KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) i c), art. 12 ust. 4, art. 53 ust. 2, art. 55 ust. 7, art. 82, art. 92 i art. 100, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/128 2 ustanowiono przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia (UE) 2021/2116 w odniesieniu do publikowania informacji na temat beneficjentów Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) i Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFR- ROW) ("przejrzystość").
(2) Aby ułatwić ogółowi społeczeństwa dostęp do opublikowanych informacji na temat beneficjentów EFRG i EFRROW i zwiększyć go, informacje publikowane przez państwa członkowskie na ich stronach internetowych powinny być również dostępne w co najmniej jednym z trzech języków roboczych Komisji.
(3) Art. 44 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128 stanowi, że państwa członkowskie mają zbierać od beneficjentów informacje niezbędne do ich identyfikacji, w tym, w stosownych przypadkach, do identyfikacji grupy. Należy wyjaśnić, że państwo członkowskie powinno publikować ex post jedynie nazwę i numer VAT lub numer identyfikacji podatkowej podmiotu dominującego. Należy zatem odpowiednio sprostować ten artykuł.
(4) Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne państw członkowskich, należy wyjaśnić, że od 2024 r. w odniesieniu do wszystkich płatności, w tym płatności dokonanych za cały rok budżetowy 2023 na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 3 , do publikowania informacji o beneficjentach EFRG i EFRROW należy stosować jeden wspólny formularz.
(5) Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2022/128 uchylono rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 908/2014 4 ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2023 r. Nie wzięto jednak pod uwagę, że niektóre przepisy muszą nadal mieć zastosowanie do wydatków poniesionych i płatności dokonanych na rzecz systemów wsparcia na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 5 do roku kalendarzowego 2022 włącznie, do środków wdrażanych na podstawie rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013 6 , (UE) nr 229/2013 7 , (UE) nr 1308/2013 8 i (UE) nr 1144/2014 9 do dnia 31 grudnia 2022 r., w odniesieniu do wydatków poniesionych i płatności dokonanych na rzecz operacji wdrażanych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 po dniu 31 grudnia 2022 r. i do zakończenia tych programów pomocy oraz w odniesieniu do wdrażania programów rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 10 . Stworzyło to lukę prawną.
(6) Przy utrzymaniu art. 59 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 mającego zastosowanie do płatności dokonanych za lata budżetowe 2021, 2022 i 2023 rozdział VI rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128 dotyczący przejrzystości ma zastosowanie wyłącznie do płatności dokonywanych począwszy od roku budżetowego 2024. W związku z tym w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/128 nie uwzględniono w wystarczającym stopniu przepisów przejściowych zawartych w art. 104 rozporządzenia (UE) 2021/2116 i stworzono lukę prawną w odniesieniu do roku budżetowego 2023.
(7) Należy sprostować zakres i datę rozpoczęcia stosowania odnośnych przepisów rozporządzeń wykonawczych (UE) 2022/128 i (UE) nr 908/2014. Chociaż nadal obowiązują przepisy określone w art. 111 rozporządzenia (UE) nr 1306/2013 i w art. 57 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 908/2014 dotyczące informacji, które mają zostać opublikowane do dnia 31 maja 2023 r., nowe wymogi dotyczące publikacji mają zastosowanie do obowiązków publikacji od dnia 31 maja 2024 r., a zatem w odniesieniu do roku budżetowego 2023.
(8) W celu zwiększenia jasności prawa w odniesieniu do informacji, które mają być przekazywane beneficjentom, należy sprostować art. 61 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128.
(9) Należy również wyjaśnić, że informacje na temat płatności z tytułu nowych środków lub rodzajów interwencji, które mogą być możliwe na podstawie przyszłych przepisów w dziedzinie polityki rolnej, powinny być również publikowane przez państwa członkowskie, nawet jeżeli dany środek lub rodzaj interwencji nie jest jeszcze ujęty w wykazie określonym w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128.
(10) Aby uwzględnić potrzebę ciągłego stosowania niektórych przepisów w odniesieniu do wydatków poniesionych i płatności dokonanych na rzecz systemów wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1306/2013, ułatwić przekazywanie informacji między państwami członkowskimi a Komisją oraz zapewnić spójność przejścia do obecnych ram prawnych mających zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r., państwa członkowskie powinny składać tylko jedną deklarację zarządczą obejmującą wydatki na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/2116 oraz rozporządzenia (UE) nr 1306/2013. Należy zatem sprostować załącznik I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128.
(11) W załącznikach VIII i IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128 należy wprowadzić pewne sprostowania, aby zapewnić jednolite brzmienie w całym akcie.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/128.
(13) Ponieważ niniejsze rozporządzenie przewiduje sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/128, które ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2023 r., sprostowania te powinny mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2023 r.
(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Funduszy Rolniczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 25 kwietnia 2023 r.