uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Nie określono żadnych konkretnych najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości ("NDP") w przypadku Bacillus amyloliquefaciens szczep AH2, Bacillus amyloliquefaciens szczep IT-45 oraz Purpureocillium lilacinum szczep PL11. W związku z tym stosuje się wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/1455 2 zatwierdzono substancję czynną niskiego ryzyka Bacillus amyloliquefaciens szczep AH2. W trakcie wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 3 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") stwierdził 4 , że w odniesieniu do oceny ryzyka dla konsumentów związanego ze spożyciem pewne informacje nie są dostępne i osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Jak określono w sprawozdaniu z przeglądu dotyczącym tej substancji 5 w kontekście oceny ryzyka stwarzanego przez substancję czynną na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, Bacillus amyloliquefaciens szczep AH2 nie jest chorobotwórcza dla ludzi, nie oczekuje się, aby wytwarzała toksyny, które byłyby istotne dla zdrowia ludzi, a ryzyko dla ludzi związane z metabolitami jest znikome. Bio- rąc pod uwagę wzajemną weryfikację oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej Bacillus amyloliquefaciens szczep AH2, sprawozdanie z przeglądu oraz art. 5 i art. 14 ust. 2 lit. a), c) i d) rozporządzenia (WE) nr 396/2005, nie ma potrzeby ustalania NDP dla tej substancji, a zatem Bacillus amyloliquefaciens szczep AH2 należy włączyć do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/159 6 zatwierdzono substancję czynną niskiego ryzyka Bacillus amyloliquefaciens szczep IT-45. W trakcie wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 Urząd stwierdził 7 , że w odniesieniu do oceny ryzyka dla konsumentów związanego ze spożyciem pewne informacje nie są dostępne i osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Jak określono w sprawozdaniu z przeglądu dotyczącym tej substancji 8 w kontekście oceny ryzyka stwarzanego przez substancję czynną na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, Bacillus amyloliquefaciens szczep IT-45 nie jest chorobotwórcza dla ludzi, nie oczekuje się, aby wytwarzała toksyny, które byłyby istotne dla zdrowia ludzi, a ryzyko dla ludzi związane z metabolitami jest znikome. Bio- rąc pod uwagę wzajemną weryfikację oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej Bacillus amyloliquefaciens szczep IT-45, sprawozdanie z przeglądu oraz art. 5 i art. 14 ust. 2 lit. a), c) i d) rozporządzenia (WE) nr 396/2005, nie ma potrzeby ustalania NDP dla tej substancji, a zatem Bacillus amyloliquefaciens szczep IT-45 należy włączyć do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/4 9 zatwierdzono substancję czynną niskiego ryzyka Purpu- reocillium lilacinum szczep PL11. W trakcie wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009 Urząd stwierdził 10 , że w odniesieniu do oceny ryzyka dla konsumentów związanego ze spożyciem pewne informacje nie są dostępne i osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę. Jak określono w sprawozdaniu z przeglądu dotyczącym tej substancji 11 w kontekście oceny ryzyka stwarzanego przez substancję czynną na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1107/2009, Purpureocillium lilacinum szczep PL11 nie jest chorobotwórcza dla ludzi, a ryzyko dla ludzi związane z metabolitami jest znikome. Biorąc pod uwagę wzajemną weryfikację oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy dotyczącej substancji czynnej Purpureocillium lilacinum strain PL11, sprawozdanie z przeglądu oraz art. 5 i art. 14 ust. 2 lit. a), c) i d) rozporządzenia (WE) nr 396/2005, nie ma potrzeby ustalania NDP dla tej substancji, a zatem Pur- pureocillium lilacinum szczep PL11 należy włączyć do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 maja 2023 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2023.139.28 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2023/1030 zmieniające załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do Bacillus amyloliquefaciens szczep AH2, Bacillus amyloliquefaciens szczep IT-45 oraz Purpureocillium lilacinum szczep PL11 |
| Data aktu: | 25/05/2023 |
| Data ogłoszenia: | 26/05/2023 |
| Data wejścia w życie: | 15/06/2023 |