Decyzja wykonawcza 2022/2297 dotycząca utworzenia europejskiej infrastruktury badań słonecznych na rzecz skoncentrowanej energii słonecznej (EU-SOLARIS ERIC)

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/2297
z dnia 19 października 2022 r.
dotycząca utworzenia europejskiej infrastruktury badań słonecznych na rzecz skoncentrowanej energii słonecznej (EU-SOLARIS ERIC)

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 7351)

(jedynie teksty w języku francuskim, greckim, hiszpańskim, niemieckim i portugalskim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 24 listopada 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Niemcy, Hiszpania, Francja, Cypr i Portugalia złożyły do Komisji wniosek o utworzenie europejskiej infrastruktury badań słonecznych na rzecz skoncentrowanej energii słonecznej (EU-SOLARIS ERIC) ("wniosek"). Portugalia podała do wiadomości swoją decyzję o uczestnictwie w EU-SOLARIS ERIC początkowo w charakterze obserwatora.

(2) Wnioskodawcy uzgodnili, że przyjmującym państwem członkowskim EU-SOLARIS ERIC będzie Hiszpania.

(3) Decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 rozporządzenie (WE) nr 723/2009 zostało włączone do Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) 2 .

(4) Komisja dokonała oceny wniosku zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 723/2009 i stwierdziła, że spełnia on wymogi określone w tym rozporządzeniu. W trakcie oceny Komisja uzyskała opinie niezależnych ekspertów w dziedzinie europejskiej infrastruktury badań słonecznych na rzecz skoncentrowanej energii słonecznej.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 20 rozporządzenia (WE) nr 723/2009,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym ustanawia się europejską infrastrukturę badań słonecznych na rzecz skoncentrowanej energii słonecznej (EU-SOLARIS ERIC).
2. 
Elementy istotne statutu EU-SOLARIS ERIC określono w załączniku.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Cypryjskiej i Republiki Portugalskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 października 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

ELEMENTY ISTOTNE STATUTU EU-SOLARIS ERIC

Następujące artykuły i ustępy artykułów statutu EU-SOLARIS ERIC stanowią elementy istotne zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009.
1.
Nazwa i siedziba (art. 1 statutu EU-SOLARIS ERIC)
1.
Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) (zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie ERIC") tworzy się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) pod nazwą "europejska infrastruktura badań słonecznych na rzecz skoncentrowanej energii słonecznej" (zwane dalej "EU-SOLARIS ERIC").
2.
Siedziba statutowa EU-SOLARIS ERIC znajduje się w Almerii w Hiszpanii.
2.
Wizja, misja i cele strategiczne (art. 2 statutu EU-SOLARIS ERIC)
1.
EU-SOLARIS ERIC tworzy i obsługuje światowej klasy rozproszoną infrastrukturę badawczą w zakresie skoncentrowanej energii słonecznej/energii słonecznej termicznej (CSP/STE) mającą stanowić centralny węzeł odpowiedzialny za skoordynowane działanie krajowych ośrodków badań naukowych w dziedzinie technologii CSP/STE, które przeznaczają część swoich zdolności badawczych i rozwojowych na EU-SOLARIS ERIC, dzieląc się treściami, narzędziami i know-how związanymi z technologiami CSP/STE.
2.
Wszystkie obiekty badawcze będące częścią ERIC pozostaną własnością swoich instytucji, podobnie jak prawa do korzystania z dostępu do nich oraz warunki, na jakich jest ono przyznawane.
3.
Stosunki między EU-SOLARIS ERIC a krajowymi ośrodkami badań naukowych są regulowane poprzez podpisanie szczegółowych umów o gwarantowanym poziomie usług.
4.
W związku z tym założenia i cele EU-SOLARIS ERIC przedstawiają się następująco.
5.
Wizja: Uzyskanie pozycji europejskiej referencyjnej infrastruktury badawczej w zakresie rozwoju technologicznego CSP/STE i powiązanych zastosowań
6.
Misja: Oferowanie społeczności naukowej i przemysłowej najlepszych warunków do rozwoju działalności badawczej w zakresie CSP/STE
7.
Cele strategiczne:
a)
Koordynowanie przez jedyną w swoim rodzaju infrastrukturę rozproszoną działania głównych istniejących instalacji badawczo-rozwojowych w Europie, aby zapewnić sektorowi CSP/STE najbardziej kompletne i wysokiej jakości zestaw infrastruktury naukowej na szczeblu międzynarodowym.
b)
Ustanowienie punktu kompleksowej obsługi, w którym użytkownikom potrzebującym usług związanych z CSP/STE w skuteczny i optymalny sposób oferowane będą wysokospecjalistyczna infrastruktura, zasoby i usługi badawcze.
c)
Wzmocnienie współpracy między instytucjami naukowymi, środowiskiem akademickim i przemysłem, a także wspieranie badań opartych na współpracy między głównymi europejskimi ośrodkami badań naukowych w tym sektorze.
d)
Określenie nowych wymogów dotyczących udoskonalenia obiektów badawczych oraz budowy nowych obiektów (w razie potrzeby), a także optymalizacja i promowanie specjalizacji istniejących obiektów, aby uniknąć niepotrzebnego technologicznego powielania i powtarzania.
e)
Określenie i ustanowienie najlepszych praktyk badawczych i eksperymentalnych, prowadzenie i koordynowanie w miarę możliwości otwartego upowszechniania wyników i danych doświadczalnych, aby przyczynić się w ten sposób do wzmocnienia wiodącej pozycji Europy na szczeblu międzynarodowym.
f)
Utrzymanie wiodącej pozycji Europy w zakresie rozwoju technologii CSP/STE.
3.
Zadania i działania (art. 3 statutu EU-SOLARIS ERIC)
1.
Aby zrealizować swoje założenia i cele, EU-SOLARIS ERIC podejmuje, bezpośrednio lub za pośrednictwem stron trzecich, następujące działania:
a)
przyznaje europejskiemu środowisku badawczemu i przemysłowemu skuteczny dostęp do zasobów i usług udostępnianych przez węzły krajowe, zgodnie z zasadami ustanowionymi w niniejszym statucie;
b)
zwiększa interoperacyjność między ośrodkami badań naukowych członków i obserwatorów, specjalizującymi się w technologiach CSP/STE;
c)
ustanawia i wdraża zdobycze postępu technologicznego związane z zasobami i usługami w zakresie CSP/STE;
d)
zawiera umowy o współpracy ze stronami trzecimi;
e)
zapewnia szkolenia i wsparcie mobilności naukowców w celu wzmocnienia i ustrukturyzowania europejskiej przestrzeni badawczej;
f)
nawiązuje stosunki międzynarodowe z innymi organizacjami i organami publicznymi lub prywatnymi, europejskimi i pozaeuropejskimi, zainteresowanymi jego działalnością i w powiązanych dziedzinach;
g)
koordynuje działania z innymi europejskimi podmiotami w sektorze badań i rozwoju w dziedzinie CSP/STE;
h)
podejmuje wszelkie inne działania wymagane do realizacji założeń i celów EU-SOLARIS ERIC.
2.
EU-SOLARIS ERIC oferuje dostęp do zestawu obiektów badawczych i wspólnych działań badawczo-rozwojowych za pośrednictwem skoordynowanego, długoterminowego programu rozwoju realizowanego przez węzły krajowe do celów pozagospodarczych. Niemniej jednak EU-SOLARIS ERIC może prowadzić działalność o ograniczonym charakterze zarobkowym, pod warunkiem że:
a)
jest ona ściśle związana z jej głównymi działaniami określonymi w niniejszym statucie; oraz
b)
nie zagraża ona realizacji celów lub zadań EU-SOLARIS ERIC.
3.
EU-SOLARIS ERIC rejestruje oddzielnie koszty i przychody tej działalności gospodarczej i pobiera za nią opłaty według cen rynkowych. Wszelkie dochody z tytułu wspomnianej działalności gospodarczej EU-SOLARIS ERIC wykorzystuje do osiągnięcia swoich celów.
4.
Czas trwania i rozpoczęcie działalności (art. 4 statutu EU-SOLARIS ERIC)

Bez uszczerbku dla postanowień niniejszego statutu dotyczących rozwiązania i likwidacji, EU-SOLARIS ERIC zostaje ustanowione na czas nieokreślony.

5.
Odpowiedzialność i ubezpieczenie (art. 5 statutu EU-SOLARIS ERIC)
1.
EU-SOLARIS ERIC odpowiada za swoje długi powstałe w wyniku swojej działalności.
2.
Odpowiedzialność finansowa członków za długi ERIC ograniczona jest do wysokości wkładów wniesionych przez nich do ERIC.
3.
EU-SOLARIS ERIC zawiera i utrzymuje odpowiednią umowę ubezpieczenia od wszelkiego ryzyka związanego z funkcjonowaniem ERIC.
6.
Procedura rozwiązania i likwidacji EU-SOLARIS ERIC (art. 6 statutu EU-SOLARIS ERIC)
1.
EU-SOLARIS ERIC informuje Komisję Europejską, za pośrednictwem dyrektora zarządzającego, o wszelkich faktach, które mogłyby poważnie zagrozić celowi EU-SOLARIS ERIC lub ograniczyć jego zdolność do spełnienia warunków określonych w rozporządzeniu w sprawie ERIC.
2.
W szczególności EU-SOLARIS ERIC zostaje rozwiązane i zlikwidowane w przypadku jednego z następujących zdarzeń:
a)
w wyniku uchwały przyjętej przez walne zgromadzenie większością głosów ustanowioną w niniejszym statucie; lub
b)
w wyniku decyzji wydanej przez Komisję Europejską, na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu w sprawie ERIC.
3.
Stosuje się następującą procedurę:
a)
Dyrektor zarządzający EU-SOLARIS ERIC informuje Komisję Europejską o decyzji walnego zgromadzenia w sprawie rozwiązania i likwidacji EU-SOLARIS ERIC w terminie dziesięciu (10) dni od daty przyjęcia uchwały.
b)
Nie naruszając art. 5 statutu, wszelkie aktywa i pasywa pozostałe po spłacie długów EU-SOLARIS ERIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich skumulowanego wkładu pieniężnego do EU-SOLARIS ERIC w momencie rozwiązania.
c)
Dyrektor zarządzający EU-SOLARIS ERIC informuje Komisję Europejską o zakończeniu procedury rozwiązania i likwidacji EU-SOLARIS ERIC w terminie dziesięciu (10) dni od zakończeniu tejże procedury.
d)
EU-SOLARIS ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
e)
Jeżeli w jakimkolwiek momencie swojego istnienia EU-SOLARIS ERIC jest niezdolne do spłaty swoich długów, niezwłocznie powiadamia o tym fakcie Komisję Europejską zgodnie z art. 16 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 723/2009.
7.
Polityka w zakresie dostępu użytkowników (art. 7 statutu EU-SOLARIS ERIC)
1.
EU-SOLARIS ERIC promuje oparty na osiągnięciach naukowych dostęp do usług i infrastruktury, które wspierają doskonałość w badaniach w obszarze działalności EU-SOLARIS ERIC i zachęcają do niej, a także kulturę praktycznych usprawnień poprzez działania szkoleniowe.
2.
Dostęp do EU-SOLARIS ERIC jest otwarty, niekoniecznie bezpłatnie, dla wszelkiego rodzaju użytkowników, w tym pochodzących ze wszystkich państw europejskich i nieeuropejskich. Wnioski zostaną poddane usprawnionej procedurze obejmującej kontrole kwalifikowalności i wykonalności zgodnie z procedurami i kryteriami oceny.
3.
Procedury i kryteria oceny, na podstawie których przyznaje się lub ogranicza dostęp do danych i narzędzi infrastruktury EU-SOLARIS ERIC, a także koszt takiego dostępu, określa się w zasadach dostępu lub w przepisach wewnętrznych, które są opracowywane przez dyrektora zarządzającego i zatwierdzane przez walne zgromadzenie, po konsultacji z Komitetem Naukowo-Technicznym (STC) i zarządem węzłów krajowych (BNN).
4.
Procedury i kryteria oceny podaje się do publicznej wiadomości na stronie internetowej EU-SOLARIS ERIC.
5.
EU-SOLARIS ERIC zapewnia użytkownikom infrastruktury EU-SOLARIS ERIC zasady i wytyczne dotyczące dostępu w celu zagwarantowania, że w ramach badań prowadzonych z wykorzystaniem zasobów infrastrukturalnych EU-SOLARIS ERIC należących do ośrodków badawczych państw członkowskich (jak określono w art. 2 statutu), uznaje się i respektuje prawa własności, prywatność, etykę i ochronę infrastruktury badawczej i danych właściciela, a także obowiązki w zakresie tajemnicy zawodowej i poufności oraz że użytkownicy przestrzegają warunków dostępu, środków bezpieczeństwa i zarządzania informacjami instytucji badań naukowych uczestniczących w infrastrukturze EU-SOLARIS ERIC.
8.
Polityka w zakresie oceny naukowej (art. 8 statutu EU-SOLARIS ERIC)

Procedura oceny naukowej projektów, które starają się uzyskać dostęp do infrastruktury EU-SOLARIS ERIC, uwzględnia wartość naukową, niezaspokojone potrzeby sektora oraz potencjalne wykorzystanie i wpływ w sektorze, a także opiera się na zasadach przejrzystości, sprawiedliwości i bezstronności. Procedura taka jest określona w regulaminie wewnętrznym, który jest sporządzany przez dyrektora zarządzającego i zatwierdzany przez walne zgromadzenie, po konsultacji ze STC i BNN.

9.
Polityka upowszechniania wyników badań (art. 9 statutu EU-SOLARIS ERIC)
1.
EU-SOLARIS ERIC podejmuje stosowne środki w celu promowania swojej infrastruktury i jej wykorzystania w badaniach naukowych i wszelkich usługach związanych z celami EU-SOLARIS ERIC.
2.
EU-SOLARIS ERIC promuje upowszechnianie i wymianę wyników uzyskanych dzięki wykorzystaniu jego infrastruktury badawczej.
3.
Bez uszczerbku dla potencjalnych praw własności intelektualnej EU-SOLARIS ERIC zapewnia, aby jego użytkownicy podawali do wiadomości publicznej wyniki badań przeprowadzonych z wykorzystaniem infrastruktury ERIC i czynili to za pośrednictwem EU-SOLARIS ERIC, zgodnie z europejskimi i krajowymi warunkami przyznawania dotacji. Nie ma to zastosowania do działalności badawczo-rozwojowej, którą prowadzą ośrodki badań naukowych, korzystając z własnej infrastruktury poza zakresem ERIC.
4.
W polityce w zakresie upowszechniania określa się różne grupy celów, a EU-SOLARIS ERIC wykorzystuje wszystkie kanały objęte jej zakresem, aby zapewnić ich maksymalne upowszechnienie.
10.
Polityka w zakresie praw własności intelektualnej (art. 10 statutu EU-SOLARIS ERIC)
1.
Wszelkie prawa własności intelektualnej, które zostały wytworzone, uzyskane lub opracowane przez EU-SOLARIS ERIC, przysługują EU-SOLARIS ERIC i są jego wyłączną własnością. Niemniej jednak właścicielom danych można przyznać ograniczony okres zastrzeżenia danych.
2.
Bez uszczerbku dla warunków określonych w umowach zawieranych między EU-SOLARIS ERIC a członkami lub obserwatorami, wszystkie prawa własności intelektualnej powstałe, uzyskane lub opracowane przez personel członka lub obserwatora należą do tego członka lub obserwatora.
3.
W odniesieniu do kwestii związanych z prawami własności intelektualnej stosunki między członkami i obserwatorami EU-SOLARIS ERIC są regulowane właściwymi przepisami krajowymi poszczególnych członków i obserwatorów oraz porozumieniami międzynarodowymi, których wspomniani członkowie i obserwatorzy są stronami.
4.
Postanowienia niniejszego statutu i regulaminu wewnętrznego pozostają bez uszczerbku dla istniejących praw własności intelektualnej będących w posiadaniu członków i obserwatorów.
5.
Członkowie EU-SOLARIS ERIC uzgadniają i zatwierdzają, za pośrednictwem walnego zgromadzenia, politykę i przepisy dotyczące praw własności intelektualnej UE-Solaris, na wniosek dyrektora zarządzającego i po konsultacji ze STC i BNN. Rozporządzenie w sprawie praw własności intelektualnej określa zasady EU-SOLARIS ERIC dotyczące identyfikacji, ochrony, utrzymania praw własności intelektualnej EU-SOLARIS ERIC i zarządzania nimi, w tym dostępu do tych praw.
6.
BNN może zalecić dyrektorowi zarządzającemu zawarcie umowy z krajowymi ośrodkami infrastruktury i konsorcjami w odniesieniu do infrastruktury badawczej EU-SOLARIS ERIC w celu zagwarantowania takim podmiotom i osobom trzecim dostępu do wiedzy naukowej pochodzącej z infrastruktury badawczej EU-SOLARIS ERIC.
11.
Polityka zatrudnienia (art. 11 statutu EU-SOLARIS ERIC)
1.
EU-SOLARIS ERIC przestrzega zasady równości i niedyskryminacji.
2.
W związku z tym w swojej polityce rekrutacji personelu EU-SOLARIS ERIC oferuje równe szanse i powstrzymuje się od dyskryminacji osób ze względu na płeć, rasę, przekonania, ideologię, niepełnosprawność, orientację seksualną lub jakiekolwiek inne kryterium uznane za dyskryminujące zgodnie z prawem wspólnotowym.
3.
Dyrektor zarządzający może zaproponować zmiany wewnętrznych przepisów dotyczących zatrudnienia, zawsze za zgodą walnego zgromadzenia.
12.
Polityka zamówień publicznych (art. 12 statutu EU-SOLARIS ERIC)
1.
EU-SOLARIS ERIC stosuje w swoich zamówieniach sprawiedliwe i niedyskryminacyjne traktowanie wszystkich oferentów, osób oferujących towary i osób świadczących usługi. Polityka EU-SOLARIS ERIC w zakresie zamówień publicznych jest zgodna z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji.
2.
Dyrektor zarządzający ustanawia szczegółowe wewnętrzne regulacje i kryteria w celu zapewnienia przejrzystości, równości i niedyskryminacji przy udzielaniu zamówień. Zasady te muszą zostać zatwierdzone przez walne zgromadzenie.
3.
Dyrektor zarządzający odpowiada za wszystkie zamówienia EU-SOLARIS ERIC. W tym celu dyrektor zarządzający przestrzega obowiązujących wówczas krajowych i europejskich przepisów dotyczących zamówień publicznych. Wszystkie oferty powinny być publikowane na stronie internetowej EU-SOLARIS ERIC. Decyzja o udzieleniu zamówienia powinna być publikowana i powinna zawierać pełne uzasadnienie.
1 Dz.U. L 206 z 8.8.2009, s. 1.
2 Decyzja Wspólnego Komitetu EOG nr 72/2015 z dnia 20 marca 2015 r. zmieniająca Protokół 31 do Porozumienia EOG w sprawie współpracy w konkretnych dziedzinach poza czterema swobodami [2016/755] (Dz.U. L 129 z 19.5.2016, s. 85).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.304.78

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/2297 dotycząca utworzenia europejskiej infrastruktury badań słonecznych na rzecz skoncentrowanej energii słonecznej (EU-SOLARIS ERIC)
Data aktu: 19/10/2022
Data ogłoszenia: 24/11/2022