Rozporządzenie wykonawcze 2022/2567 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/274 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/2567
z dnia 13 października 2022 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/274 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 70,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/274 2  ustanowiono przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do w szczególności do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, certyfikacji, rejestru przychodów i rozchodów, obowiązkowych deklaracji i powiadomień.

(2) System zezwoleń na nasadzenia winorośli przewidziany w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 został zmieniony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 3 , a zmiany te powinny zostać odzwierciedlone w odpowiednich przepisach rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274.

(3) Państwa członkowskie mogą obecnie obliczać powierzchnię udostępnianą każdego roku do celów zezwoleń na nowe nasadzenia albo na podstawie całkowitej powierzchni obsadzonej winoroślą, mierzonej na dzień 31 lipca poprzedniego roku, albo na podstawie danych historycznych z uwzględnieniem całkowitej powierzchni faktycznie obsadzonej winoroślą w dniu 31 lipca 2015 r., powiększonej o obszar odpowiadający obszarowi objętemu przyznanymi producentom prawami do sadzenia, które w dniu 1 stycznia 2016 r. były dostępne do celów przekształcenia w zezwolenia. Państwa członkowskie podają do wiadomości publicznej, która z dwóch opcji została wybrana na dany rok.

(4) W przypadku gdy państwa członkowskie postanowią stosować na szczeblu krajowym odsetek niższy niż maksymalny 1 % lub ograniczyć wydawanie zezwoleń na szczeblu regionalnym, muszą one uwzględnić zalecenia przedstawione przez uznane organizacje zawodowe działające w sektorze wina, przez zainteresowane grupy producentów lub przez inne rodzaje organizacji zawodowych uznanych na podstawie ustawodawstwa danego państwa członkowskiego. Aby dać właściwym organom czas na przeanalizowanie tych zaleceń przed podjęciem ostatecznej decyzji, państwa członkowskie powinny być upoważnione do wyznaczenia terminu przedstawiania zaleceń. W celu zapewnienia przejrzystości przedstawione zalecenia powinny zostać podane do wiadomości publicznej.

(5) Państwa członkowskie mogą ustalać kryteria kwalifikowalności i kryteria pierwszeństwa, o których mowa w art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274, nie tylko na poziomie krajowym, ale również regionalnym.

(6) Kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, obejmuje obecnie ochronę zasobów genetycznych winorośli. Państwa członkowskie pragnące zastosować kryterium ochrony zasobów genetycznych powinny z dużym wyprzedzeniem przed procesem składania wniosku sporządzić i podać do wiadomości publicznej wykaz kwalifikujących się odmian.

(7) Zmiana kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, polegająca na przesunięciu nacisku z ewentualnego przyszłego wzrostu konkurencyjności gospodarstwa na dowód świadczący o większej oszczędności kosztowej lub konkurencyjności, lub obecności na rynkach w przeszłości musi również zostać odzwierciedlona w odpowiednich przepisach rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274.

(8) Kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, zostało zaktualizowane w celu wyjaśnienia, że - w przypadku przedsiębiorstw mieszanych - aby ustalić, czy gospodarstwo nie przekracza progu dla małych i średnich gospodarstw, należy brać pod uwagę jedynie powierzchnię działek winnicy.

(9) Art. 68 ust. 2a rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 daje państwom członkowskim możliwość udzielania zezwoleń na nasadzenia w odniesieniu do obszaru objętego prawami do sadzenia, które kwalifikowały się do przekształcenia w zezwolenia na nasadzenia, ale nie zostały przekształcone w zezwolenia do dnia 31 grudnia 2022 r. Przedmiotowe obszary należy zgłaszać Komisji, a państwa członkowskie powinny mieć możliwość dodawania ich w części lub w całości do zezwoleń na nowe nasadzenia w latach 2023, 2024 i 2025. Rozłożenie udzielania tych zezwoleń na okres trzech lat umożliwia państwom członkowskim uwzględnienie sytuacji rynkowej i rozłożenie wzrostu powierzchni na kilka lat. Może to zapobiec nagłemu wzrostowi nowych nasadzeń, co mogłoby prowadzić do tarć rynkowych w związku z nakładami niezbędnymi na zakładanie nowych winnic oraz w związku z wprowadzaniem nowych winorośli do produkcji.

(10) Zjednoczone Królestwo nie jest już państwem członkowskim Unii i w związku z tym nie może już być zobowiązane do przedkładania próbek do analitycznej bazy danych izotopowych, o której mowa w art. 39 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/273 4 , i w związku z tym należy je usunąć z wykazu państw członkowskich zawartego w części II załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274.

(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/274.

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/274 wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Wcześniejsze decyzje dotyczące obszarów, które mają być udostępnione pod nowe nasadzenia

1. Jeżeli państwa członkowskie postanawiają ograniczyć łączną powierzchnię udostępnioną pod nowe nasadzenia przyznawaną w formie zezwoleń zgodnie z art. 63 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, podają one takie decyzje do wiadomości publicznej, wraz z uzasadnieniem, do dnia 1 marca danego roku; w swojej decyzji informują również, czy obliczają one łączną powierzchnię udostępnioną pod nowe nasadzenia zgodnie z art. 63 ust. 1 lit. a) czy zgodnie z art. 63 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.

2. Państwa członkowskie mogą ustalić termin przedstawienia zaleceń od organizacji zawodowych lub zainteresowanych grup producentów, o których mowa w art. 65 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, aby zapewnić by zalecenia te były przedstawiane z wyprzedzeniem umożliwiającym ich przeanalizowanie przed podjęciem przez zainteresowane państwo członkowskie decyzji, o której mowa w ust. 1, dotyczącej ograniczenia łącznej powierzchni udostępnionej pod nowe nasadzenia. Zalecenia są również podawane do wiadomości publicznej.";

2)
art. 4 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Jeżeli państwa członkowskie zamierzają stosować kryteria pierwszeństwa, o których mowa w ust. 2 lit. b) pkt (ii), określają one, które z tych kryteriów pierwszeństwa będą stosowane i czy będą stosowane na szczeblu krajowym czy regionalnym. Państwa członkowskie mogą również postanowić, że każde z wybranych kryteriów pierwszeństwa będzie mieć inne znaczenie. Takie decyzje umożliwią państwom członkowskim ustanowienie rankingu indywidualnych wniosków na poziomie krajowym lub regionalnym w odniesieniu do przyznawania liczby hektarów na podstawie ust. 2 lit. b) pkt (ii), w oparciu o zgodność tych wniosków z wybranymi kryteriami pierwszeństwa.";

3)
w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy wprowadza się następujące zmiany:
a)
dodaje się lit. aa) w brzmieniu:

"aa) kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013: w stosownych przypadkach we wnioskach wskazuje się odmiany winorośli, które wnioskodawca zamierza uprawiać na nowo nasadzanych obszarach, które to odmiany muszą być wymienione w wykazie odmian kwalifikujących się do ochrony zasobów genetycznych winorośli, ustanowionym i podanym do wiadomości publicznej przez właściwy organ danego państwa członkowskiego, i które zostały sklasyfikowane zgodnie z art. 81 ust. 2 tego rozporządzenia.";

b)
lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) kryterium, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013: wnioski zawierają informacje o charakterze gospodarczym, wykazując wzrost oszczędności kosztowej lub konkurencyjności, lub obecności na rynkach na podstawie ustaleń przedstawionych w części F załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273;";

c)
lit. e) otrzymuje brzmienie:

"e) kryterium, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013: wnioski zawierają informacje wykazujące, że wielkość obszaru działek winnicy w gospodarstwie wnioskodawcy, który nie korzysta ze zwolnień określonych w art. 62 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, w momencie składania wniosku jest zgodna z progami, które mają zostać ustalone przez państwa członkowskie na podstawie przepisów określonych w części H załącznika II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/273;";

4)
w art. 10 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W przypadku gdy państwa członkowskie podejmują decyzję o udostępnieniu zezwoleń na podstawie art. 68 ust. 2a rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, oprócz 1 % całkowitego obszaru obsadzonego winoroślą, jak przewidziano w art. 63 ust. 1 tego rozporządzenia, powiadamiają one Komisję o obszarze objętym tymi dodatkowymi zezwoleniami do dnia 1 marca w latach 2023, 2024 i 2025.";

5)
w art. 33 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) informacje przekazywane zgodnie z art. 63 ust. 4 i art. 64 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz art. 10 ust. 3 niniejszego rozporządzenia. Powiadomień tych dokonuje się w formie określonej w części II załącznika IV do niniejszego rozporządzenia;";

b)
w ust. 2 dodaje się akapit drugi w brzmieniu:

"Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego lit. c) państwa członkowskie powiadamiają Komisję do dnia 1 marca 2023 r. o zezwoleniach udzielonych między dniem 1 sierpnia a dniem 31 grudnia 2022 r. na podstawie przekształcenia ważnych praw do sadzenia, jak przewiduje art. 10 ust. 3 niniejszego rozporządzenia.";

6)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;
7)
w załączniku III wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia;
8)
w załączniku IV wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2022 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Część B załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274 otrzymuje brzmienie:

"B. PRZYDZIAŁ WEDŁUG KRYTERIUM PIERWSZEŃSTWA

Część całkowitej liczby hektarów udostępnionej na nowe nasadzenia, którą państwa członkowskie zdecydowały się przydzielić na poziomie krajowym lub regionalnym zgodnie z kryteriami pierwszeństwa, o których mowa w art. 4 ust. 2 lit. b) pkt (ii), jest rozdzielana pomiędzy poszczególne kwalifikujące się wnioski w następujący sposób:

a) państwa członkowskie dokonują wyboru kryteriów pierwszeństwa na szczeblu krajowym lub regionalnym i mogą nadać wszystkim wybranym kryteriom takie samo znaczenie lub przypisać im różną wagę. Państwa członkowskie mogą zastosować takie zróżnicowanie wagi kryteriów w sposób jednolity na szczeblu krajowym lub zmienić je w zależności od obszaru na terytorium państwa członkowskiego.

W przypadku gdy państwa członkowskie nadają to samo znaczenie wszystkim kryteriom wybranym na szczeblu krajowym lub regionalnym, wartość jeden (1) jest powiązana z każdym z nich.

Jeżeli państwa członkowskiego nadają kryteriom wybranym na szczeblu krajowym lub regionalnym różną wagę, wartość od zera (0) do jednego (1) jest powiązana z każdym z tych kryteriów, a suma wszystkich indywidualnych wartości musi być zawsze równa jeden (1).

Jeżeli waga tych kryteriów jest różna w zależności od regionu na terytorium państwa członkowskiego, indywidualna wartość od zera (0) do jednego (1) jest powiązana z każdym z tych kryteriów w odniesieniu do każdego regionu. W tym przypadku suma wszystkich indywidualnych wartości wagi kryteriów wybranych dla każdego z tych regionów musi zawsze być równa jeden (1).

b) państwa członkowskie oceniają indywidualnie każdy kwalifikujący się wniosek na podstawie jego zgodności z wybranymi kryteriami pierwszeństwa. W celu dokonania oceny stopnia zgodności z każdym z kryteriów pierwszeństwa państwa członkowskie ustanawiają jednolitą skalę na szczeblu krajowym lub regionalnym, na podstawie której przyznają one określoną liczbę punktów każdemu wnioskowi w odniesieniu do każdego z tych kryteriów.

c) jednolita skala wstępnie określa liczbę punktów, które należy przyznać w zależności od poziomu zgodności z każdym z kryteriów, precyzując także liczbę punktów, które należy przyznać w zależności od każdego elementu każdego konkretnego kryterium.

d) państwa członkowskie ustalają klasyfikację indywidualnych wniosków na szczeblu krajowym lub regionalnym na podstawie całkowitej liczby punktów przyznanych każdemu wnioskowi w zależności od zgodności lub poziomu zgodności, o którym mowa odpowiednio w lit. b), oraz - w stosownych przypadkach - znaczenia kryteriów, o których mowa w lit. a). W tym celu stosują one następujący wzór:

Pt = W 1 x Pt 1 + W 2 x Pt 2 + ... + W n x Pt n

Pt = całkowita ilość punktów przyznanych konkretnemu indywidualnemu wnioskowi

W 1, W 2 ..., W n = waga kryterium 1, 2, ., n

Pt 1, Pt 2 ..., Pt n = poziom zgodności wniosku z kryterium 1, 2,. n

W odniesieniu do obszarów, na których wartość wagi wynosi zero dla wszystkich kryteriów pierwszeństwa, wszystkie kwalifikujące się wnioski otrzymują w ramach skali maksymalną wartość w zakresie poziomu zgodności.

e) państwa członkowskie udzielają zezwoleń poszczególnym wnioskodawcom zgodnie z kolejnością ustaloną w klasyfikacji, o której mowa w lit. d), i do wyczerpania liczby hektarów, które należy rozdzielić w zależności od kryteriów pierwszeństwa. Wnioskodawcy przyznaje się w formie zezwolenia całkowitą liczbę hektarów, o którą składał wniosek, zanim udzieli się zezwolenia kolejnemu w klasyfikacji wnioskodawcy.

Jeżeli dostępna liczba hektarów jest wyczerpana w odniesieniu do pozycji w klasyfikacji, w przypadku której kilka wniosków otrzymało taką samą liczbę punktów, pozostałe hektary rozdziela się między te wnioski na zasadzie proporcjonalnej.

f) jeżeli wartość graniczna dla określonego regionu lub obszaru kwalifikującego się do korzystania z ChNP lub ChOG lub obszaru niekorzystającego z oznaczenia geograficznego zostaje osiągnięta w trakcie udzielania zezwoleń zgodnie z pkt A i lit. a)-e) niniejszego punktu, żaden dodatkowy wniosek pochodzący z tego regionu lub obszaru nie zostaje pozytywnie rozpatrzony.".

ZAŁĄCZNIK  II

Część II załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274 otrzymuje brzmienie:

"CZĘŚĆ II

Liczba próbek do pobrania przez państwa członkowskie każdego roku do celów banku danych analitycznych, o którym mowa w art. 27 ust. 3

– 30 próbek w Bułgarii,

– 20 próbek w Czechach,

– 200 próbek w Niemczech,

– 50 próbek w Grecji,

– 200 próbek w Hiszpanii,

– 400 próbek we Francji,

– 30 próbek w Chorwacji,

– 400 próbek we Włoszech,

– 10 próbek na Cyprze,

– 4 próbki w Luksemburgu,

– 50 próbek na Węgrzech,

– 4 próbki na Malcie,

– 50 próbek w Austrii,

– 50 próbek w Portugalii,

– 70 próbek w Rumunii,

– 20 próbek w Słowenii,

– 15 próbek w Słowacji.".

ZAŁĄCZNIK  III

W załączniku IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w części II tabela A otrzymuje brzmienie:

"Tabela A

Zezwolenia na nowe nasadzenia - Odsetek

Państwo członkowskie:
Data przekazania informacji:
Rok:
Metoda obliczania zgodnie z art. 63 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013:
Odsetek, który należy zastosować na szczeblu krajowym:
Uzasadnienia dotyczące ograniczenia odsetka na szczeblu krajowym (jeżeli odsetek wynosi mniej niż 1 %):
Obszar A: Całkowity obszar (ha) zgodnie z art. 63 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 rzeczywiście nasadzony (w dniu 31 lipca):
B1: Całkowity obszar (ha) rzeczywiście nasadzony w dniu 31 lipca 2015 r.:
B2: Obszar (ha) objęty prawami do sadzenia dostępnymi do celów przekształcenia w zezwolenia w dniu 1 stycznia 2016 r.
Obszar B (B1+B2) zgodnie z art. 63 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013:
(Obszar A lub obszar B pomnożony przez odsetek stosowany na poziomie krajowym) = Całkowity obszar (ha) dla nowych nasadzeń na poziomie krajowym, na podstawie ustalonego odsetka i punktu odniesienia:
Całkowity obszar (ha) przeniesiony z poprzedniego roku zgodnie z art. 7 ust. 3 niniejszego rozporządzenia:
Obszar (ha) zgodnie z art. 68 ust. 2a rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 (wyłącznie w odniesieniu do lat 2023-2025)
Całkowity obszar (ha) zezwoleń na nowe nasadzenia winorośli na poziomie krajowym:

Termin przekazania powiadomienia: 1 marca.";

2)
w części VI uwagi znajdujące się pod tabelą otrzymują brzmienie:

"Termin przekazania powiadomienia: 1 listopada

Uwaga: Przedmiotowa tabela musi zostać przekazana w odniesieniu do każdego roku winiarskiego (od dnia 1 sierpnia roku n-1 do dnia 31 lipca roku przekazania informacji) do dnia 1 listopada roku następującego po upływie terminu, o którym mowa w art. 68 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, lub terminu ustalonego przez państwo członkowskie zgodnie z art. 10 ust. 1 niniejszego rozporządzenia.

Jednak informacje dotyczące okresu od dnia 1 sierpnia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. przekazuje się do dnia 1 marca 2023 r.".

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/274 z dnia 11 grudnia 2017 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, certyfikacji, rejestru przychodów i rozchodów, obowiązkowych deklaracji i powiadomień dokumentów towarzyszących i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do odpowiednich kontroli i uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/561 (Dz.U. L 58 z 28.2.2018, s. 60).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 z dnia 2 grudnia 2021 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych, (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych, (UE) nr 251/2014 w sprawie definicji, opisu, prezentacji, etykietowania i ochrony oznaczeń geograficznych aromatyzowanych produktów sektora wina i (UE) nr 228/2013 ustanawiające szczególne środki w dziedzinie rolnictwa na rzecz regionów najbardziej oddalonych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 435 z 6.12.2021, s. 262).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/273 z dnia 11 grudnia 2017 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, rejestru winnic, dokumentów towarzyszących i świadectw, rejestru przychodów i rozchodów, obowiązkowych deklaracji, powiadomień i publikowania zgłoszonych informacji, oraz uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do odpowiednich kontroli i kar, zmieniające rozporządzenia Komisji (WE) nr 555/2008, (WE) nr 606/2009 i (WE) nr 607/2009 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 436/2009 i rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/560 (Dz.U. L 58 z 28.2.2018, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.330.139

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/2567 zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/274 w odniesieniu do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli
Data aktu: 13/10/2022
Data ogłoszenia: 23/12/2022
Data wejścia w życie: 30/12/2022