(Dz.U.UE L z dnia 28 listopada 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) 27 lipca 2022 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej
"Europejski Dzień pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«".
(2) Celem inicjatywy wyrażonym przez organizatorów jest "zaapelowanie do Komisji Europejskiej o instytucjonalizację Europejskiego Dnia pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«", który ma upamiętniać dzień 26 lipca 2012 r. jako dzień mądrości instytucjonalnej i wpływowości instytucji europejskich podczas kryzysu gospodarczego. Jest to inspirujący rozdział w historii UE, który uświadamia nam funkcjonalną odporność i podstawową zdolność instytucji, narodów i społeczeństw do realizacji postępu w trudnych czasach zarządzania wieloma kryzysami".
(3) Załącznik i dodatkowy dokument zatytułowany "Manifest »Wszystko, co w naszej mocy«" zawierają bardziej szcze
gółowe informacje na temat przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy, a także określają i szczegółowo uzasadniają powody, dla których należy wesprzeć inicjatywę. Inicjatywa ma upamiętniać dzień pod hasłem "Wszystko, co w naszej mocy" jako "symboliczny akt paneuropeizmu", w nawiązaniu do przemówienia byłego prezesa Europejskiego Banku Centralnego Maria Draghiego z 26 lipca 2012 r., które zdaniem organizatorów ukształtowało historię strefy euro i integracji gospodarczej i było kompleksowym przykładem nowoczesnego przywództwa i inspirującej wizji. Organizatorzy do wniosku dołączyli "trzy główne przesłania" na poparcie apelu o dzień pod hasłem "Wszystko, co w naszej mocy": "a) upamiętnienie jednego z najważniejszych działań ratujących euro jako aktu uznania dla mądrości i odporności instytucjonalnej UE podczas kryzysu gospodarczego, który był poważnym zagrożeniem dla strefy euro i gospodarek krajowych; b) konsolidacja różnych głosów UE i uczczenie europejskich wartości, takich jak demokracja, różnorodność kulturowa, pokój i prawa człowieka, w czasach nasilania się w Europie braku szacunku, ekstremizmu społecznego, eurosceptycyzmu i populizmu; c) naświetlenie potencjału adaptacyjnego i zdolności w zakresie rozwiązywania kryzysów, które instytucjom europejskim są niezbędne, aby stymulować postęp i stawiać czoła przyszłym wyzwaniom".
(4) Zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/788 Komisja, w dniu 26 sierpnia 2022 r., poinformowała grupę organizatorów o swojej ocenie potwierdzającej, że wymogi rejestracji określone w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. a), d) i e) tego rozporządzenia zostały spełnione oraz że wymóg określony w art. 6 ust. 3 lit. b) nie ma zastosowania. Komisja wskazała również, że tekst inicjatywy sformułowany we wniosku z dnia 27 lipca 2022 r. nie pozwala jej stwierdzić, że spełniony został wymóg określony w art. 6 ust. 3 akapit pierwszy lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/788, i zwróciła się do organizatorów o sprecyzowanie szczegółowych celów "Europejskiego Dnia pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«" oraz konkretnych środków prawnych, które Komisja miałaby zaproponować.
(5) W dniu 26 października 2022 r. organizatorzy powiadomili Komisję o swojej decyzji o podtrzymaniu wniosku o rejestrację zgodnie z art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/788, nie przedstawiając dalszych wyjaśnień co do zakresu swojej inicjatywy ani konkretnych środków prawnych, które Komisja miałaby zaproponować.
(6) W związku z powyższym nadal nie jest jasne, czy instytucjonalizacja dnia pod hasłem "Wszystko, co w naszej mocy" jest wydarzeniem związanym konkretnie z polityką gospodarczą i pieniężną Unii, czy też wydarzeniem mającym honorować ogólną zbiorczą zdolność instytucji Unii do stawiania czoła wyzwaniom, czy też chodzi o oba te aspekty.
(7) W Traktatach nie ma autonomicznych postanowień przewidujących tworzenie okolicznościowych dni lub lat. W niektórych przypadkach specjalne okolicznościowe europejskie "dni" lub "lata" zostały formalnie ustanowione w aktach prawnych przyjętych na podstawie postanowień materialnych w Traktatach odnoszących się do tematu specjalnych obchodów 2 .
(8) W zakresie, w jakim celem inicjatywy miałaby być zasadniczo instytucjonalizacja Europejskiego Dnia pod hasłem "Wszystko, co w naszej mocy" w celu uczczenia siły Unii w stawianiu czoła wyzwaniom gospodarczym i pieniężnym, Komisja nie jest w stanie wskazać odpowiedniej podstawy prawnej w tytule VIII TFUE dotyczącym polityki gospodarczej i pieniężnej, która umożliwiłaby Komisji przedłożenie wniosku dotyczącego aktu prawnego ustanawiającego taki specjalny okolicznościowy "europejski dzień".
(9) Opis inicjatywy przedłożony przez organizatorów zawiera jednak szereg elementów przekrojowych, które świadczą o tym, że inicjatywa ma bardziej ogólny zakres, nie jest ukierunkowana na konkretny obszar polityki i ma charakter wyłącznie upamiętniający. Jednym z głównych przesłań inicjatywy jest "konsolidacja różnych głosów UE i uczczenie europejskich wartości, takich jak demokracja, różnorodność kulturowa, pokój i prawa człowieka", co częściowo odpowiada podstawowym wartościom Unii wyrażonym w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, a częściowo ogólnym celom Unii określonym w art. 3 TUE.
(10) Ani art. 2 i 3 TUE, ani art. 17 TUE, do których odnoszą się organizatorzy w swoim wniosku o rejestrację, nie przy- znaje Komisji niezbędnych uprawnień do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii, a zatem nie może zostać wykorzystany jako podstawa prawna wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii, który służyłby realizacji celów inicjatywy. Jednakże działania, których celem jest popularyzacja Unii Europejskiej i jej wartości oraz ogólnie rozumiana komunikacja z obywatelami, były przyjmowane na podstawie art. 352 TFUE 3 .
(11) Zważywszy, że inicjatywa wydaje się mieć na celu poprawę w zakresie poszanowania i propagowania różnych wartości unijnych i wydaje się być ukierunkowana na cele odpowiadające celom Unii określonym w art. 3 TUE oraz że inicjatywa nie wydaje się mieć na celu przyjęcia nowych lub zmiany istniejących przepisów w konkretnych obszarach polityki określonych w Traktatach, stwierdza się, że o ile chodzi o ustalenie, czy spełnione zostały formalne warunki rejestracji, nie można w oczywisty sposób stwierdzić, że Komisja nie będzie w stanie przedłożyć wniosku dotyczącego aktu prawnego ustanawiającego dzień upamiętniający realizację celów określonych w Traktatach na podstawie art. 352 TFUE. Postanowienie to umożliwia Komisji przedłożenie Radzie wniosku dotyczącego środków niezbędnych do osiągnięcia jednego z celów określonych w Traktatach, jeżeli w Traktatach nie przewidziano niezbędnych uprawnień.
(12) Z powyższych względów żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.
(13) Konkluzja ta pozostaje bez uszczerbku dla oceny, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.
(14) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.
(15) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.
(16) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską zatytułowaną "Europejski Dzień pod hasłem »Wszystko, co w naszej mocy«".
(17) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Strasburgu dnia 22 listopada 2022 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2022.307.259 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2022/2323 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej ""Europejski Dzień pod hasłem Wszystko, co w naszej mocy"" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 |
| Data aktu: | 22/11/2022 |
| Data ogłoszenia: | 28/11/2022 |