KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 oraz (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 25 lit. b),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 2 , w szczególności jego art. 62 ust. 2 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 4 ust. 6 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/39 3 stanowi, że kwoty wnioskowane we wnioskach o pomoc muszą być poparte dokumentami poświadczającymi cenę dostarczonych produktów, materiałów lub usług wraz z pokwitowaniem lub dowodem zapłaty lub innym równoważnym dokumentem. Cena produktu, materiału lub usługi nie jest istotna w przypadku stosowania uproszczonej metody rozliczania kosztów i nie jest spójna z celami uproszczenia i zmniejszenia obciążeń administracyjnych związanych z uproszczoną metodą rozliczania kosztów. W związku z tym należy ustanowić różne wymogi dotyczące systemów opartych na kosztach i na uproszczonej metodzie rozliczania kosztów.
(2) W art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 ustanowiono warunki wypłaty pomocy. Wymagane dokumenty poświadczające obejmują, w przypadku uproszczonej metody rozliczania kosztów, dowód zapłaty za dostarczone lub rozdystrybuowane produkty oraz za materiały lub usługi dostarczone w ramach towarzyszących działań o charakterze edukacyjnym, monitorowania oraz działań w zakresie oceny i promocji. Takie dokumenty poświadczające nie są jednak wymagane w przypadku systemów opartych na kosztach. Z zebranych doświadczeń wynika, że taki wymóg nie jest istotny dla wypłaty pomocy, niezależnie od tego, czy stosowany jest system oparty na kosztach czy na uproszczonej metodzie rozliczania kosztów, i nie jest spójny z celami uproszczenia i zmniejszenia obciążeń administracyjnych dzięki uproszczonej metodzie rozliczania kosztów. W związku z tym wymóg ten należy usunąć.
(3) Zgodnie z art. 9 ust. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/39 w przypadku pomocy, o którą wnioskowano na dostarczanie i dystrybucję produktów oraz środki towarzyszące o charakterze edukacyjnym, kontrole administracyjne uzupełniane są kontrolami na miejscu. W art. 10 ust. 1 tego rozporządzenia ustanowiono niewyczerpujący wykaz weryfikacji, które kontrole na miejscu mają obejmować w przypadku pomocy na dostarczanie i dystrybucję produktów. W świetle zdobytego doświadczenia i w celu zapewnienia jasności ten niewyczerpujący wykaz weryfikacji, które należy przeprowadzić, powinien zostać uzupełniony zarówno w odniesieniu do kontroli na miejscu w przypadku wniosku o przyznanie pomocy na dostarczanie i dystrybucję produktów, jak i w odniesieniu do towarzyszących środków o charakterze edukacyjnym.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/39.
(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/39 z dnia 3 listopada 2016 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do pomocy unijnej na dostarczanie owoców i warzyw, bananów oraz mleka do placówek oświatowych (Dz.U. L 5 z 10.1.2017, s. 1).