KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1831/2003 przewidziano udzielanie zezwoleń na stosowanie dodatków w żywieniu zwierząt oraz określono sposób uzasadniania i procedury udzielania takich zezwoleń. W art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia przewidziano ponowną ocenę dodatków dopuszczonych na mocy dyrektywy Rady 70/524/EWG 2 .
(2) Substancje 3-etylocyklopentano-1,2-dion, 4-hydroksy-2,5-dimetylofuran-3(2H)-on, 4,5-dihydro-2-metylofuran-3 (2H)-on, eugenol, 1-metoksy-4-(prop-1(trans)-enylo)benzen, aldehyd alfa-pentylocynamylowy, aldehyd alfa-heksylo- cynamylowy i 2-acetylpirydyna zostały dopuszczone bez ograniczeń czasowych zgodnie z dyrektywą 70/524/EWG jako dodatki paszowe dla wszystkich gatunków zwierząt. Substancje te zostały następnie wpisane do rejestru dodatków paszowych jako istniejące produkty zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(3) Zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w związku z jego art. 7 złożono kilka wniosków o ponowną ocenę preparatu 3-etylocyklopentano-1,2-dion, aldehyd alfa-pentylocynamylowy, aldehyd alfa-heksylo- cynamylowy i 2-acetylpirydyna w odniesieniu do wszystkich gatunków zwierząt, eugenol i 1-metoksy-4-(prop-1 (trans)-enylo)benzen w odniesieniu do wszystkich gatunków zwierząt z wyjątkiem drobiu i ryb oraz 4-hydrok- sy-2,5-dimetylofuran-3(2H)-on i 4,5-dihydro-2-metylofuran-3(2H)-on w odniesieniu do kotów i psów.
(4) Wnioskodawca wystąpił o sklasyfikowanie tych dodatków w kategorii "dodatki sensoryczne" i w grupie funkcjonalnej "substancje aromatyzujące". Do wniosków dołączone zostały dane szczegółowe oraz dokumenty wymagane na mocy art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003.
(5) Wnioskodawca wystąpił o zezwolenie na stosowanie dodatków również w wodzie do pojenia. Rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 nie przewiduje jednak zezwolenia na stosowanie substancji aromatyzujących w wodzie do pojenia. W związku z tym stosowanie tych dodatków w wodzie do pojenia nie powinno być dozwolone.
(6) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") w opiniach z 15 listopada 2011 r. 3 , 13 czerwca 2012 r. 4 , 26 stycznia 2016 r. 5 , 19 października 2016 r. 6 i 6 grudnia 2016 r. 7 stwierdził, że w proponowanych warunkach stosowania dodatki nie mają niekorzystnego wpływu na zdrowie zwierząt i konsumentów ani na środowisko. Urząd stwierdził również, że w odniesieniu do tych dodatków uznaje się potencjalne zagrożenia w przypadku kontaktu ze skórą i oczami oraz narażenia przez drogi oddechowe. W związku z tym Komisja uważa, że należy zastosować odpowiednie środki ochronne, aby zapobiec szkodliwym skutkom dla zdrowia ludzi, w szczególności w odniesieniu do użytkowników dodatku.
(7) Urząd stwierdził, że dodatki są uznawane za środki aromatyzujące do żywności, a ich funkcja w paszy byłaby zasadniczo taka sama jak w żywności, w związku z czym ponowne wykazywanie skuteczności nie jest konieczne. Urząd zweryfikował również sprawozdanie dotyczące metod analizy dodatku paszowego w paszy, przedłożone przez laboratorium referencyjne ustanowione rozporządzeniem (WE) nr 1831/2003.
(8) Ocena dodatków dowodzi, że warunki udzielenia zezwolenia przewidziane w art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 są spełnione. W związku z tym należy zezwolić na stosowanie tych substancji, jak określono w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(9) Należy przewidzieć pewne warunki, aby umożliwić ściślejszą kontrolę. W szczególności na etykietach dodatków należy wskazać zalecaną zawartość. W przypadku przekroczenia tej zawartości niektóre informacje powinny być podane na etykiecie premiksów.
(10) Fakt, że stosowanie dodatków jako środków aromatyzujących w wodzie do pojenia nie jest dozwolone, nie wyklucza ich stosowania w mieszankach paszowych podawanych z wodą.
(11) Ponieważ względy bezpieczeństwa nie wymagają natychmiastowego zastosowania zmian w warunkach zezwolenia na stosowanie danych substancji, należy przewidzieć okres przejściowy, aby umożliwić zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z zezwolenia.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 1 września 2022 r.
1 Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 29.
2 Dyrektywa Rady 70/524/EWG z dnia 23 listopada 1970 r. dotycząca dodatków paszowych (Dz.U. L 270 z 14.12.1970, s. 1).
3 Dziennik EFSA 2011;9(12):2440.
4 Dziennik EFSA 2012;10(7):2786.
5 Dziennik EFSA 2016;14(2):4390.
6 Dziennik EFSA 2016;14(11):4618.
7 Dziennik EFSA 2017;15(2):4672.
8 Załącznik:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/585 z dnia 15 marca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.77.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 marca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/2179 z dnia 2 września 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2179) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 2024 r.