(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 8313)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 25 listopada 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2022/179 2 zharmonizowano wykorzystanie widma radiowego w paśmie 5 GHz (5 150-5 350 MHz i 5 470-5 725 MHz) na potrzeby systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych. Podstawą techniczną tej decyzji było sprawozdanie nr 79 Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych ("CEPT").
(2) W lutym 2022 r. europejski przemysł motoryzacyjny zwrócił się do Komisji o potwierdzenie przyjętej przez niego interpretacji niektórych przepisów decyzji wykonawczej (UE) 2022/179 w odniesieniu do przypadków użytkowania systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych (WAS/RLAN) w paśmie częstotliwości 5 GHz w pojazdach drogowych. Pismem z 29 marca 2022 r. Komisja upoważniła CEPT do zbadania - w kontekście decyzji wykonawczej (UE) 2022/179 - wskazanych przez przemysł motoryzacyjny przypadków użytkowania WAS/RLAN w paśmie 5 GHz w pojazdach drogowych.
(3) Zgodnie z tym upoważnieniem CEPT przedstawiła 29 czerwca 2022 r. odpowiedź uzupełniającą sprawozdanie nr 79, proponując zmiany warunków technicznych dla zakresu 5 470-5 725 MHz, aby umożliwić ograniczone użytkowanie urządzeń WAS/RLAN w pojazdach drogowych, a mianowicie w sytuacji, gdy urządzenia te pracują w trybie slave i steruje nimi zamontowane na stałe urządzenie pracujące w trybie master, które wykrywa sygnały radarowe przy użyciu techniki osłabiania zakłóceń DFS (dynamiczny wybór częstotliwości). W świetle tej odpowiedzi Komisja uważa, że należy dopuścić eksploatację zainstalowanych urządzeń WAS/RLAN w trybie slave w pojazdach drogowych, pod warunkiem że prowadzą one nadawanie wyłącznie wówczas, gdy znajdują się pod kontrolą zamontowanego na stałego urządzenia WAS/RLAN z funkcją DFS pracującego w trybie master.
(4) W swojej odpowiedzi CEPT nie zaproponowała żadnych zmian, jeśli chodzi o warunki techniczne dotyczące WAS/RLAN w paśmie 5 250-5 350 MHz. Zdaniem CEPT w tym zakresie eksploatacja urządzeń WAS/RLAN w pojazdach drogowych nie powinna być dozwolona, ponieważ nie istnieją żadne praktyczne środki gwarantujące, że pojazd drogowy faktycznie znajdować się będzie w pomieszczeniu i że eksploatacja urządzeń WAS/RLAN w pojazdach drogowych będzie w związku z tym ograniczona do użytkowania we wnętrzach. Wykorzystanie zakresu częstotliwości 5 250-5 350 MHz powinno zatem nadal ograniczać się wyłącznie do wnętrz, aby uniknąć ryzyka szkodliwych zakłóceń dla służb funkcjonujących już w tym zakresie. Pojazdów specjalistycznych przeznaczonych do eksploatacji wyłącznie we wnętrzach pomieszczeń nie uznaje się za pojazdy drogowe.
(5) Zakres częstotliwości 5 150-5 250 MHz jest już dostępny - na podstawie decyzji wykonawczej (UE) 2022/179 - na potrzeby użytkowania urządzeń WAS/RLAN we wnętrzach, w tym na potrzeby eksploatacji instalacji WAS/RLAN wewnątrz pojazdów drogowych.
(6) Elementy zawarte w odpowiedzi CEPT na pismo zawierające upoważnienie Komisji mogą zostać wykorzystane jako podstawa niniejszej decyzji.
(7) Niniejsza decyzja powinna opierać się na zasadach i przepisach określonych w decyzji wykonawczej (UE) 2022/179 oraz rozwijać te zasady i przepisy.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 23 listopada 2022 r.
1 Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2022/179 z dnia 8 lutego 2022 r. w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5 GHz na potrzeby wdrożenia systemów dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieci radiowych, i uchylająca decyzję 2005/513/WE (Dz.U. L 29 z 10.2.2022, s. 10).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich dotyczących udostępniania na rynku urządzeń radiowych i uchylająca dyrektywę 1999/5/WE (Dz.U. L 153 z 22.5.2014, s. 62.).
4 Zalecenie ITU-RM.1652-1 Dynamic frequency selection in wireless access systems including radio local area networks for the purpose of protecting the radiodetermination service in the 5 GHz band [Dynamiczny wybór częstotliwości (DFS) w systemach dostępu bezprzewodowego, w tym lokalnych sieciach radiowych, w celu ochrony służby radiolokacyjnej w paśmie 5 GHz].
5 Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1321/2014 duży statek powietrzny oznacza statek powietrzny, który sklasyfikowano jako samolot o maksymalnej masie startowej powyżej 5 700 kg, lub śmigłowiec wielosilnikowy. Śmigłowce wielosilnikowe są jednak wyłączone z zakresu uwag 2 i 3.
6 Tryby slave i master zdefiniowano w normie EN 301 893 V2.1.1.