Rozporządzenie delegowane 2022/2116 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających środki i procedury na potrzeby planów ciągłości działania dostawców usług finansowania społecznościowego

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2116
z dnia 13 lipca 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających środki i procedury na potrzeby planów ciągłości działania dostawców usług finansowania społecznościowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 16 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby zapewnić odpowiednią harmonizację w całej Unii środków i procedur na potrzeby planu ciągłości działania, o którym mowa w art. 12 ust. 2 lit. j) rozporządzenia (UE) 2020/1503, należy określić środki i procedury na potrzeby takiego planu.

(2) W celu należytego ograniczenia ryzyka związanego z zaprzestaniem świadczenia usług krytycznych plan ciągłości działania powinien zapewniać dalsze świadczenie usług krytycznych, w tym usług zlecanych osobom trzecim na zasadzie outsourcingu, pomimo upadłości dostawcy usług finansowania społecznościowego lub osoby trzeciej, której zlecono świadczenie usług krytycznych na zasadzie outsourcingu.

(3) Biorąc pod uwagę szerokie spektrum zdarzeń mogących wywrzeć negatywny wpływ na świadczenie usług krytycznych, plan ciągłości działania powinien odnosić się do sytuacji skutkujących powstaniem poważnego uchybienia lub poważnego przypadku niewykonania zobowiązania w związku ze świadczeniem usług krytycznych.

(4) Aby zapewnić skuteczność planu ciągłości działania, należy określić minimalną treść środków i procedur na potrzeby planu ciągłości działania.

(5) Należy określić ograniczoną liczbę terminów technicznych. Ustanowienie definicji tych terminów technicznych jest konieczne, aby zapewnić jednolite stosowanie przepisów niniejszego rozporządzenia, a tym samym aby przyczynić się do ustanowienia jednolitego zbioru przepisów dotyczących unijnych dostawców usług finansowania społecznościowego. Wspomniane definicje służą wyłącznie określeniu zobowiązań dostawców usług finansowania społecznościowego, a ich zakres powinien być ściśle ograniczony do celów związanych z ułatwieniem odpowiedniego zrozumienia przepisów niniejszego rozporządzenia.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(7) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"usługi krytyczne" oznaczają usługi operacyjne i biznesowe, w przypadku których uchybienie lub niewykonanie zobowiązania w związku z ich świadczeniem istotnie utrudniłoby możliwość dalszego przestrzegania przez dostawcę usług finansowania społecznościowego przepisów rozporządzenia (UE) 2020/1503 lub odbiłoby się niekorzystnie na jego wynikach finansowych lub na niezawodności bądź ciągłości świadczonych przez niego usług finansowania społecznościowego i prowadzonych przez niego działań związanych z finansowaniem społecznościowym, w szczególności względem jego klientów;
b)
"upadłość" oznacza wszelkie postępowanie upadłościowe lub przedupadłościowe przewidziane w mającym zastosowanie prawie krajowym lub wszelką poważną przerwę w działalności;
c)
"poważna przerwa w działalności" oznacza poważne uchybienie lub poważny przypadek niewykonania zobowiązania, które w znacznym stopniu ograniczają możliwość świadczenia usług krytycznych.
Artykuł  2

Minimalna treść planu ciągłości działania

1. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego opracowują szczegółowy plan ciągłości działania odnoszący się do ryzyka związanego z ich upadłością ("plan ciągłości działania").
2. 
Plan ciągłości działania zawiera:
a)
środki i procedury służące zapewnieniu ciągłości świadczenia usług krytycznych związanych z istniejącymi inwestycjami;
b)
środki i procedury służące zapewnieniu należytego zarządzania umowami między dostawcą usług finansowania społecznościowego a jego klientami oraz należytego zarządzania najważniejszymi danymi dotyczącymi działalności.
Artykuł  3

Ciągłość świadczenia usług krytycznych

1. 
Plan ciągłości działania zapewnia dalsze świadczenie usług krytycznych, w tym usług zlecanych osobom trzecim na zasadzie outsourcingu, pomimo upadłości dostawcy usług finansowania społecznościowego lub osoby trzeciej, której zlecono świadczenie usług krytycznych na zasadzie outsourcingu.
2. 
Środki przewidziane w planie ciągłości działania należy dostosować do modelu biznesowego dostawcy usług finansowania społecznościowego i muszą one obejmować zasady zapewniające ciągłość świadczenia usług krytycznych poprzez zlecenie realizacji części takich usług krytycznych lub wszystkich tego rodzaju usług podmiotowi będącemu osobą trzecią na zasadzie outsourcingu.
3. 
Plan ciągłości działania zawiera postanowienia dotyczące:
a)
powiadamiania klientów o upadłości dostawcy usług finansowania społecznościowego;
b)
dostępu klientów do informacji dotyczących ich inwestycji;
c)
w stosownych przypadkach, dalszej obsługi niespłaconych pożyczek;
d)
w stosownych przypadkach, dalszego świadczenia usług płatniczych, o których mowa w art. 10 rozporządzenia (UE) 2020/1503, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w ust. 5 tego artykułu;
e)
w stosownych przypadkach, przekazywania informacji o zasadach przechowywania aktywów, o których mowa w art. 10 rozporządzenia (UE) 2020/1503.
Artykuł  4

Należyte zarządzanie umowami

1. 
Biorąc pod uwagę charakter, skalę i stopień złożoności usług świadczonych przez dostawcę usług finansowania społecznościowego, a także jego model biznesowy, w planie ciągłości działania ustanawia się szczegółowe środki, które należy wdrożyć, aby zapewnić należyte zarządzanie umowami między dostawcą usług finansowania społecznościowego a jego klientami.
2. 
Środki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie do:
a)
umów między dostawcą usług finansowania społecznościowego a jego klientami, w tym do informacji o kluczowym znaczeniu dla należytego zarządzania umowami;
b)
wyników wstępnego testu wiedzy, o którym mowa w art. 21 rozporządzenia (UE) 2020/1503;
c)
innych najważniejszych danych dotyczących działalności.
3. 
Środki, o których mowa w ust. 1, obejmują:
a)
przechowywanie umów, o których mowa w ust. 2 lit. a), w bezpiecznym miejscu, jeżeli ich oryginał jest dostępny wyłącznie w formie papierowej;
b)
odpowiednie kopie zapasowe dokumentów i informacji, o których mowa w ust. 2.
4. 
Do celów ust. 2 lit. c) informacje i umowy zapewniające możliwość śledzenia płatności realizowanych przez inwestorów i właścicieli projektów uznaje się za najważniejsze dane dotyczące działalności.
Artykuł  5

Procedury

1. 
Procedury, o których mowa w art. 2 ust. 2 lit. a) i b), muszą być dostosowywane do modelu biznesowego dostawcy usług finansowania społecznościowego i obejmują:
a)
sporządzenie wykazu danych kontaktowych osób odpowiedzialnych lub departamentu odpowiedzialnego w przypadku upadłości dostawcy usług finansowania społecznościowego;
b)
zidentyfikowanie trzech najbardziej prawdopodobnych scenariuszy upadłości i opisanie środków, jakie należy wdrożyć, aby ograniczyć ich wpływ na ciągłość świadczenia usług krytycznych;
c)
postanowienia dotyczące dostępu personelu dostawcy usług finansowania społecznościowego do przestrzeni roboczej i sieci przedsiębiorstwa;
d)
postanowienia regulujące kwestie związane z dostępem do informacji dotyczących klienta oraz, w stosownych przypadkach, do aktywów klientów;
e)
określenie czynników ryzyka operacyjnego i finansowego oraz środków zmniejszających prawdopodobieństwo ich wystąpienia;
f)
wskazanie krytycznych systemów biznesowych i środków awaryjnych zapewniających ciągłość działania tych systemów;
g)
zidentyfikowanie krytycznych relacji biznesowych, z uwzględnieniem funkcji zlecanych na zasadzie outsourcingu;
h)
procedury zapewniające ciągłość komunikacji między dostawcą usług finansowania społecznościowego, jego klientami, partnerami handlowymi, pracownikami i właściwymi organami.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.

1 Dz.U. L 347 z 20.10.2020, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.287.38

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2116 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających środki i procedury na potrzeby planów ciągłości działania dostawców usług finansowania społecznościowego
Data aktu: 13/07/2022
Data ogłoszenia: 08/11/2022
Data wejścia w życie: 28/11/2022