a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 738/2000 2 produkt wymieniony w pkt 5 załącznika do tego rozporządzenia, tj. czterokołowy pojazd napędzany silnikiem elektrycznym wyposażony w urządzenie hydrauliczne do podnoszenia z wysięgnikiem teleskopowym, o maksymalnej wysokości 15,5 m i udźwigu 227 kg, zamontowane na stałe na platformie i wyposażone w platformę roboczą z poręczą bezpieczeństwa, został zaklasyfikowany do kodu Nomenklatury scalonej (CN) 8428 90 90 jako pozostałe urządzenia do podnoszenia.
(2) Powodem wykluczenia klasyfikacji urządzenia do podnoszenia do pozycji 8427 było to, że nie nadaje się ono do transportu towarów, ponieważ jest ono przeznaczone wyłącznie do podnoszenia towarów i osób. Pozycja 8427 nie wyklucza jednak artykułów, które nie są przeznaczone do transportu towarów. Ponadto, zgodnie z Notami wyjaśniającymi do Systemu Zharmonizowanego do pozycji 8427 część B pkt 1, pozycja 8427 obejmuje wózki z mechanicznie podnoszonymi platformami, do konserwacji linii elektrycznych, systemów oświetlenia publicznego itd.
(3) Podczas 68. sesji we wrześniu 2021 r. Komitet Systemu Zharmonizowanego (HSC) Światowej Organizacji Celnej (WCO) zatwierdził opinię klasyfikacyjną 8427.10/1 klasyfikującą produkt o nazwie "Self-propelled Articulated Boom Lift" [samobieżna platforma do podnoszenia towarów wyposażona w przegubowe ramię], będący wózkiem napędzanym silnikiem elektrycznym, wyposażonym w podnośnik z przegubowym wysięgnikiem hydraulicznym, który posiada platformę roboczą (klatkę lub kosz) montowaną na wysięgniku. Podnośnik ten ma maksymalną prędkość 5,2 km/h (w pozycji złożonej) i 0,8 km/h (w pozycji niezłożonej), maksymalną wysokość roboczą 15,7 m, maksymalną masę brutto 6 500 kg i udźwig platformy 227 kg. Jest zaprojektowany w ten sposób, by mógł na nim przebywać pracownik, aby wykonywać prace na wysokości. Produkt ten został zaklasyfikowany do podpozycji 8427 10 Systemu Zharmonizowanego (HS) i zgodnie z jego obiektywnymi cechami odpowiada kodowi CN 8427 10 10, jako wózki samobieżne napędzane silnikiem elektrycznym, o wysokości podnoszenia 1 m lub większej.
(4) Ze względu na identyczne lub bardzo podobne cechy charakterystyczne tego produktu z artykułem opisanym w pkt 5 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 738/2000 klasyfikacja taryfowa artykułu określonego w załączniku do tego rozporządzenia nie jest zgodna z opinią klasyfikacyjną 8427.10/1.
(5) Na mocy decyzji Rady 87/369/EWG 3 Unia jest umawiającą się stroną Międzynarodowej konwencji w sprawie zharmonizowanego systemu oznaczania i kodowania towarów, sporządzonej przez Radę Współpracy Celnej, obecnie WCO. Opinie klasyfikacyjne zatwierdzane przez HSC stanowią wytyczne dla unijnych środków taryfowych.
(6) W celu zapewnienia jednolitości interpretacji i stosowania HS na poziomie międzynarodowym oraz biorąc pod uwagę, że opinia klasyfikacyjna 8427.10/1 jest zgodna z brzmieniem pozycji HS 8427 i podpozycji 8427 10, należy skreślić pkt 5 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 738/2000.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 738/2000.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 13 września 2022 r.