a także mając na uwadze, co następuje:(1) Od 2008 r. w Unii odnotowano roczny spadek liczby przesyłek listowych o 4,9 %, a tendencja ta została przyśpieszona wraz ze skurczeniem się gospodarki spowodowanym pandemią COVID-19, podczas której w latach 2019-2020 liczba przesyłek listowych spadła o między 12 % a 26 %.
(2) Od 2008 r. w Unii odnotowano roczny wzrost usług doręczania paczek o około 9 % i tendencja ta została przyśpieszona ze względu na pandemię COVID-19.
(3) Koszt obowiązku świadczenia usługi powszechnej, oparty na skali kosztów, wzrósł ze względu na gwałtowny spadek rynku przesyłek listowych.
(4) Rozwój handlu elektronicznego i cyfryzacja umożliwiły wprowadzenie na rynek nowych podmiotów, produktów i usług.
(5) W każdym państwie członkowskim pocztowe usługi powszechne są świadczone na poziomie ogólnokrajowym, podczas gdy potrzeby użytkowników tych usług znacząco się zmieniły.
(6) Koncepcja "usługi powszechnej" powinna odzwierciedlać zmieniające się potrzeby użytkowników oraz powinna być elastyczna i zrównoważona.
(7) Dyrektywa 97/67/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 częściowo spełniła swoje cele. Jednakże może zaistnieć potrzeba jej zmiany w celu zapewnienia, aby nie uległa ona dezaktualizacji i w sposób zrównoważony odpowiadała na wyżej wymienione wyzwania.
(8) Szczegółowa analiza sytuacji rynku wewnętrznego usług pocztowych w Unii uzasadniałaby konieczność zmiany dyrektywy 97/67/WE w celu odzwierciedlenia rozwoju technologicznego i zmian na tym rynku oraz umożliwiłaby przyjęcie zmienionej dyrektywy w ramach trwającego europejskiego cyklu legislacyjnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: