KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 37 lit. a) i c) oraz art. 173 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Ze względu na obecny kryzys spowodowany przez inwazję Rosji na Ukrainę w dniu 24 lutego 2022 r., która rozpoczęła się wkrótce po kryzysie związanym z COVID-19, rolnicy we wszystkich państwach członkowskich borykają się z wyjątkowymi trudnościami. Należy wprowadzić środki w celu zaradzenia znacznym ograniczeniom przemieszczania, zakłóceniom łańcuchów dostaw i problemom logistycznym spowodowanym przez inwazję. Biorąc pod uwagę długoterminowe zakłócenia logistyki i łańcuchów dostaw, poważne zaburzenia w tym sektorze prawdopodobnie będą nadal trwały i mogą nawet ulec pogorszeniu. Problemy logistyczne sprawiły, że rolnicy w UE są narażeni na zakłócenia gospodarcze spowodowane tym kryzysem, a obecnie borykają się z trudnościami finansowymi i problemami z przepływem środków pieniężnych.
(2) Uznane organizacje producentów i zrzeszenia organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw we wszystkich państwach członkowskich napotkały wyjątkowe trudności w zakresie planowania programów operacyjnych, zarządzania nimi i ich wdrażania. Może to spowodować opóźnienie wdrożenia tych programów operacyjnych, w związku z czym organizacje producentów i zrzeszenia organizacji producentów mogą nie spełnić wymogów określonych w przepisach Unii dla tych programów operacyjnych, w szczególności w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/891 2 . Organizacje producentów są również narażone na zakłócenia i zaburzenia spowodowane przez inwazję Rosji na Ukrainę oraz doświadczają trudności finansowych i problemów z przepływem środków pieniężnych spowodowanych zakłóceniami w łańcuchach dostaw. Borykają się one z problemami logistycznymi i trudnościami ze zbiorem plonów wynikającymi z niedoboru siły roboczej i problemów z dotarciem do konsumentów z powodu zakłóceń w łańcuchu dostaw. Ma to bezpośredni wpływ na stabilność finansową organizacji producentów oraz na ich zdolność do wdrażania programów operacyjnych. Sytuacja ta ma ponadto wpływ na zdolność organizacji producentów do wprowadzania środków i działań ukierunkowanych na skutki obecnego kryzysu.
(3) Spadki wartości produkcji sprzedanej w sektorze owoców i warzyw spowodowane inwazją Rosji na Ukrainę będą miały istotny wpływ na kwotę pomocy unijnej otrzymywanej przez organizacje producentów w kolejnym roku, ponieważ kwota pomocy unijnej jest obliczana jako odsetek wartości produkcji sprzedanej każdej organizacji producentów. Jeżeli w 2022 r. z przyczyn związanych z inwazją Rosji na Ukrainę nastąpi znaczny spadek wartości produkcji sprzedanej, organizacje producentów ryzykują utratę swojego uznania, ponieważ jednym z kryteriów uznania jest osiągnięcie pewnej minimalnej wartości produkcji sprzedanej, którą ustala się na poziomie krajowym. Sytuacja taka zagroziłaby długoterminowej stabilności organizacji producentów. W związku z tym należy wprowadzić przepis, zgodnie z którym, jeżeli w 2022 r. z przyczyn związanych z inwazją Rosji na Ukrainę i pozostających poza odpowiedzialnością i kontrolą organizacji producentów nastąpi obniżenie wartości produktu o co najmniej 35 %, wartość produkcji sprzedanej za 2022 r. należy ustalić na poziomie 100 % wartości produkcji sprzedanej
w poprzednim okresie. Ze względu na poważne skutki gospodarcze rosyjskiej inwazji na Ukrainę w sektorze owoców i warzyw próg 65 % wartości produkcji sprzedanej w poprzednim okresie, określony w art. 23 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, jest niewystarczający do osiągnięcia stabilności gospodarczej i finansowej organizacji producentów, których dotyczy taka utrata wartości produkcji sprzedanej.
(4) W 2022 r. państwa członkowskie powinny być również zwolnione z obowiązku określonego w art. 27 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, dotyczącego ustalenia w strategii krajowej maksymalnego odsetka funduszu operacyjnego, który można przeznaczyć na poszczególne środki lub rodzaje działania. Powinno to zapewnić organizacjom producentów większą elastyczność we wprowadzaniu środków mających na celu łagodzenie skutków rosyjskiej inwazji na Ukrainę w sektorze owoców i warzyw.
(5) W celu zapewnienia stabilności finansowej organizacji producentów pomoc finansowa Unii na zobowiązania wieloletnie w sektorze owoców i warzyw, takie jak działania w zakresie ochrony środowiska, nie powinna podlegać odzyskaniu przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji i zwrotowi do tego Funduszu na podstawie art. 36 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, jeżeli ich długoterminowe cele nie mogły zostać osiągnięte ze względu na zaprzestanie wdrażania tych działań w 2022 r. z przyczyn związanych z inwazją Rosji na Ukrainę.
(6) Z uwagi na konieczność podjęcia natychmiastowych działań niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, Biorąc pod uwagę fakt, że programy operacyjne są wdrażane w ramach roku kalendarzowego, odstępstwa dotyczące pułapu unijnej pomocy finansowej i równowagi pomiędzy środkami określonymi w krajowej strategii państw członkowskich, o których mowa w art. 1 ust. 1 i 2 niniejszego rozporządzenia, powinny mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2022 r.