KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 1 , w szczególności jego art. 15 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W załączniku VI do rozporządzenia (UE) 2019/1241 określono regionalne środki techniczne dotyczące wód północnozachodnich.
(2) Belgia, Irlandia, Francja, Niderlandy i Hiszpania ("zainteresowane państwa członkowskie") mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem w kanale La Manche. Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/1241 30 kwietnia 2021 r. zainteresowane państwa członkowskie przedłożyły Komisji wspólną rekomendację dotyczącą aktu delegowanego. Zainteresowane państwa członkowskie przesłały wspólną rekomendację Komitetowi Doradczemu ds. Wód Północno-Zachodnich (NWWAC) do konsultacji.
(3) We wspólnej rekomendacji przedłożonej przez zainteresowane państwa członkowskie w odniesieniu do przegrzeb- ków zwyczajnych (Pecten maximus) w kanale La Manche zaproponowano wprowadzenie obszaru odbudowy zasobów w wodach Unii rejonu ICES 7d na południe od 49°42' N i do granicy francuskich wód terytorialnych oraz wprowadzenie okresu zamkniętego w wodach Unii rejonów ICES 7d i 7e.
(4) Latem 2021 r. Unia i Zjednoczone Królestwo przeprowadziły dyskusje w celu osiągnięcia porozumienia ad hoc w sprawie okresów zamkniętych w odniesieniu do przegrzebków zwyczajnych na 2021 r. Te okresy zamknięte opierały się na środkach zaproponowanych we wspólnej rekomendacji przedłożonej przez zainteresowane państwa członkowskie 30 kwietnia 2021 r. W rezultacie uzgodniono wzajemnie zadowalające podejście, zgodnie z którym Unia i Zjednoczone Królestwo przestrzegały określonych okresów zamkniętych w połowach przegrzebków w kanale La Manche w okresie od sierpnia do października 2021 r.
(5) Biorąc pod uwagę, że we wspólnej rekomendacji zaproponowano zmiany w załączniku VI do rozporządzenia (UE) 2019/1241, niniejsze rozporządzenie delegowane ma na celu połączenie przepisów wnioskowanych przez zainteresowane państwa członkowskie w jeden akt.
(6) Środki uwzględnione w niniejszym rozporządzeniu oceniono zgodnie z art. 15 rozporządzenia (UE) 2019/1241. Państwa członkowskie przedstawiły dowody w celu wykazania, że wnioski są zgodne z art. 15 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/1241.
(7) Przeprowadzono w drodze procedury pisemnej konsultacje z grupą ekspertów ds. rybołówstwa i akwakultury.
(8) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) przeanalizował i pozytywnie ocenił dowody przedstawione przez zainteresowane państwa członkowskie. Stwierdził 2 , że zakaz połowów przegrzebka zwyczajnego przez wszystkie floty w określonym okresie stanowi istotny krok naprzód i jest zgodny z wnioskami STECF 3 . STECF stwierdził ponadto, że przedłużenie terminu (od 15 maja do 15 października) zamknięcia we wschodniej części kanału La Manche na południe od szerokości geograficznej 49°42' N może być korzystne dla biomasy stada. Ponadto STECF stwierdził, że chociaż zamknięcie w pozostałej części rejonów ICES 7d i 7e (15 maja-30 września) jest nieco krótsze niż w przypadku Zatoki Sekwany (Baie de Seine), środek ten może być nadal korzystny, ponieważ ma zastosowanie do wszystkich flot. Proponowany środek należy zatem uwzględnić w niniejszym rozporządzeniu.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, mające zastosowanie do wód Unii, służą realizacji celów określonych w art. 494 ust. 1 i 2 Umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony i uwzględniają zasady, o których mowa w art. 494 ust. 3 tej umowy. Pozostają one bez uszczerbku dla wszelkich środków stosowanych na wodach Zjednoczonego Królestwa.
(10) W związku z tym, że środki określone w niniejszym rozporządzeniu mają bezpośredni wpływ na planowanie okresu połowu statków unijnych oraz na powiązaną działalność gospodarczą, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego opublikowaniu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105.
2 Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF), Ocena wspólnych zaleceń dotyczących obowiązku wyładunku i rozporządzenia w sprawie środków technicznych (STECF-21-05). EUR 28359 EN, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2021, ISBN 978-92-76-40593-1, doi:10.2760/83668, JRC126128.
3 Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) - sprawozdanie z 52. posiedzenia plenarnego (PLEN-16-02). Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg. EUR 28106 PL; doi:10.2788/6958.