RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 w związku z art. 218 ust. 9, uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Międzynarodowa Organizacja ds. Winorośli i Wina (OIV) przeanalizuje i prawdopodobnie przyjmie rezolucje (zwane dalej "projektami rezolucji OIV") na następnym posiedzeniu Zgromadzenia Ogólnego w dniu 4 listopada 2022 r., które będą wywierały skutki prawne do celów art. 218 ust. 9 Traktatu.
(2) Unia nie jest członkiem OIV. Jednak w dniu 20 października 2017 r. OIV przyznała Unii szczególny status przewidziany w art. 4 regulaminu wewnętrznego OIV.
(3) Członkami OIV jest 20 państw członkowskich. Te państwa członkowskie mają możliwość proponowania poprawek do projektów rezolucji OIV i zostaną zaproszone do przyjęcia wspomnianych rezolucji OIV podczas następnego posiedzenia Zgromadzenia Ogólnego OIV w dniu 4 listopada 2022 r.
(4) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na posiedzeniach OIV w odniesieniu do projektów rezolucji OIV dotyczących kwestii, które leżą w jej kompetencjach. Stanowisko to powinno być zajęte na posiedzeniach OIV przez działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie, które są członkami OIV.
(5) Na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 1 oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/934 2 niektóre rezolucje przyjęte i opublikowane przez OIV będą miały skutki prawne.
(6) Art. 80 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że przy zatwierdzaniu praktyk enologicznych Komisja uwzględnia praktyki enologiczne i metody analizy zalecane i opublikowane przez OIV.
(7) Art. 80 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że przy ustanawianiu metod analizy do celów określania składu produktów sektora wina Komisja przyjmuję za podstawę wszelkie odpowiednie metody zalecane i opublikowane przez OIV, chyba że byłyby one nieskuteczne lub niewłaściwe w kontekście celu, do którego dąży Unia.
(8) Art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że produkty sektora wina przywożone do Unii produkowane są zgodnie z praktykami enologicznymi dozwolonymi przez Unię na podstawie tego rozporządzenia lub - przed uzyskaniem pozwolenia - produkowane zgodnie z praktykami enologicznymi zalecanymi i opublikowanymi przez OIV.
(9) Art. 9 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/934 stanowi, że jeżeli wymogi dotyczące czystości i tożsamości substancji stosowanych w praktykach enologicznych nie zostały określone przez Komisję, wówczas stosuje się wymogi, o których mowa w części A tabela 2 kolumna 4 załącznika I do tego rozporządzenia, odnoszące się do zaleceń OIV.
(10) Projekty rezolucji OENO-TECHNO 14-567B2, 14-567B4 i 14-567C1 wprowadzają rozróżnienie między dodatkami a substancjami pomocniczymi dla niektórych związków enologicznych. Projekty rezolucji OENOTECHNO 20-684 A, 21-689 i 21-708 aktualizują niektóre istniejące praktyki enologiczne. Projekt rezolucji OENO- MICRO 20-684B ustanawia nową praktykę enologiczną. Projekt rezolucji OENO-TECHNO 21-707 wycofuje istniejącą praktykę enologiczną. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 rezolucje te będą miały skutki prawne.
(11) Projekty rezolucji OENO-SPECIF 17-624 i 20-674 aktualizują wymogi dotyczące tożsamości określonych substancji stosowanych w produkcji wina. Projekty rezolucji OENO-SPECIF 20-675 A, 20-675B, 20-675C, 20-675D i 20-681 ustanawiają nowe wymogi dotyczące tożsamości określonych substancji stosowanych w produkcji wina. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz art. 9 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/934 rezolucje te będą miały skutki prawne.
(12) Projekt rezolucji CST-SCMA 20-668 zawiera opinię OIV w sprawie całkowitego suchego ekstraktu wina wykorzystywanego do wykrywania przypadków fałszowania wina. Projekty rezolucji OENO-SCMA 19-665 i 20-667 ustanawiają nowe metody analizy. Projekt rezolucji OENO-SCMA 20-683 aktualizuje metodę analizy określającej ilościowo azot ogólny w moszczach i winach, a projekt rezolucji SECSAN-SECUAL 21-709 aktualizuje kryteria kwantyfikacji alergenów. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 80 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 rezolucje te będą miały skutki prawne.
(13) Wyżej wymienione projekty rezolucji OIV zostały szczegółowo omówione przez naukowców i ekspertów technicznych sektora wina. Przyczyniają się one do międzynarodowej harmonizacji norm dotyczących wina oraz ustanowią ramy, które zapewnią uczciwą konkurencję w handlu produktami sektora wina. Z tego powodu należy je poprzeć.
(14) Aby umożliwić niezbędną elastyczność podczas negocjacji, przed posiedzeniem Zgromadzenia Ogólnego OIV w dniu 4 listopada 2022 r. państwa członkowskie będące członkami OIV powinny zostać uprawnione do wyrażenia zgody na zmiany tych projektów rezolucji OIV, pod warunkiem że zmiany te nie dotyczą zasadniczej treści tych rezolucji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: