KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 2 , w szczególności jego art. 127 ust. 2 i 4, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/625 3 określa wymogi dotyczące wprowadzania do Unii przesyłek niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi z państw trzecich lub ich regionów w celu zapewnienia ich zgodności z obowiązującymi wymogami ustanowionymi w przepisach dotyczących bezpieczeństwa żywności, o których mowa w art. 1 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625, lub z wymogami uznawanymi za co najmniej równoważne. W szczególności wprowadzanie do Unii tych towarów i zwierząt podlega wymogowi, aby pochodziły one z państwa trzeciego lub jego regionu, które są umieszczone w wykazie zgodnie z art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2021/405 4 ustanowiono wykazy państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii niektórych zwierząt i towarów przeznaczonych do spożycia przez ludzi zgodnie z art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625.
(3) Aby zostać umieszczonym w wykazie, państwo trzecie lub jego region muszą spełniać wymogi określone w art. 127 rozporządzenia (UE) 2017/625 oraz wymogi określone w art. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625.
(4) Art. 4 lit. f) rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/625 stanowi, że istnienie, realizacja i zgłaszanie programu kontroli pozostałości zatwierdzonego w stosownych przypadkach przez Komisję jest warunkiem wstępnym umieszczenia państw trzecich lub ich regionów w wykazie, o którym mowa w art. 126 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/625. Decyzją Komisji 2011/163/UE 5 zatwierdzono plany kontroli pozostałości przedłożone przez niektóre państwa trzecie w odniesieniu do określonych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego wymienionych w załączniku do tej decyzji.
(5) Decyzją wykonawczą (UE) C(2021) 2315 6 cofnięto zatwierdzenie przedłożonego przez Tunezję planu kontroli pozostałości w odniesieniu do zwierząt łownych. Należy zatem usunąć Tunezję z wykazu państw trzecich, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii niektórych dzikich ptaków łownych przeznaczonych do spożycia przez ludzi, określonego w załączniku III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405. Tunezja została o tym powiadomiona.
(6) Decyzją wykonawczą (UE) 2021/2315 zatwierdzono przedłożony przez Ukrainę plan kontroli pozostałości w odniesieniu do ślimaków morskich w podkategorii "mięczaki". Ponieważ Ukraina przedstawiła odpowiednie dowody i gwarancje, że spełnia wymogi prawodawstwa Unii dotyczące wprowadzania do Unii przesyłek ślimaków morskich z akwakultury, to państwo trzecie należy dodać do wykazu państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek niektórych małży, szkarłupni, osłonic i ślimaków morskich, określonego w załączniku VIII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405. Ukraina została o tym powiadomiona.
(7) Decyzją wykonawczą (UE) 2021/2315 podzielono kategorię "produkty akwakultury" w załączniku do decyzji 2011/163/UE na cztery podkategorie: "ryby", "produkty rybne", np. kawior, "skorupiaki" i "mięczaki". Ze względu na spójność i przejrzystość należy zmienić załącznik IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 w celu określenia podkategorii produktów akwakultury, w odniesieniu do których państwa trzecie są w stosownych przypadkach dopuszczone.
(8) Decyzją wykonawczą (UE) 2021/2315 zatwierdzono plany kontroli pozostałości przedłożone przez Albanię, Argentynę, Białoruś, Bośnię i Hercegowinę, Chile, Czarnogórę, Falklandy, Izrael, Japonię, Kenię, Macedonię Północną, Mauritius, Mołdawię, Nową Zelandię, Serbię, Singapur, Szwajcarię, Tunezję, Turcję, Ugandę, Ukrainę, Urugwaj, Wyspę Man, Wyspy Owcze i Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do, w stosownych przypadkach między innymi, podkategorii "ryby". Należy zatem zmienić załącznik IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405, aby uwzględnić to zatwierdzenie. Te państwa trzecie zostały o tym poinformowane.
(9) Decyzją wykonawczą (UE) 2021/2315 zatwierdzono plany kontroli pozostałości przedłożone przez Arabię Saudyjską, Bangladesz, Brazylię, Chiny, Ekwador, Filipiny, Honduras, Indie, Indonezję, Kanadę, Kolumbię, Koreę Południową, Kostarykę, Malezję, Maroko, Meksyk, Mjanmę/Birmę, Panamę, Peru, Sri Lankę, Stany Zjednoczone, Tajlandię, Tajwan i Wietnam w odniesieniu do, w stosownych przypadkach między innymi, podkategorii "ryby" i "skorupiaki". Należy zatem zmienić załącznik IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405, aby uwzględnić to zatwierdzenie. Te państwa trzecie zostały o tym poinformowane.
(10) Decyzją wykonawczą (UE) 2021/2315 zatwierdzono plany kontroli pozostałości przedłożone przez Belize, Brunei, Gwatemalę, Kubę, Mozambik, Nigerię, Nikaraguę, Nową Kaledonię, Tanzanię i Wenezuelę w odniesieniu do produktów akwakultury należących do podkategorii "skorupiaki". Należy zatem zmienić załącznik IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405, aby uwzględnić to zatwierdzenie. Te państwa trzecie zostały o tym poinformowane.
(11) Decyzją wykonawczą (UE) 2021/2315 zatwierdzono plan kontroli pozostałości przedłożony przez Iran w odniesieniu do podkategorii "produkty rybne (kawior)" i "skorupiaki". Ponieważ Iran przedstawił już wystarczające dowody i gwarancje, że spełnia wymogi prawodawstwa Unii dotyczące wprowadzania do Unii przesyłek produktów rybnych (kawioru) i skorupiaków z akwakultury, należy zmienić pozycję dotyczącą go w wykazie państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek niektórych produktów rybołówstwa, określonym w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405. Iran został o tym powiadomiony.
(12) Decyzją wykonawczą (UE) 2021/2315 wycofano zatwierdzenie przedłożonego przez Oman planu kontroli pozostałości w odniesieniu do ryb. Należy zatem usunąć Oman z wykazu państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek niektórych produktów rybołówstwa, określonego w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405. Oman został o tym powiadomiony.
(13) W załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 ustanowiono wykaz państw trzecich lub ich regionów, z których dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek żabich udek i ślimaków. Do tego wykazu należy dodać Gruzję i Rosję w odniesieniu do ślimaków, ponieważ przedstawiły one odpowiednie dowody i gwarancje, że spełniają wymogi prawodawstwa Unii dotyczące wprowadzania do Unii przesyłek tych towarów.
(14) Decyzją Komisji 2007/82/WE 7 zobowiązano państwa członkowskie do zakazania przywozu z Gwinei wszystkich produktów rybołówstwa przeznaczonych do spożycia przez ludzi. W 2019 r. Komisja przeprowadziła w Gwinei audyt w celu oceny obowiązujących systemów kontroli dotyczących produktów rybołówstwa przeznaczonych do spożycia przez ludzi i wywożonych do Unii. W dniu 7 maja 2021 r. Komisja poinformowała Gwineę, że przekazane informacje są zadowalające i że audyt z 2019 r. został pomyślnie zakończony. Należy zatem uchylić decyzję 2007/82/WE. W świetle wyniku audytu Gwinea powinna nadal być wymieniona w wykazie w załączniku IX do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405 jako państwo trzecie, z którego dozwolone jest wprowadzanie do Unii przesyłek dziko odławianych ryb, które nie zostały poddane żadnym procesom przygotowania ani przetwarzania innym niż odgławianie, patroszenie, schładzanie lub zamrażanie.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki III, VIII, IX i XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/405.
(16) Ze względu na spójność z decyzją 2011/163/UE oraz pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: