Decyzja wykonawcza 2023/1054 ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 w odniesieniu do pakietu usług rządowej łączności satelitarnej oferowanego przez system ustanowiony w ramach unijnego programu kosmicznego

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2023/1054
z dnia 30 maja 2023 r.
ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 w odniesieniu do pakietu usług rządowej łączności satelitarnej oferowanego przez system ustanowiony w ramach unijnego programu kosmicznego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające Unijny program kosmiczny i Agencję Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 912/2010, (UE) nr 1285/2013 i (UE) nr 377/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE 1 , w szczególności jego art. 63 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 62 rozporządzenia (UE) 2021/696 w ramach komponentu rządowej łączności satelitarnej ("GOVSAT- COM") przepustowość i usługi łączności satelitarnej należy połączyć we wspólną unijną pulę przepustowości i usług łączności satelitarnej spełniającą odpowiednie wymogi bezpieczeństwa.

(2) Zgodnie z art. 63 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2021/696 należy zapewnić świadczenie przepustowości i usług GOV- SATCOM w sposób określony w pakiecie usług. Pakiet usług powinien opierać się na potrzebach społeczności użytkowników rządowej łączności satelitarnej przez uwzględnienie elastycznych i dostosowanych do użytkownika usług GOVSATCOM. Powinien zatem obejmować usługi typu koniec-koniec, usługi w zakresie przepustowości zakotwiczonej i usługi w zakresie przepustowości surowej.

(3) Zakres pakietu usług powinien obejmować istniejącą i oczekiwaną przepustowość oraz istniejące i oczekiwane usługi, które należy włączyć do wspólnej unijnej puli. W związku z tym w pakiecie usług należy uwzględnić różne warianty dotyczące opóźnień, pasm częstotliwości, poziomów bezpieczeństwa oraz innych atrybutów.

(4) Aby zapewnić świadczenie usług, konieczne jest określenie procesu składania wniosków o usługę przez użytkowników GOVSATCOM do centrum GOVSATCOM. Właściwe organy ds. GOVSATCOM powinny pełnić rolę pośredników w tym procesie.

(5) Aby zapewnić najlepsze dopasowanie podaży i popytu na usługi GOVSATCOM, należy oprzeć dostępność usług na podaży i popycie w zakresie łączonej i współdzielonej przepustowości satelitarnej oraz zamawianych usług.

(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ds. Programu w składzie GOVSATCOM,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicje zawarte w art. 2 decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1055 2 .

Artykuł  2

Pakiet usług GOVSATCOM

1. 
Pakiet usług GOVSATCOM składa się z następujących kategorii usług łączności:
a)
usługi typu koniec-koniec pozwalające użytkownikowi na połączenie z siecią umożliwiającą świadczenie usług;
b)
usługi w zakresie przepustowości zakotwiczonej umożliwiające użytkownikowi korzystanie z przepustowości satelitarnej i związanej z nią stacji bazowej;
c)
usługi w zakresie przepustowości surowej umożliwiające użytkownikowi korzystanie z przepustowości satelitarnej (szerokości pasma).
2. 
Usługi, o których mowa w ust. 1 są zgodne z podstawowymi i drugorzędnymi atrybutami kategorii usług łączności określonymi w załączniku I.
3. 
Urządzenia użytkownika mogą być dostarczane użytkownikowi przez dostawcę zasobu w ramach jego usługi.
4. 
Usługi, o których mowa w ust. 1 lit. a) i c), są świadczone za pośrednictwem infrastruktury centrum GOVSATCOM w początkowej konfiguracji operacyjnej usług.
Artykuł  3

Profile usług i wnioski o usługę

1. 
Profile usług GOVSATCOM określa się na podstawie wartości ich atrybutów podstawowych określonych w załączniku II ("wstępnie określone profile usług").
2. 
Użytkownicy muszą mieć możliwość składania wniosków o wstępnie określony profil usługi, przy czym użytkownik może przeglądać wstępnie określone profile usług zawierające informacje dostarczone przez odpowiedniego dostawcę zasobu.

Użytkownicy muszą również mieć możliwość składania wniosków o profile określane przez użytkownika z konkretnymi wartościami atrybutów usług, określonymi wcześniej przez użytkownika. Profil określony przez użytkownika wykorzystuje się przy wystosowywaniu wniosku o usługę do centrum GOVSATCOM, aby dopasować wstępnie określone profile usług.

Użytkownicy muszą również mieć możliwość składania wniosków o usługę charakteryzującą się wybranymi przez użytkownika wartościami atrybutów, przy czym wartości atrybutów wykorzystuje się przy wystosowywaniu wniosku o usługę do centrum GOVSATCOM, aby dopasować wstępnie określone profile usług.

3. 
W odpowiedzi na wnioski użytkowników centrum GOVSATCOM przedstawia dostępne usługi dopasowane do wniosków. Użytkownika informuje się o atrybutach podstawowych i drugorzędnych dostępnych usług, jak również przedstawia się mu wszelkie dodatkowe informacje i szczegóły dotyczące danych usług. Użytkownicy mogą wybrać spośród dostępnych usług te, które odpowiadają ich potrzebom.
4. 
Po dokonaniu wyboru usługi przez użytkownika i zgodnie z przepisami określonymi w decyzji wykonawczej (UE) 2023/1055, centrum GOVSATCOM przystępuje do przydziału zasobów w celu świadczenia usługi i informuje użytkownika o zarezerwowaniu i uruchomieniu usługi.
5. 
Po uruchomieniu usługi odpowiedni użytkownicy mogą uzyskać do niej dostęp za pomocą urządzeń użytkownika, jeżeli są one kompatybilne z usługą, albo za pomocą urządzeń użytkownika dostarczonych przez dostawcę zasobu za pośrednictwem GOVSATCOM.
Artykuł  4

Dostęp do pakietu usług i usług GOVSATCOM

1. 
Właściwe organy ds. GOVSATCOM ustanowione zgodnie z art. 68 ust. 4 i 5 rozporządzenia (UE) 2021/696 mają dostęp do pakietu usług oraz do procesu wyboru usług.
2. 
W ramach procesu wyboru usług właściwy organ ds. GOVSATCOM:
a)
otrzymuje, w razie potrzeby anonimizuje i przekazuje do centrum GOVSATCOM wnioski użytkowników o usługę oraz ustala ich hierarchię;
b)
otrzymuje od centrum GOVSATCOM wyniki związane z wnioskami i przekazuje je użytkownikom;
c)
otrzymuje, w razie potrzeby anonimizuje i przekazuje do centrum GOVSATCOM informacje na temat wyboru usługi przez użytkownika.
3. 
W odniesieniu do anonimizacji, o której mowa w ust. 2, właściwy organ ds. GOVSATCOM podczas świadczenia usługi na rzecz użytkowników pełni rolę pełnomocnika do wszelkiego rodzaju komunikacji użytkownika z centrum GOV- SATCOM, co pozwala na anonimizację tożsamości użytkownika. W razie potrzeby do celów łączności wykorzystuje się odpowiednie kanały niejawne. Właściwy organ ds. GOVSATCOM może podjąć decyzję o nieanonimizowaniu użytkownika. W takim przypadku centrum GOVSATCOM udostępnia tożsamość użytkownika dostawcy zasobu w celu zapewnienia wsparcia w wyborze, ustanowieniu, utrzymaniu usługi świadczonej na rzecz użytkownika, rozwiązywaniu problemów z nią związanych i zarządzaniu tą usługą. Dostawca zasobu może ponadto zwrócić się z wnioskiem o deanonimizację użytkownika. W takim przypadku centrum GOVSATCOM przekazuje wspomniany wniosek właściwemu organowi ds. GOV- SATCOM do oceny.
4. 
Centrum GOVSATCOM przekazuje właściwym organom ds. GOVSATCOM informacje niezbędne do dokonania wyboru, rezerwacji, ustanowienia i świadczenia usług.
Artykuł  5

Ustalanie hierarchii usług i poziomy bezpieczeństwa

1. 
Ustalanie hierarchii w zakresie świadczenia usług odbywa się zgodnie z decyzją wykonawczą (UE) 2023/1055.
2. 
Użytkownicy mają dostęp do usług należących do pakietu usług na podstawie poziomu bezpieczeństwa, zgodnie z decyzją wykonawczą Komisji (UE) C(2023) 3204 z dnia 30 maja 2023 r. 3 .
Artykuł  6

Łączenie i dostępność usług GOVSATCOM

1. 
Łączną pulę przepustowości i usług łączności satelitarnej udostępnia się za pośrednictwem pakietu usług z uwzględnieniem ich wartości atrybutów.
2. 
Dostępność usług w pakiecie jest zależna od podaży i popytu na łączoną i współdzieloną przepustowość i usługi łączności satelitarnej zamówione przez podmioty, o których mowa w art. 64 rozporządzenia (UE) 2021/696.
Artykuł  7

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 maja 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Atrybuty kategorii usług łączności

Tabela 1

Usługa typu koniec-koniec

Atrybuty podstawowe
[Maksymalne] opóźnienie Opóźnienie dwukierunkowe transmisji w ms (milisekundach)
Przepustowość* Szczytowa szybkość przesyłania informacji w Mb/s (megabitach na sekundę)
Usługa symetryczna Tak/Nie

Uwaga: Wartości atrybutów usługi symetrycznej są takie same w odniesieniu do łączy do użytkownika i łączy zwrotnych

Uwaga: w przypadku odpowiedzi przeczącej należy określić przepustowość łącza do użytkownika (FWD)/zwrotnego (RTN)

Rodzaj zasięgu Regionalny/globalny/miejscowy
Minimalna dostępność Minimalna dostępność usługi (% czasu w miesiącu)
Poziom bezpieczeństwa Zwiększony/niezawodny/gwarantowany
Atrybuty drugorzędne
Gwarantowana szybkość przesyłania informacji* Gwarantowana szybkość przesyłania informacji w Mb/s
Obszar dostępności usługi Wykaz dostępnych obszarów geograficznych do celów świadczenia usługi, zgodnie z Rys. 1
Informacje dotyczące poszczególnych usług Wykaz informacji związanych z daną usługą, nieuwzględnionych w ramach innych atrybutów (np. obszar objęty usługą, moc promieniowania, G/T, jakość usługi, czas rozmieszczenia, szkolenie, wsparcie techniczne, warianty usług instalacji, ogólne opóźnienie usługi, polaryzacja itp.)
Urządzenia użytkownika Stacjonarne, przenośne, mobilne
Zapewnienie urządzeń użytkownika Tak/Nie

Uwaga: Użytkownikowi przedstawia się wykaz kompatybilnych urządzeń użytkownika wraz z dotyczącymi ich informacjami technicznymi (np. zdolność do ręcznego/automatycznego wyznaczania pozycji anteny), aby użytkownik mógł je wybrać w razie potrzeby.

Maksymalny czas zakłócenia w świadczeniu usług W godzinach

Uwaga: Przy określaniu podziału godziny na mniejsze jednostki stosuje się liczby dziesiętne

Usługa w zakresie monitorowania stanu połączenia Tak/Nie
Połączenie z sieciami naziemnymi Tak/Nie

Uwaga: W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy wymienić sieci naziemne, w odniesieniu do których zapewniono łączność

Tabela 2

Usługi w zakresie przepustowości zakotwiczonej

Atrybuty podstawowe
Maksymalne opóźnienie Opóźnienie dwukierunkowe transmisji w ms
Szerokość pasma* Przepustowość w MHz
Usługa symetryczna Tak/Nie

Uwaga: Wartości atrybutów usługi symetrycznej są takie same w odniesieniu do łączy do użytkownika i łączy zwrotnych

Uwaga: w przypadku odpowiedzi przeczącej należy określić przepustowość łącza do użytkownika/zwrotnego

Rodzaj zasięgu Regionalny/globalny/miejscowy
Pasmo częstotliwości HF-VHF-UHF/L/S/C/X/Ku/Ka/Ka Gov/V/Q
Rodzaj usługi w zakresie częstotliwości FSS/MSS/BSS
Minimalna dostępność Minimalna dostępność usługi (% czasu w miesiącu)
Poziom bezpieczeństwa Zwiększony/niezawodny/gwarantowany
Atrybuty drugorzędne
Obszar dostępności usługi Wykaz dostępnych obszarów geograficznych do celów świadczenia usługi, zgodnie z Rys. 1
Interfejs stacji bazowej Opis interfejsu używanego do podłączenia urządzenia dostarczonego przez użytkownika do stacji bazowej
Dodatkowe możliwości kotwiczenia Tak/Nie

Uwaga: W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy wymienić dodatkowe możliwości kotwiczenia (np. wieloprotokołowe przełączanie etykiet - ang. Multiprotocol Label Switching, łączność za pośrednictwem sieci Ethernet itp.)

Informacje dotyczące poszczególnych usług Wykaz informacji związanych z daną usługą, nieuwzględnionych w ramach innych atrybutów (np. obszar objęty usługą, moc promieniowania, G/T, jakość usługi, czas rozmieszczenia, szkolenie, wsparcie techniczne, warianty usług instalacji, ogólne opóźnienie usługi, polaryzacja itp.)
Urządzenia użytkownika Stacjonarne, przenośne, mobilne
Zapewnienie urządzeń użytkownika Tak/Nie

Uwaga: Użytkownikowi przedstawia się wykaz kompatybilnych urządzeń użytkownika wraz z dotyczącymi ich informacjami technicznymi (np. zdolność do ręcznego/automatycznego wyznaczania pozycji anteny), aby użytkownik mógł je wybrać w razie potrzeby.

Maksymalny czas zakłócenia w świadczeniu usług W godzinach

Uwaga: Przy określaniu podziału godziny na mniejsze jednostki stosuje się liczby dziesiętne

Usługa w zakresie monitorowania stanu połączenia Tak/Nie

Tabela 3

Usługi w zakresie przepustowości surowej

Atrybuty podstawowe
Maksymalne opóźnienie Opóźnienie dwukierunkowe transmisji w ms
Szerokość pasma* Przepustowość w MHz
Usługa symetryczna Tak/Nie

Uwaga: Wartości atrybutów usługi symetrycznej są takie same w odniesieniu do łączy do użytkownika i łączy zwrotnych

Uwaga: w przypadku odpowiedzi przeczącej należy określić przepustowość łącza do użytkownika/zwrotnego

Rodzaj zasięgu Regionalny/globalny/miejscowy
Pasmo częstotliwości HF-VHF-UHF/L/S/C/X/Ku/Ka/Ka Gov/V/Q
Rodzaj usługi w zakresie częstotliwości FSS/MSS/BSS
Minimalna dostępność Minimalna dostępność usługi (% czasu w miesiącu)
Poziom bezpieczeństwa Zwiększony/niezawodny/gwarantowany
Atrybuty drugorzędne
Obszar dostępności usługi Wykaz dostępnych obszarów geograficznych do celów świadczenia usługi, zgodnie z Rys. 1
Informacje dotyczące poszczególnych usług Wykaz informacji związanych z daną usługą, nieuwzględnionych w ramach innych atrybutów (np. obszar objęty usługą, moc promieniowania, G/T, jakość usługi, czas rozmieszczenia, szkolenie, wsparcie techniczne, warianty usług instalacji, ogólne opóźnienie usługi, polaryzacja itp.)
Urządzenia użytkownika Stacjonarne, przenośne, mobilne
Zapewnienie urządzeń użytkownika Tak/Nie

Uwaga: Użytkownikowi przedstawia się wykaz kompatybilnych urządzeń użytkownika wraz z dotyczącymi ich informacjami technicznymi (np. zdolność do ręcznego/automatycznego wyznaczania pozycji anteny), aby użytkownik mógł je wybrać w razie potrzeby.

Maksymalny czas zakłócenia w świadczeniu usług W godzinach

Uwaga: Przy określaniu podziału godziny na mniejsze jednostki stosuje się liczby dziesiętne

Usługa w zakresie monitorowania stanu połączenia Tak/Nie

* W przypadku usługi niesymetrycznej atrybut ten przyjmuje dwie wartości; jedną w odniesieniu do łącza do użytkownika (satelita-użytkownik), a drugą w odniesieniu do łącza zwrotnego (użytkownik-satelita).

Rys.1

Obszary dostępności usług GOVSATCOM

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

Wstępnie określone profile usług

Zwiększona łączna pula usług
Kategoria łączności Usługa typu koniec-koniec
Maksymalne opóźnienie 600 ms
Przepustowość 10Mb/s
Zasięg Regionalny
Minimalna dostępność 99,5 %
Poziom bezpieczeństwa Rozszerzone usługi, które zapewniają bardzo wysoki stopień dostępności i odporności oraz wysoki stopień poufności, integralności i dostępności.
Niezawodna łączna pula usług
Kategoria łączności Usługa typu koniec-koniec
Maksymalne opóźnienie 600 ms
Przepustowość 10Mb/s
Zasięg Regionalny
Minimalna dostępność 99,5 %
Poziom bezpieczeństwa Niezawodne usługi, które zapewniają wysoki stopień dostępności i odporności oraz wysoki stopień poufności, integralności i dostępności.
Gwarantowana łączna pula usług
Kategoria łączności Usługa typu koniec-koniec
Maksymalne opóźnienie 600 ms
Przepustowość 10Mb/s
Zasięg Regionalny
Minimalna dostępność 98 %
Poziom bezpieczeństwa Gwarantowane usługi, które zapewniają niższy stopień niezawodności i odporności oraz niższy stopień poufności, integralności i dostępności.
Poziomy bezpieczeństwa określono w decyzji wykonawczej (UE) C(2023)3204 z dnia 30 maja 2023 r.
1 Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 69.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1055 z dnia 30 maja 2023 r. w sprawie określenia przepisów dotyczących współdzielenia przepustowości, usług i urządzeń użytkownika łączności satelitarnej i ustalania odpowiedniej hierarchii w celu spełnienia funkcji, o której mowa w art. 66 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 (zob. s. 57 niniejszego Dziennika Urzędowego).
3 Decyzja wykonawcza Komisji C(2023) 3204 z dnia 30 maja 2023 r. w sprawie ustanowienia ogólnych wymogów bezpieczeństwa GOVSATCOM, o których mowa w art. 34 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.141.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/1054 ustanawiająca przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/696 w odniesieniu do pakietu usług rządowej łączności satelitarnej oferowanego przez system ustanowiony w ramach unijnego programu kosmicznego
Data aktu: 30/05/2023
Data ogłoszenia: 31/05/2023
Data wejścia w życie: 01/06/2023