Rozporządzenie delegowane 2022/1930 zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/1229 w odniesieniu do daty rozpoczęcia stosowania przepisów dotyczących systemu zakupu na otwartym rynku

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/1930
z dnia 6 lipca 2022 r.
zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/1229 w odniesieniu do daty rozpoczęcia stosowania przepisów dotyczących systemu zakupu na otwartym rynku
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie usprawnienia rozrachunku papierów wartościowych w Unii Europejskiej i w sprawie centralnych depozytów papierów wartościowych, zmieniające dyrektywy 98/26/WE i 2014/65/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 236/2012 1 , w szczególności jego art. 7 ust. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2018/1229 2  określono środki mające na celu zapobieganie przypadkom nieprzeprowadzenia rozrachunku i reagowanie na takie przypadki oraz mające stanowić zachętę do przestrzegania dyscypliny rozrachunku. Środki te obejmują monitorowanie przypadków nieprzeprowadzenia rozrachunku oraz pobieranie i dystrybucję kar pieniężnych w przypadkach nieprzeprowadzenia rozrachunku. W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/1229 określono również szczegóły operacyjne procesu zakupu na otwartym rynku, o którym mowa w art. 7 ust. 3-8 rozporządzenia (UE) nr 909/2014.

(2) Rozporządzenie delegowane (UE) 2018/1229 zostało zmienione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2020/1212 3  w celu odroczenia daty wejścia w życie rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229 do dnia 1 lutego 2021 r. Odroczona data wejścia w życie została ponownie przesunięta na dzień 1 lutego 2022 r. rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2021/70 4 .

(3) Zainteresowane strony przedstawiły jednak dowody na to, że obowiązkowy zakup na otwartym rynku mógłby zwiększyć presję na płynność i koszty papierów wartościowych, w przypadku których istnieje ryzyko ich zakupu na otwartym rynku. W tym kontekście stosowanie przepisów dotyczących obowiązkowego zakupu na otwartym rynku określonych w rozporządzeniu (UE) nr 909/2014 i doprecyzowanych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/1229 mogłoby mieć negatywny wpływ na efektywność i konkurencyjność rynków kapitałowych w Unii. Wpływ ten mógłby z kolei doprowadzić do zwiększenia różnicy między ceną kupna a ceną sprzedaży, zmniejszenia efektywności rynku, a także zmniejszonej motywacji do udzielania pożyczek papierów wartościowych na rynkach pożyczek papierów wartościowych i rynkach odkupu oraz do dokonywania rozrachunku transakcji z CDPW mającymi siedzibę w Unii. Oczekuje się zatem, że koszty stosowania przepisów dotyczących obowiązkowego zakupu na otwartym rynku, określonych obecnie w rozporządzeniu (UE) nr 909/2014, przewyższą potencjalne korzyści.

(4) Art. 76 ust. 5 rozporządzenia (UE) nr 909/2014 został zmieniony przez art. 17 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/858 5 . Zmiana ta przewiduje możliwość ustalenia różnych dat rozpoczęcia stosowania w odniesieniu do poszczególnych środków dyscypliny rozrachunku, o których mowa w art. 7 ust. 1-13 rozporządzenia (UE) nr 909/2014, doprecyzowanych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/1229, w celu zapewnienia wystarczającego czasu na ponowną ocenę ram dyscypliny rozrachunku określonych w rozporządzeniu (UE) nr 909/2014, a w szczególności przepisów dotyczących obowiązkowego zakupu na otwartym rynku. Należy zatem zapewnić, aby przepisy rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229 dotyczące obowiązkowego zakupu na otwartym rynku nie miały zastosowania do czasu zakończenia tej ponownej oceny. Zagwarantowałoby to również, że uczestnicy rynku nie będą ponosili podwójnie kosztów wdrażania w przypadku zmiany tych przepisów w wyniku przeglądu rozporządzenia (UE) nr 909/2014 6 .

(5) W związku z tym te przepisy rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229, które odnoszą się do obowiązkowego zakupu na otwartym rynku, nie powinny mieć zastosowania od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia do dnia 2 listopada 2025 r..

(6) Na podstawie art. 72 rozporządzenia (UE) nr 909/2014 oraz art. 76 ust. 5 tego rozporządzenia w brzmieniu sprzed jego zmiany rozporządzeniem (UE) 2022/858 art. 15 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 7  został uchylony z dniem wejścia w życie rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229, aby odzwierciedlić fakt, że od tego dnia rozporządzenie (UE) nr 909/2014 i rozporządzenie delegowane (UE) 2018/1229 miały zharmonizować na poziomie Unii środki mające na celu zapobieganie przypadkom nieprzeprowadzenia rozrachunku i reagowanie na takie przypadki przy szerszym zakresie stosowania niż miało to miejsce na podstawie rozporządzenia (UE) nr 236/2012. Biorąc pod uwagę, że przepisy rozporządzenia delegowanego (UE) 2018/1229, które dotyczą obowiązkowego zakupu na otwartym rynku, nie będą miały zastosowania od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia do dnia 2 listopada 2025 r., należy przewidzieć procesy zakupu na otwartym rynku, które były uprzednio określone w art. 15 rozporządzenia (UE) nr 236/2012, do czasu rozpoczęcia stosowania przepisów określonych w art. 21-38 rozporządzenia (UE) 2018/1229.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2018/1229.

(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).

(9) Biorąc pod uwagę ograniczony zakres zmiany, potrzebę jak najszybszego zapewnienia uczestnikom rynku jasności prawa oraz uwagi przekazane już przez tych uczestników rynku w ramach konsultacji publicznych, które Komisja Europejska przeprowadziła w kontekście wniosku ustawodawczego dotyczącego rozporządzenia (UE) 2022/858, ESMA nie przeprowadził żadnych otwartych konsultacji publicznych. ESMA przeanalizował jednak ramowo potencjalne powiązane koszty i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 8 . Przy opracowywaniu projektu regulacyjnych standardów technicznych ESMA współpracował również z członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/1229

W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/1229 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w rozdziale IV "Przepisy końcowe" dodaje się art. 41a w brzmieniu:

"Artykuł 41a

Przepisy przejściowe

W okresie do dnia 2 listopada 2025 r. kontrahent centralny w państwie członkowskim, który świadczy usługi rozliczeniowe w odniesieniu do akcji, zapewnia istnienie procedur spełniających wszystkie następujące wymogi:

a) jeżeli osoba fizyczna lub prawna sprzedająca akcje nie jest w stanie dostarczyć tych akcji do celów rozrachunku w terminie czterech dni roboczych po terminie rozrachunku, uruchamiane są automatycznie procesy zakupu tych akcji na otwartym rynku, aby zapewnić ich dostarczenie do celów rozrachunku;

b) jeżeli proces zakupu akcji na otwartym rynku w celu ich dostarczenia nie jest możliwy, kupującemu wypłaca się kwotę określoną na podstawie wartości akcji, które miały być dostarczone w dacie dostawy, powiększoną o kwotę z tytułu strat poniesionych przez kupującego w wyniku niedokonania rozrachunku;

c) osoba fizyczna lub prawna, która nie dokonała rozrachunku, refunduje wszystkie kwoty zapłacone na podstawie lit. a) i b).";

2)
w art. 42 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tytuł otrzymuje brzmienie:

"Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania";

(ii)
dodaje się akapit w brzmieniu:

"Środki dyscypliny rozrachunku określone w art. 21-38 nie mają jednak zastosowania do dnia 2 listopada 2025 r.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 lipca 2022 r.

1 Dz.U. L 257 z 28.8.2014, s. 1.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/1229 z dnia 25 maja 2018 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie dyscypliny rozrachunku (Dz.U. L 230 z 13.9.2018, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/1212 z dnia 8 maja 2020 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2018/1229 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 909/2014 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie dyscypliny rozrachunku (Dz.U. L 275 z 24.8.2020, s. 3).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/70 z dnia 23 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2018/1229 dotyczące regulacyjnych standardów technicznych w zakresie dyscypliny rozrachunku w odniesieniu do jego wejścia w życie (Dz.U. L 27 z 27.1.2021, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/858 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie systemu pilotażowego na potrzeby infrastruktur rynkowych opartych na technologii rozproszonego rejestru, a także zmiany rozporządzeń (UE) nr 600/2014 i (UE) nr 909/2014 oraz dyrektywy 2014/65/UE (Dz.U. L 151 z 2.6.2022, s. 1).
6 W dniu 16 marca 2022 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek ustawodawczy dotyczący zmiany rozporządzenia (UE) nr 909/2014 w celu zwiększenia efektywności unijnych rynków rozrachunku, przy jednoczesnym zapewnieniu stabilności finansowej (https://ec. europa.eu/info/publications/220316-central-securities-depositories-regulation-review_en).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 236/2012 z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie krótkiej sprzedaży i wybranych aspektów dotyczących swapów ryzyka kredytowego (Dz.U. L 86 z 24.3.2012, s. 1).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.266.13

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/1930 zmieniające regulacyjne standardy techniczne określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2018/1229 w odniesieniu do daty rozpoczęcia stosowania przepisów dotyczących systemu zakupu na otwartym rynku
Data aktu: 06/07/2022
Data ogłoszenia: 13/10/2022
Data wejścia w życie: 02/11/2022