgodnie z łącznym udziałem państw członkowskich, udziałem odpowiedniej instytucji Unii oraz marginesem kryzysowym.
(7) Połączone zasoby powinny być przydzielane na potrzeby poszczególnych usług zgodnie ze składanymi przez uczestników wnioskami o usługę, które docierają do centrum GOVSATCOM. W tym celu każdy uczestnik powinien określić adekwatność swoich użytkowników i znaczenie krytyczne swojego wniosku.
(8) Aby zapewnić sprawne rozpatrywanie wniosków o usługę, centrum GOVSATCOM powinno dopasowywać wnioski o usługę do zasobów udostępnianych w ramach puli. Na wypadek braku możliwości dopasowania wniosków o usługę do zasobów udostępnianych w ramach puli należy ustanowić mechanizm rozwiązywania konfliktów.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 107 rozporządzenia (UE) 2021/696,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: