KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 2 i art. 223 ust. 3 lit. c),
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1370/2013 z dnia 16 grudnia 2013 r. określające środki dotyczące ustalania niektórych dopłat i refundacji związanych ze wspólną organizacją rynków produktów rolnych 2 , w szczególności jego art. 4 ust. 2 akapit pierwszy lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Sektor wieprzowiny od kilku miesięcy boryka się z poważnymi trudnościami. Znaczne spowolnienie wywozu do Chin, dalsze rozprzestrzenianie się afrykańskiego pomoru świń na większą liczbę państw członkowskich oraz utrzymujący się wpływ ograniczeń związanych z COVID-19 wywierają presję na unijny rynek świń przeznaczonych do uboju.
(2) Inwazja Rosji na Ukrainę spowodowała dodatkowe zakłócenia na rynku i poważnie wpłynęła na wywóz wieprzowiny z Unii. W związku z tym nastąpił gwałtowny spadek popytu eksportowego na niektóre produkty z wieprzowiny.
(3) W celu zmniejszenia obecnego zakłócenia równowagi na rynku należy zatem przyznać dopłaty do prywatnego przechowywania wieprzowiny oraz ustalić z góry wysokość tych dopłat.
(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1238 3 i rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1240 4 , które ustanawiają szczegółowe przepisy wykonawcze dotyczące dopłat do prywatnego przechowywania, powinny mieć zastosowanie do dopłat do prywatnego przechowywania wieprzowiny, o ile przepisy niniejszego rozporządzenia nie stanowią inaczej.
(5) Kwotę dopłat należy ustalić z góry, aby możliwe było utworzenie szybkiego i elastycznego systemu operacyjnego dla podmiotów gospodarczych. Zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1370/2013 kwotę pomocy ustala się na podstawie kosztów przechowywania oraz innych odpowiednich czynników rynkowych. Należy ustalić stałą stawkę dopłaty.
(6) Aby dopłata do prywatnego przechowywania była skuteczna i wywierała rzeczywisty wpływ na rynek, powinna być przyznawana wyłącznie w odniesieniu do produktów, które nie zostały jeszcze wprowadzone do przechowywania.
(7) Aby ułatwić administrowanie wspomnianym środkiem, produkty z wieprzowiny należy zakwalifikować do poszczególnych kategorii ustalonych według kosztów przechowywania.
(8) Z myślą o skuteczności administracyjnej i uproszczeniu procedury, należy ustalić minimalną ilość produktów objętych każdym wnioskiem.
(9) Aby uzyskać pewność co do tego, że podmioty gospodarcze będą wywiązywać się ze swoich zobowiązań umownych oraz że przedmiotowy środek wywrze pożądany wpływ na rynek, należy ustalić zabezpieczenie.
(10) Art. 42 ust. 1 lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2016/1240 stanowi, że państwa członkowskie powinny powiadamiać Komisję o ważnych wnioskach raz w tygodniu. W celu zapewnienia przejrzystości, monitorowania kwot dostępnych do celów pomocy i właściwego zarządzania nimi, częstsze powiadomienia są niezbędne do skutecznego zarządzania programem. Należy zatem przewidzieć odstępstwo od częstotliwości powiadamiania.
(11) Aby niniejsze rozporządzenie mogło wywrzeć natychmiastowy wpływ na rynek oraz pomogło w stabilizacji cen, powinno ono wejść w życie w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: