(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 608)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 9 lutego 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Urządzenia bliskiego zasięgu to zazwyczaj przeznaczone dla masowego odbiorcy lub przenośne produkty, które można bez trudu przewozić za granicę i stosować w komunikacji transgranicznej. Różnice w warunkach dostępu do widma mogą utrudniać swobodny przepływ tych urządzeń, zwiększać koszty ich produkcji oraz stwarzać ryzyko szkodliwych zakłóceń innych zastosowań i usług radiokomunikacyjnych ze względu na niedozwolone użytkowanie. Decyzją Komisji 2006/771/WE 2 dokonano harmonizacji warunków technicznych wykorzystania widma na potrzeby szerokiej gamy urządzeń bliskiego zasięgu, które w rezultacie objęte są bardzo uproszczonym systemem regulacyjnym i podlegają jedynie wymogowi uzyskania ogólnego zezwolenia na mocy prawa krajowego.
(2) Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2018/1538 3 zharmonizowano warunki techniczne wykorzystania zakresów częstotliwości 874-876 MHz i 915-921 MHz na potrzeby technicznie zaawansowanych rozwiązań z zakresu identyfikacji radiowej (RFID) oraz zastosowań wykorzystujących technologię "internetu rzeczy" w oparciu o pracujące w sieci urządzenia bliskiego zasięgu w sieciach danych. W tych zakresach częstotliwości środowisko, w którym widmo jest współdzielone, ma odmienny charakter w porównaniu z tym, które przewidziano w decyzji 2006/771/WE, dlatego też wymagany jest w tym względzie szczególny system regulacyjny.
(3) Chociaż zakresów 873-874,4 MHz i 918-919,4 MHz nie zharmonizowano na mocy prawa Unii lub decyzji Komitetu ds. Łączności (ECC) do celów wykorzystania na potrzeby globalnego systemu łączności ruchomej dla kolei ("GSM-R"), te zakresy częstotliwości mogą być jednak wykorzystywane w tym celu na poziomie krajowym pod warunkiem wydania decyzji krajowej zgodnej z Regulaminem Radiokomunikacyjnym Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego. Jeśli harmonizacja warunków technicznych nie byłaby zatem wystarczająca do zabezpieczenia wykorzystania tych zakresów na potrzeby krajowego rozszerzenia systemu GSM dla kolei ("E-GSM-R"), zainteresowane państwa członkowskie mogą uzależnić stosowanie urządzeń bliskiego zasięgu od spełnienia dodatkowych wymagań, bez wpływania na zharmonizowane warunki techniczne dostępu do widma dla urządzeń bliskiego zasięgu w obrębie tych zakresów. Takie ograniczenia, jeśli są potrzebne w konkretnym państwie członkowskim, powinny w szczególności zapewnić, aby koordynacja między użytkownikami widma miała na celu umożliwienie geograficznego współdzielenia widma przez instalacje E-GSM-R z jednej strony oraz urządzenia RFID i urządzenia bliskiego zasięgu pracujące w sieci z drugiej strony.
(4) Zharmonizowane wykorzystanie na potrzeby kolejowego systemu ruchomej łączności radiowej sparowanych zakresów częstotliwości 874,4-880,0 MHz i 919,4-925,0 MHz, które sąsiadują z podzakresami 874-874,4 MHz i 917,4-919,4 MHz zharmonizowanymi na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu na podstawie niniejszej decyzji, jest przedmiotem decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2021/1730 4 . Współistnienie urządzeń bliskiego zasięgu w zakresach częstotliwości 874-874,4 MHz i 917,4-919,4 MHz oraz kolejowych systemów ruchomej łączności radiowej w sąsiadujących zakresach częstotliwości 874,4-880,0 MHz i 919,4-925,0 MHz oceniono w sprawozdaniu nr 74 Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT).
(5) Zgodnie z art. 1 ust. 4 decyzji nr 676/2002/WE państwa członkowskie zachowują prawo do organizowania i wykorzystywania swojego widma radiowego do celów porządku i bezpieczeństwa publicznego i do celów obronności oraz mają w tym względzie swobodę, jeśli chodzi o ochronę istniejącego i przyszłego wykorzystania zakresów częstotliwości 874-876 MHz i 915-921 MHz oraz pasm z nimi sąsiadujących do celów wojskowych i innych celów bezpieczeństwa publicznego i porządku publicznego przy jednoczesnym dążeniu do udostępniania minimalnych zharmonizowanych zakresów podstawowych dla urządzeń bliskiego zasięgu pracujących w sieci, zgodnie z warunkami technicznymi określonymi w niniejszej decyzji oraz zgodnie w szczególności z ogólnymi zasadami prawa Unii.
(6) Aby odzwierciedlić zmiany technologiczne i rozwój sytuacji rynkowej w dziedzinie urządzeń bliskiego zasięgu, w lipcu 2006 r. udzielono CEPT - na podstawie art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE - stałego mandatu, który uprawnia CEPT do aktualizacji załącznika do decyzji 2006/771/WE. Prace prowadzone na podstawie tego stałego mandatu (siódmy cykl aktualizacji) stanowiły również podstawę decyzji wykonawczej (UE) 2018/1538, w której przewidziano dodatkowe widmo radiowe na potrzeby urządzeń bliskiego zasięgu w zakresach częstotliwości 874-876 MHz i 915-921 MHz.
(7) W dniu 16 lipca 2019 r. Komisja wydała wytyczne dotyczące ósmego cyklu aktualizacji decyzji 2006/771/WE. W wykonaniu stałego mandatu i zgodnie z tymi wytycznymi w dniu 5 marca 2021 r. CEPT przedłożyła Komisji swoje sprawozdanie nr 77, w którym zawarto szereg propozycji zmian decyzji wykonawczej (UE) 2018/1538. Obejmują one zmianę definicji urządzeń bliskiego zasięgu w celu uniknięcia dwuznaczności i zapewnienia spójności z decyzją 2006/771/WE. Proponowane zmiany przewidują również ponowną ocenę niektórych parametrów technicznych dla poszczególnych kategorii urządzeń bliskiego zasięgu objętych decyzją wykonawczą (UE) 2018/1538. Sprawozdanie CEPT nr 77 stanowi podstawę techniczną niniejszej decyzji.
(8) Urządzenia bliskiego zasięgu zgodne z warunkami określonymi w niniejszej decyzji powinny również być zgodne z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/53/UE 5 .
(9) Należy w związku z tym zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/1538.
(10) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 7 lutego 2022 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Thierry BRETON |
|
Członek Komisji |