DECYZJA RADY (UE) 2022/2569
z dnia 14 listopada 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej podczas 19. sesji Konferencji Stron Konwencji o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CiTES CoP 19) (Panama, Republika Panamy, 14-25 listopada 2022 r.) i w sprawie przedłożenia gatunków do umieszczenia w załączniku III do CITES
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Konwencja o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (zwana dalej "CITES") 1 , do której Unia przystąpiła na mocy decyzji Rady (UE) 2015/451 2 , weszła w życie w dniu 1 lipca 1975 r. CITES została wdrożona w Unii rozporządzeniem Rady (WE) nr 338/97 3 .
(2) Zgodnie z art. XI ust. 3 CITIES Konferencja Stron może, między innymi, przyjmować decyzje dotyczące zmian załączników do CITES.
(3) Zgodnie z art. XVI CITES, każda ze Stron CITES może przedłożyć Sekretariatowi CITES wykaz gatunków, które określa jako podlegające reglamentacji w granicach swojej jurysdykcji, do włączenia do załącznika III w celu zapobieżenia lub ograniczenia eksploatacji oraz jako wymagające współpracy innych stron w zakresie kontroli handlu.
(4) W dniach 14-25 listopada 2022 r., na swojej 19. sesji, Konferencja Stron ma podjąć decyzje w sprawie 52 wniosków o zmianę załączników do CITES, jak również w sprawie innych licznych kwestii związanych z wdrażaniem i interpretacją CITES.
(5) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum 19. Konferencji Stron, gdyż zmiany załączników do CITES będą wiążące dla Unii, a niektóre inne decyzje będą mogły w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść prawa Unii, w szczególności rozporządzenia Komisji (WE) nr 865/2006 4 oraz rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 792/2012 5 .
(6) Proponowane stanowisko Unii w sprawie różnych wniosków, jakie ma zostać zajęte przed Konferencją Stron, zostało oparte na ich analizach eksperckich - biorąc pod uwagę postanowienia CITES - przeprowadzonych w świetle najlepszych dostępnych dowodów naukowych, jak również spójności tych wniosków z właściwymi przepisami i strategiami politycznymi Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
1 Dz.U. L 75 z 19.3.2015, s. 4.
2 Decyzja Rady (UE) 2015/451 z dnia 6 marca 2015 r. w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem (CITES)(Dz.U. L 75 z 19.3.2015, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (WE) NR 338/97 z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi (Dz.U. L 61 z 3.3.1997, s. 1).
4 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 865/2006 z dnia 4 maja 2006 r. ustanawiające przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 338/97 w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi (Dz.U. L 166 z 19.6.2006, s. 1).
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 792/2012 z dnia 23 sierpnia 2012 r. ustanawiające reguły dotyczące wzorów zezwoleń, świadectw i innych dokumentów przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 338/97 w sprawie ochrony gatunków dzikiej fauny i flory w drodze regulacji handlu nimi oraz zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 865/2006 (Dz.U. L 242 z 7.9.2012, s. 13).
7 Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody (IUCN) i organizacja TRAFFIC specjalizują się w kwestiach związanych z handlem dziką fauną i florą i przed każdą sesją Konferencji Stron przedstawiają dokładną ocenę wniosków dotyczących zmian załączników do CITES.