Rozporządzenie delegowane 2022/1623 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 w 2022 r. w odniesieniu do wartości produkcji sprzedanej, strategii krajowej i odzyskania pomocy finansowej Unii na wieloletnie zobowiązania w sektorze owoców i warzyw w związku z kryzysem spowodowanym inwazją Rosji na Ukrainę

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/1623
z dnia 14 lipca 2022 r.
wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 w 2022 r. w odniesieniu do wartości produkcji sprzedanej, strategii krajowej i odzyskania pomocy finansowej Unii na wieloletnie zobowiązania w sektorze owoców i warzyw w związku z kryzysem spowodowanym inwazją Rosji na Ukrainę

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 37 lit. a) i c) oraz art. 173 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ze względu na obecny kryzys spowodowany przez inwazję Rosji na Ukrainę w dniu 24 lutego 2022 r., która rozpoczęła się wkrótce po kryzysie związanym z COVID-19, rolnicy we wszystkich państwach członkowskich borykają się z wyjątkowymi trudnościami. Należy wprowadzić środki w celu zaradzenia znacznym ograniczeniom przemieszczania, zakłóceniom łańcuchów dostaw i problemom logistycznym spowodowanym przez inwazję. Biorąc pod uwagę długoterminowe zakłócenia logistyki i łańcuchów dostaw, poważne zaburzenia w tym sektorze prawdopodobnie będą nadal trwały i mogą nawet ulec pogorszeniu. Problemy logistyczne sprawiły, że rolnicy w UE są narażeni na zakłócenia gospodarcze spowodowane tym kryzysem, a obecnie borykają się z trudnościami finansowymi i problemami z przepływem środków pieniężnych.

(2) Uznane organizacje producentów i zrzeszenia organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw we wszystkich państwach członkowskich napotkały wyjątkowe trudności w zakresie planowania programów operacyjnych, zarządzania nimi i ich wdrażania. Może to spowodować opóźnienie wdrożenia tych programów operacyjnych, w związku z czym organizacje producentów i zrzeszenia organizacji producentów mogą nie spełnić wymogów określonych w przepisach Unii dla tych programów operacyjnych, w szczególności w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/891 2 . Organizacje producentów są również narażone na zakłócenia i zaburzenia spowodowane przez inwazję Rosji na Ukrainę oraz doświadczają trudności finansowych i problemów z przepływem środków pieniężnych spowodowanych zakłóceniami w łańcuchach dostaw. Borykają się one z problemami logistycznymi i trudnościami ze zbiorem plonów wynikającymi z niedoboru siły roboczej i problemów z dotarciem do konsumentów z powodu zakłóceń w łańcuchu dostaw. Ma to bezpośredni wpływ na stabilność finansową organizacji producentów oraz na ich zdolność do wdrażania programów operacyjnych. Sytuacja ta ma ponadto wpływ na zdolność organizacji producentów do wprowadzania środków i działań ukierunkowanych na skutki obecnego kryzysu.

(3) Spadki wartości produkcji sprzedanej w sektorze owoców i warzyw spowodowane inwazją Rosji na Ukrainę będą miały istotny wpływ na kwotę pomocy unijnej otrzymywanej przez organizacje producentów w kolejnym roku, ponieważ kwota pomocy unijnej jest obliczana jako odsetek wartości produkcji sprzedanej każdej organizacji producentów. Jeżeli w 2022 r. z przyczyn związanych z inwazją Rosji na Ukrainę nastąpi znaczny spadek wartości produkcji sprzedanej, organizacje producentów ryzykują utratę swojego uznania, ponieważ jednym z kryteriów uznania jest osiągnięcie pewnej minimalnej wartości produkcji sprzedanej, którą ustala się na poziomie krajowym. Sytuacja taka zagroziłaby długoterminowej stabilności organizacji producentów. W związku z tym należy wprowadzić przepis, zgodnie z którym, jeżeli w 2022 r. z przyczyn związanych z inwazją Rosji na Ukrainę i pozostających poza odpowiedzialnością i kontrolą organizacji producentów nastąpi obniżenie wartości produktu o co najmniej 35 %, wartość produkcji sprzedanej za 2022 r. należy ustalić na poziomie 100 % wartości produkcji sprzedanej

w poprzednim okresie. Ze względu na poważne skutki gospodarcze rosyjskiej inwazji na Ukrainę w sektorze owoców i warzyw próg 65 % wartości produkcji sprzedanej w poprzednim okresie, określony w art. 23 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, jest niewystarczający do osiągnięcia stabilności gospodarczej i finansowej organizacji producentów, których dotyczy taka utrata wartości produkcji sprzedanej.

(4) W 2022 r. państwa członkowskie powinny być również zwolnione z obowiązku określonego w art. 27 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, dotyczącego ustalenia w strategii krajowej maksymalnego odsetka funduszu operacyjnego, który można przeznaczyć na poszczególne środki lub rodzaje działania. Powinno to zapewnić organizacjom producentów większą elastyczność we wprowadzaniu środków mających na celu łagodzenie skutków rosyjskiej inwazji na Ukrainę w sektorze owoców i warzyw.

(5) W celu zapewnienia stabilności finansowej organizacji producentów pomoc finansowa Unii na zobowiązania wieloletnie w sektorze owoców i warzyw, takie jak działania w zakresie ochrony środowiska, nie powinna podlegać odzyskaniu przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji i zwrotowi do tego Funduszu na podstawie art. 36 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, jeżeli ich długoterminowe cele nie mogły zostać osiągnięte ze względu na zaprzestanie wdrażania tych działań w 2022 r. z przyczyn związanych z inwazją Rosji na Ukrainę.

(6) Z uwagi na konieczność podjęcia natychmiastowych działań niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, Biorąc pod uwagę fakt, że programy operacyjne są wdrażane w ramach roku kalendarzowego, odstępstwa dotyczące pułapu unijnej pomocy finansowej i równowagi pomiędzy środkami określonymi w krajowej strategii państw członkowskich, o których mowa w art. 1 ust. 1 i 2 niniejszego rozporządzenia, powinny mieć zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Odstępstwa od rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 w odniesieniu do 2022 r.

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 23 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, jeżeli w 2022 r. obniżenie wartości produktu o co najmniej 35 % nastąpiło z przyczyn pozostających poza odpowiedzialnością i kontrolą organizacji producentów, wartość produkcji sprzedanej dla tego produktu stanowi 100 % jego wartości z poprzedniego okresu odniesienia. Organizacja producentów przedstawia właściwemu organowi danego państwa członkowskiego dowody spełnienia tych warunków.
2. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 27 ust. 5 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, w odniesieniu do 2022 r. nie ma zastosowania obowiązek państw członkowskich dotyczący ustalenia w strategii krajowej maksymalnego odsetka funduszu operacyjnego, który można przeznaczyć na poszczególne środki lub rodzaj działania w celu zapewnienia odpowiedniej równowagi pomiędzy różnymi środkami.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 36 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 unijna pomoc finansowa na zobowiązania wieloletnie, takie jak działania na rzecz ochrony środowiska, których długoterminowe cele i spodziewane korzyści nie mogą zostać osiągnięte w 2022 r. ze względu na zaprzestanie wdrażania tych zobowiązań w 2022 r. z przyczyn związanych z inwazją Rosji na Ukrainę, nie jest odzyskiwana i zwracana do EFRG.
Artykuł  2

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 1. ust. 1 i 2 stosuje się od dnia 1 stycznia 2022 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 14 lipca 2022 r.

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/891 z dnia 13 marca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw, uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do kar, które mają być stosowane w tych sektorach, a także zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 543/2011 (Dz.U. L 138 z 25.5.2017, s. 4).

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.244.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/1623 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 w 2022 r. w odniesieniu do wartości produkcji sprzedanej, strategii krajowej i odzyskania pomocy finansowej Unii na wieloletnie zobowiązania w sektorze owoców i warzyw w związku z kryzysem spowodowanym inwazją Rosji na Ukrainę
Data aktu: 14/07/2022
Data ogłoszenia: 21/09/2022
Data wejścia w życie: 22/09/2022, 01/01/2022