Rozporządzenie delegowane 2022/192 zmieniające regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014 w odniesieniu do informacji, które należy przekazywać w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/192
z dnia 20 października 2021 r.
zmieniające regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014 w odniesieniu do informacji, które należy przekazywać w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególności jej art. 35 ust. 5, art. 36 ust. 5 i art. 39 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1151/2014 2  określa informacje, które instytucje kredytowe mają obowiązek przekazywać w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług.

(2) Aby wspierać konwergencję stosowanych przez właściwe organy praktyk w zakresie oceny powiadomień przekazywanych przez instytucje kredytowe, należy doprecyzować informacje określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014. Ponadto konieczne jest uaktualnienie niektórych odniesień do aktów prawnych w celu zagwarantowania pewności prawa.

(3) Informacje przekazane przez instytucję kredytową w powiadomieniu paszportowym dotyczącym oddziału powinny być na tyle szczegółowe, aby zapewnić właściwemu organowi jej państwa członkowskiego pochodzenia możliwość przeprowadzenia dokładnej i kompleksowej oceny adekwatności instytucji kredytowej pod kątem prowadzenia działalności, której dotyczy złożone powiadomienie paszportowe. W tym celu w przekazywanych informacjach należy wskazać przewidywaną datę rozpoczęcia każdego rodzaju działalności, a nie tylko podstawowych rodzajów działalności. Podobnie plan finansowy zawierający prognozy dotyczące bilansu oraz rachunku zysków i strat obejmujący okres trzech lat powinien zawierać założenia leżące u jego podstaw.

(4) Aby zwiększyć skuteczność identyfikacji instytucji kredytowej w ramach komunikacji między właściwymi organami państwa członkowskiego pochodzenia i przyjmującego państwa członkowskiego lub w ramach komunikacji między przyjmującym państwem członkowskim lub państwem członkowskim pochodzenia a daną instytucją kredytową, informacje przekazywane przez instytucję kredytową właściwym organom powinny zawierać krajowy kod referencyjny instytucji kredytowej oraz identyfikator podmiotu prawnego (LEI), jeżeli jest dostępny.

(5) Ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa depozytów oraz zwiększenie faktycznej pewności i wiarygodności informacji finansowych przekazywanych przez instytucję kredytową właściwym organom. Konieczne jest zatem, by instytucja kredytowa, w przypadku gdy przekazuje powiadomienie dotyczące planowanego zakończenia działalności oddziału, informowała właściwy organ o środkach, które zostały zastosowane lub są stosowane w celu zagwarantowania, że po zakończeniu działalności dany oddział nie będzie już przechowywać należących do ludności depozytów lub innych środków finansowych podlegających zwrotowi.

(6) Powiadomienie paszportowe dotyczące świadczenia usług powinno być na tyle szczegółowe, aby zapewnić właściwemu organowi państwa członkowskiego pochodzenia możliwość przeprowadzenia dokładnej i kompleksowej oceny adekwatności instytucji kredytowej pod kątem prowadzenia działalności, której dotyczy złożone powiadomienie paszportowe. W przekazywanych informacjach należy zatem wskazać przewidywaną datę rozpoczęcia każdego rodzaju działalności, a nie tylko podstawowych rodzajów działalności.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) nr 1151/2014.

(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.

(9) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014

W rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
a)
ust. 1 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) nazwę i adres instytucji kredytowej oraz przewidywane główne miejsce prowadzenia działalności oddziału;";

b)
w ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
lit. a) ppkt (ii) oraz (iii) otrzymują brzmienie:

"(ii) wykaz rodzajów działalności zgodnie z załącznikiem I do dyrektywy 2013/36/UE, które instytucja kredytowa zamierza prowadzić w przyjmującym państwie członkowskim, w tym możliwie jak najdokładniejszą przewidywaną datę rozpoczęcia każdego rodzaju działalności, oraz, w przypadku zaprzestania działalności, wykaz rodzajów działalności, których prowadzenia zaprzestano;

(iii) wykaz rodzajów działalności, które będą stanowiły podstawowe rodzaje działalności w przyjmującym państwie członkowskim;";

(ii)
w lit. b) ppkt (iii) wprowadza się następujące zmiany:
formuła wprowadzająca otrzymuje brzmienie:

"(iii) jeżeli zakłada się, że oddział będzie prowadzić co najmniej jeden rodzaj usług inwestycyjnych i działalności inwestycyjnej zdefiniowanych w art. 4 ust. 1 pkt 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE * , opis następujących ustaleń:";

tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"– opis ustaleń służących wywiązaniu się ze zobowiązań ustanowionych w art. 24-28 dyrektywy 2014/65/UE oraz w środkach przyjętych na ich podstawie przez odpowiednie właściwe organy przyjmującego państwa członkowskiego,";

(iii)
lit. d) ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) plan finansowy zawierający prognozy dotyczące bilansu oraz rachunku zysków i strat obejmujący okres trzech lat, w tym założenia leżące u jego podstaw;";

2)
w art. 4 ust. 2 dodaje się lit. d) w brzmieniu:

"d) w przypadku gdy w ramach prowadzonej działalności oddział przyjmuje lub przyjmował depozyty i inne środki finansowe podlegające zwrotowi - oświadczenie instytucji kredytowej zawierające wykaz środków, które zostały zastosowane lub są stosowane w celu zagwarantowania, że po zakończeniu działalności oddziału instytucja kredytowa nie będzie już za pośrednictwem tego oddziału przechowywać należących do ludności depozytów lub innych środków finansowych podlegających zwrotowi.";

3)
art. 5 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) możliwie jak najdokładniejszą przewidywaną datę rozpoczęcia każdego rodzaju działalności, który instytucja kredytowa zamierza prowadzić.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 20 października 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1151/2014 z dnia 4 czerwca 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących informacji, które należy zawrzeć w powiadomieniu w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług (Dz.U. L 309 z 30.10.2014, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349).

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.31.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/192 zmieniające regulacyjne standardy techniczne ustanowione w rozporządzeniu delegowanym (UE) nr 1151/2014 w odniesieniu do informacji, które należy przekazywać w przypadku korzystania ze swobody przedsiębiorczości i swobody świadczenia usług
Data aktu: 20/10/2021
Data ogłoszenia: 14/02/2022
Data wejścia w życie: 06/03/2022