(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 312)(Jedynie tekst w języku niderlandzkim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 26 stycznia 2022 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 45 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 władze niderlandzkie powiadomiły Komisję w dniu 28 lipca 2020 r. o projekcie rozporządzenia zawierającego przepisy dotyczące żywności na bazie białek (mleka krowiego lub koziego), do której dodano co najmniej jedną witaminę, składnik mineralny lub inną substancję i która jest przeznaczona do stosowania jako napój dla małych dzieci w wieku od jednego roku do trzech lat (rozporządzenie w sprawie napojów dla małych dzieci i mleka dla małych dzieci do ustawy o towarach) ("zgłoszony projekt").
(2) Rozporządzenie (UE) nr 1169/2011 określa ogólne zasady, wymogi i zakresy odpowiedzialności dotyczące informacji na temat żywności, a w szczególności etykietowania żywności. W tym względzie w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 wymieniono dane szczegółowe, które należy podawać na środkach spożywczych, zgodnie z art. 10-35 i z zastrzeżeniem przewidzianych w tych artykułach wyjątków.
(3) Art. 39 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 stanowi, że poza obowiązkowymi danymi szczegółowymi, o których mowa w art. 9 ust. 1 i art. 10, państwa członkowskie mogą, zgodnie z procedurą określoną w art. 45, przyjmować środki nakładające obowiązek podawania dodatkowych danych szczegółowych w odniesieniu do szczególnych rodzajów lub kategorii środków spożywczych, uzasadnione względami ochrony zdrowia publicznego, ochrony konsumentów, zapobiegania nadużyciom lub ochrony praw własności przemysłowej i handlowej, oznaczeń pochodzenia, zarejestrowanych nazw pochodzenia oraz zapobiegania nieuczciwej konkurencji.
(4) W zgłoszonym projekcie określono między innymi obowiązkowe dodatkowe dane szczegółowe dla konkretnych kategorii żywności, które muszą być przekazywane konsumentom w formie oświadczeń w przypadku wprowadzania do obrotu w Niderlandach "napojów dla małych dzieci" i "mleka dla małych dzieci". W związku z tym Komisja powinna zbadać zgodność projektu z wyżej wymienionymi wymogami tego rozporządzenia oraz z postanowieniami Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
(5) W zgłoszonym projekcie określono wymogi szczegółowe dotyczące składu, wzbogacania, etykietowania i wprowadzania do obrotu środków spożywczych na bazie białek mleka krowiego lub koziego, które są przeznaczone do stosowania jako napój dla małych dzieci w wieku od jednego roku do trzech lat. W szczególności w sekcji 2 zgłoszonego projektu określono wymogi dotyczące składu i dodawania witamin i składników mineralnych oraz innych substancji do "napojów dla małych dzieci" i "mleka dla małych dzieci". W sekcji 3 zgłoszonego środka określono pewne wymogi dotyczące oznaczeń, oświadczeń i przedstawiania informacji konsumentom.
(6) W art. 7 zgłoszonego projektu zawarto wymóg, aby przy wprowadzaniu do obrotu "napojów dla małych dzieci" i "mleka dla małych dzieci" stosowano następujące oświadczenia: "a. kategoria wiekowa od jednego roku do trzech lat, dla której produkt jest przeznaczony; b. informacja, że produkt nie zastępuje zbilansowanej diety; c. informacja, że produkt nie zastępuje suplementów witaminy D; i d. informacja, że produkt nie zastępuje mleka kobiecego".
(7) Władze niderlandzkie wyjaśniły, że te obowiązkowe dane szczegółowe zawarte w zgłoszonym projekcie są uzasadnione względami ochrony zdrowia publicznego i ochrony konsumentów.
(8) Władze niderlandzkie nie przedstawiły żadnych dowodów, które uzasadniają środek względami ochrony zdrowia publicznego - w uzasadnieniu zgłoszonego projektu władze niderlandzkie stwierdziły, że "napoje dla małych dzieci" i "mleko dla małych dzieci" nie są konieczne do zaspokojenia potrzeb żywieniowych małych dzieci.
(9) Art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 stanowi, że informacje na temat żywności nie mogą wprowadzać w błąd co do właściwości żywności, a w szczególności co do jej charakteru, tożsamości, właściwości, składu, ilości, trwałości, kraju lub miejsca pochodzenia, metod wytwarzania lub produkcji.
(10) Napoje na bazie mleka przeznaczone dla małych dzieci były objęte zakresem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE w sprawie środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego 2 , ale dyrektywa ta została uchylona rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 3 z dniem 19 lipca 2016 r.
(11) W związku z tym uchyleniem art. 12 rozporządzenia (UE) nr 609/2013 zobowiązuje Komisję do analizy i przedstawienia sprawozdania na temat konieczności przyjęcia przepisów szczegółowych w odniesieniu do napojów na bazie mleka i podobnych produktów przeznaczonych dla małych dzieci w wieku od jednego roku do trzech lat. W dniu 31 marca 2016 r. 4 Komisja przyjęła sprawozdanie dotyczące tych produktów ("sprawozdanie z 2016 r.").
(12) W sprawozdaniu z 2016 r. stwierdzono, że nie ma konieczności wprowadzania przepisów szczegółowych dotyczących tej kategorii żywności, ponieważ prawidłowe i pełne stosowanie ogólnych ram prawa żywnościowego UE może odpowiednio regulować skład napojów na bazie mleka przeznaczonych dla małych dzieci oraz informowanie o właściwościach tych produktów.
(13) Wnioski te oparto na opinii naukowej Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd"). W opinii z 2013 r. 5 Urząd stwierdził, że produkty te nie odgrywają "żadnej wyjątkowej roli" i "nie można ich uznać za konieczne do zaspokojenia potrzeb żywieniowych małych dzieci" w porównaniu z innymi środkami spożywczymi, które można włączyć do ich zwykłej diety.
(14) W związku z tym Komisja nie dołączyła do sprawozdania z 2016 r. wniosku ustawodawczego ustanawiającego przepisy dotyczące napojów na bazie mleka i podobnych produktów przeznaczonych dla małych dzieci. W związku z tym od dnia 20 lipca 2016 r. napoje na bazie mleka przeznaczone dla małych dzieci uznaje się za zwykłą żywność, wzbogaconą o niektóre składniki odżywcze i skierowaną do określonej podgrupy populacji oraz objętą wyłącznie przepisami horyzontalnymi prawa żywnościowego UE.
(15) Z powyższych uwag wynika, że zgłoszony projekt środka odbiega od zasad mających zastosowanie do zwykłej żywności, a zamiast nich wprowadza w Niderlandach nowe ramy prawne dla napojów dla małych dzieci i mleka dla małych dzieci. W tym sensie tworzy on faktycznie nową kategorię produktów przeznaczonych dla małych dzieci i podlegających wymogom szczegółowym w zakresie składu, wzbogacania, etykietowania i wprowadzania do obrotu. Jest to sprzeczne z obowiązującymi ramami prawnymi UE.
(16) W szczególności napoje dla małych dzieci i mleko dla małych dzieci są objęte zakresem rozporządzenia (WE) nr 1925/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie dodawania do żywności witamin i składników mineralnych oraz niektórych innych substancji 6 i muszą być zgodne z przepisami tego rozporządzenia dotyczącymi warunków dodawania witamin i składników mineralnych oraz etykietowania, prezentacji i reklamy. Napoje na bazie mleka przeznaczone dla małych dzieci muszą zawierać informacje na temat żywności, w tym informacje o wartości odżywczej, zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 i mogą być opatrzone wyłącznie określonymi oświadczeniami żywieniowymi i zdrowotnymi dopuszczonymi na poziomie UE na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności 7 .
(17) Przepisy rozporządzenia (UE) nr 609/2013 i rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/127 8 nie mają zastosowania do napojów dla małych dzieci i mleka dla małych dzieci.
(18) Obowiązkowe wymogi dotyczące etykietowania napojów dla małych dzieci i mleka dla małych dzieci, zaproponowane w art. 7 zgłoszonego projektu oprócz obowiązkowych wymogów dotyczących etykietowania określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1169/2011, utwierdzają konsumentów w przekonaniu, że napoje dla małych dzieci i mleko dla małych dzieci stanowią odrębną kategorię produktów - podobną do preparatów do początkowego żywienia niemowląt i preparatów do dalszego żywienia niemowląt - które są szczególnie odpowiednie dla małych dzieci w wieku od jednego roku do trzech lat w porównaniu z innymi środkami spożywczymi, które można włączyć do ich zwykłej diety.
(19) Zgodnie z przepisami art. 45 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 w dniu 5 października 2020 r. Komisja zasięgnęła opinii Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt.
(20) W związku z powyższym Komisja uważa, że art. 7 zgłoszonego projektu wprowadza w błąd co do charakteru napojów dla małych dzieci i mleka dla małych dzieci, a zatem jest sprzeczny z art. 7 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1169/2011 i nie może być uzasadniony względami ochrony konsumentów. Ponadto art. 7 nie może być uzasadniony względami zdrowia publicznego, ponieważ władze niderlandzkie nie przedstawiły żadnego uzasadnienia w tym względzie.
(21) W świetle tych uwag, na podstawie art. 45 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1169/2011, w dniu 27 października 2020 r. Komisja wydała negatywną opinię na temat zgłoszonego projektu. Komisja powiadomiła władze niderlandzkie o negatywnej opinii w dniu 28 października 2020 r.
(22) W związku z tym należy zwrócić się do władz niderlandzkich o nieprzyjmowanie zgłoszonego projektu.
(23) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 stycznia 2022 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Stella KYRIAKIDES |
|
Członek Komisji |