a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 287 pkt 15 dyrektywy 2006/112/WE zezwala Słowenii na zwolnienie z podatku od wartości dodanej (VAT) podatników, których roczny obrót nie przekracza 25 000 EUR.
(2) Decyzją wykonawczą Rady 2013/54/UE 2 Słowenia została upoważniona, do dnia 31 grudnia 2015 r., do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 287 pkt 15 dyrektywy 2006/112/WE, tj. do zwolnienia z podatku VAT podatników, których roczny obrót nie przekracza 50 000 EUR (zwanego dalej "szczególnym środkiem"). Stosowanie tego szczególnego środka było dwukrotnie przedłużane, ostatnio decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/1700 3 do dnia 31 grudnia 2021 r.
(3) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 27 października 2021 r., Słowenia zwróciła się o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka do dnia 31 grudnia 2024 r., czyli dnia, do którego państwa członkowskie mają dokonać transpozycji dyrektywy Rady (UE) 2020/285 4 . Z dyrektywy tej wynika, że od dnia 1 stycznia 2025 r. państwa członkowskie będą mogły zwalniać z VAT dostawy towarów i świadczenie usług dokonywane przez podatników, których roczny obrót w danym państwie członkowskim nie przekracza progu 85 000 EUR lub równowartości tej kwoty w walucie krajowej.
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 15 listopada 2021 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Słowenię pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 16 listopada 2021 r. Komisja powiadomiła Słowenię, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Szczególny środek jest zgodny z dyrektywą (UE) 2020/285, której celem jest zmniejszenie obciążenia małych przedsiębiorstw związanego z przestrzeganiem przepisów i zapobieganie zakłóceniom konkurencji na rynku wewnętrznym.
(6) Szczególny środek pozostanie dla podatników nieobowiązkowy i nadal będą oni mogli wybrać stosowanie zasad ogólnych VAT zgodnie z art. 290 dyrektywy 2006/112/WE.
(7) Według informacji przedstawionych przez Słowenię szczególny środek będzie miał tylko nieznaczny wpływ na ogólną kwotę dochodów podatkowych pobieranych przez Słowenię na etapie ostatecznej konsumpcji.
(8) Po wejściu w życie rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2021/769 5 Słowenia ma nie dokonywać obliczenia rekompensaty w odniesieniu do sprawozdania dotyczącego zasobów własnych opartych na VAT za rok budżetowy 2021 i kolejne lata.
(9) Biorąc pod uwagę że szczególny środek miał pozytywny wpływ na uproszczenie obowiązków związanych z VAT poprzez zmniejszenie obciążenia administracyjnego i kosztów przestrzegania przepisów zarówno dla małych przedsiębiorstw, jak i dla organów podatkowych, a także biorąc pod uwagę brak znaczącego wpływu na całkowite dochody z tytułu VAT, należy upoważnić Słowenię do dalszego stosowania szczególnego środka.
(10) Stosowanie szczególnego środka powinno być ograniczone w czasie. Termin powinien być wystarczający, aby umożliwić Komisji ocenę skuteczności i adekwatności obecnego progu. Zgodnie z art. 3 ust. 1 dyrektywy (UE) 2020/285 państwa członkowskie mają ponadto do dnia 31 grudnia 2024 r. przyjąć i opublikować przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania art. 1 tej dyrektywy, która zmienia dyrektywę 2006/112/WE, i stosować te przepisy od dnia 1 stycznia 2025 r. Należy zatem upoważnić Słowenię do stosowania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2024 r.
(11) Aby uniknąć wszelkich zakłóceń, należy zezwolić Słowenii na dalsze stosowanie tego szczególnego środka w sposób nieprzerwany. Nalży zatem udzielić wnioskowanego upoważnienia ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2022 r., w celu zachowania ciągłości w stosunku do wcześniejszych uregulowań na podstawie decyzji wykonawczej 2013/54/UE.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/54/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: