KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 35 ust. 5, art. 36 ust. 5 i art. 39 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1151/2014 2 określa informacje, które instytucje kredytowe mają obowiązek przekazywać w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług.
(2) Aby wspierać konwergencję stosowanych przez właściwe organy praktyk w zakresie oceny powiadomień przekazywanych przez instytucje kredytowe, należy doprecyzować informacje określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014. Ponadto konieczne jest uaktualnienie niektórych odniesień do aktów prawnych w celu zagwarantowania pewności prawa.
(3) Informacje przekazane przez instytucję kredytową w powiadomieniu paszportowym dotyczącym oddziału powinny być na tyle szczegółowe, aby zapewnić właściwemu organowi jej państwa członkowskiego pochodzenia możliwość przeprowadzenia dokładnej i kompleksowej oceny adekwatności instytucji kredytowej pod kątem prowadzenia działalności, której dotyczy złożone powiadomienie paszportowe. W tym celu w przekazywanych informacjach należy wskazać przewidywaną datę rozpoczęcia każdego rodzaju działalności, a nie tylko podstawowych rodzajów działalności. Podobnie plan finansowy zawierający prognozy dotyczące bilansu oraz rachunku zysków i strat obejmujący okres trzech lat powinien zawierać założenia leżące u jego podstaw.
(4) Aby zwiększyć skuteczność identyfikacji instytucji kredytowej w ramach komunikacji między właściwymi organami państwa członkowskiego pochodzenia i przyjmującego państwa członkowskiego lub w ramach komunikacji między przyjmującym państwem członkowskim lub państwem członkowskim pochodzenia a daną instytucją kredytową, informacje przekazywane przez instytucję kredytową właściwym organom powinny zawierać krajowy kod referencyjny instytucji kredytowej oraz identyfikator podmiotu prawnego (LEI), jeżeli jest dostępny.
(5) Ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa depozytów oraz zwiększenie faktycznej pewności i wiarygodności informacji finansowych przekazywanych przez instytucję kredytową właściwym organom. Konieczne jest zatem, by instytucja kredytowa, w przypadku gdy przekazuje powiadomienie dotyczące planowanego zakończenia działalności oddziału, informowała właściwy organ o środkach, które zostały zastosowane lub są stosowane w celu zagwarantowania, że po zakończeniu działalności dany oddział nie będzie już przechowywać należących do ludności depozytów lub innych środków finansowych podlegających zwrotowi.
(6) Powiadomienie paszportowe dotyczące świadczenia usług powinno być na tyle szczegółowe, aby zapewnić właściwemu organowi państwa członkowskiego pochodzenia możliwość przeprowadzenia dokładnej i kompleksowej oceny adekwatności instytucji kredytowej pod kątem prowadzenia działalności, której dotyczy złożone powiadomienie paszportowe. W przekazywanych informacjach należy zatem wskazać przewidywaną datę rozpoczęcia każdego rodzaju działalności, a nie tylko podstawowych rodzajów działalności.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1151/2014.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(9) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: