a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 12 ust. 1 akapit pierwszy regulaminu wewnętrznego Rady 1 stanowi, że akty Rady w sprawach pilnych mogą być przyjmowane w głosowaniu pisemnym, jeżeli Rada lub Komitet Stałych Przedstawicieli Rządów Państw Członkowskich (Coreper) jednomyślnie zadecydują o zastosowaniu tej procedury.
(2) Z myślą o zapewnieniu ciągłości w procesie decyzyjnym Rady w wyjątkowych okolicznościach spowodowanych pandemią COVID-19, gdy posiedzenia Rady nie mogły odbywać się regularnie, Rada przyjęła decyzję (UE) 2020/430 2 , która wprowadziła tymczasowe, możliwe do przedłużenia, odstępstwo od art. 12 ust. 1 akapit pierwszy regulaminu wewnętrznego Rady w odniesieniu do decyzji o zastosowaniu zwykłej procedury pisemnej, gdy są one podejmowane przez Coreper. W okresie stosowania decyzji (UE) 2020/430 Coreper miał podejmować decyzję o zastosowaniu zwykłej procedury pisemnej zgodnie z zasadą głosowania mającą zastosowanie do przyjęcia danego aktu Rady. Odstępstwo to zostało przedłużone przez Radę dwanaście razy, co było uzasadnione utrzymującymi się wyjątkowymi okolicznościami spowodowanymi pandemią COVID-19. Najnowsze przedłużenie wprowadzone decyzją Rady (UE) 2022/321 3 wygasło w dniu 30 czerwca 2022 r.
(3) Niezależnie od poprawy ogólnej sytuacji związanej z pandemią COVID-19, wykorzystanie odstępstwa od art. 12 ust. 1 akapit pierwszy regulaminu wewnętrznego Rady w ostatnich dwóch latach oraz niedawne wydarzenia międzynarodowe, które wymagały podjęcia pilnych działań, pokazują, że ważne jest, aby Rada mogła nadal korzystać z takiego narzędzia w przyszłości.
(4) Dlatego też, opierając się na zgromadzonych doświadczeniach w udanym i sprawnym zapewnianiu ciągłości procesu decyzyjnego Rady podczas pandemii COVID-19, uwzględniając wysokie prawdopodobieństwo wystąpienia w przyszłości sytuacji wymagających szybkich działań, a przy tym stosownie do roli Coreperu w przygotowywaniu prac Rady oraz w zapewnianiu spójności polityk i działań Unii, należy zapewnić, by decyzje o zastosowaniu procedury pisemnej, w przypadku gdy są one podejmowane przez Coreper, były podejmowane zgodnie z zasadą głosowania mającą zastosowanie do przyjęcia danego aktu Rady.
(5) Zwykła procedura pisemna, o której decyduje Coreper, powinna być stosowana wyłącznie w okolicznościach wymagających pilnego działania i powinna być zawsze poprzedzona dokładnym przygotowaniem na forum Coreperu, tak aby w jak największym stopniu zapewnić m.in. koordynację krajową, przejrzystość publiczną oraz zaangażowanie parlamentów narodowych zgodnie z praktykami państw członkowskich.
(6) Należy zatem zmienić regulamin wewnętrzny Rady, zgodnie z art. 240 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(7) Zgodnie z art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej art. 240 TFUE ma zastosowanie do Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: