ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/193
z dnia 17 listopada 2021 r.
zmieniające wykonawcze standardy techniczne określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 926/2014 ustanawiającym standardowe formularze, szablony i procedury w odniesieniu do informacji, które należy przekazywać przy korzystaniu ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 35 ust. 6, art. 36 ust. 6 i art. 39 ust. 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 926/2014 2 ustanowiono standardowe formularze, szablony i procedury na potrzeby powiadomień związanych z korzystaniem przez instytucje kredytowe ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług.
(2) Rozporządzeniem delegowanym Komisji ( 3 UE) 2022/192Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/192 z dnia 20 października 2021 r. zmieniające regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) nr 1151/2014 w odniesieniu do informacji, które należy przekazywać w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego). do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1151/2014 4 wprowadzono nowe wymogi informacyjne. Wymogi te należy uwzględnić w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 926/2014 i odpowiednio zaktualizować standardowe formularze i szablony określone w załącznikach do tego rozporządzenia wykonawczego. Ponadto w celu zapewnienia pewności prawa należy zaktualizować niektóre odniesienia prawne w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 926/2014.
(3) Konieczne jest zwiększenie jasności powiadomienia paszportowego dotyczącego oddziału. Należy zatem sprecyzować, że najbardziej aktualne dostępne informacje na temat funduszy własnych wymagane są zarówno na poziomie sprawozdawczości indywidualnej instytucji kredytowej, jak i na poziomie skonsolidowanym, w stosownych przypadkach i jeżeli informacje na poziomie skonsolidowanym są dostępne dla właściwego organu państwa członkowskiego pochodzenia.
(4) Istotne jest zapewnienie bezpieczeństwa depozytów oraz zwiększenie faktycznej pewności i wiarygodności informacji finansowych przekazywanych przez instytucję kredytową. Konieczne jest zatem, by instytucja kredytowa powiadamiała właściwy dla niej właściwy organ o planowanym zakończeniu działalności oddziału. W takim powiadomieniu należy wskazać środki, które zostały zastosowane lub są stosowane w celu zagwarantowania, że po zakończeniu działalności dany oddział nie będzie już przechowywać należących do ludności depozytów lub innych środków finansowych podlegających zwrotowi.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 926/2014.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(7) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych kosztów i korzyści z nimi związanych oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 5 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: