a także mając na uwadze, co następuje:(1) W swoich konkluzjach z dnia 24 lutego 2022 r. Rada Europejska potępiła niczym niesprowokowaną i nieuzasadnioną agresję wojskową Rosji wobec Ukrainy, jak również zaangażowanie Białorusi w tę agresję. W wyniku agresji Komisja zawiesiła umowy w sprawie finansowania dotyczące programów współpracy realizowanych między Unią i, odpowiednio, Rosją lub Białorusią, oraz - w stosownych przypadkach - państwem członkowskim, w którym znajduje się instytucja zarządzająca danego programu. Od rozpoczęcia rosyjskiej agresji wojskowej wobec Ukrainy Unia nałożyła szereg nowych sankcji na Rosję i Białoruś.
(2) Rosyjska agresja wojskowa zakłóciła realizację trzynastu programów współpracy transgranicznej wspieranych z Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (EIS) ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 232/2014 2 między dziewięcioma państwami członkowskimi, w których znajduje się instytucja zarządzająca danego programu, a Ukrainą, Republiką Mołdawii, Rosją i Białorusią.
(3) Sfałszowanie wyborów prezydenckich na Białorusi w sierpniu 2020 r. oraz brutalne stłumienie pokojowych protestów doprowadziło już do ponownego dostosowania pomocy Unii na rzecz Białorusi w następstwie konkluzji Rady z dnia 12 października 2020 r.
(4) W wyniku rosyjskiej agresji wojskowej wobec Ukrainy Unia, a w szczególności jej wschodnie regiony, jak również zachodnie części Ukrainy i Republika Mołdawii stoją w obliczu znacznego napływu wysiedleńców. Napływ ten stanowi dodatkowe wyzwanie dla państw członkowskich i innych krajów graniczących z Ukrainą, które może się rozprzestrzenić na inne państwa członkowskie, w szczególności w sytuacji, gdy ich gospodarki nadal wychodzą z kryzysu po pandemii COVID-19.
(5) Ponadto dwa programy współpracy transnarodowej wspierane w ramach EIS oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 3 , a mianowicie program Interreg "Region Morza Bałtyckiego" z udziałem Rosji oraz program transnarodowy na rzecz Dunaju z udziałem Ukrainy i Republiki Mołdawii, zostały znacznie zakłócone przez rosyjską agresję wojskową wobec Ukrainy lub, w odniesieniu do Republiki Mołdawii, przez napływ wysiedleńców z Ukrainy będący bezpośrednim skutkiem tej agresji.
(6) Od przedstawienia powiadomień o zawieszeniu umów w sprawie finansowania dotyczących programów współpracy z Rosją i Białorusią realizacja wszelkich programów i projektów z tymi krajami została zawieszona. Konieczne jest ustanowienie przepisów szczegółowych dotyczących kontynuacji realizacji programów współpracy wspieranych w ramach EIS i EFRR, nawet w przypadku rozwiązania odpowiedniej umowy w sprawie finansowania.
(7) Realizacja programów współpracy wspieranych w ramach EIS regulowana jest rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 897/2014 4 . W rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 897/2014 nie można jednak wprowadzić koniecznych zmian, ponieważ jego podstawa prawna, rozporządzenie (UE) nr 232/2014, przestało obowiązywać dnia 31 grudnia 2020 r. W związku z tym konieczne jest ustanowienie przepisów szczegółowych w odniesieniu do nieprzerwanej realizacji odnośnych programów współpracy w oddzielnym instrumencie prawnym.
(8) Umowy w sprawie finansowania dotyczące programów współpracy z Ukrainą i Republiką Mołdawii nie zostały zawieszone. Realizacja tych programów jest jednak znacznie utrudniona przez niczym niesprowokowaną i nieuzasadnioną agresję wojskową Rosji wobec Ukrainy oraz znaczny napływ wysiedleńców z Ukrainy do Republiki Mołdawii. Aby uwzględnić wyzwania, przed jakimi stoją partnerzy programu, instytucje odpowiedzialne za program oraz partnerzy projektu, konieczne jest ustanowienie przepisów szczegółowych dotyczących kontynuacji realizacji odnośnych programów współpracy.
(9) W celu zmniejszenia obciążenia budżetów publicznych, wynikającego z konieczności zareagowania na niczym nie- sprowokowaną i nieuzasadnioną agresję wojskową Rosji wobec Ukrainy oraz na znaczny napływ wysiedleńców z Ukrainy, zasada współfinansowania określona w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 897/2014 nie powinna mieć zastosowania do wkładu Unii.
(10) Zmiana stopy współfinansowania powinna wymagać jedynie powiadomienia Komisji o zmianie tabel finansowych oraz innych ustaleń proceduralnych. Konieczne jest, aby przepisy o dostosowaniach i zmianach programów zostały uproszczone w odniesieniu do programów, na które bezpośredni wpływ wywarła agresja wojskowa wobec Ukrainy oraz znaczny napływ wysiedleńców z Ukrainy. Wprowadzanie wszelkich potencjalnych dostosowań będących skutkiem tej sytuacji, w tym dostosowań wartości docelowych wskaźników, powinno być dozwolone przy okazji późniejszego dostosowania programu po zakończeniu roku obrotowego.
(11) Wydatki w ramach projektów mających na celu sprostanie wyzwaniom migracyjnym wynikającym z rosyjskiej agresji wojskowej wobec Ukrainy powinny być kwalifikowalne od rozpoczęcia tej agresji w dniu 24 lutego 2022 r.
(12) Mimo że zarządzanie projektami wybranymi już przez wspólny komitet monitorujący należy do obowiązków instytucji zarządzającej, w przypadku niektórych programów pewne zmiany projektów muszą być zatwierdzone przez wspólny komitet monitorujący. Aby przyspieszyć niezbędne zmiany, należy zatem ustalić, że za zmianę dokumentów określających warunki wsparcia projektów, na które wpływ miało zakłócenie realizacji programów, zgodnie z prawem krajowym instytucji zarządzającej, odpowiedzialna jest wyłącznie odpowiednia instytucja zarządzająca, bez konieczności uprzedniego zatwierdzenia przez wspólny komitet monitorujący. Takie zmiany powinny również móc objąć między innymi zastąpienie beneficjenta wiodącego lub wszelkie zmiany planu finansowego, lub terminów wykonania. W odniesieniu do nowych projektów instytucja zarządzająca powinna być wyraźnie upoważniona do podpisywania umów innych niż umowy dotyczące dużych projektów infrastrukturalnych po dniu 31 grudnia 2022 r. Wszystkie działania realizowane w ramach projektów finansowane przez program powinny jednak zakończyć się do dnia 31 grudnia 2023 r.
(13) Rosyjska agresja wojskowa wobec Ukrainy spowodowała wyższą inflację niż oczekiwano oraz nieoczekiwany wzrost cen materiałów i robót budowlanych, co łącznie ma niekorzystny wpływ na realizację dużych projektów infrastrukturalnych w ramach odnośnych programów. Aby zaradzić tej sytuacji, należy zezwolić, aby część wkładu Unii przeznaczonego na takie projekty mogła przekroczyć próg określony w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 897/2014, a mianowicie 30 % w chwili zamknięcia programu, pod warunkiem że takie przekroczenie będzie spowodowane wyłącznie nieoczekiwanym wzrostem cen materiałów i robót budowlanych.
(14) Kontrole prowadzone przez instytucję zarządzającą obejmują kontrole administracyjne projektu oraz kontrole na miejscu. Ze względu na zakłócenie realizacji programów nie jest już możliwe prowadzenie kontroli projektu na miejscu na Ukrainie. W związku z tym konieczne jest zapewnienie możliwości prowadzenia wyłącznie kontroli administracyjnych. Ponadto, jeżeli element infrastruktury danego projektu został zniszczony, zanim można było przeprowadzić kontrolę, beneficjent powinien mieć możliwość zadeklarowania odnośnych wydatków w celu rozliczenia rachunków na podstawie oświadczenia beneficjenta stwierdzającego, że projekt przed zniszczeniem odpowiadał treści określonej w fakturach lub dokumentach o równoważnej wartości dowodowej.
(15) Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) nr 897/2014 projekty mogą otrzymać wkład finansowy pod warunkiem spełnienia szeregu szczegółowych kryteriów. Ze względu na zakłócenie realizacji programów co najmniej jedno kryterium - w szczególności wymóg, że projekt powinien mieć wyraźne oddziaływanie w zakresie współpracy transgranicznej lub transnarodowej - może nie zostać spełnione na początku zakłócenia lub w momencie zakończenia danego projektu. Ponadto podstawowy warunek, zgodnie z którym projekt musi obejmować beneficjentów z co najmniej jednego z uczestniczących państw członkowskich i z co najmniej jednego z uczestniczących krajów partnerskich, może nie być już przestrzegany. Konieczne jest zatem określenie, czy wydatki mogą być jednak uznane za kwalifikowalne, mimo że niektóre warunki finansowania mogą nie być już spełnione ze względu na zakłócenie realizacji programów.
(16) Wskutek zakłócenia realizacji programów wiele projektów nie będzie de facto miało partnera z kraju partnerskiego. Aby umożliwić beneficjentom w państwach członkowskich zakończenie ich działań, należy wyjątkowo odstąpić od wymogu, zgodnie z którym wszystkie projekty powinny obejmować co najmniej jednego beneficjenta z kraju partnerskiego, a wszystkie działania powinny mieć rzeczywiste oddziaływanie i korzyści transgraniczne lub transnarodowe.
(17) Obowiązki beneficjenta wiodącego obejmują wszystkie działania związane z realizacją projektu. Wskutek zakłócenia realizacji projektu beneficjenci wiodący mogą nie mieć możliwości wypełnienia swoich obowiązków w odniesieniu do kraju partnerskiego. Należy zatem dostosować obowiązki beneficjenta wiodącego oraz, w stosownych przypadkach, ograniczyć je do realizacji projektu w odniesieniu do państw członkowskich. Należy również umożliwić beneficjentom wiodącym zmianę pisemnego porozumienia z pozostałymi partnerami projektu oraz zawieszenie niektórych działań lub uczestnictwa niektórych partnerów. Ponadto obowiązek beneficjentów wiodących polegający na przekazaniu płatności otrzymanych od instytucji zarządzającej innym partnerom powinien być zniesiony lub przynajmniej dostosowany.
(18) Aby w ramach programów, na które oddziałuje zakłócenie, można było uwzględnić te wyjątkowe okoliczności, konieczne jest umożliwienie, aby projekty mające na celu sprostanie wyzwaniom migracyjnym były wybierane - w wyjątkowych i należycie uzasadnionych przypadkach - bez uprzedniego zaproszenia do składania wniosków.
(19) W następstwie zawieszenia umów w sprawie finansowania z krajami partnerskimi płatności dotyczące udziału Rosji lub Białorusi zostały zawieszone. Ponadto, w odniesieniu do Ukrainy, nadzwyczajne środki wprowadzone przez Bank Narodowy Ukrainy oraz sytuacja w zakresie bezpieczeństwa wynikająca z rosyjskiej agresji wojskowej przeciwko temu krajowi uniemożliwiają transfery pieniężne za granicę. Należy zatem zezwolić na bezpośrednie wypłacanie dotacji przez instytucję zarządzającą beneficjentom projektu w państwach członkowskich i krajach partnerskich, których umowy w sprawie finansowania nie zostały zawieszone.
(20) W przypadku programów współpracy wspieranych w ramach EIS wymagane jest określenie metody przeliczania wydatków poniesionych w walucie innej niż euro. Metodę tę należy stosować przez cały okres realizacji programu. Ze względu na finansowe i gospodarcze konsekwencje rosyjskiej agresji wojskowej wobec Ukrainy dochodzi do nieprzewidzianych wahań kursów wymiany. W związku z tym konieczne jest umożliwienie zmiany tej metody.
(21) Wskutek zakłócenia realizacji programów instytucje zarządzające mogą nie być w stanie otrzymywać przelewów bankowych z niektórych krajów partnerskich, co uniemożliwia odzyskanie długów od beneficjentów projektu mających siedzibę w takich krajach. W przypadku kraju partnerskiego, który przekazał część swojego krajowego wkładu instytucji zarządzającej, tę kwotę należy wykorzystać na spłacenie takich długów. W przypadku pozostałych krajów partnerskich nakazy odzyskania środków dotyczące wierzytelności nieściągalnych powinny być wycofane lub rozpatrzone przez Komisję.
(22) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1299/2013 stosowne warunki wdrażania programu określające zarządzanie finansowe, a także aspekty dotyczące programowania, monitorowania, ewaluacji i kontroli udziału państw trzecich, poprzez wkład środków z EIS na rzecz programów współpracy transnarodowej, mają być ustanawiane w odpowiednich programach współpracy oraz również, w miarę potrzeby, w umowach w sprawie finansowania między Komisją, rządami zainteresowanych państw trzecich i państw członkowskich, w których siedzibę ma instytucja zarządzająca odpowiedniego programu współpracy. Mimo że obowiązujące warunki realizacji programów regulujące te aspekty powinny być zmienione poprzez dostosowanie programu współpracy, konieczne jest ustanowienie kilku odstępstw od niektórych przepisów rozporządzenia (UE) nr 1299/2013, aby umożliwić stosowanie przepisów ustanowionych dla programów współpracy wspieranych w ramach EIS również w odniesieniu do programu Interreg "Region Morza Bałtyckiego" i transnarodowego programu na rzecz Dunaju.
(23) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia - a mianowicie ustanowienie przepisów szczegółowych dotyczących realizacji programów współpracy, na które wpływ ma rosyjska agresja wojskowa wobec Ukrainy - nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający samodzielnie przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary i skutki proponowanych działań możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(24) Finansowanie zapewnione w kontekście niniejszego rozporządzenia musi być zgodne z warunkami i procedurami określonymi za pomocą środków ograniczających przyjętych na podstawie art. 215 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(25) Z uwagi na pilną potrzebę sprostania wyzwaniom migracyjnym wynikającym z rosyjskiej agresji wojskowej wobec Ukrainy oraz trwający kryzys w dziedzinie zdrowia publicznego spowodowany pandemią COVID-19, należy zastosować wyjątek od terminu ośmiu tygodni przewidziany w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do TUE, do TFUE i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej.
(26) Aby umożliwić państwom członkowskim dostosowanie ich programów w takim terminie, by mogły skorzystać z możliwości niewspółfinansowania wkładu Unii w roku obrotowym 2021/2022, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: