Rozporządzenie wykonawcze 2022/203 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do ustanowienia przez właściwe organy systemów zarządzania i systemów zgłaszania zdarzeń oraz w sprawie sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do wydawania poświadczeń przeglądu zdatności do lotu

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/203
z dnia 14 lutego 2022 r.
w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do ustanowienia przez właściwe organy systemów zarządzania i systemów zgłaszania zdarzeń oraz w sprawie sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do wydawania poświadczeń przeglądu zdatności do lotu

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 62 ust. 14 i 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Komisji (UE) nr 748/2012 2  ustanowiono wspólne wymagania techniczne dotyczące projektowania i produkcji cywilnych statków powietrznych, a także silników, śmigieł i części, które mają być w nich zamontowane.

(2) Zgodnie z pkt 3.1 lit. b) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/1139 zatwierdzone organizacje projektujące i produkujące cywilne statki powietrzne, a także silniki, śmigła i części, które mają być w nich zamontowane, muszą, stosownie do rodzaju działalności i wielkości organizacji, wdrożyć i utrzymywać system zarządzania zapewniający zgodność z zasadniczymi wymogami określonymi w tym załączniku, zarządzać ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa oraz stale dążyć do doskonalenia tego systemu.

(3) Zgodnie z załącznikiem 19 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago w dniu 7 grudnia 1944 r. ("konwencja chicagowska") właściwe organy mogą żądać od zatwierdzonych organizacji projektujących i produkujących wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem.

(4) Należy zatem wprowadzić system zarządzania dla wszystkich organizacji projektujących i produkujących, objętych zakresem załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012, w celu spełnienia wymagań międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) ustanowionych w załączniku 19 do konwencji chicagowskiej.

(5) Wszystkie zatwierdzone organizacje projektujące i produkujące są zobowiązane do ustanowienia systemu zgłaszania zdarzeń. Należy zatem zmienić przepisy załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w celu zapewnienia, aby system zgłaszania zdarzeń został ustanowiony jako część systemu zarządzania organizacji oraz aby wymagania były spójne z wymaganiami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 3 .

(6) Wystarczający okres przejściowy powinien umożliwić organizacjom projektującym i produkującym zapewnienie ich zgodności z nowymi zasadami i procedurami wprowadzonymi niniejszym rozporządzeniem.

(7) Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) nr 748/2012.

(8) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/699 4  zastąpiono pkt 21.B.325 lit. c) w celu ustalenia, w jakich przypadkach właściwy organ państwa członkowskiego rejestracji, oprócz świadectwa zdatności do lotu, o którym mowa w pkt 21.B.325 lit. a) i b), powinien również wydać poświadczenie przeglądu zdatności do lotu, biorąc pod uwagę, czy przepisy części M lub części ML rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 5  mają zastosowanie do danego statku powietrznego. W przyjętym tekście nie odniesiono się jednak w odpowiedni sposób do przypadku nowych statków powietrznych. Należy zatem sprostować rozporządzenie (UE) nr 748/2012.

(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią nr 04/2020 6  Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego, przedłożoną na podstawie art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (UE) nr 748/2012 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 9 dodaje się akapity w brzmieniu:

"5. W drodze odstępstwa od pkt 21.B.225 lit. d) ppkt 1 i 2 załącznika I (część 21), organizacja produkująca, która posiada ważny certyfikat zatwierdzenia wydany zgodnie z załącznikiem I (część 21) może do dnia 7 marca 2025 r. skorygować wszelkie ustalone niezgodności związane z wymaganiami określonymi w załączniku I wprowadzonymi rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/203 * .

Jeżeli po dniu 7 marca 2025 r. przedmiotowe niezgodności nie zostaną przez organizację usunięte, certyfikat zatwierdzenia zostaje cofnięty, ograniczony lub zawieszony w całości lub w części.

6. W drodze odstępstwa od pkt 21.B.125 lit. d) ppkt 1 i 2 załącznika I (część 21), organizacja, która produkuje wyroby, części lub akcesoria bez certyfikatu zatwierdzenia i która posiada ważne zezwolenie wydane zgodnie z załącznikiem I (część 21) może do dnia 7 marca 2025 r. skorygować wszelkie ustalone niezgodności związane z wymaganiami określonymi w załączniku I wprowadzonymi rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/203.

Jeżeli po dniu 7 marca 2025 r. przedmiotowe niezgodności nie zostaną przez organizację usunięte, zezwolenie zostaje cofnięte, ograniczone lub zawieszone w całości lub w części.";

2)
w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Załącznik I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 zostaje sprostowany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 7 marca 2023 r., z wyjątkiem art. 2, który stosuje się od dnia 7 marca 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 lutego 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W części 21 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 wprowadza się następujące zmiany:
1)
pkt 21.1 otrzymuje brzmienie:

"21.1. Właściwy organ

Do celów niniejszego załącznika »właściwym organem« jest:

a) w odniesieniu do sekcji A podczęść A,

1. dla organizacji projektujących - Agencja;

2. dla organizacji produkujących, których główne miejsce prowadzenia działalności znajduje się na terytorium, za które odpowiedzialne jest dane państwo członkowskie na mocy Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (»konwencja chicagowska«) - organ wyznaczony przez to państwo członkowskie lub inne państwo członkowskie zgodnie z art. 64 rozporządzenia (UE) 2018/1139 lub Agencja, jeżeli odpowiedzialność została przeniesiona na Agencję zgodnie z art. 64 lub 65 rozporządzenia (UE) 2018/1139;

3. dla organizacji produkujących, których główne miejsce prowadzenia działalności znajduje się poza terytorium, za które dane państwo członkowskie jest odpowiedzialne na mocy konwencji chicagowskiej - Agencja;

b) w odniesieniu do sekcji A podczęści B, D, E, J, K, M, O i Q - Agencja;

c) w odniesieniu do sekcji A podczęści F i G:

1. dla osób fizycznych lub prawnych, których główne miejsce prowadzenia działalności znajduje się na terytorium, za które odpowiedzialne jest dane państwo członkowskie na mocy konwencji chicagowskiej - organ wyznaczony przez to państwo członkowskie lub inne państwo członkowskie zgodnie z art. 64 rozporządzenia (UE) 2018/1139 lub Agencja, jeżeli odpowiedzialność została przeniesiona na Agencję zgodnie z art. 64 lub, odnośnie do podczęści G, art. 65 rozporządzenia (UE) 2018/1139;

2. dla osób fizycznych lub prawnych, których główne miejsce prowadzenia działalności znajduje się poza terytorium, za które dane państwo członkowskie jest odpowiedzialne na mocy konwencji chicagowskiej - Agencja;

d) w odniesieniu do sekcji A podczęści H i I - organ wyznaczony przez państwo członkowskie, w którym statek powietrzny jest zarejestrowany lub zostanie zarejestrowany:

e) w odniesieniu do sekcji A podczęść P:

1. dla statków powietrznych zarejestrowanych w państwie członkowskim - organ wyznaczony przez państwo członkowskie rejestracji;

2. dla niezarejestrowanych statków powietrznych - organ wyznaczony przez państwo członkowskie, które nadało znaki rejestracyjne;

3. na potrzeby zatwierdzenia warunków lotu związanych z bezpieczeństwem projektu - Agencja.";

2)
dodaje się pkt 21.2 w brzmieniu:

"21.2. Zakres

Sekcja A niniejszego załącznika zawiera postanowienia określające prawa i obowiązki wnioskodawcy i posiadacza każdego certyfikatu wydanego lub który ma być wydany zgodnie z niniejszym załącznikiem.

W sekcji B niniejszego załącznika określono warunki wykonywania zadań związanych z nadzorem nad certyfikacją i egzekwowaniem przepisów, jak również wymogi dotyczące systemów administracyjnych i zarządzania, które muszą być spełnione przez właściwy organ odpowiedzialny za wdrożenie sekcji A niniejszego załącznika.";

3)
uchyla się pkt 21.B.5;
4)
dodaje się pkt 21.B.10 oraz 21.B.15 w brzmieniu:

"21.B.10 Dokumentacja nadzoru

Właściwy organ udostępnia odpowiedniemu personelowi wszystkie akty ustawodawcze, normy, zasady, publikacje techniczne i powiązane dokumenty, aby umożliwić mu wykonywanie zadań i wywiązywanie się z obowiązków.

21.B.15 Informowanie Agencji

a) Właściwy organ państwa członkowskiego powiadamia Agencję o wszelkich istotnych problemach związanych z wykonaniem rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do niego w terminie 30 dni od dnia, w którym właściwy organ dowiedział się o danym problemie.

b) Nie naruszając przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do niego, właściwy organ państwa członkowskiego jak najszybciej przekazuje Agencji informacje istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa uzyskane na podstawie zgłoszeń zdarzeń przechowywanych w krajowej bazie danych zgodnie z art. 6 ust. 6 rozporządzenia (UE) nr 376/2014.";

5)
pkt 21.B.20 otrzymuje brzmienie:

"21.B.20 Niezwłoczne reagowanie na problem w zakresie bezpieczeństwa

a) Nie naruszając przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do niego, właściwy organ wdraża system służący do odpowiedniego gromadzenia, analizowania i rozpowszechniania informacji o bezpieczeństwie.

b) Agencja wdraża system służący do odpowiedniego analizowania wszelkich otrzymanych istotnych informacji o bezpieczeństwie i bez zbędnej zwłoki przekazuje właściwym organom państw członkowskich i Komisji wszelkie informacje, które są im niezbędne do zareagowania w odpowiednim czasie na problem w zakresie bezpieczeństwa dotyczący wyrobów, części, urządzeń, osób lub organizacji podlegających rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktom delegowanym i wykonawczym do niego, w tym zalecenia lub działania naprawcze, jakie należy podjąć.

c) Po otrzymaniu informacji, o których mowa w lit. a) i b), właściwy organ stosuje odpowiednie środki, aby rozwiązać problem w zakresie bezpieczeństwa.

d) Właściwy organ niezwłocznie powiadamia o środkach podjętych na podstawie lit. c) wszystkie osoby lub organizacje, które są zobowiązane do zastosowania się do nich na mocy rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do niego. Właściwy organ państwa członkowskiego powiadamia również o tych środkach Agencję oraz, w razie konieczności podjęcia wspólnych działań, inne zainteresowane państwa członkowskie.";

6)
pkt 21.B.25 otrzymuje brzmienie:

"21.B.25 System zarządzania

a) Właściwy organ ustanawia i utrzymuje system zarządzania obejmujący co najmniej:

1. udokumentowane zasady i procedury opisujące jego strukturę organizacyjną oraz środki i metody zapewnienia zgodności z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 oraz aktami delegowanymi i wykonawczymi do niego. Procedury muszą być aktualizowane i służą jako podstawowe dokumenty robocze na użytek wewnętrzny danego właściwego organu podczas wykonywania jego wszelkich powiązanych zadań;

2. personel w liczbie wystarczającej do wykonywania swoich zadań i wywiązywania się ze swoich obowiązków. Należy wprowadzić system planowania dostępności personelu, zapewniający właściwe wykonywanie wszystkich zadań;

3. personel, który posiada kwalifikacje do wykonywania przydzielonych mu zadań oraz konieczną wiedzę i doświadczenie, a także odbył wstępne i okresowe przeszkolenie zapewniające stały poziom kompetencji;

4. odpowiednie zaplecze i pomieszczenia biurowe dla personelu umożliwiające wykonanie przydzielonych mu zadań;

5. funkcję monitorowania zgodności systemu zarządzania z odpowiednimi wymaganiami oraz adekwatności procedur, łącznie z ustanowieniem procesu audytu wewnętrznego i procesu zarządzania ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa. Monitorowanie zgodności musi obejmować system zwrotnego informowania wyższej kadry kierowniczej właściwego organu o wynikach audytu, aby w razie potrzeby zapewnić podjęcie działań naprawczych;

6. osobę lub grupę osób ponoszących odpowiedzialność przed wyższą kadrą kierowniczą właściwego organu za proces monitorowania zgodności.

b) W odniesieniu do poszczególnych obszarów swojej działalności, w tym systemu zarządzania, właściwy organ wyznacza co najmniej jedną osobę ponoszącą całościową odpowiedzialność za zarządzanie poszczególnymi zadaniami.

c) Właściwy organ ustanawia procedury wzajemnej pomocy i wymiany wszelkich niezbędnych informacji z wszelkimi innymi zainteresowanymi właściwymi organami, niezależnie od tego, czy są to organy z tego samego państwa członkowskiego, czy z innych państw członkowskich, w tym:

1. informacji na temat wszystkich stwierdzonych niezgodności i wszelkich działań następczych podjętych w wyniku nadzoru nad osobami i organizacjami, które prowadzą działalność na terytorium danego państwa członkowskiego, ale są certyfikowane przez właściwy organ innego państwa członkowskiego lub Agencję;

2. informacji związanych z obowiązkowym i dobrowolnym zgłaszaniem zdarzeń zgodnie z wymogami pkt 21.A.3 A.

d) Egzemplarz procedur dotyczących systemu zarządzania właściwego organu państwa członkowskiego, wraz z późniejszymi zmianami, udostępnia się Agencji do celów standaryzacji.";

7)
pkt 21.B.30 otrzymuje brzmienie:

"21.B.30 Przydział zadań kwalifikowanym jednostkom

a) Właściwy organ może przydzielić kwalifikowanym jednostkom zadania związane z certyfikacją początkową lub sprawowaniem ciągłego nadzoru nad wyrobami i częściami, a także nad osobami fizycznymi lub prawnymi podlegającymi rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktom delegowanym i wykonawczym do niego. Przydzielając zadania, właściwy organ upewnia się, że:

1. wprowadził system wstępnej i ciągłej oceny spełniania przez kwalifikowaną jednostkę wymagań załącznika VI do rozporządzenia (UE) 2018/1139. System ten oraz wyniki oceny muszą być dokumentowane;

2. zawarł z kwalifikowaną jednostką pisemne porozumienie, zatwierdzone przez obie strony na odpowiednim szczeblu zarządzania, które określa:

(i) zadania, jakie należy wykonywać;

(ii) deklaracje, sprawozdania i rejestry, jakie należy przekazywać;

(iii) warunki techniczne, które należy spełnić podczas realizacji przedmiotowych zadań;

(iv) stosowne ubezpieczenie od odpowiedzialności;

(v) poziom ochrony informacji uzyskiwanych podczas realizacji przedmiotowych zadań.

b) Właściwy organ zapewnia, aby proces audytu wewnętrznego i proces zarządzania ryzykiem w zakresie bezpieczeństwa ustanowiony zgodnie z pkt 21.B.25 lit. a) ppkt 5 obejmowały wszystkie zadania w zakresie certyfikacji i ciągłego nadzoru wykonywane przez kwalifikowaną jednostkę w jego imieniu.";

8)
pkt 21.B.35 otrzymuje brzmienie:

"21.B.35 Zmiany w systemie zarządzania

a) Właściwy organ musi mieć system służący do identyfikacji zmian wpływających na jego zdolność do wykonywania zadań oraz wywiązywania się z obowiązków określonych w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktach delegowanych i wykonawczych do niego. System ten musi umożliwiać właściwemu organowi podejmowanie działań niezbędnych do utrzymania adekwatności i skuteczności systemu zarządzania.

b) Właściwy organ aktualizuje w odpowiednim terminie swój system zarządzania, aby odzwierciedlał wszelkie zmiany w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktach delegowanych i wykonawczych do niego, zapewniając jego skuteczne wdrożenie.

c) Właściwy organ państwa członkowskiego powiadamia Agencję o wszelkich zmianach mających wpływ na jego zdolność wykonywania zadań i obowiązków przewidzianych w rozporządzeniu (UE) 2018/1139 oraz aktach delegowanych i wykonawczych do niego.";

9)
uchyla się pkt 21.B.40;
10)
uchyla się pkt 21.B.45;
11)
pkt 21.B.55 otrzymuje brzmienie:

"21.B.55 Przechowywanie dokumentacji

a) Właściwy organ ustanawia system prowadzenia dokumentacji, umożliwiający odpowiednie przechowywanie, dostępność i rzetelne monitorowanie:

1. udokumentowanych strategii i procedur dotyczących systemu zarządzania;

2. szkolenia, kwalifikacji i uprawnień jego personelu;

3. powierzania zadań, co obejmuje elementy wymagane zgodnie z pkt 21.B.30, a także szczegółowy opis powierzonych zadań;

4. procesów certyfikacji oraz ciągłego nadzoru nad certyfikowanymi organizacjami, w tym:

(i) wniosku o wydanie certyfikatu, zatwierdzenia, autoryzacji i zezwolenia;

(ii) programu ciągłego nadzoru przez właściwy organ, obejmującego całą dokumentację ocen, audytów i inspekcji;

(iii) wydanych certyfikatów, zatwierdzeń, autoryzacji i zezwoleń, łącznie z wszelkimi ich zmianami;

(iv) kopii programu nadzoru, z wykazem dat planowanych oraz przeprowadzonych audytów;

(v) kopii wszelkiej formalnej korespondencji;

(vi) zaleceń dotyczących wydania lub przedłużenia certyfikatu, zatwierdzenia, autoryzacji lub zezwolenia, szczegółowych informacji na temat niezgodności i działań podjętych przez organizacje w celu ich usunięcia, w tym daty zamknięcia, działań w zakresie egzekwowania przepisów i uwag;

(vii) wszelkich sprawozdań z ocen, audytów i inspekcji wydanych przez inny właściwy organ zgodnie z pkt 21.B.120 lit. d), pkt 21.B.221 lit. c) lub pkt 21.B.431 lit. c);

(viii) kopii wszystkich charakterystyk organizacji, podręczników lub instrukcji oraz wszelkich ich zmian;

(ix) kopii wszelkich innych dokumentów zatwierdzanych przez właściwy organ;

5. oświadczeń o zgodności (formularz 52 EASA, zob. dodatek VIII) oraz autoryzowanych poświadczeń produkcji/obsługi (formularz 1 EASA, zob. dodatek I), które zatwierdził w odniesieniu do organizacji produkujących wyroby, części lub akcesoria bez certyfikatu zatwierdzenia organizacji produkującej zgodnie z sekcją A podczęść F niniejszego załącznika.

b) Właściwy organ uwzględnia w dokumentacji:

1. dokumenty potwierdzające stosowanie alternatywnych sposobów spełnienia wymagań;

2. informacje o bezpieczeństwie przekazane zgodnie z pkt 21.B.15 i środki następcze;

3. stosowanie przepisów dotyczących środków zabezpieczających i elastyczności zgodnie z art. 70, art. 71 ust. 1 i art. 76 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2018/1139.

c) Właściwy organ prowadzi wykaz wszystkich wydanych przez siebie certyfikatów, zatwierdzeń, autoryzacji i zezwoleń.

d) Całość dokumentacji, o której mowa w lit. a), b) i c), przechowuje się przez co najmniej 5 lat, z zastrzeżeniem mających zastosowanie przepisów o ochronie danych.

e) Całość dokumentacji, o której mowa w lit. a), b) i c), udostępnia się na żądanie właściwemu organowi innego państwa członkowskiego lub Agencji.";

12)
uchyla się pkt 21.B.60;
13)
dodaje się pkt 21.B.65 w brzmieniu:

"21.B.65 Zawieszenie, ograniczenie i cofnięcie

Właściwy organ:

a) zawiesza certyfikat, zatwierdzenie, zezwolenie na lot, autoryzację lub zezwolenie, jeżeli uzna, że istnieją uzasadnione powody, aby sądzić, że takie działanie jest konieczne w celu zapobieżenia realnemu zagrożeniu dla bezpieczeństwa statków powietrznych;

b) zawiesza, cofa lub ogranicza certyfikat, zatwierdzenie, zezwolenie na lot, autoryzację lub zezwolenie, jeżeli takie działanie jest wymagane zgodnie z pkt 21.B.125, 21.B.225 lub 21.B.433;

c) zawiesza lub cofa świadectwo zdatności do lotu lub świadectwo zdatności w zakresie hałasu po uzyskaniu dowodów niespełniania niektórych warunków określonych w pkt 21.A.181 lit. a) lub pkt 21.A.211 lit. a);

d) całkowicie lub częściowo zawiesza lub ogranicza certyfikat, zatwierdzenie, zezwolenie na lot, autoryzację lub zezwolenie, jeżeli nieprzewidziane okoliczności pozostające poza kontrolą właściwego organu uniemożliwiają jego inspektorom wywiązanie się z obowiązków w zakresie nadzoru w ramach cyklu planowania nadzoru.";

14)
dodaje się pkt 21.B.115 w brzmieniu:

"21.B.115 Sposoby spełnienia wymagań

a) Agencja opracowuje akceptowalne sposoby spełnienia wymagań ("AMC"), które można wykorzystywać do zapewnienia zgodności z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 oraz aktami delegowanymi i wykonawczymi do niego.

b) W celu zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem można zastosować alternatywne sposoby spełnienia wymagań.

c) Właściwe organy informują Agencję o wszelkich alternatywnych sposobach spełnienia wymagań stosowanych przez organizacje podlegające ich nadzorowi lub przez nie same w celu zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem.";

15)
pkt 21.B.120 otrzymuje brzmienie:

"21.B.120 Procedura certyfikacji początkowej

a) Po otrzymaniu wniosku o wydanie zezwolenia na potrzeby wykazania zgodności poszczególnych wyrobów, części i akcesoriów właściwy organ sprawdza, czy wnioskodawca spełnia stosowne wymagania.

b) Właściwy organ rejestruje wszystkie stwierdzone niezgodności, działania korygujące oraz zalecenia dotyczące wydania zezwolenia.

c) Właściwy organ potwierdza wnioskodawcy na piśmie wszystkie niezgodności stwierdzone podczas weryfikacji. W przypadku certyfikacji początkowej wszystkie niezgodności muszą zostać skorygowane przed wydaniem zezwolenia w sposób zadowalający właściwy organ.

d) Po stwierdzeniu, że wnioskodawca spełnia stosowne wymagania, właściwy organ wydaje zezwolenie (formularz 65 EASA, zob. dodatek XI).

e) Zezwolenie zawiera jego zakres, datę wygaśnięcia oraz, w stosownych przypadkach, odpowiednie ograniczenia odnoszące się do autoryzacji.

f) Okres ważności zezwolenia nie może być dłuższy niż jeden rok.";

16)
pkt 21.B.125 otrzymuje brzmienie:

"21.B.125 Niezgodności i działania naprawcze; uwagi

a) Właściwy organ musi dysponować systemem analizy niezgodności pod kątem ich znaczenia dla bezpieczeństwa.

b) Właściwy organ stwierdza niezgodność poziomu 1 w przypadku wykrycia znaczącej niezgodności ze stosownymi wymaganiami rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do niego, z procedurami i instrukcjami organizacji, bądź z zakresem zezwolenia, która to niezgodność obniża ogólne bezpieczeństwo lub poważnie zagraża bezpieczeństwu lotu.

Niezgodności poziomu 1 obejmują również:

1. jakiekolwiek nieudzielenie właściwemu organowi dostępu do obiektów organizacji, o których mowa w pkt 21.A.9, podczas zwykłych godzin pracy po dwóch pisemnych żądaniach;

2. uzyskanie zezwolenia lub utrzymanie jego ważności poprzez sfałszowanie przedłożonych dokumentów dowodowych; oraz

3. wszelkie dowody nadużyć lub nieuprawnionego użycia zezwolenia.

c) Właściwy organ stwierdza niezgodność poziomu 2 w przypadku wykrycia jakiejkolwiek niezgodności ze stosownymi wymaganiami rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do niego, z procedurami i instrukcjami organizacji, bądź z zakresem zezwolenia, która to niezgodność nie została sklasyfikowana jako niezgodność poziomu 1.

d) Jeżeli w wyniku prowadzonych działań nadzorczych lub w jakikolwiek inny sposób wykryte zostaną niezgodności, właściwy organ, bez uszczerbku dla dodatkowych działań wymaganych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 oraz aktami delegowanymi i wykonawczymi do niego, informuje organizację o tych niezgodnościach na piśmie i żąda podjęcia odpowiednich działań naprawczych, aby im zaradzić. Jeżeli niezgodność poziomu 1 dotyczy bezpośrednio statku powietrznego, właściwy organ informuje właściwy organ państwa członkowskiego, w którym dany statek powietrzny jest zarejestrowany.

1. W przypadku jakichkolwiek niezgodności poziomu 1 właściwy organ niezwłocznie podejmuje odpowiednie działania zmierzające do zakazania lub ograniczenia działalności danej organizacji albo, stosownie do sytuacji, do cofnięcia bądź ograniczenia lub zawieszenia - w całości lub części - zezwolenia, zależnie od zakresu stwierdzonych niezgodności poziomu 1, do czasu przeprowadzenia przez organizację skutecznych działań naprawczych.

2. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek niezgodności poziomu 2 właściwy organ:

(i) wyznacza organizacji termin wdrożenia działań naprawczych, odpowiedni do istoty stwierdzonej niezgodności, który w żadnym przypadku nie przekracza początkowo 3 miesięcy. Bieg terminu rozpoczyna się z dniem pisemnego powiadomienia organizacji o niezgodności, w którym żąda się podjęcia działań naprawczych w celu usunięcia stwierdzonej niezgodności. Na koniec tego terminu, w zależności od charakteru niezgodności, właściwy organ może wydłużyć trzymiesięczny okres pod warunkiem uzgodnienia z nim zadowalającego planu działań naprawczych;

(ii) ocenia zaproponowane przez organizację plan działań naprawczych i plan wdrożenia oraz przyjmuje je, jeżeli w wyniku tej oceny stwierdzi, że są one wystarczające do usunięcia stwier- dzonej/stwierdzonych niezgodności;

(iii) w przypadku nieprzedstawienia przez organizację możliwego do przyjęcia planu działań naprawczych lub niezrealizowania działania naprawczego w terminie przyjętym lub wydłużonym przez właściwy organ, status stwierdzonej niezgodności zostaje podniesiony do poziomu 1 i podejmowane są działania określone w lit. f) pkt 1 ppkt (i).

e) Właściwy organ może wydać uwagi w odniesieniu do któregokolwiek z następujących przypadków niekwalifikujących się jako niezgodności poziomu 1 ani 2:

1. w odniesieniu do jakiegokolwiek elementu, którego działanie oceniono jako nieefektywne;

2. w przypadku stwierdzenia, że dany element może być przyczyną niezgodności na podstawie lit. b) lub c);

3. w przypadku gdy sugestie lub usprawnienia leżą w interesie ogólnego poziomu bezpieczeństwa organizacji.

Uwagi wydane na podstawie niniejszej litery są przekazywane organizacji na piśmie i rejestrowane przez właściwy organ.";

17)
uchyla się pkt 21.B.130, 21.B.145 oraz 21.B.150;
18)
dodaje się pkt 21.B.215 w brzmieniu:

"21.B.215 Sposoby spełnienia wymagań

a) Agencja opracowuje akceptowalne sposoby spełnienia wymagań ("AMC"), które można wykorzystywać do zapewnienia zgodności z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 oraz aktami delegowanymi i wykonawczymi do niego.

b) W celu zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem można zastosować alternatywne sposoby spełnienia wymagań.

c) Właściwe organy informują Agencję o wszelkich alternatywnych sposobach spełnienia wymagań stosowanych przez organizacje podlegające ich nadzorowi lub przez nie same w celu zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem.";

19)
pkt 21.B.220 otrzymuje brzmienie:

"21.B.220 Procedura certyfikacji początkowej

a) Po otrzymaniu wniosku o pierwsze wydanie certyfikatu zatwierdzenia organizacji produkującej, właściwy organ sprawdza, czy wnioskodawca spełnia stosowne wymagania.

b) Podczas badania na potrzeby certyfikacji początkowej zwoływane jest co najmniej jedno spotkanie z kierownikiem odpowiedzialnym z organizacji, aby upewnić się, że w pełni rozumie on swoją rolę i odpowiedzialność.

c) Właściwy organ rejestruje wszystkie stwierdzone niezgodności i działania korygujące oraz zalecenia dotyczące wydania certyfikatu zatwierdzenia organizacji produkującej.

d) Właściwy organ potwierdza wnioskodawcy na piśmie wszystkie niezgodności stwierdzone podczas weryfikacji. W przypadku certyfikacji początkowej wszystkie niezgodności muszą zostać skorygowane przed wydaniem certyfikatu w sposób zadowalający właściwy organ.

e) Po stwierdzeniu, że wnioskodawca spełnia stosowne wymagania, właściwy organ wydaje certyfikat zatwierdzenia organizacji produkującej (formularz 55 EASA, zob. dodatek X).

f) Numer identyfikacyjny certyfikatu jest wpisywany do formularza 55 EASA w sposób określony przez Agencję.

g) Certyfikat wydaje się na czas nieokreślony. Przywileje i zakres działań, jakie organizacja może wykonywać na mocy zatwierdzenia, w tym wszelkie mające zastosowanie ograniczenia, określa się w zakresie zatwierdzenia dołączanym do certyfikatu.";

20)
dodaje się pkt 21.B.221 oraz 21.B.222 w brzmieniu:

"21.B.221 Zasady nadzoru

a) Właściwy organ weryfikuje:

1. spełnienie wymagań mających zastosowanie do organizacji, przed wydaniem certyfikatu zatwierdzenia organizacji produkującej;

2. ciągłe spełnianie przez certyfikowane przez siebie organizacje stosownych wymagań;

3. wdrożenie odpowiednich środków bezpieczeństwa nakazanych przez właściwy organ zgodnie z pkt 21.B.20 lit. c) i d).

b) Przedmiotowa weryfikacja:

1. zostaje potwierdzona dokumentami służącymi udzieleniu personelowi odpowiedzialnemu za nadzór nad bezpieczeństwem wskazówek w zakresie wykonywania przydzielonych mu zadań;

2. obejmuje przekazanie zainteresowanym organizacjom ustaleń z przeprowadzonych czynności nadzorczych;

3. opiera się na ocenach, audytach i inspekcjach oraz, w razie konieczności, niezapowiedzianych inspekcjach;

4. obejmuje przekazanie właściwemu organowi dowodów potrzebnych na wypadek konieczności podjęcia dalszych działań, w tym środków przewidzianych w pkt 21.B.225.

c) Właściwy organ ustala zakres nadzoru określonego w lit. a) i b), uwzględniając wyniki wcześniejszych czynności nadzorczych oraz priorytety bezpieczeństwa.

d) Jeżeli obiekty organizacji znajdują się w więcej niż jednym państwie, właściwy organ określony w pkt 21.1 może wyrazić zgodę na wykonanie zadań z zakresu nadzoru przez właściwy organ (właściwe organy) państwa członkowskiego (państw członkowskich), w którym(-ych) znajdują się obiekty, lub przez Agencję w odniesieniu do obiektów znajdujących się poza terytorium, za które państwa członkowskie są odpowiedzialne na mocy konwencji chicagowskiej. O istnieniu i zakresie takiej zgody informowane są wszystkie organizacje, których ona dotyczy.

e) W przypadku wszelkich czynności nadzorczych, które są wykonywane w obiektach znajdujących się w państwie członkowskim innym niż główne miejsce prowadzenia działalności danej organizacji, właściwy organ, określony w pkt 21.1, informuje właściwy organ tego państwa członkowskiego przed przeprowadzeniem jakichkolwiek audytów na miejscu lub inspekcji obiektów.

f) Właściwy organ gromadzi i przetwarza wszelkie informacje uznane za niezbędne do realizacji czynności nadzorczych.

21.B.222 Program sprawowania nadzoru

a) Właściwy organ ustanawia i utrzymuje program sprawowania nadzoru obejmujący czynności nadzorcze, których realizacja jest wymagana zgodnie z pkt 21.B.221 lit. a).

b) Program sprawowania nadzoru musi uwzględniać specyfikę danej organizacji, złożoność prowadzonej przez nią działalności, wyników wcześniejszych działań certyfikacyjnych lub czynności nadzorczych i opierać się na ocenie powiązanego ryzyka. W ramach każdego cyklu planowania nadzoru program sprawowania nadzoru obejmuje:

1. oceny, audyty i inspekcje, w tym, w stosownych przypadkach:

(i) oceny systemu zarządzania i audyty procesów;

(ii) audyty wyrobu dla odpowiedniej próby wyrobów, części i akcesoriów, które wchodzą w zakres organizacji;

(iii) pobieranie próbek wykonanych prac; oraz

(iv) niezapowiedziane inspekcje;

2. spotkania z udziałem kierownika odpowiedzialnego i właściwego organu, których celem jest bieżące informowanie obu stron o wszystkich istotnych problemach.

c) Cykl planowania nadzoru nie może przekraczać 24 miesięcy.

d) Niezależnie od przepisów lit. c), cykl planowania nadzoru może zostać wydłużony do maksymalnie 36 miesięcy, jeśli właściwy organ stwierdzi, że w ciągu ostatnich 24 miesięcy:

1. organizacja wykazała, że potrafi skutecznie identyfikować zagrożenia dla bezpieczeństwa lotniczego i zarządzać towarzyszącym im ryzykiem;

2. organizacja niezmiennie wykazywała zgodność z pkt 21.A.147 i 21.A.148 i ma pełną kontrolę nad wszelkimi zmianami w systemie zarządzania produkcją;

3. nie stwierdzono niezgodności poziomu 1;

4. wszystkie działania naprawcze zrealizowano w terminie zatwierdzonym lub wydłużonym przez właściwy organ zgodnie z pkt 21.B.225.

Niezależnie od przepisów lit. c), cykl planowania nadzoru może zostać ponadto wydłużony do maksymalnie 48 miesięcy, jeśli oprócz warunków przewidzianych w pkt 1-4 powyżej organizacja opracuje, a właściwy organ zatwierdzi skuteczny, stały system zgłaszania właściwemu organowi wyników w zakresie bezpieczeństwa oraz przestrzegania przepisów przez samą organizację.

e) Cykl planowania nadzoru może zostać skrócony, jeżeli istnieją dowody na to, że wyniki w zakresie bezpieczeństwa osiągane przez organizację uległy pogorszeniu.

f) Program sprawowania nadzoru musi obejmować dokumentację dat planowanych oraz skutecznie przeprowadzonych ocen, audytów, inspekcji i spotkań.

g) Po zakończeniu każdego cyklu planowania nadzoru właściwy organ wydaje zalecenie w sprawie przedłużenia ważności zatwierdzenia odzwierciedlające wyniki nadzoru.";

21)
pkt 21.B.225 otrzymuje brzmienie:

"21.B.225 Niezgodności i działania naprawcze; uwagi

a) Właściwy organ musi dysponować systemem analizy niezgodności pod kątem ich znaczenia dla bezpieczeństwa.

b) Właściwy organ stwierdza niezgodność poziomu 1 w przypadku wykrycia znaczącej niezgodności ze stosownymi wymaganiami rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do niego, z procedurami i instrukcjami organizacji, bądź z certyfikatem, z uwzględnieniem zakresu zatwierdzenia, która to niezgodność obniża ogólne bezpieczeństwo lub poważnie zagraża bezpieczeństwu lotu.

Do niezgodności poziomu 1 należą również:

1. jakiekolwiek nieudzielenie właściwemu organowi dostępu do obiektów organizacji, o których mowa w pkt 21.A.9, podczas zwykłych godzin pracy po dwóch pisemnych żądaniach;

2. uzyskanie certyfikatu zatwierdzenia organizacji produkującej lub utrzymanie jego ważności poprzez sfałszowanie przedłożonych dokumentów dowodowych;

3. wszelkie dowody nadużyć lub nieuprawnionego użycia certyfikatu zatwierdzenia organizacji produkującej; oraz

4. niewyznaczenie kierownika odpowiedzialnego zgodnie z pkt 21.A.245 lit. a).

c) Właściwy organ stwierdza niezgodność poziomu 2 w przypadku wykrycia jakiejkolwiek niezgodności ze stosownymi wymaganiami rozporządzenia (UE) 2018/1139 oraz aktów delegowanych i wykonawczych do niego, z procedurami i instrukcjami organizacji, bądź z certyfikatem, z uwzględnieniem zakresu zatwierdzenia, która to niezgodność nie została sklasyfikowana jako niezgodność poziomu 1.

d) Jeżeli w wyniku prowadzonych działań nadzorczych lub w jakikolwiek inny sposób wykryte zostaną niezgodności, właściwy organ, bez uszczerbku dla dodatkowych działań wymaganych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1139 oraz aktami delegowanymi i wykonawczymi do niego, informuje organizację o tych niezgodnościach na piśmie i żąda podjęcia odpowiednich działań naprawczych, aby im zaradzić. Jeżeli niezgodność poziomu 1 dotyczy bezpośrednio statku powietrznego, właściwy organ informuje właściwy organ państwa członkowskiego, w którym dany statek powietrzny jest zarejestrowany.

1. W przypadku jakichkolwiek niezgodności poziomu 1 właściwy organ niezwłocznie podejmuje odpowiednie działania zmierzające do zakazania lub ograniczenia działalności danej organizacji albo, stosownie do sytuacji, do cofnięcia bądź ograniczenia lub zawieszenia - w całości lub części - certyfikatu zatwierdzenia organizacji produkującej, zależnie od zakresu stwierdzonych niezgodności poziomu 1, do czasu zastosowania przez organizację skutecznych działań naprawczych.

2. W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek niezgodności poziomu 2 właściwy organ:

(i) wyznacza organizacji termin wdrożenia działań naprawczych, odpowiedni do istoty stwierdzonej niezgodności, który w żadnym przypadku nie przekracza początkowo 3 miesięcy. Bieg terminu rozpoczyna się z dniem pisemnego powiadomienia organizacji o niezgodności, w którym żąda się podjęcia działań naprawczych w celu usunięcia stwierdzonej niezgodności. Na koniec tego terminu, w zależności od charakteru niezgodności, właściwy organ może wydłużyć trzymiesięczny okres pod warunkiem uzgodnienia z nim zadowalającego planu działań naprawczych;

(ii) ocenia zaproponowane przez organizację plan działań naprawczych i plan wdrożenia oraz przyjmuje je, jeżeli w wyniku tej oceny stwierdzi, że są one wystarczające do usunięcia stwier- dzonej/stwierdzonych niezgodności;

(iii) w przypadku gdy organizacja nie przedłoży możliwego do zaakceptowania planu działań naprawczych lub nie przeprowadzi działania naprawczego w terminie zaakceptowanym lub przedłużonym przez właściwy organ, zwiększa się kwalifikację niezgodności do poziomu 1 i podejmuje się działania określone lit. d) ppkt 1.

e) Właściwy organ może wydać uwagi w odniesieniu do któregokolwiek z następujących przypadków niekwalifikujących się jako niezgodności poziomu 1 ani 2:

1. w odniesieniu do jakiegokolwiek elementu, którego działanie oceniono jako nieefektywne; lub

2. w przypadku stwierdzenia, że dany element może być przyczyną niezgodności na podstawie lit. b) lub c); lub

3. w przypadku gdy sugestie lub usprawnienia leżą w interesie ogólnego poziomu bezpieczeństwa organizacji.

Uwagi wydane na podstawie niniejszej litery są przekazywane organizacji na piśmie i rejestrowane przez właściwy organ.";

22)
uchyla się pkt 21.B.230 oraz 21.B.235;
23)
pkt 21.B.240 otrzymuje brzmienie:

"21.B.240 Zmiany w systemie zarządzania produkcją

a) Po otrzymaniu wniosku o wprowadzenie istotnej zmiany w systemie zarządzania produkcją, właściwy organ sprawdza przed wydaniem zatwierdzenia, czy organizacja spełnia stosowne wymagania niniejszego załącznika.

b) Właściwy organ określa warunki, według których organizacja może prowadzić działalność w okresie przeprowadzania oceny zmiany, chyba że uzna, że należy zawiesić jej certyfikat zatwierdzenia organizacji produkującej.

c) Po stwierdzeniu, że organizacja spełnia stosowne wymagania, właściwy organ zatwierdza zmianę.

d) Bez uszczerbku dla wszelkich dodatkowych środków egzekwowania przepisów, jeżeli organizacja wprowadzi istotną zmianę w systemie zarządzania produkcją bez uzyskania uprzedniego zatwierdzenia od właściwego organu zgodnie z lit. c), właściwy organ rozważa konieczność zawieszenia, ograniczenia lub cofnięcia certyfikatu organizacji.

e) W przypadku nieistotnych zmian w systemie zarządzania produkcją właściwy organ uwzględnia przegląd takich zmian w ramach stałego nadzoru zgodnie z zasadami określonymi w pkt 21.B.221. W przypadku stwierdzenia jakiejkolwiek niezgodności właściwy organ powiadamia organizację, żąda dalszych zmian i podejmuje działania zgodnie z pkt 21.B.225.";

24)
uchyla się pkt 21.B.245 oraz 21.B.260;
25)
w pkt 21.B.325 tytuł otrzymuje brzmienie:

"21.B.325 Wydawanie świadectw zdatności do lotu";

26)
uchyla się pkt 21.B.330 oraz 21.B.345;
27)
w pkt 21.B.525 tytuł otrzymuje brzmienie:

"21.B.525 Wydanie zezwolenia na lot";

28)
uchyla się pkt 21.B.530 oraz 21.B.545.

ZAŁĄCZNIK  II

W części 21 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 wprowadza się następujące zmiany:
1)
pkt 21.B.325 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) W przypadku nowego statku powietrznego oraz używanego statku powietrznego pochodzącego z państwa trzeciego, właściwy organ państwa członkowskiego rejestracji, oprócz odpowiedniego świadectwa zdatności do lotu, o którym mowa w lit. a) lub b), wydaje:

1. w odniesieniu do statków powietrznych objętych załącznikiem I (część M) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 - początkowe poświadczenie przeglądu zdatności do lotu (formularz 15a EASA, dodatek II);

2. w odniesieniu do nowego statku powietrznego objętego załącznikiem Vb (część ML) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 - początkowe poświadczenie przeglądu zdatności do lotu (formularz 15a EASA, dodatek II);

3. w odniesieniu do używanego statku powietrznego pochodzącego z państwa trzeciego i objętego załącznikiem Vb (część ML) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1321/2014 - początkowe poświadczenie przeglądu zdatności do lotu (formularz 15c EASA, dodatek II), jeżeli właściwy organ przeprowadził przegląd zdatności do lotu.".

1 Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/699 z dnia 21 grudnia 2020 r. w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do instrukcji zapewnienia ciągłej zdatności do lotu, produkcji części wykorzystywanych podczas obsługi technicznej i uwzględniania aspektów związanych ze starzejącymi się statkami powietrznymi podczas certyfikacji (Dz.U. L 145 z 28.4.2021, s. 1).
5 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).
* Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/203 z dnia 14 lutego 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do ustanowienia przez właściwe organy systemów zarządzania i systemów zgłaszania zdarzeń oraz w sprawie sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do wydawania poświadczeń przeglądu zdatności do lotu (Dz.U. L 33 z 15.2.2022, s. 46).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.33.46

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/203 w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do ustanowienia przez właściwe organy systemów zarządzania i systemów zgłaszania zdarzeń oraz w sprawie sprostowania rozporządzenia (UE) nr 748/2012 w odniesieniu do wydawania poświadczeń przeglądu zdatności do lotu
Data aktu: 14/02/2022
Data ogłoszenia: 15/02/2022
Data wejścia w życie: 07/03/2022, 07/03/2023