KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego 1 , w szczególności jego art. 5, ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (UE) nr 236/2012 ustanowiono obowiązek zgłaszania właściwym organom znacznych pozycji krótkich netto w wyemitowanym kapitale podstawowym spółki, której akcje dopuszczono do obrotu w unijnym systemie obrotu, w przypadku gdy dana pozycja osiąga stosowny próg powodujący obowiązek zgłoszenia lub spada poniżej tego progu. Komisja powinna monitorować, czy taki stosowny próg powodujący obowiązek zgłoszenia pozostaje adekwatny w świetle rozwoju sytuacji na rynkach finansowych, oraz oceniać, czy próg ten należy zmienić zgodnie z art. 5 ust. 4 tego rozporządzenia.
(2) Na początku 2020 r. znaczna presja na sprzedaż i nietypowa zmienność cen akcji, które wystąpiły w wyniku wybuchu pandemii COVID-19, doprowadziły do spirali spadku cen dotykającej emitentów ze wszystkich sektorów na rynkach finansowych. Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) skorzystał ze swoich uprawnień interwencyjnych przysługujących mu w wyjątkowych okolicznościach i tymczasowo obniżył stosowny próg powodujący obowiązek zgłoszenia znacznych pozycji krótkich netto z tytułu akcji, aby usprawnić monitorowanie takich pozycji zarówno przez ESMA, jak i organy regulacyjne, ustalić, czy właściwe byłyby bardziej stanowcze działania, oraz zapewnić sobie możliwość szybkiego reagowania.
(3) Ponieważ niższego stosownego progu powodującego obowiązek zgłoszenia znacznych pozycji krótkich netto z tytułu akcji, który obowiązywał przez dwanaście kolejnych miesięcy, nie można już było przedłużyć jako środka nadzwyczajnego ze względu na częściową poprawę warunków rynkowych, należy ocenić wpływ takiego środka i ustalić, czy należy go na stałe utrzymać poprzez zastąpienie dotychczasowego progu. W tym względzie Komisja bierze pod uwagę opinię 2 wydaną przez ESMA w dniu 13 maja 2021 r.
(4) Ostatnie wydarzenia na rynkach finansowych zaobserwowane przez Komisję, takie jak niestabilność spowodowana globalną epidemią COVID-19, która sprawiła, że organy regulacyjne i ESMA częściej uciekały się do środków nadzwyczajnych dotyczących krótkiej sprzedaży, a także rosnące ryzyko występowania przypadków nagłego wzrostu kursu akcji wymuszającego zamknięcie pozycji krótkich (ang. short squeeze) ze szkodą dla inwestorów detalicznych, uwypuklają znaczenie stałego gromadzenia dodatkowych informacji na temat znacznych pozycji krótkich netto z tytułu akcji jako narzędzia o kluczowym znaczeniu do celów nadzoru rynku. W tym względzie w opinii ESMA stwierdzono, że niższy stosowny próg powodujący obowiązek zgłoszenia spowodował istotną poprawę przejrzystości i monitorowania znacznych pozycji krótkich netto z tytułu akcji na poziomie indywidualnym, sektorowym i na poziomie rynku, co doprowadziło do zwiększenia skuteczności działań organów regulacyjnych. ESMA uznał również, że koszty krańcowe wprowadzenia tego zmienionego progu przez uczestników rynku powinny być znikome, zważywszy, że stosują już oni taki próg od wielu miesięcy. Ponadto Komisja uważa, że należy unikać niepewności w odniesieniu do regulacyjnego obowiązku sprawozdawczego, a przepisy i obowiązki w tym zakresie powinny być stabilne. Na tej podstawie i biorąc pod uwagę zalecenia zawarte w opinii ESMA, z którymi Komisja się zgadza, należy zmienić obecny stosowny próg powodujący obowiązek zgłoszenia i ustalić go na stałe na poziomie 0,1 %.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 236/2012,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: