a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/274 2 ustanowiono przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do w szczególności do systemu zezwoleń na nasadzenia winorośli, certyfikacji, rejestru przychodów i rozchodów, obowiązkowych deklaracji i powiadomień.
(2) System zezwoleń na nasadzenia winorośli przewidziany w rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 został zmieniony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2117 3 , a zmiany te powinny zostać odzwierciedlone w odpowiednich przepisach rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274.
(3) Państwa członkowskie mogą obecnie obliczać powierzchnię udostępnianą każdego roku do celów zezwoleń na nowe nasadzenia albo na podstawie całkowitej powierzchni obsadzonej winoroślą, mierzonej na dzień 31 lipca poprzedniego roku, albo na podstawie danych historycznych z uwzględnieniem całkowitej powierzchni faktycznie obsadzonej winoroślą w dniu 31 lipca 2015 r., powiększonej o obszar odpowiadający obszarowi objętemu przyznanymi producentom prawami do sadzenia, które w dniu 1 stycznia 2016 r. były dostępne do celów przekształcenia w zezwolenia. Państwa członkowskie podają do wiadomości publicznej, która z dwóch opcji została wybrana na dany rok.
(4) W przypadku gdy państwa członkowskie postanowią stosować na szczeblu krajowym odsetek niższy niż maksymalny 1 % lub ograniczyć wydawanie zezwoleń na szczeblu regionalnym, muszą one uwzględnić zalecenia przedstawione przez uznane organizacje zawodowe działające w sektorze wina, przez zainteresowane grupy producentów lub przez inne rodzaje organizacji zawodowych uznanych na podstawie ustawodawstwa danego państwa członkowskiego. Aby dać właściwym organom czas na przeanalizowanie tych zaleceń przed podjęciem ostatecznej decyzji, państwa członkowskie powinny być upoważnione do wyznaczenia terminu przedstawiania zaleceń. W celu zapewnienia przejrzystości przedstawione zalecenia powinny zostać podane do wiadomości publicznej.
(5) Państwa członkowskie mogą ustalać kryteria kwalifikowalności i kryteria pierwszeństwa, o których mowa w art. 4 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274, nie tylko na poziomie krajowym, ale również regionalnym.
(6) Kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, obejmuje obecnie ochronę zasobów genetycznych winorośli. Państwa członkowskie pragnące zastosować kryterium ochrony zasobów genetycznych powinny z dużym wyprzedzeniem przed procesem składania wniosku sporządzić i podać do wiadomości publicznej wykaz kwalifikujących się odmian.
(7) Zmiana kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. f) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, polegająca na przesunięciu nacisku z ewentualnego przyszłego wzrostu konkurencyjności gospodarstwa na dowód świadczący o większej oszczędności kosztowej lub konkurencyjności, lub obecności na rynkach w przeszłości musi również zostać odzwierciedlona w odpowiednich przepisach rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274.
(8) Kryterium pierwszeństwa, o którym mowa w art. 64 ust. 2 lit. h) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, zostało zaktualizowane w celu wyjaśnienia, że - w przypadku przedsiębiorstw mieszanych - aby ustalić, czy gospodarstwo nie przekracza progu dla małych i średnich gospodarstw, należy brać pod uwagę jedynie powierzchnię działek winnicy.
(9) Art. 68 ust. 2a rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 daje państwom członkowskim możliwość udzielania zezwoleń na nasadzenia w odniesieniu do obszaru objętego prawami do sadzenia, które kwalifikowały się do przekształcenia w zezwolenia na nasadzenia, ale nie zostały przekształcone w zezwolenia do dnia 31 grudnia 2022 r. Przedmiotowe obszary należy zgłaszać Komisji, a państwa członkowskie powinny mieć możliwość dodawania ich w części lub w całości do zezwoleń na nowe nasadzenia w latach 2023, 2024 i 2025. Rozłożenie udzielania tych zezwoleń na okres trzech lat umożliwia państwom członkowskim uwzględnienie sytuacji rynkowej i rozłożenie wzrostu powierzchni na kilka lat. Może to zapobiec nagłemu wzrostowi nowych nasadzeń, co mogłoby prowadzić do tarć rynkowych w związku z nakładami niezbędnymi na zakładanie nowych winnic oraz w związku z wprowadzaniem nowych winorośli do produkcji.
(10) Zjednoczone Królestwo nie jest już państwem członkowskim Unii i w związku z tym nie może już być zobowiązane do przedkładania próbek do analitycznej bazy danych izotopowych, o której mowa w art. 39 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/273 4 , i w związku z tym należy je usunąć z wykazu państw członkowskich zawartego w części II załącznika III do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/274.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/274.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2022 r.