a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 1 ustanowiono Europejski Instrument na rzecz Pokoju (EPF) w celu finansowania przez państwa członkowskie działań Unii w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa służących utrzymaniu pokoju, zapobieganiu konfliktom i umacnianiu bezpieczeństwa międzynarodowego zgodnie z art. 21 ust. 2 lit. c) Traktatu. W szczególności, zgodnie z art. 1 ust. 2 decyzji (WPZiB) 2021/509, EPF ma być wykorzystywany do finansowania środków pomocy, takich jak działania mające na celu wzmocnienie zdolności państw trzecich oraz organizacji regionalnych i międzynarodowych dotyczących kwestii wojskowych i obronnych.
(2) Globalna strategia na rzecz polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Unii Europejskiej z 2016 r. wyznacza cele polegające na wzmacnianiu bezpieczeństwa i obrony, inwestowaniu w odporność państw i społeczeństw na wschód od Unii, opracowaniu zintegrowanego podejścia do konfliktów i kryzysów, promowaniu i wspieraniu opartych na współpracy porządków regionalnych oraz wzmacnianiu globalnego ładu na podstawie prawa międzynarodowego, w tym przestrzegania międzynarodowego prawa praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego.
(3) W dniu 21 marca 2022 r. Unia zatwierdziła Strategiczny kompas, aby stać się solidniejszym i sprawniejszym podmiotem zapewniającym bezpieczeństwo, w tym poprzez zwiększone wykorzystanie EFT w celu wspierania zdolności obronnych partnerów.
(4) Unii zależy na ścisłych więziach wspierających silną, niepodległą i dobrze prosperującą Gruzję, na podstawie Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Gruzją, z drugiej strony 2 (zwanego dalej "Układem o stowarzyszeniu"), w tym pogłębioną i kompleksową strefę wolnego handlu, oraz na propagowaniu stowarzyszenia politycznego i integracji gospodarczej przy jednoczesnym zdecydowanym wspieraniu integralności terytorialnej Gruzji w jej uznanych na forum międzynarodowym granicach. Zgodnie z art. 5 Układu o stowarzyszeniu Unia i Gruzja mają nadal wzmagać dialog i współpracę oraz zapewniać stopniowo zbieżność polityki zagranicznej i polityki bezpieczeństwa, w tym wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO), oraz mają zajmować się przede wszystkim kwestiami zapobiegania konfliktom, pokojowego rozwiązywania konfliktów i zarządzania kryzysowego, stabilności regionalnej, rozbrojenia, nieproliferacji, kontroli zbrojeń i kontroli wywozu broni.
(5) Unia dostrzega istotny wkład Gruzji w unijną WPBiO, w tym stały wkład Gruzji w misje zarządzania kryzysowego w dziedzinie WPBiO w Republice Środkowoafrykańskiej i Republice Mali.
(6) Niniejsza decyzja opiera się na decyzji Rady (WPZiB) 2021/2134 3 i decyzji Rady (WPZiB) 2022/2352 4 w odniesieniu do stałego zaangażowania Unii na rzecz wspierania zdolności gruzińskich sił obronnych w obszarach priorytetowych.
(7) W dniu 8 lutego 2023 r. Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem") otrzymał od Gruzji wniosek o wsparcie przez Unię gruzińskich sił obronnych poprzez zamówienie kluczowego sprzętu, aby wzmocnić zdolności jednostek inżynieryjnych, dowodzenia i kontroli, medycznych, cyberobrony i logistycznych.
(8) Środki pomocy mają być realizowane z uwzględnieniem zasad i wymogów określonych w decyzji (WPZiB) 2021/509, w szczególności w zgodności ze wspólnym stanowiskiem Rady 2008/944/WPZiB 5 , oraz zgodnie z przepisami dotyczącymi realizacji dochodów i wydatków finansowanych w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju.
(9) Rada potwierdza, że jest zdecydowana chronić, propagować i realizować prawa człowieka, podstawowe wolności i zasady demokratyczne, a także umacniać praworządność i dobre sprawowanie władzy zgodnie z Kartą Narodów Zjednoczonych, Powszechną deklaracją praw człowieka i prawem międzynarodowym, w szczególności prawem międzynarodowym praw człowieka oraz międzynarodowym prawem humanitarnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: