a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2020/683 2 ustanowiono znormalizowany format dokumentów stosowanych do celów homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów poprzez określenie wzorów dokumentu informacyjnego, świadectw homologacji, arkusza wyników badań i świadectwa zgodności w formie papierowej.
(2) Od dnia 1 stycznia 2021 r. zgodność z docelowymi poziomami emisji CO2 ustala się wyłącznie na podstawie emisji CO2 ustalonych na podstawie światowej zharmonizowanej procedury badań pojazdów lekkich (WLTP). Konieczna jest zatem zmiana wzorów dokumentu informacyjnego, arkusza wyników badań i świadectwa zgodności w formie papierowej polegająca na usunięciu odniesień do nowego europejskiego cyklu jezdnego.
(3) Wraz z wejściem w życie rozporządzenia Komisji (UE) 2017/2400 3 do świadectw zgodności pojazdów ciężarowych dodano nowe pozycje dotyczące emisji CO2 i zużycia paliwa pojazdów ciężkich, takich jak ciężkie autobusy i średnie samochody ciężarowe oraz indywidualnie dopuszczone pojazdy ciężkie. Konieczne jest zatem dodanie odpowiednich pozycji do wzorów świadectwa zgodności w formie papierowej dla odpowiednich kategorii pojazdów, a także do świadectw unijnego i krajowego indywidualnego dopuszczenia pojazdu.
(4) Biorąc pod uwagę różnorodność pojazdów ciężkich pod względem ich konstrukcji i modelu jazdy, rocznego przebiegu, ładowności oraz konfiguracji przyczepy, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2400 i rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 4 wprowadziły klasyfikację pojazdów ciężkich według grup i podgrup, które odzwierciedlają typowy model użytkowania pojazdów oraz określone parametry techniczne. Aby uwzględnić również krajowe inicjatywy na rzecz zmniejszenia emisji CO2 oraz by zapewnić poprawną interpretację emisji CO2 i zużycia paliwa, należy ustalić, do której grupy lub podgrupy należy dany pojazd. Konieczne jest zatem dodanie odpowiedniej grupy lub podgrupy pojazdów do wzorów świadectwa zgodności w formie papierowej oraz do świadectwa unijnego indywidualnego dopuszczenia pojazdu.
(5) Biorąc pod uwagę, że na rynek unijny wprowadzanych jest coraz więcej pojazdów hybrydowych typu plug-in (OVC-HEV), ważne jest zapewnienie, aby organy krajowe i konsumenci otrzymywali zharmonizowane i spójne informacje na temat efektywności środowiskowej tych pojazdów. W związku z tym należy wyjaśnić, że w przypadku pojazdów OVC-HEV wartościami, które należy zgłosić w świadectwie zgodności, są wartości emisji CO2 i zużycia paliwa właściwe dla danej fazy z zastosowaniem wartości masowego natężenia emisji CO2 i wartości zużycia paliwa w warunkach ładowania podtrzymującego, a także wartości zużycia przez takie pojazdy energii elektrycznej właściwe dla danej fazy. Konieczne jest zatem dodanie odpowiednich pozycji do wzorów świadectwa zgodności.
(6) Po opublikowaniu rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683 wykryto pewne błędy w objaśnieniach do dokumentu informacyjnego, we wzorach świadectw homologacji i świadectwach zgodności w formie papierowej. Błędy wykryte w objaśnieniach do dokumentu informacyjnego oraz we wzorach świadectw homologacji polegają na nieprawidłowych odniesieniach do niektórych objaśnień. Występują również błędy polegające na zastosowaniu niewłaściwej jednostki miary w odniesieniu do ciśnienia w przewodzie zasilającym układ hamulcowy przyczepy, które powinno być wyrażone w kilopaskalach (kPa), a nie w barach.
(7) Jeżeli chodzi o świadectwa zgodności w formie papierowej, wprowadza się pewne wyjaśnienia w celu uwzględnienia badania zgodności eksploatacyjnej. Ponadto należy zaktualizować odniesienie do procedury badania mającej zastosowanie do pojazdów kompletnych i skompletowanych należących do kategorii M3 oraz pojazdów niekompletnych kategorii M2, ponieważ obecne odniesienie dotyczy procedury badania mającej zastosowanie do pojazdów lekkich, a nie do procedury właściwej dla pojazdów ciężkich, która ma zastosowanie do tych kategorii pojazdów. Konieczne jest wyjaśnienie, że pozycja w świadectwie zgodności w formie papierowej dotycząca wysokości pojazdu ma zastosowanie wyłącznie do niektórych kompletnych i skompletowanych pojazdów kategorii N3. Należy również sprecyzować, że pkt 49 "Emisje CO2/zużycie paliwa/zużycie energii elektrycznej" dla pojazdów kategorii N2 ma zastosowanie do lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz do pojazdów ciężkich (Euro VI) oraz że pkt 49 kategorii N3 nie ma zastosowania do lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) - ma on wyłącznie zastosowanie do pojazdów ciężkich (Euro VI). Błąd w numeracji punktu "Oś (osie) napędowa(-e) mająca(-e) zawieszenie pneumatyczne lub równoważne w stosunku do pneumatycznego" należy sprostować tak, aby jego numer był zgodny z numeracją w pozostałych częściach załączników do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/683. Z pozycji 47.1.3.2 należy usunąć oznaczenie odniesienia do objaśnienia, które jest nieprawidłowe, ponieważ tekst w indeksie górnym jest częścią wzoru podanego w tej pozycji. Z uwagi na potrzebę zapewnienia pewności prawa błędy te należy skorygować.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/683.
(9) Zgodnie z art. 3 ust. 5 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/133 5 organy udzielające homologacji, organy nadzoru rynku, organy rejestrujące państw członkowskich oraz producenci mają od daty opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zmian do świadectwa zgodności w formie papierowej 12 miesięcy na wprowadzenie wszelkich niezbędnych zmian do nich w swoich odpowiednich systemach. Datę rozpoczęcia stosowania zmian do świadectwa zgodności w formie papierowej należy zatem odroczyć.
(10) Aby zapewnić organom udzielającym homologacji, organom nadzoru rynku i organom rejestrującym państw członkowskich oraz producentom wystarczająco dużo czasu na wprowadzenie poprawek określonych w niniejszym rozporządzeniu, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania załącznika II.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: