(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 1530)(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 25 marca 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 25 stycznia 2022 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "Europa wolna od futer" ("Fur Free Europe").
(2) Celem inicjatywy wyrażonym przez organizatorów w załączniku do inicjatywy jest "wprowadzenie ogólnounijnego zakazu:
a) przetrzymywania i zabijania zwierząt wyłącznie lub głównie w celu produkcji futra;
b) wprowadzania do obrotu w UE futer pochodzących od zwierząt hodowanych w warunkach fermowych oraz produktów zawierających takie futro".
(3) Załącznik i dodatkowy dokument zawierają bardziej szczegółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy, a także określają i szczegółowo uzasadniają powody, dla których należy zaprzestać hodowli zwierząt futerkowych. Organizatorzy uważają, że hodowla zwierząt futerkowych jest z natury okrutna, ponieważ zdecydowana większość zwierząt hodowanych na futra stanowią dzikie zwierzęta. Również przeważająca większość obywateli Unii opowiada się za wprowadzeniem zakazu hodowli zwierząt futerkowych. Hodowla zwierząt futerkowych stanowi zagrożenie dla zdrowia zwierząt i ludzi, a także dla rodzimej różnorodności biologicznej. Organizatorzy odnoszą się do inicjatyw podjętych w niektórych państwach członkowskich, które mają na celu wyeliminowanie na szczeblu krajowym produkcji futra. Jednocześnie zaznaczają, że rozbieżności pomiędzy różnymi krajami prowadzą do zakłóceń na unijnym rynku wewnętrznym, co uzasadnia ich zdaniem wprowadzenie całkowitego zakazu na mocy art. 114 TFUE. Twierdzą, że obrót futrami z hodowlanych zwierząt futerkowych i produktami zawierającymi takie futro nie powinien być dozwolony w UE.
(4) W odniesieniu do celów inicjatywy zmierzających do wprowadzenia ogólnounijnego zakazu zarówno hodowli zwierząt futerkowych, jak i wprowadzania do obrotu futer w Unii, o ile mają one na celu poprawę funkcjonowania rynku wewnętrznego, Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków dotyczących aktów prawnych na podstawie art. 114 TFUE. Ponadto jeśli chodzi o cel, jakim jest wprowadzenie ogólnounijnego zakazu hodowli zwierząt futerkowych, na podstawie art. 43 ust. 2 TFUE można przyjąć akt prawny Unii do celów wprowadzenia w życie traktatów w odniesieniu do przepisów niezbędnych do osiągnięcia celów wspólnej polityki rolnej.
(5) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie traktatów.
(6) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki faktyczne i merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(7) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(8) Proponowana inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(9) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "Europa wolna od futer" ("Fur Free Europe").
(10) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 16 marca 2022 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Věra JOUROVÁ |
|
Wiceprzewodnicząca |