uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE 1 , w szczególności jego art. 66 ust. 2,
(1) Art. 62 rozporządzenia (UE) 2021/696 stanowi, że w ramach komponentu GOVSATCOM przepustowość i usługi łączności satelitarnej łączy się we wspólną unijną pulę przepustowości i usług łączności satelitarnej spełniającą odpowiednie wymogi bezpieczeństwa.
(2) Zgodnie z art. 66 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/696 Komisja ma przyjmować, w drodze aktów wykonawczych, szczegółowe przepisy dotyczące współdzielenia przepustowości, usług i urządzeń użytkownika łączności satelitarnej i ustalania odpowiedniej hierarchii, uwzględniając spodziewane zapotrzebowanie na różne przypadki użycia GOVSATCOM, analizę związanego z tymi przypadkami ryzyka dla bezpieczeństwa i, w stosownych przypadkach, racjonalność pod względem kosztów.
(3) Takie współdzielenie i ustalanie odpowiedniej hierarchii powinno zapewniać sprawiedliwe i zoptymalizowane wykorzystywanie dostępnych zasobów GOVSATCOM w sposób dostosowany do potrzeb każdego uczestnika. Aby zapewnić najlepsze dopasowanie podaży usług GOVSATCOM i popytu na te usługi, dostępność usług należy oprzeć na podaży i popycie w zakresie łączonej i współdzielonej przepustowości satelitarnej oraz zamawianych usług.
(4) Zasoby dostawców zasobów powinny zostać włączone do wspólnej unijnej puli. Współdzielenie i ustalanie odpowiedniej hierarchii powinno zapewnić mechanizmy przydzielania usług uczestnikom stosownie do ich zapotrzebowania na usługi GOVSATCOM. Dlatego też wspólna unijna pula powinna zostać podzielona na stały i dynamiczny przydział. Usługi gwarantowane są świadczone w ramach stałego przydziału usług dla poszczególnych uczestników, natomiast nieplanowane zapotrzebowanie pokrywa się za pośrednictwem dynamicznego przydziału usług. Pewna ilość zasobów powinna zostać przeznaczona na utworzenie marginesu kryzysowego w ramach wspólnej unijnej puli, aby wspierać świadczenie usług w celu zaspokojenia nieplanowanego, pilnego i priorytetowego zapotrzebowania dowolnego uczestnika.
(5) Współdzielenie i ustalanie odpowiedniej hierarchii powinno wspierać realizację różnych priorytetów związanych z wnioskami uczestników o zapewnienie im dostępu do usług GOVSATCOM i przyczyniać się do wdrażania odpowiednich mechanizmów przetwarzania takich wniosków. Aby usprawnić efektywne wykorzystywanie zasobów i uniknąć zakłóceń na rynku, należy ustanowić mechanizm przyznawania rekompensaty z tytułu korzystania z usług GOVSATCOM. W tym celu należy opracować system tokenów, którym należy przyporządkować wartości rekompensaty odpowiadające poziomowi priorytetu wniosków. Należy również zapewnić możliwość kupowania dodatkowych tokenów lub przekazywania tokenów innemu uczestnikowi.
(6) Łączna liczba dostępnych tokenów ustalona w oparciu o dostępny budżet powinna zostać podzielona zgodnie z łącznym udziałem państw członkowskich, udziałem odpowiedniej instytucji Unii oraz marginesem kryzysowym.
(7) Połączone zasoby powinny być przydzielane na potrzeby poszczególnych usług zgodnie ze składanymi przez uczestników wnioskami o usługę, które docierają do centrum GOVSATCOM. W tym celu każdy uczestnik powinien określić adekwatność swoich użytkowników i znaczenie krytyczne swojego wniosku.
(8) Aby zapewnić sprawne rozpatrywanie wniosków o usługę, centrum GOVSATCOM powinno dopasowywać wnioski o usługę do zasobów udostępnianych w ramach puli. Na wypadek braku możliwości dopasowania wniosków o usługę do zasobów udostępnianych w ramach puli należy ustanowić mechanizm rozwiązywania konfliktów.
(9) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 107 rozporządzenia (UE) 2021/696,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.141.57 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2023/1055 określająca przepisy dotyczące współdzielenia przepustowości, usług i urządzeń użytkownika łączności satelitarnej i ustalania odpowiedniej hierarchii w celu spełnienia funkcji, o której mowa w art. 66 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 |
| Data aktu: | 30/05/2023 |
| Data ogłoszenia: | 31/05/2023 |
| Data wejścia w życie: | 01/06/2023 |