Wytyczne EBC/2022/18 (2022/988) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35)

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2022/988
z dnia 2 maja 2022 r.
zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35) (EBC/2022/18)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 tiret pierwsze,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 3 ust. 1 tiret pierwsze, art. 9 ust. 2, art. 12 ust. 1, art. 14 ust. 3, art. 18 ust. 2 oraz pierwszy akapit art. 20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 18 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego Europejski Bank Centralny (EBC) i krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro (zwane dalej "KBC"), mogą dokonywać właściwie zabezpieczonych operacji kredytowych z instytucjami kredytowymi oraz innymi uczestnikami rynku. Ogólne warunki, na jakich EBC i KBC są gotowe do przeprowadzania operacji kredytowych, w tym kryteria kwalifikowania zabezpieczeń na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu, zostały określone w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 (EBC/2014/60) 1 .

(2) Wszystkie aktywa kwalifikowane na potrzeby operacji kredytowych Eurosystemu podlegają określonym środkom kontroli ryzyka w celu ochrony Eurosystemu przed stratami finansowymi w razie konieczności zrealizowania zabezpieczenia z powodu niewykonania zobowiązania przez kontrahenta. Zasady Eurosystemu dotyczące kontroli ryzyka są regularnie poddawane przeglądowi w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony.

(3) Rada Prezesów przeprowadziła kompleksowy przegląd tymczasowych środków łagodzących zasady kwalifikacji zabezpieczeń przyjętych od 2020 r. w odpowiedzi na wyjątkową sytuację gospodarczą i finansową związaną z rozprzestrzenianiem się COVID-19, w tym tymczasowego zmniejszenia redukcji w wycenie. W przeglądzie tym uwzględniono: a) fakt, że kontrahenci Eurosystemu uczestniczący w ukierunkowanych dłuższych operacjach refinansujących prowadzonych na podstawie decyzji Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 (EBC/2019/21) 2  powinni mieć możliwość dalszego przekazywania odpowiedniego zabezpieczenia na potrzeby tych operacji; b) wpływ każdego z tych środków na zabezpieczenia kontrahentów Eurosystemu; c) czynniki ryzyka związane z każdym z tych środków; d) inne uwarunkowania rynkowe i polityczne. W tym kontekście w dniu 23 marca 2022 r. Rada Prezesów podjęła między innymi decyzję o stopniowym wycofaniu ograniczenia redukcji wartości, o którym mowa powyżej, w dwóch etapach, z których pierwszy rozpocznie się w dniu 8 lipca 2022 r., w celu zwiększenia ochrony Eurosystemu przed ryzykiem i poprawy skuteczności tej ochrony. Powyższe powinno zostać odzwierciedlone w odpowiednich przepisach.

(4) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (EU) 2016/65 (EBC/2015/35) 3  powinny zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Zmiany

W wytycznych (UE) 2016/65 (EBC/2015/35) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4 lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) papiery wartościowe zabezpieczone aktywami, zabezpieczone obligacje i niezabezpieczone instrumenty dłużne wyemitowane przez instytucje kredytowe, które teoretycznie są wyceniane zgodnie z zasadami zawartymi w art. 134 wytycznych (UE) 2015/510 (EBC/2014/60), podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w formie obniżki wartości na poziomie 4,5 %;

b) własne zabezpieczone obligacje podlegają dodatkowej redukcji wartości w wycenie w wysokości (i) 7,2 % - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 1 i 2, oraz (ii) 10,8 % - stosowanej do wartości instrumentów dłużnych, którym przypisano stopień jakości kredytowej 3;";

2)
w art. 5 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Nierynkowe instrumenty dłużne zabezpieczone detalicznymi kredytami hipotecznymi podlegają redukcji wartości w wycenie w wysokości 28,4 %.";

3)
załącznik podlega zmianie zgodnie z załącznikiem do niniejszych wytycznych.
Artykuł  2

Skuteczność i implementacja

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich KBC.
2. 
KBC podejmują środki konieczne do zapewnienia zgodności z postanowieniami niniejszych wytycznych oraz stosują je od dnia 8 lipca 2022 r. Najpóźniej do dnia 20 maja 2022 r. powiadamiają one Europejski Bank Centralny o treści aktów prawnych i innych czynnościach związanych z tymi środkami.
Artykuł  3

Adresaci

Niniejsze wytyczne są skierowane do KBC.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 2 maja 2022 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Christine LAGARDE
Prezes EBC

ZAŁĄCZNIK

W załączniku wprowadza się następujące zmiany: Tabele 2, 2a i 3 otrzymują brzmienie:

"Tabela 2

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych dla kategorii redukcji wartości od pierwszej do czwartej

Kategorie redukcji wartości
Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Kategoria pierwsza Kategoria druga Kategoria trzecia Kategoria czwarta
kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu kupon stały instrumenty zerokuponowe kupon o zmiennym oprocentowaniu
Stopień 1 i 2 [0,1) 0,5 0,5 0,5 0,9 0,9 0,9 0,9 0,9 0,9 6,8 6,8 6,8
[1,3) 0,9 1,8 0,5 1,4 2,3 0,9 1,8 2,7 0,9 9,0 9,5 6,8
[3,5) 1,4 2,3 0,5 2,3 3,2 0,9 2,7 4,1 0,9 11,7 12,2 6,8
[5,7) 1,8 2,7 0,9 3,2 4,1 1,4 4,1 5,4 1,8 13,1 14,0 9,0
[7,10) 2,7 3,6 1,4 4,1 5,9 2,3 5,4 7,2 2,7 14,9 16,2 11,7
[10, ∞ ) 4,5 6,3 1,8 7,2 9,5 3,2 8,1 11,7 4,1 18,0 23,0 13,1
Stopień 3 [0,1) 5,4 5,4 5,4 6,3 6,3 6,3 7,2 7,2 7,2 11,7 11,7 11,7
[1,3) 6,3 7,2 5,4 8,6 12,2 6,3 10,8 13,5 7,2 20,3 22,5 11,7
[3,5) 8,1 9,0 5,4 12,2 16,7 6,3 14,9 19,8 7,2 25,2 29,3 11,7
[5,7) 9,0 10,4 6,3 12,6 18,0 8,6 16,7 23,4 10,8 27,5 31,5 20,3
[7,10) 10,4 11,7 8,1 14,4 22,1 12,2 17,1 25,2 14,9 27,9 33,3 25,2
[10, ∞ ) 11,7 14,4 9,0 17,1 26,6 12,6 17,6 27,0 16,7 28,4 34,2 27,5
(*) tj. [0,1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1,3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.

Tabela 2a

Poziomy redukcji wartości w wycenie (w %) stosowane do kwalifikowanych aktywów rynkowych w piątej kategorii redukcji wartości

Kategoria piąta
Jakość kredytowa Średni ważony okres trwania (WAL) (*) Redukcja wartości w wycenie
Stopień 1 i 2 [0,1) 3,6
[1,3) 4,1
[3,5) 4,5
[5,7) 8,1
[7,10) 11,7
[10, ∞ ) 18
(*) tj. [0,1) - WAL poniżej jednego roku, [1,3) - WAL jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd.

Tabela 3

Poziomy redukcji wartości w wycenie stosowane do kwalifikowanych należności kredytowych

Jakość kredytowa Pozostały okres zapadalności (w latach) (*) Oprocentowanie stałe Oprocentowanie zmienne
Stopień 1 i 2 [0,1) 7,2 7,2
[1,3) 10,8 7,2
[3,5) 14,4 7,2
[5,7) 16,7 10,8
[7,10) 21,6 14,4
[10, ∞ ) 31,5 16,7
Stopień 3 [0,1) 13,5 13,5
[1,3) 25,2 13,5
[3,5) 32,9 13,5
[5,7) 38,7 25,2
[7,10) 40,5 32,9
[10, ∞ ) 43,2 38,7
(*) tj. [0,1) - pozostały okres zapadalności poniżej jednego roku, [1,3) - pozostały okres zapadalności jeden rok lub więcej, mniej niż trzy lata itd."
1 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/510 z dnia 19 grudnia 2014 r. w sprawie implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (Wytyczne w sprawie dokumentacji ogólnej) (EBC/2014/60) (Dz.U. L 91 z 2.4.2015, s. 3).
2 Decyzja Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2019/1311 z dnia 22 lipca 2019 r. w sprawie trzeciej serii ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących (EBC/2019/21) (Dz.U. L 204 z 2.8.2019, s. 100).
3 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/65 z dnia 18 listopada 2015 r. w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35) (Dz.U. L 14 z 21.1.2016, s. 30).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.167.131

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2022/18 (2022/988) zmieniające wytyczne (UE) 2016/65 w sprawie redukcji wartości w wycenie stosowanych przy implementacji ram prawnych polityki pieniężnej Eurosystemu (EBC/2015/35)
Data aktu: 02/05/2022
Data ogłoszenia: 24/06/2022
Data wejścia w życie: 08/07/2022