a także mając na uwadze, co następuje:(1) Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) przewiduje ustanowienie rynku wewnętrznego i wprowadzenie systemu zapewniającego niezakłóconą konkurencję na rynku wewnętrznym. Ustanowienie w państwach członkowskich wspólnych zasad i praktyk odnoszących się do opracowania ram zarządzania danymi powinno przyczynić się do osiągnięcia tych celów, przy pełnym poszanowaniu praw podstawowych. Powinno ono również gwarantować wzmocnienie otwartej strategicznej autonomii Unii przy jednoczesnym sprzyjaniu międzynarodowemu swobodnemu przepływowi danych.
(2) W ciągu ostatniej dekady technologie cyfrowe zmieniły gospodarkę i społeczeństwo, oddziałując na wszystkie sektory działalności i codzienne życie. W centrum tej transformacji znajdują się dane: innowacje wykorzystujące potencjał danych przyniosą ogromne korzyści zarówno obywatelom Unii, jak i gospodarce, na przykład poprzez udoskonalenie i personalizację medycyny, zapewnienie nowej mobilności oraz wniesienie wkładu w komunikat Komisji z 11 grudnia 2019 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu. Aby uczynić gospodarkę opartą o dane inkluzywną dla wszystkich obywateli Unii, szczególną uwagę zwrócić należy na zmniejszanie przepaści cyfrowej, zwiększanie udziału kobiet w gospodarce danych i wspieranie rozwijania najnowocześniejszej europejskiej wiedzy fachowej w sektorze technologii. Gospodarkę danych należy budować w sposób umożliwiający prosperowanie przedsiębiorstwom - w szczególności mikroprzedsiębiorstwom oraz małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) zgodnie z definicją w załączniku do zalecenia Komisji 2003/361/WE 3 , a także przedsiębiorstwom typu startup - zapewniając neutralność dostępu do danych oraz możliwość przenoszenia danych i ich interoperacyjność oraz unikając efektów lock-in. W swoim komunikacie z 19 lutego 2020 r. w sprawie europejskiej strategii w zakresie danych (zwanym dalej "europejską strategią w sprawie danych") Komisja opisała wizję wspólnej europejskiej przestrzeni danych, oznaczającej rynek wewnętrzny danych, na którym dane mogłyby być wykorzystywane, zgodnie z obowiązującymi przepisami, bez względu na fizyczne miejsce ich przechowywania w Unii, która to wizja może mieć kluczowe znaczenie dla między innymi szybkiego rozwoju technologii sztucznej inteligencji.
Komisja wezwała również do zapewnienia swobodnego i bezpiecznego przepływu danych z państwami trzecimi, z zastrzeżeniem wyjątków i ograniczeń ze względu na bezpieczeństwo publiczne, porządek publiczny i inne uzasadnione cele polityki publicznej Unii, zgodnie ze zobowiązaniami międzynarodowymi, w tym w zakresie praw podstawowych. Aby urzeczywistnić tę wizję, Komisja zaproponowała ustanowienie wspólnych europejskich przestrzeni danych w poszczególnych dziedzinach do celów dzielenia się danymi i ich konsolidacji. Jak zaproponowano w europejskiej strategii w zakresie danych, tego rodzaju wspólne europejskie przestrzenie danych mogą obejmować takie obszary, jak zdrowie, mobilność, produkcja, usługi finansowe, energia lub rolnictwo lub obejmować te obszary w sposób łączny, na przykład w zakresie energii i klimatu, jak również obszary tematyczne, takie jak Europejski Zielony Ład lub europejskie przestrzenie danych dla administracji publicznej lub umiejętności. Wspólne europejskie przestrzenie danych powinny czynić dane możliwymi do znalezienia, dostępnymi, interoperacyjnymi i nadającymi się do ponownego wykorzystania ("zasady FAIR"), zapewniając jednocześnie wysoki poziom cyberbezpieczeństwa. Gdy w gospodarce danych istnieją równe warunki działania, przedsiębiorstwa konkurują ze sobą pod względem jakości usług, a nie ilości kontrolowanych przez siebie danych. Do celów projektowania, tworzenia i utrzymywania równych warunków działania w gospodarce danych potrzebne jest prawidłowe zarządzanie, w którym powinni uczestniczyć i być reprezentowani odpowiedni interesariusze wspólnej europejskiej przestrzeni danych.
(3) Konieczna jest poprawa warunków dzielenia się danymi na rynku wewnętrznym poprzez utworzenie zharmonizowanych ram wymiany danych i ustanowienie pewnych podstawowych wymogów w zakresie zarządzania danymi, przy zwróceniu szczególnej uwagi na ułatwianie współpracy między państwami członkowskimi. Celem niniejszego rozporządzenia powinno być dalsze rozwijanie wewnętrznego rynku cyfrowego wolnego od granic oraz opartego o dane społeczeństwa i opartej o dane gospodarki, ukierunkowanych na człowieka, godnych zaufania i bezpiecznych. W sektorowym prawie Unii można opracować, dostosować i zaproponować nowe i uzupełniające elementy, w zależności od specyfiki sektora, takie jak planowane przepisy prawa Unii dotyczące europejskiej przestrzeni danych dotyczących zdrowia lub dostępu do danych dotyczących pojazdów. Ponadto niektóre sektory gospodarki są już regulowane sektorowym prawem Unii, które obejmuje przepisy dotyczące transgranicznego lub ogólnounijnego dzielenia się danymi lub udzielania do nich dostępu, na przykład dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/24/UE 4 - w kontekście europejskiej przestrzeni danych dotyczących zdrowia, czy stosownymi aktami ustawodawczymi w dziedzinie transportu, jak rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1239 5 i (UE) 2020/ 1056 6 oraz dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE 7 - w kontekście europejskiej przestrzeni danych dotyczących mobilności.
Niniejsze rozporządzenie powinno więc pozostawać bez uszczerbku dla rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 8 , (UE) 2018/858 9 i (UE) 2018/1807 10 oraz dla dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/31/WE 11 , 2001/29/WE 12 , 2004/48/WE 13 , 2007/2/WE 14 , 2010/40/UE, (UE) 2015/849 15 , (UE) 2016/943 16 , (UE) 2017/1132 17 , (UE) 2019/790 18 i (UE) 2019/1024 19 oraz innego sektorowego prawa Unii regulującego dostęp do danych i ich ponowne wykorzystywanie. Niniejsze rozporządzenie powinno pozostawać bez uszczerbku dla prawa Unii i prawa krajowego dotyczącego dostępu do danych i ich wykorzystywania do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania lub ścigania czynów zabronionych lub wykonywania kar, jak również dla współpracy międzynarodowej w tym zakresie.
Niniejsze rozporządzenie nie powinno naruszać kompetencji państw członkowskich w odniesieniu do ich działań z zakresu bezpieczeństwa publicznego, obrony i bezpieczeństwa narodowego. Niniejsze rozporządzenie nie powinno obejmować ponownego wykorzystywania chronionych z powyższych względów danych będących w posiadaniu podmiotów sektora publicznego, w tym danych pochodzących z procedur udzielania zamówień, które wchodzą w zakres stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE 20 . Należy ustanowić w Unii horyzontalny system ponownego wykorzystywania niektórych kategorii chronionych danych będących w posiadaniu podmiotów sektora publicznego oraz świadczenia usług pośrednictwa danych i usług w ramach altruizmu danych. Specyfika różnych sektorów może wymagać zaprojektowania sektorowych systemów opartych o dane z uwzględnieniem wymogów niniejszego rozporządzenia. Dostawcy usług pośrednictwa danych spełniający wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu powinni mieć możliwość posługiwania się oznakowaniem "uznany w Unii dostawca usług pośrednictwa danych". Osoby prawne, które starają się wspierać realizację celów leżących w interesie ogólnym poprzez udostępnianie na dużą skalę odpowiednich danych w ramach altruizmu danych i które spełniają wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu, powinny mieć możliwość zarejestrowania się jako "uznana w Unii organizacja altruizmu danych" i posługiwania się tym oznakowaniem. W przypadku gdy sektorowe prawo Unii lub sektorowe prawo krajowe wymaga od podmiotów sektora publicznego, takich dostawców usług pośrednictwa danych lub takich osób prawnych (uznanych organizacji altruizmu danych) spełnienia szczególnych dodatkowych wymogów technicznych, administracyjnych lub organizacyjnych, w tym poprzez system zezwoleń lub certyfikacji, należy stosować również przepisy tego sektorowego prawa Unii lub sektorowego prawa krajowego.
(4) Niniejsze rozporządzenie powinno pozostawać bez uszczerbku dla rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 21 i (UE) 2018/1725 22 oraz dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2002/58/WE 23 i (UE) 2016/680 24 oraz odpowiednich przepisów prawa krajowego, w tym w przypadku, gdy dane osobowe i nie- osobowe w zbiorze danych są ze sobą nierozerwalnie powiązane. W szczególności niniejsze rozporządzenie nie powinno być rozumiane jako tworzące nową podstawę prawną dla przetwarzania danych osobowych w ramach regulowanych działań lub jako zmieniające wymogi informacyjne określone w rozporządzeniu (UE) 2016/679. Wykonanie niniejszego rozporządzenia nie powinno uniemożliwiać transgranicznego przekazywania danych zgodnie z rozdziałem V rozporządzenia (UE) 2016/679. W przypadku kolizji pomiędzy niniejszym rozporządzeniem a prawem Unii w dziedzinie ochrony danych osobowych lub prawem krajowym przyjętym zgodnie z takim prawem Unii pierwszeństwo ma odpowiednie prawo Unii lub prawo krajowe w dziedzinie ochrony danych osobowych. Należy zapewnić możliwość uznawania organów ochrony danych za właściwe organy do celów niniejszego rozporządzenia. W przypadku gdy inne organy działają jako właściwe organy do celów niniejszego rozporządzenia, powinny to robić to bez uszczerbku dla nadzorczych uprawnień i kompetencji organów ochrony danych na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/679.
(5) Działanie na poziomie Unii jest konieczne w celu zwiększenia zaufania do dzielenia się danymi poprzez ustanowienie odpowiednich mechanizmów kontroli sprawowanej przez osoby, których dane dotyczą, i posiadaczy danych nad danymi, które ich dotyczą, oraz w celu usunięcia innych barier dla dobrze funkcjonującej i konkurencyjnej gospodarki opartej o dane. Działanie to powinno pozostawać bez uszczerbku dla obowiązków i zobowiązań ustanowionych w międzynarodowych umowach handlowych zawartych przez Unię. Ogólnounijne ramy zarządzania powinny mieć na celu budowanie zaufania osób fizycznych i przedsiębiorstw w zakresie dostępu do danych, ich kontroli, dzielenia się nimi, ich wykorzystywania i ponownego wykorzystywania, w szczególności poprzez ustanowienie odpowiednich mechanizmów umożliwiających osobom, których dane dotyczą, poznanie przysługujących im praw i ich skuteczne wykonywanie, a także w odniesieniu do ponownego wykorzystywania niektórych rodzajów danych będących w posiadaniu podmiotów sektora publicznego, świadczenia usług przez dostawców usług pośrednictwa danych na rzecz osób, których dane dotyczą, posiadaczy danych i użytkowników danych, jak również gromadzenia i przetwarzania danych udostępnianych z pobudek altruistycznych przez osoby fizyczne i prawne. Do zwiększenia zaufania przyczynić może się w szczególności większa przejrzystość w zakresie celu wykorzystywania danych i warunków ich przechowywania przez przedsiębiorstwa.
(6) Koncepcja, że dane wygenerowane lub zgromadzone przed podmioty sektora publicznego lub inne podmioty na koszt budżetów publicznych powinny przynosić korzyści społeczeństwu, od dawna była częścią polityki Unii. Dyrektywa (UE) 2019/1024 oraz sektorowe prawo Unii zapewniają, aby podmioty sektora publicznego umożliwiały łatwy dostęp do większej ilości wytworzonych przez siebie danych na potrzeby ich wykorzystywania oraz ponownego wykorzystywania. Niektóre kategorie danych, takie jak dane poufne ze względów handlowych, dane objęte poufnością informacji statystycznych i dane chronione prawami własności intelektualnej osób trzecich, w tym tajemnice przedsiębiorstwa i dane osobowe, znajdujące się w publicznych bazach danych często jednak nie są udostępniane, nawet na potrzeby działalności badawczej lub innowacyjnej prowadzonej w interesie publicznym, mimo że taka dostępność jest możliwa zgodnie z obowiązującym prawem Unii, w szczególności rozporządzeniem (UE) 2016/679 oraz dyrektywami 2002/58/WE i (UE) 2016/680. Ze względu na fakt, że dane takie są szczególnie chronione, przed ich udostępnieniem muszą zostać spełnione pewne techniczne i prawne wymogi proceduralne, przede wszystkim po to, aby zapewnić poszanowanie praw innych osób w odniesieniu do takich danych lub ograniczyć negatywny wpływ na prawa podstawowe, zasadę niedyskryminacji i ochronę danych. Spełnienie takich wymogów jest zazwyczaj czasochłonne i wymaga specjalistycznej wiedzy. Stąd też dane takie są wykorzystywane w niewystarczającym stopniu. Wprawdzie niektóre państwa członkowskie ustanawiają struktury, procesy lub prawo ułatwiające tego rodzaju ponowne wykorzystywanie danych, działania te nie są jednak podejmowane w całej Unii. Aby ułatwić podmiotom prywatnym i publicznym wykorzystywanie danych na potrzeby europejskich badań naukowych i innowacji, w całej Unii potrzebne są jasne warunki dostępu do takich danych i ich wykorzystywania.
(7) Istnieją techniki umożliwiające przeprowadzanie analiz baz danych zawierających dane osobowe, takie jak anonimizacja, prywatność różnicowa, uogólnienie, ukrywanie i randomizacja, wykorzystywanie danych syntetycznych lub podobne metody oraz inne najnowocześniejsze metody zachowania prywatności, które mogą przyczynić się do przetwarzania danych w sposób bardziej przyjazny dla ochrony prywatności. Państwa członkowskie powinny zapewniać wsparcie podmiotom sektora publicznego, aby optymalnie wykorzystywały one takie techniki, a tym samym dzieliły się jak największą ilością danych. Stosowanie takich technik wraz z kompleksowymi ocenami skutków dla ochrony danych i innymi zabezpieczeniami może przyczynić się do większego bezpieczeństwa wykorzystywania i ponownego wykorzystywania danych osobowych i powinno zapewniać bezpieczne ponowne wykorzystywanie poufnych ze względów handlowych danych biznesowych do celów badań naukowych i innowacji oraz do celów statystycznych. W wielu przypadkach stosowanie takich technik, ocen skutków i innych zabezpieczeń oznacza, że wykorzystywanie i ponowne wykorzystywanie danych może odbywać się wyłącznie w bezpiecznym środowisku przetwarzania zapewnionym lub nadzorowanym przez podmiot sektora publicznego. Na poziomie Unii zgromadzono doświadczenie w zakresie takich bezpiecznych środowisk przetwarzania, które są wykorzystywane do badań nad jednostkowymi danymi statystycznymi na podstawie rozporządzenia Komisji (UE) nr 557/2013 25 . Ogólnie rzecz biorąc, przetwarzanie danych w przypadku danych osobowych powinno opierać się na co najmniej jednej podstawie prawnej przetwarzania określonej w art. 6 i 9 rozporządzenia (UE) 2016/679.
(8) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679 zasady ochrony danych nie powinny mieć zastosowania do informacji anonimowych, czyli informacji, które nie wiążą się ze zidentyfikowaną lub możliwą do zidentyfikowania osobą fizyczną, ani do danych osobowych zanonimizowanych w taki sposób, że osób, których dane dotyczą, w ogóle nie można zidentyfikować lub już nie można zidentyfikować. Deanonimizacja osób, których danych dotyczą, na podstawie danych pochodzących ze zanonimizowanych zbiorów danych powinna być zabroniona. Powinno to pozostawać bez uszczerbku dla możliwości prowadzenia badań nad technikami anonimizacji, szczególnie do celów zapewniania bezpieczeństwa informacji, poprawy istniejących technik anonimizacji i przyczyniania się do ogólnej solidności anonimizacji, podejmowanych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679.
(9) Aby ułatwić ochronę danych osobowych i danych poufnych oraz przyspieszyć proces udostępniania takich danych do ponownego wykorzystywania na podstawie niniejszego rozporządzenia, państwa członkowskie powinny zachęcać podmioty sektora publicznego do tworzenia i udostępniania danych zgodnie z zasadą "otwartości w fazie projektowania i otwartości domyślnej", o której mowa w art. 5 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/1024, oraz do promowania tworzenia i pozyskiwania danych w formatach i strukturach ułatwiających anonimizację w tym zakresie.
(10) Kategorie danych będących w posiadaniu podmiotów sektora publicznego, które powinny podlegać ponownemu wykorzystywaniu na podstawie niniejszego rozporządzenia, nie są objęte zakresem stosowania dyrektywy (UE) 2019/1024, z którego to zakresu wykluczone są dane niedostępne ze względu na poufność informacji handlowych i statystycznych oraz dane zawarte w utworach lub w innych treściach, do których prawa własności intelektualnej posiadają osoby trzecie. Dane poufne ze względów handlowych obejmują dane chronione tajemnicą przedsiębiorstwa, chronionym know-how oraz wszelkie inne informacje, których nienależyte ujawnienie miałoby wpływ na pozycję rynkową lub kondycję finansową przedsiębiorstwa. Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do tych danych osobowych, które nie są objęte zakresem stosowania dyrektywy (UE) 2019/1024, o ile system dostępu wyklucza lub ogranicza dostęp do takich danych ze względu na ochronę danych, prywatność i integralność osoby fizycznej, w szczególności zgodnie z przepisami o ochronie danych. Ponowne wykorzystywanie danych, które mogą zawierać tajemnice przedsiębiorstwa, powinno odbywać się bez uszczerbku dla dyrektywy (UE) 2016/943, która określa ramy zgodnego z prawem pozyskiwania, wykorzystywania lub ujawniania tajemnic przedsiębiorstwa.
(11) Niniejsze rozporządzenie nie powinno tworzyć obowiązku zezwalania na ponowne wykorzystywanie danych będących w posiadaniu podmiotów sektora publicznego. W szczególności każde państwo członkowskie powinno mieć możliwość decydowania, czy udostępnia dane do ponownego wykorzystywania, a także określania celów i zakresu takiego dostępu. Niniejsze rozporządzenie powinno uzupełniać i pozostawać bez uszczerbku dla bardziej szczególnych obowiązków podmiotów sektora publicznego w zakresie zezwalania na ponowne wykorzystywanie danych określonych w sektorowym prawie Unii lub sektorowym prawie krajowym. Publiczny dostęp do dokumentów urzędowych można uznawać za leżący w interesie publicznym. Uwzględniając rolę publicznego dostępu do dokumentów urzędowych oraz przejrzystości w społeczeństwie demokratycznym, niniejsze rozporządzenie powinno pozostawać również bez uszczerbku dla prawa Unii lub prawa krajowego dotyczącego udzielania dostępu do dokumentów urzędowych i ich ujawniania. Dostęp do dokumentów urzędowych może być w szczególności przyznany zgodnie z prawem krajowym bez nakładania szczególnych warunków lub poprzez nakładanie szczególnych warunków nieprzewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
(12) System ponownego wykorzystywania przewidziany w niniejszym rozporządzeniu powinien mieć zastosowanie do danych, których dostarczanie jest jednym z zadań publicznych zainteresowanych podmiotów sektora publicznego zgodnie z przepisami ustawowymi lub innymi wiążącymi przepisami państw członkowskich. W przypadku braku takich przepisów zadania publiczne należy określić zgodnie z powszechną praktyką administracyjną w państwach członkowskich, pod warunkiem że zakres zadań publicznych jest przejrzysty i poddawany przeglądowi. Zadania publiczne mogą być definiowane ogólnie lub indywidualnie dla poszczególnych podmiotów sektora publicznego. Przedsiębiorstwa publiczne nie są objęte definicją podmiotu sektora publicznego, zatem dane będące w posiadaniu przedsiębiorstw publicznych nie powinny być objęte niniejszym rozporządzeniem. Niniejsze rozporządzenie nie powinno obejmować danych będących w posiadaniu instytucji kulturalnych, takich jak biblioteki, archiwa i muzea oraz orkiestry, teatry operowe, zespoły baletowe czy teatry, i placówek edukacyjnych, ponieważ posiadane przez nie utwory i inne dokumenty są przeważnie objęte prawami własności intelektualnej osób trzecich. Organizacje prowadzące badania naukowe i organizacje finansujące badania naukowe także mogą być zorganizowane jako podmioty sektora publicznego lub podmioty prawa publicznego.
Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do takich organizacji hybrydowych wyłącznie odnośnie do ich roli jako organizacji prowadzących badania naukowe. Jeśli organizacja prowadząca badania naukowe jest w posiadaniu danych w ramach konkretnego stowarzyszenia publiczno-prywatnego z organizacjami sektora prywatnego lub innymi podmiotami sektora publicznego, podmiotami prawa publicznego lub hybrydowymi organizacjami prowadzącymi badania naukowe, tj. zorganizowanymi jako podmioty prawa publicznego albo przedsiębiorstwa publiczne, którego głównym celem jest prowadzenie badań naukowych, dane te również nie powinny być objęte niniejszym rozporządzeniem. W stosownych przypadkach państwa członkowskie powinny mieć możliwość stosowania niniejszego rozporządzenia do przedsiębiorstw publicznych lub prywatnych, które wykonują obowiązki sektora publicznego lub świadczą usługi w interesie ogólnym. Wymiana danych, wyłącznie w ramach wykonywania zadań publicznych, między podmiotami sektora publicznego w Unii lub między podmiotami sektora publicznego w Unii a podmiotami sektora publicznego w państwach trzecich lub organizacjami międzynarodowymi, jak również wymiana danych między badaczami do niekomercyjnych celów badań naukowych, nie powinna podlegać przepisom niniejszego rozporządzenia dotyczącym ponownego wykorzystywania niektórych kategorii danych chronionych będących w posiadaniu podmiotów sektora publicznego.
(13) Podmioty sektora publicznego przy ustanawianiu zasad ponownego wykorzystywania posiadanych przez nie danych powinny przestrzegać prawa konkurencji, unikając zawierania umów, których celem lub skutkiem mogłoby być tworzenie praw wyłącznych do ponownego wykorzystywania niektórych danych. Takie umowy powinny być możliwe tylko wtedy, gdy jest to uzasadnione i konieczne do celów świadczenia usługi lub dostarczania produktu w interesie ogólnym. Może to mieć miejsce w przypadku, gdy wyłączne wykorzystywanie danych jest jedynym sposobem maksymalnego zwiększenia korzyści społecznych z przedmiotowych danych, na przykład gdy istnieje tylko jeden podmiot (wyspecjalizowany w przetwarzaniu określonego zbioru danych) zdolny do świadczenia usługi lub dostarczania produktu, które umożliwiają podmiotowi sektora publicznego świadczenie usługi lub dostarczanie produktu w interesie ogólnym. Takie uzgodnienia powinny być jednak dokonywane zgodnie z mającym zastosowanie prawem Unii lub prawem krajowym oraz podlegać regularnym przeglądom opartym na analizie rynkowej, aby ustalić, czy taka wyłączność pozostaje konieczna. Ponadto takie uzgodnienia powinny być w stosownych przypadkach zgodne z odpowiednimi zasadami pomocy państwa i być dokonywane na czas określony, który nie powinien przekraczać 12 miesięcy. Aby zapewnić przejrzystość, takie umowy o wyłączności należy publikować w internecie w formie zgodnej z właściwym prawem Unii dotyczącym zamówień publicznych. Jeżeli wyłączne prawo do ponownego wykorzystywania danych nie jest zgodne z niniejszym rozporządzeniem, to wyłączne prawo powinno być nieważne.
(14) Zakazane umowy o wyłączności i inne praktyki lub uzgodnienia dotyczące ponownego wykorzystywania danych będących w posiadaniu podmiotów sektora publicznego, które wprost nie przyznają praw wyłącznych, lecz w przypadku których można zasadnie oczekiwać, że doprowadzą do ograniczenia dostępności danych do ponownego wykorzystywania i które zostały zawarte lub były już stosowane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, nie powinny być przedłużane po upływie ich okresu obowiązywania. W przypadku umów na czas nieokreślony lub na dłuższy okres należy je rozwiązać w ciągu 30 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
(15) Niniejsze rozporządzenie powinno ustanawiać warunki ponownego wykorzystywania danych chronionych mające zastosowanie do podmiotów sektora publicznego wyznaczonych jako podmioty właściwe na podstawie prawa krajowego do udzielania lub odmowy udzielania dostępu do celów ponownego wykorzystywania, przy czym warunki te powinny pozostawać bez uszczerbku dla praw lub obowiązków dotyczących dostępu do takich danych. Warunki te powinny być niedyskryminujące, przejrzyste, proporcjonalne i obiektywnie uzasadnione, a jednocześnie nie powinny ograniczać konkurencji, ze szczególnym naciskiem na propagowanie dostępu do takich danych dla MŚP i przedsiębiorstw typu startup. Warunki ponownego wykorzystywania powinny być opracowywane w sposób promujący badania naukowe, tak aby przykładowo uprzywilejowanie badań naukowych było co do zasady uznawane za niedyskryminujące. Podmioty sektora publicznego zezwalające na ponowne wykorzystywanie powinny dysponować środkami technicznymi niezbędnymi do zapewnienia ochrony praw i interesów osób trzecich oraz być uprawnione do żądania niezbędnych informacji od ponownego użytkownika. Warunki związane z ponownym wykorzystywaniem danych powinny być ograniczone do tego, co jest niezbędne do ochrony praw i interesów osób trzecich w odniesieniu do danych oraz integralności systemów informacyjno-komunikacyjnych podmiotów sektora publicznego. Podmioty sektora publicznego powinny stosować warunki, które najlepiej służą interesom ponownego użytkownika, a jednocześnie nie powodują nieproporcjonalnie dużego obciążenia dla podmiotów sektora publicznego. Należy określić warunki ponownego wykorzystywania danych, aby zapewnić skuteczne zabezpieczenia w odniesieniu do ochrony danych osobowych. Przed przesłaniem danych osobowych należy je zanonimizować, aby uniemożliwić identyfikację osób, których dane dotyczą, a dane zawierające poufne informacje handlowe należy zmodyfikować w taki sposób, aby nie ujawniać informacji poufnych. W przypadku gdy dostarczenie danych zanonimizowanych lub zmodyfikowanych nie odpowiadałoby potrzebom ponownego użytkownika, można zezwolić na ponowne wykorzystywanie danych na miejscu lub zdalnie w bezpiecznym środowisku przetwarzania, z zastrzeżeniem spełnienia wymogów dotyczących dokonania oceny skutków dla ochrony danych i przeprowadzenia konsultacji z organem nadzorczym zgodnie z art. 35 i art. 36 rozporządzenia (UE) 2016/679, oraz gdy ryzyko dla praw i interesów osób, których dane dotyczą, uznano za minimalne.
Mogłoby to stanowić odpowiednie rozwiązanie w zakresie ponownego wykorzystywania danych spseudonimizowanych. Podmiot sektora publicznego powinien nadzorować analizy danych w takich bezpiecznych środowiskach przetwarzania, by chronić prawa i interesy osób trzecich. W szczególności dane osobowe powinny być przesyłane osobie trzeciej do ponownego wykorzystywania tylko w przypadku, gdy podstawa prawna określona w prawie dotyczącym ochrony danych zezwala na takie przesyłanie. Dane nieosobowe powinny być przesyłane tylko wtedy, gdy nie ma powodów, by sądzić, że połączenie zbiorów danych nieosobowych doprowadziłoby do identyfikacji osób, których dane dotyczą. Powinno to mieć również zastosowanie do danych spseudonimizowanych, które zachowują status danych osobowych. W przypadku deanonimizacji osób, których dane dotyczą, oprócz obowiązku zgłoszenia takiego naruszenia ochrony danych organowi nadzorczemu i osobie, której dane dotyczą, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679, powinien mieć zastosowanie obowiązek zgłoszenia tego naruszenia podmiotowi sektora publicznego. Podmioty sektora publicznego powinny, w stosownych przypadkach, ułatwiać - za pomocą odpowiednich środków technicznych - ponowne wykorzystywanie danych na podstawie zgody osób, których dane dotyczą, lub pozwolenia posiadaczy danych na ponowne wykorzystywanie dotyczących ich danych. W tym względzie podmiot sektora publicznego powinien dołożyć wszelkich starań, by udzielić pomocy w ubieganiu się o taką zgodę lub takie pozwolenie potencjalnym ponownym użytkownikom, ustanawiając - jeżeli jest to praktycznie wykonalne - mechanizmy techniczne, które umożliwiają przekazywanie pochodzących od ponownych użytkowników wniosków o wyrażenie zgody lub udzielenie pozwolenia. Nie należy podawać żadnych informacji kontaktowych umożliwiających ponownym użytkownikom bezpośredni kontakt z osobami, których dane dotyczą, lub z posiadaczami danych. Jeżeli podmiot sektora publicznego przekazuje wniosek o wyrażenie zgody lub udzielnie pozwolenia, powinien zapewnić, by osoba, której dane dotyczą, lub posiadacz danych byli wyraźnie poinformowani o możliwości odmowy wyrażenia zgody lub udzielenia pozwolenia.
(16) By ułatwiać wykorzystywanie danych będących w posiadaniu podmiotów sektora publicznego do celów badań naukowych i zachęcać do takiego ich wykorzystywania, zachęca się podmioty sektora publicznego do opracowywania zharmonizowanego podejścia i zharmonizowanych procesów na rzecz zapewnienia łatwego dostępu do takich danych do celów badań naukowych leżących w interesie publicznym. Mogłoby to obejmować między innymi opracowywanie sprawnych procedur administracyjnych, normalizację formatowania danych, metadane zawierające informacje w zakresie wyboru metodyki i gromadzenia danych oraz normalizację pól danych, które umożliwiają łatwe łączenie zbiorów danych sektora publicznego pochodzących z różnych źródeł, w zakresie w jakim jest to przydatne do celów analizy. Celem tych praktyk powinno być promowanie wykorzystywania do celów badań naukowych danych sfinansowanych i wytworzonych przez sektor publiczny zgodnie z zasadą "otwarte jak to najbardziej możliwe, zamknięte jak to konieczne".
(17) Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć wpływu na prawa własności intelektualnej osób trzecich. Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć wpływu na istnienie praw własności intelektualnej podmiotów sektora publicznego ani na ich własność, ani w żaden sposób ograniczać wykonywania tych praw. Obowiązki nałożone zgodnie z niniejszym rozporządzeniem powinno się stosować tylko w zakresie, w jakim są zgodne z umowami międzynarodowymi o ochronie praw własności intelektualnej, w szczególności z Konwencją berneńską o ochronie dzieł literackich i artystycznych (zwaną dalej "konwencją berneńską"), Porozumieniem w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (zwanym dalej "porozumieniem TRIPS") i Traktatem Światowej Organizacji Własności Intelektualnej o prawie autorskim (WCT) oraz z prawem Unii i prawem krajowym dotyczącym własności intelektualnej. Podmioty sektora publicznego powinny jednakże wykonywać swoje prawa autorskie w sposób ułatwiający ponowne wykorzystywanie.
(18) Dane objęte prawami własności intelektualnej, jak również tajemnice przedsiębiorstwa powinny być przesyłane osobie trzeciej wyłącznie w przypadku, gdy takie przesyłanie jest zgodne z prawem na mocy prawa Unii lub prawa krajowego, lub w porozumieniu z posiadaczami praw. Jeżeli podmiotom sektora publicznego przysługuje prawo producenta bazy danych ustanowione w art. 7 ust. 1 dyrektywy 96/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 26 , nie powinny one wykonywać tego prawa w celu uniemożliwienia lub ograniczenia ponownego wykorzystywania danych w zakresie wykraczającym poza ograniczenia określone w niniejszym rozporządzeniu.
(19) Przedsiębiorstwa i osoby, których dane dotyczą, powinny mieć zaufanie co do faktu, że ponowne wykorzystywanie niektórych kategorii chronionych danych będących w posiadaniu podmiotów sektora publicznego będzie odbywało się w sposób respektujący ich prawa i interesy. Należy zatem wprowadzić dodatkowe zabezpieczenia na wypadek sytuacji, w których ponowne wykorzystywanie takich danych sektora publicznego odbywa się na podstawie przetwarzania danych poza sektorem publicznym, takie jak wymóg, aby podmioty sektora publicznego zapewniały pełną ochronę praw i interesów osób fizycznych i prawnych, w szczególności w odniesieniu do danych osobowych, szczególnie chronionych danych handlowych oraz praw własności intelektualnej, we wszystkich przypadkach, w tym w przypadku przekazywania takich danych do państw trzecich. Podmioty sektora publicznego nie powinny zezwalać na ponowne wykorzystywanie informacji przechowywanych w zastosowaniach w zakresie e-zdrowia przez zakłady ubezpieczeń lub innych dostawców usług w celu dyskryminacji przy ustalaniu cen, ponieważ byłoby to sprzeczne z podstawowym prawem dostępu do opieki zdrowotnej.
(20) Ponadto w celu zachowania uczciwej konkurencji i otwartej gospodarki rynkowej niezwykle ważne jest, aby zabezpieczyć chronione dane o charakterze nieosobowym, w szczególności tajemnice przedsiębiorstwa, a także dane nie- osobowe stanowiące treści chronione prawami własności intelektualnej przed bezprawnym dostępem, który może prowadzić do kradzieży własności intelektualnej lub szpiegostwa przemysłowego. Aby zapewnić ochronę praw lub interesów posiadaczy danych, powinno być możliwe przekazywanie danych nieosobowych, które zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym mają być chronione przed niezgodnym z prawem lub niedozwolonym dostępem, a które są w posiadaniu podmiotów sektora publicznego, do państw trzecich, ale wyłącznie wtedy gdy zapewnione są odpowiednie zabezpieczenia w zakresie wykorzystywania danych. Takie odpowiednie zabezpieczenia powinny zawierać wymóg, aby podmiot sektora publicznego przesyłał chronione dane ponownemu użytkownikowi wyłącznie wtedy, gdy ten ponowny użytkownik podejmie zobowiązania umowne służące ochronie tych danych. Ponowny użytkownik, który zamierza przekazać chronione dane do państwa trzeciego, powinien spełniać obowiązki określone w niniejszym rozporządzeniu nawet po przekazaniu danych do państwa trzeciego. Aby zapewnić właściwe egzekwowanie takich obowiązków, ponowny użytkownik powinien również uznać - do celów sądowego rozstrzygania sporów - jurysdykcję państwa członkowskiego podmiotu sektora publicznego, który zezwolił na ponowne wykorzystywanie.
(21) Należy uznać, że wdrożono takie odpowiednie zabezpieczenia, jeżeli w państwie trzecim, do którego przekazano danie nieosobowe, wprowadzono równoważne środki zapewniające, aby te dane były objęte poziomem ochrony podobnym do tego, który ma zastosowanie na podstawie prawa Unii, w szczególności w odniesieniu do ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa i praw własności intelektualnej. W tym celu Komisja powinna mieć możliwość stwierdzenia w drodze aktów wykonawczych, gdy jest to uzasadnione ze względu na znaczącą liczbę wniosków składanych w całej Unii dotyczących ponownego wykorzystywania danych nieosobowych w określonych państwach trzecich, że dane państwo trzecie zapewnia poziom ochrony zasadniczo równoważny poziomowi ochrony zapewnianemu przez prawo Unii. Komisja powinna ocenić konieczność takich aktów wykonawczych w oparciu o informacje przekazane przez państwa członkowskie za pośrednictwem Europejskiej Rady ds. Innowacji w zakresie Danych. Takie akty wykonawcze upewniłyby podmioty sektora publicznego, że ponowne wykorzystywanie danych będących w posiadaniu podmiotów sektora publicznego w danym państwie trzecim nie zagroziłoby chronionemu charakterowi tych danych. W ocenie poziomu ochrony zapewnianej w danym państwie trzecim należy w szczególności uwzględnić odpowiednie prawo ogólne i sektorowe, w tym dotyczące bezpieczeństwa publicznego, obronności, bezpieczeństwa narodowego i prawa karnego, w zakresie dostępu do danych nieosobowych oraz ich ochrony, dostęp podmiotów sektora publicznego tego państwa trzeciego do przekazywanych danych, obecność i skuteczne funkcjonowanie w danym państwie trzecim co najmniej jednego niezależnego organu nadzorczego odpowiedzialnego za zapewnienie i egzekwowanie zgodności z systemem prawnym zapewniającym dostęp do takich danych, zobowiązania międzynarodowe państwa trzeciego w zakresie ochrony danych lub inne zobowiązania wynikające z prawnie wiążących konwencji lub instrumentów, jak również z uczestnictwa w systemach wielostronnych lub regionalnych.
Istnienie skutecznych środków ochrony prawnej dla posiadaczy danych, podmiotów sektora publicznego lub dostawców usług pośrednictwa danych w danym państwie trzecim ma szczególne znaczenie w kontekście przekazywania danych nieosobowych do tego państwa trzeciego. Takie zabezpieczenia powinny zatem obejmować dostępność egzekwowalnych praw i skutecznych środków ochrony prawnej. Takie akty wykonawcze powinny pozostawać bez uszczerbku dla obowiązków prawnych lub uzgodnień umownych podjętych już przez ponownego użytkownika, które służą ochronie danych nieosobowych, w szczególności danych przemysłowych, oraz dla prawa podmiotów sektora publicznego do zobowiązania ponownych użytkowników do spełniania warunków ponownego wykorzystywania, zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
(22) Niektóre państwa trzecie przyjmują przepisy ustawowe, wykonawcze i inne akty prawne, których celem jest bezpośrednie przekazywanie lub zapewnianie dostępu administracji rządowej do danych nieosobowych w Unii znajdujących się pod kontrolą osób fizycznych i prawnych, podlegających jurysdykcji państw członkowskich. Orzeczenia i wyroki sądów lub trybunałów państw trzecich lub decyzje organów administracyjnych państw trzecich nakazujące takie przekazanie danych nieosobowych lub zapewnienie dostępu do nich powinny być wykonalne, jeżeli mają one za podstawę umowę międzynarodową, jak na przykład umowę o wzajemnej pomocy prawnej, obowiązującą między wzywającym państwem trzecim a Unią lub państwem członkowskim. W niektórych przypadkach mogą wystąpić sytuacje, w których obowiązek przekazania danych nieosobowych lub zapewnienia dostępu do nich wynikający z prawa państwa trzeciego pozostaje w sprzeczności z kolidującym obowiązkiem ochrony takich danych wynikającym z prawa Unii lub prawa krajowego, w szczególności w odniesieniu do ochrony praw podstawowych osób fizycznych lub podstawowych interesów państwa członkowskiego związanych z bezpieczeństwem narodowym lub obronnością, a także w odniesieniu do ochrony szczególnie chronionych danych handlowych oraz ochrony praw własności intelektualnej, w tym z zobowiązaniami umownymi dotyczącymi poufności zgodnie z tym prawem.
W przypadku braku umów międzynarodowych regulujących takie kwestie przekazywanie danych nieosobowych lub dostęp do nich powinny być dozwolone jedynie w przypadku, gdy w szczególności zweryfikowano, że system prawny państwa trzeciego wymaga, aby powody i proporcjonalność orzeczenia, wyroku lub decyzji zostały określone, aby orzeczenie, wyrok lub decyzja miały szczególny charakter oraz aby uzasadniony sprzeciw adresata podlegał kontroli właściwego sądu lub trybunału państwa trzeciego, które są uprawnione do należytego uwzględnienia odpowiednich interesów prawnych dostawcy takich danych. Ponadto podmioty sektora publicznego, osoby fizyczne lub prawne, którym przyznano prawo do ponownego wykorzystywania danych, dostawcy usług pośrednictwa danych oraz uznane organizacje altruizmu danych powinny zapewnić, w przypadku podpisywania przez nie umów z innymi podmiotami prywatnymi, aby dostęp do danych nieosobowych przechowywanych na terenie Unii uzyskiwany w państwach trzecich lub przekazywanie tych danych do państw trzecich miały miejsce wyłącznie zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym danego państwa członkowskiego. 27
(23) Aby budować większe zaufanie do unijnej gospodarki danych, konieczne jest wdrożenie zabezpieczeń zapewniających obywatelom Unii, sektorowi publicznemu i przedsiębiorstwom kontrolę nad ich danymi strategicznymi i szczególnie chronionymi oraz przestrzeganie prawa Unii, jej wartości i norm dotyczących między innymi bezpieczeństwa, ochrony danych i ochrony konsumentów. Aby zapobiec niezgodnemu z prawem dostępowi do danych nieosobowych, podmioty sektora publicznego, osoby fizyczne lub prawne, którym przyznano prawo do ponownego wykorzystywania danych, dostawcy usług pośrednictwa danych i uznane organizacje altruizmu danych powinny wprowadzić wszelkie rozsądne środki w celu zapobieżenia dostępowi do systemów, w których przechowywane są dane nieosobowe, w tym środki takie jak szyfrowanie danych lub polityka korporacyjna. W tym celu należy zapewnić, by podmioty sektora publicznego, osoby fizyczne lub prawne, którym przyznano prawo do ponownego wykorzystywania danych, dostawcy usług pośrednictwa danych i organizacje altruizmu danych stosowały wszystkie odpowiednie normy techniczne, kodeksy postępowania i systemy certyfikacji na poziomie Unii.
(24) Aby budować zaufanie do mechanizmów ponownego wykorzystywania, konieczne może być obwarowanie niektórych rodzajów danych nieosobowych, które mogą być uznane za szczególnie chronione w najwyższym stopniu w przyszłych szczególnych aktach ustawodawczych Unii, bardziej rygorystycznymi warunkami w zakresie przekazywania ich do państw trzecich, zgodnie ze zobowiązaniami międzynarodowymi, jeżeli takie przekazywanie mogłoby zagrozić celom polityki publicznej Unii. Na przykład w obszarze zdrowia niektóre zbiory danych będące w posiadaniu podmiotów publicznego systemu opieki zdrowotnej, takich jak szpitale publiczne, można uznać za szczególnie chronione w najwyższym stopniu dane dotyczące zdrowia. Inne istotne sektory obejmują transport, energię, środowisko i finanse. Aby zapewnić zharmonizowane praktyki w całej Unii, takie rodzaje szczególnie chronionych w najwyższym stopniu publicznych danych nieosobowych powinny być określone w prawie Unii, na przykład w kontekście europejskiej przestrzeni danych dotyczących zdrowia lub w innych przepisach prawa sektorowego. Warunki te związane z przekazywaniem takich danych do państw trzecich powinny być określone w aktach delegowanych. Warunki powinny być proporcjonalne, niedyskryminujące i niezbędne do ochrony określonych uzasadnionych celów polityki publicznej Unii, takich jak: ochrona zdrowia publicznego, bezpieczeństwo, środowisko, moralność publiczna, ochrona konsumentów, prywatność i ochrona danych osobowych. Warunki powinny odpowiadać zidentyfikowanemu ryzyku związanemu z faktem, że dane takie są szczególnie chronione, w tym ryzyku deanonimizacji osób fizycznych. Warunki takie mogą obejmować zasady mające zastosowanie do przekazywania lub uzgodnień technicznych, takie jak wymóg korzystania z bezpiecznego środowiska przetwarzania, ograniczenia dotyczące ponownego wykorzystywania danych w państwach trzecich lub kategorii osób, które są uprawnione do przekazywania takich danych do państw trzecich lub do uzyskania dostępu do danych w państwie trzecim. W wyjątkowych przypadkach warunki takie mogą również obejmować ograniczenia dotyczące przekazywania danych do państw trzecich ze względu na ochronę interesu publicznego.
(25) Podmioty sektora publicznego powinny mieć możliwość pobierania opłat za ponowne wykorzystywanie danych, ale powinny również móc zezwolić na ponowne wykorzystywanie danych za obniżoną opłatą lub nieodpłatnie, zgodnie z zasadami pomocy państwa, na przykład w przypadku niektórych kategorii ponownego wykorzystywania, takich jak ponowne wykorzystywanie na zasadach niekomercyjnych do celów badań naukowych, lub ponownego wykorzystywania przez MŚP, przedsiębiorstwa typu startup, społeczeństwo obywatelskie i placówki edukacyjne, tak aby stwarzać zachęty do takiego ponownego wykorzystywania w celu stymulowania badań naukowych i innowacji oraz wspierania przedsiębiorstw, które są ważnym źródłem innowacji i zazwyczaj mają większe trudności z samodzielnym gromadzeniem odpowiednich danych. W tym szczególnym kontekście cele badań naukowych należy rozumieć jako obejmujące wszelkiego rodzaju cele związane z badaniami, niezależnie od struktury organizacyjnej lub finansowej danej instytucji badawczej, z wyłączeniem badań prowadzonych przez przedsiębiorstwo w celu rozwijania, ulepszania lub optymalizacji produktów lub usług. Takie opłaty powinny być przejrzyste, niedyskryminujące i ograniczone do niezbędnych poniesionych kosztów i nie powinny one ograniczać konkurencji. Należy upublicznić wykaz kategorii ponownych użytkowników, którym udostępnia się dane do ponownego wykorzystywania za obniżoną opłatą lub nieodpłatnie, a także kryteria zastosowane do sporządzenia takiego wykazu.
(26) Aby stwarzać zachęty do ponownego wykorzystywania szczególnych kategorii danych będących w posiadaniu podmiotów sektora publicznego, państwa członkowskie powinny ustanowić pojedynczy punkt informacyjny, który będzie punktem kontaktowym dla ponownych użytkowników, którzy chcą ponownie wykorzystywać te dane. Punkt taki powinien mieć kompetencje międzysektorowe i w razie potrzeby powinien uzupełniać uzgodnienia na poziomie sektorowym. Pojedynczy punkt informacyjny powinien móc przekazywać zapytania lub wnioski o ponowne wykorzystywanie za pomocą zautomatyzowanych środków. W procesie przekazywania zapewnić należy wystarczający nadzór ze strony człowieka. Do tego celu można wykorzystać istniejące rozwiązania praktyczne, takie jak portale otwartych danych. Pojedynczy punkt informacyjny powinien dysponować wykazem zasobów zawierającym przegląd wszystkich dostępnych zasobów danych, w tym w stosownych przypadkach zasobów danych dostępnych w sektorowych, regionalnych lub lokalnych punktach informacyjnych, wraz z odpowiednim opisem tych dostępnych danych. Ponadto państwa członkowskie powinny wyznaczyć właściwe podmioty, ustanowić je lub ułatwić ich ustanowienie, aby wspierać działalność podmiotów sektora publicznego zezwalających na ponowne wykorzystywanie niektórych kategorii chronionych danych. Do zadań tych właściwych podmiotów może należeć udzielanie dostępu do danych, w przypadku gdy jest to przewidziane w sektorowym prawie Unii lub w sektorowym prawie krajowym. Te właściwe podmioty powinny udzielać pomocy podmiotom sektora publicznego za pomocą najnowocześniejszych technik, w tym w zakresie najlepszego sposobu strukturyzowania i przechowywania danych, tak aby były łatwo dostępne, w szczególności poprzez interfejsy programowania aplikacji, a także interoperacyjne, możliwe do przekazywania i wyszukiwania, z uwzględnieniem najlepszych praktyk w zakresie przetwarzania danych, a także istniejących norm regulacyjnych i technicznych oraz w zakresie bezpiecznych środowisk przetwarzania danych, które umożliwiają analizę danych w sposób chroniący prywatność informacji.
Właściwe podmioty powinny działać zgodnie z instrukcjami otrzymanymi od danego podmiotu sektora publicznego. Taka struktura udzielania pomocy może być pomocna osobom, których dane dotyczą, i posiadaczom danych w zarządzaniu zgodą lub pozwoleniem na ponowne wykorzystanie, w tym zgodą i pozwoleniem na niektóre obszary badań naukowych, o ile badania te są zgodne z uznanymi normami etycznymi w zakresie badań naukowych. Właściwe podmioty nie powinny pełnić funkcji nadzorczej, która jest zarezerwowana dla organów nadzorczych wyznaczonych na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/679. Bez uszczerbku dla uprawnień nadzorczych organów ochrony danych podmiot sektora publicznego odpowiadający za rejestr zawierający dane ponosi odpowiedzialność za przetwarzanie tych danych; podmiot ten w odniesieniu do danych osobowych pozostaje administratorem danych zgodnie z definicją w rozporządzeniu (UE) 2016/679. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość posiadania jednego właściwego podmiotu lub kilku takich właściwych podmiotów, które mogą działać w różnych sektorach. Służby wewnętrzne podmiotów sektora publicznego mogą również działać w charakterze właściwych podmiotów. Właściwy podmiot może być podmiotem sektora publicznego udzielającym pomocy, w stosownych przypadkach, innym podmiotom sektora publicznego w zezwalaniu na ponowne wykorzystywanie danych lub podmiotem sektora publicznego, który sam zezwala na ponowne wykorzystywanie. Udzielanie pomocy innym podmiotom sektora publicznego powinno wiązać się z informowaniem ich, na ich wniosek, o najlepszych praktykach dotyczących sposobu spełnienia wymogów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu, na przykład w zakresie środków technicznych udostępniających bezpieczne środowisko przetwarzania lub środków technicznych zapewniających prywatność i poufność w przypadku udzielania dostępu do celów ponownego wykorzystywania danych objętych zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia.
(27) Oczekuje się, że usługi pośrednictwa danych odgrywać będą kluczową rolę w gospodarce danych, w szczególności we wspieraniu i promowaniu praktyk dobrowolnego dzielenia się danymi między przedsiębiorstwami lub w ułatwianiu dzielenia się danymi w związku z obowiązkami ustanowionymi w prawie Unii lub prawie krajowym. Mogą one stać się narzędziem ułatwiającym wymianę znacznych ilości istotnych danych. Dostawcy usług pośrednictwa danych, którymi mogą być podmioty sektora publicznego, oferujący usługi, które łączą poszczególne podmioty, mogą przyczynić się do skutecznej konsolidacji danych, jak również do ułatwienia dwustronnego dzielenia się danymi. Wyspecjalizowane usługi pośrednictwa danych, które są niezależne od osób, których dane dotyczą, posiadaczy danych oraz użytkowników danych, mogą ułatwiać powstawanie nowych ekosystemów opartych o dane, niezależnych od podmiotów o znaczącej pozycji rynkowej, umożliwiając jednocześnie niedyskryminacyjny dostęp do gospodarki danych przedsiębiorstwom o dowolnej wielkości, w szczególności MŚP i przedsiębiorstwom typu startup o ograniczonych środkach finansowych, prawnych lub administracyjnych. Będzie to miało szczególne znaczenie w kontekście ustanawiania wspólnych europejskich przestrzeni danych, oznaczających interoperacyjne ramy wspólnych norm i praktyk, specyficzne dla danego celu lub sektora bądź międzysektorowe, służące dzieleniu się danymi lub ich wspólnemu przetwarzaniu na potrzeby między innymi opracowywania nowych produktów i usług, badań naukowych lub inicjatyw społeczeństwa obywatelskiego. Usługi pośrednictwa danych mogą obejmować między innymi dwustronne lub wielostronne dzielenie się danymi lub tworzenie platform lub baz danych umożliwiających dzielenie się danymi lub ich wspólne wykorzystywanie, jak również tworzenie specjalnej infrastruktury do stworzenia powiązań między osobami, których dane dotyczą, i posiadaczami danych a użytkownikami danych.
(28) Niniejsze rozporządzenie powinno obejmować usługi, która mają na celu ustanowienie stosunków handlowych do celów dzielenia się danymi między - z jednej strony - nieokreśloną liczbą osób, których dane dotyczą, i posiadaczy danych, oraz - z drugiej strony - użytkownikami danych, za pomocą środków technicznych, prawnych lub innych, w tym w celu wykonywania praw osób, których dane dotyczą, w odniesieniu do danych osobowych. W przypadku gdy przedsiębiorstwa lub inne podmioty oferują liczne usługi związane z danymi, niniejszym rozporządzeniem powinny być objęte jedynie te działania, które bezpośrednio dotyczą świadczenia usług pośrednictwa danych. Świadczenie usług przechowywania w chmurze, usług analitycznych, dostarczanie oprogramowania na potrzeby dzielenia się danymi, przeglądarek internetowych, wtyczek do przeglądarek lub świadczenie usług poczty elektronicznej nie powinno być uznawane za usługę pośrednictwa danych w rozumieniu niniejszego rozporządzenia, pod warunkiem że usługi takie dostarczają jedynie narzędzi technicznych osobom, których dane dotyczą, lub posiadaczom danych, służących do dzielenia się z innymi danymi i o ile celem dostarczania takich narzędzi nie jest nawiązywanie stosunków handlowych między posiadaczami danych a użytkownikami danych, ani umożliwienie dostawcy usług pośrednictwa danych uzyskiwania informacji na temat nawiązywania stosunków handlowych do celów dzielenia się danymi. Do usług pośrednictwa danych zalicza się między innymi rynki danych, na których przedsiębiorstwa mogą udostępniać innym dane, usługi koordynatorów otwartych dla wszystkich zainteresowanych stron ekosystemów dzielenia się danymi, na przykład w kontekście wspólnych europejskich przestrzeni danych, a także pule danych utworzone wspólnie przez grupę osób prawnych lub fizycznych z zamiarem udzielania licencji na korzystanie z takich puli danych wszystkim zainteresowanym stronom, przy założeniu, że wszyscy uczestnicy wnoszący wkład do puli danych otrzymują wynagrodzenie za swój wkład.
Na tej zasadzie nie należą do nich usługi, w ramach których dane są pozyskiwane od posiadaczy danych i agregowane, wzbogacane lub przekształcane w celu istotnego dodania im wartości, a następnie użytkownikom danych udzielana jest licencja na wykorzystywanie uzyskanych w ten sposób danych bez nawiązania stosunku handlowego między posiadaczami danych a użytkownikami danych. Nie należą do nich również usługi, z których korzysta wyłącznie jeden posiadacz danych w celu umożliwienia wykorzystywania danych będących w jego posiadaniu, lub usługi, z których korzysta wiele osób prawnych w zamkniętej grupie, w tym w ramach stosunków z dostawcami lub klientami lub współpracy nawiązanej na podstawie umowy, w szczególności usługi, których głównym celem jest zapewnienie funkcjonalności przedmiotów i urządzeń podłączonych do internetu rzeczy.
(29) Usługi skoncentrowane na pośrednictwie treści chronionych prawem autorskim, takie jak dostawcy usług udostępniania treści online zgodnie z definicją w art. 2 pkt 6 dyrektywy (UE) 2019/790, nie powinny być objęte niniejszym rozporządzeniem. Dostawcy informacji skonsolidowanych zgodnie z definicją w art. 2 ust. 1 pkt 35 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 28 oraz dostawcy świadczący usługę dostępu do informacji o rachunku zgodnie z definicją w art. 4 pkt 19 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 29 nie powinni być uznawani za dostawców usług pośrednictwa danych do celów niniejszego rozporządzenia. Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania do usług oferowanych przez podmioty sektora publicznego w celu ułatwienia ponownego wykorzystywania chronionych danych będących w posiadaniu podmiotów sektora publicznego zgodnie z niniejszym rozporządzeniem albo wykorzystywania wszelkich innych danych, o ile usługi te nie mają na celu ustanowienia stosunków handlowych. Organizacje altruizmu danych regulowane niniejszym rozporządzeniem nie powinny być uznawane za pomioty oferujące usługi pośrednictwa danych, pod warunkiem że usługi te nie ustanawiają stosunków handlowych pomiędzy potencjalnymi użytkownikami danych, z jednej strony, a osobami, których dane dotyczą, i posiadaczami danych, którzy udostępniają dane z pobudek altruistycznych, z drugiej strony. Inne usługi, których celem nie jest ustanowienie stosunków handlowych, takie jak repozytoria służące umożliwieniu ponownego wykorzystywania danych pochodzących z badań naukowych zgodnie z zasadami otwartego dostępu nie powinny być uznawane za usługi pośrednictwa danych w rozumieniu niniejszego rozporządzenia.
(30) Szczególna kategoria usług pośrednictwa danych obejmuje dostawców oferujących swoje usługi osobom, których dane dotyczą. Tacy dostawcy usług pośrednictwa danych dążą do zwiększenia sprawczości osób, których dane dotyczą, a w szczególności kontroli osób fizycznych nad dotyczącymi ich danymi. Tacy dostawcy pomagają osobom fizycznym w wykonywaniu ich praw wynikających z rozporządzenia (UE) 2016/679, w szczególności prawa do wyrażania i wycofywania zgody na przetwarzanie danych, prawa dostępu do własnych danych, prawa do sprostowania nieprawidłowych danych osobowych, prawa do usunięcia danych lub prawa do bycia zapomnianym, prawa do ograniczenia przetwarzania i prawa do przenoszenia danych, które umożliwia osobom, których dane dotyczą, przeniesienie ich danych osobowych od jednego administratora danych do drugiego. W tym kontekście ważne jest, aby model biznesowy takich dostawców zapewniał brak niewłaściwych zachęt dla osób fizycznych do korzystania z takich usług w celu udostępniania do przetwarzania większej ilości dotyczących ich danych, niż leży to w ich interesie. Może to obejmować doradzanie osobom fizycznym w zakresie możliwego wykorzystywania ich danych oraz przeprowadzanie kontroli należytej staranności w odniesieniu do użytkowników danych przed umożliwieniem im skontaktowania się z osobami, których dane dotyczą, co ma na celu unikanie oszukańczych praktyk. W określonych sytuacjach, w celu maksymalnego zwiększenia ochrony danych osobowych i prywatności, pożądane może być zestawianie rzeczywistych danych w przestrzeni danych osobowych, tak aby przetwarzanie mogło odbywać się w tej przestrzeni bez przesyłania danych osobowych osobom trzecim. Takie przestrzenie danych osobowych mogą zawierać statyczne dane osobowe, takie jak imię i nazwisko, adres lub data urodzenia oraz dane dynamiczne generowane przez daną osobę fizyczną, na przykład w ramach korzystania z usługi internetowej lub z przedmiotu połączonego z internetem rzeczy. Przestrzenie te mogą być również wykorzystywane do przechowywania zweryfikowanych informacji dotyczących tożsamości, takich jak numer paszportu lub informacje dotyczące zabezpieczenia społecznego, jak również danych uwierzytelniających, takich jak prawo jazdy, dyplomy lub informacje o rachunkach bankowych.
(31) Spółdzielnie danych dążą do osiągnięcia szeregu celów, w szczególności do wzmocnienia pozycji osób fizycznych przy dokonywaniu świadomych wyborów przed wyrażeniem zgody na wykorzystywanie danych, wywierając wpływ na zasady i warunki organizacji użytkowników danych związane z wykorzystywaniem danych w sposób dający lepsze możliwości wyboru poszczególnym członkom grupy lub potencjalnie godząc sprzeczne stanowiska poszczególnych członków grupy dotyczące sposobu wykorzystywania danych, w przypadku gdy dane takie odnoszą się do kilku należących do tej grupy osób, których dane dotyczą. W tym kontekście ważne jest uznanie, że prawa wynikające z rozporządzenia (UE) 2016/679 są prawami osobistymi osób, których dane dotyczą, i że osoby te nie mogą zrzec się takich praw. Spółdzielnie danych mogą również zapewniać przydatne środki przedsiębiorstwom jednoosobowym oraz MŚP, których wiedza na temat dzielenia się danymi jest często porównywalna z wiedzą osób fizycznych.
(32) W celu zwiększenia zaufania do takich usług pośrednictwa danych, w szczególności w odniesieniu do wykorzystywania danych i spełniania warunków nałożonych przez osoby, których dane dotyczą, oraz posiadaczy danych, konieczne jest utworzenie ram regulacyjnych na poziomie Unii, które ustanowią wysoce zharmonizowane wymogi związane z godnym zaufania świadczeniem takich usług pośrednictwa danych i które wdrożone zostaną przez właściwe organy. Ramy takie przyczynią się do zapewnienia, aby osoby, których dane dotyczą, i posiadacze danych, a także użytkownicy danych mieli lepszą kontrolę nad dostępem do ich danych i wykorzystywaniem ich, zgodnie z prawem Unii. Komisja może również zachęcać do opracowywania kodeksów postępowania na poziomie Unii, przy zaangażowaniu odpowiednich interesariuszy, w szczególności w zakresie interoperacyjności, oraz ułatwiać opracowywanie takich kodeksów postępowania. Zarówno w sytuacjach, w których dzielenie się danymi ma miejsce między przedsiębiorstwami, jak i w sytuacjach, w których ma to miejsce między przedsiębiorstwami a konsumentami, dostawcy usług pośrednictwa danych powinni oferować nowatorski, "europejski" sposób zarządzania danymi, zapewniając w gospodarce danych rozdział pomiędzy dostarczaniem danych, pośrednictwem w ich zakresie i ich wykorzystywaniem. Dostawcy usług pośrednictwa danych mogą również udostępniać specjalną infrastrukturę techniczną do stworzenia powiązań między osobami, których dane dotyczą, i posiadaczami danych a użytkownikami danych. W tym kontekście szczególnie istotne jest zaprojektowanie infrastruktury w taki sposób, aby przeszkody techniczne ani inne nie utrudniały uczestnictwa MŚP i przedsiębiorstw typu startup w gospodarce danych.
Dostawcy usług pośrednictwa danych powinni móc oferować posiadaczom danych lub osobom, których dane dotyczą, dodatkowe specjalne narzędzia i usługi ułatwiające wymianę danych, takie jak tymczasowe przechowywanie, kuratorstwo, konwersja, anonimizacja i pseudonimizacja. Z tych narzędzi i usług powinno korzystać się wyłącznie na wyraźny wniosek lub za zgodą posiadacza danych lub osoby, której dane dotyczą, a narzędzia osób trzecich oferowane w tym kontekście nie powinny wykorzystywać danych do innych celów. Jednocześnie należy umożliwić dostawcom usług pośrednictwa danych dostosowywanie danych podlegających wymianie w celu poprawy użyteczności danych dla użytkownika danych, w przypadku gdy użytkownik danych sobie tego życzy, lub w celu poprawy interoperacyjności poprzez na przykład konwertowanie danych na konkretne formaty.
(33) Ważne jest stworzenie konkurencyjnego środowiska na potrzeby dzielenia się danymi. Kluczowym elementem służącym zwiększeniu zaufania i lepszej kontroli ze strony posiadaczy danych, osób, których dane dotyczą, i użytkowników danych w odniesieniu do usług pośrednictwa danych jest neutralność dostawców takich usług względem danych wymienianych między posiadaczami danych lub osobami, których dane dotyczą, a użytkownikami danych. Dlatego koniecznie jest, aby dostawcy usług pośrednictwa danych działali jedynie jako pośrednicy w transakcjach i nie wykorzystywali wymienianych danych do żadnych innych celów. Warunki handlowe świadczenia usług pośrednictwa danych, w tym ceny, nie powinny zależeć od tego, czy potencjalny posiadacz danych lub użytkownik danych korzysta z innych usług - w tym usług przechowywania danych, usług analitycznych, sztucznej inteligencji lub innych aplikacji opartych o dane - świadczonych przez tego samego dostawcę usług pośrednictwa danych lub powiązany podmiot ani od tego w jakim zakresie posiadacz danych lub użytkownik danych korzysta z takich innych usług. Będzie to również wymagało strukturalnego rozdziału usług pośrednictwa danych od innych świadczonych usług, tak aby uniknąć konfliktu interesów. Oznacza to, że usługi pośrednictwa danych powinny być świadczone za pośrednictwem osoby prawnej, która jest odrębna od pozostałej działalności danego dostawcy usług pośrednictwa danych. Jednakże dostawcy usług pośrednictwa danych powinni mieć możliwość wykorzystywania danych dostarczonych przez posiadacza danych w celu poprawy swoich usług pośrednictwa.
Dostawcy usług pośrednictwa danych powinni móc udostępniać posiadaczom danych, osobom, których dane dotyczą, lub użytkownikom danych własne narzędzia lub narzędzia osób trzecich ułatwiające wymianę danych, na przykład narzędzia do konwersji lub kuratorstwa danych, wyłącznie na wyraźny wniosek lub za zgodą osoby, której dane dotyczą, lub posiadacza danych. Oferowane w tym kontekście narzędzia osób trzecich nie powinny wykorzystywać danych do celów innych niż te związane z usługami pośrednictwa danych. Dostawcy usług pośrednictwa danych, którzy pośredniczą w wymianie danych między osobami fizycznymi jako osobami, których dane dotyczą, a osobami prawnymi jako użytkownikami danych, powinni ponadto mieć wobec osób fizycznych obowiązek powierniczy, co ma na celu zapewnienie, by działali w najlepszym interesie osób, których dane dotyczą. Kwestie odpowiedzialności za wszelkie szkody materialne i niematerialne oraz straty wynikające z jakiegokolwiek zachowania dostawców usług pośrednictwa danych mogą być ujęte w odpowiedniej umowie w oparciu o krajowe systemy odpowiedzialności.
(34) Dostawcy usług pośrednictwa danych powinni podejmować rozsądne środki w celu zapewnienia interoperacyjności w obrębie danego sektora i między różnymi sektorami, tak aby zapewnione zostało właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego. Takie rozsądne środki mogą obejmować przestrzeganie istniejących, powszechnie stosowanych norm w sektorze, w którym działają dostawcy usług pośrednictwa danych. Europejska Rada ds. Innowacji w zakresie Danych powinna w razie potrzeby ułatwiać tworzenie dodatkowych norm sektorowych. Dostawcy usług pośrednictwa danych powinni w odpowiednim terminie wdrażać środki na rzecz interoperacyjności między usługami pośrednictwa danych przyjęte przez Europejską Radę ds. Innowacji w zakresie Danych.
(35) Niniejsze rozporządzenie powinno pozostawać bez uszczerbku dla obowiązku przestrzegania przez dostawców usług pośrednictwa danych rozporządzenia (UE) 2016/679 oraz odpowiedzialności organów nadzorczych za zapewnienie przestrzegania tego rozporządzenia. W przypadku gdy dostawcy usług pośrednictwa danych przetwarzają dane osobowe, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć wpływu na ochronę danych osobowych. W przypadku gdy dostawcy usług pośrednictwa danych są administratorami danych lub podmiotami przetwarzającymi dane zgodnie z definicją w rozporządzeniu (UE) 2016/679, obowiązują ich przepisy tego rozporządzenia.
(36) Od dostawców usług pośrednictwa danych wymaga się wprowadzenia procedur i środków służących nakładaniu kar za nieuczciwe praktyki lub nadużycia w odniesieniu do podmiotów ubiegających się o dostęp za pośrednictwem ich usług pośrednictwa danych, w tym takich środków jak wykluczenie użytkowników danych, którzy nie przestrzegają warunków korzystania z usług lub naruszają obowiązujące prawo.
(37) Dostawcy usług pośrednictwa danych powinni również stosować środki mające na celu zapewnienie przestrzegania prawa konkurencji i wprowadzić odpowiednie do tego celu procedury. Dotyczy to w szczególności sytuacji, w których dzielenie się danymi umożliwia przedsiębiorstwom zdobycie wiedzy o strategiach rynkowych ich faktycznych lub potencjalnych konkurentów. Istotne dla konkurencji szczególnie chronione informacje zazwyczaj obejmują dane klientów, informacje o przyszłych cenach, o kosztach produkcji, ilościach, obrotach, sprzedaży lub wydajności.
(38) Należy ustanowić procedurę zgłaszania usług pośrednictwa danych, aby zapewnić zarządzanie danymi w Unii oparte na godnej zaufania wymianie danych. Korzyści płynące z godnego zaufania środowiska najlepiej osiągnąć poprzez nałożenie szeregu wymogów dotyczących świadczenia usług pośrednictwa danych, ale bez konieczności wydawania przez organ właściwy do spraw usług pośrednictwa danych konkretnej decyzji lub konkretnego aktu administracyjnego na potrzeby świadczenia takich usług. Procedura zgłaszania nie powinna stwarzać nadmiernych utrudnień dla MŚP, przedsiębiorstw typu startup i organizacji społeczeństwa obywatelskiego i powinna być zgodna z zasadą niedyskryminacji.
(39) Aby wesprzeć skuteczne transgraniczne świadczenie usług, należy wymagać od dostawcy usług pośrednictwa danych przesłania zgłoszenia wyłącznie do organu właściwego do spraw usług pośrednictwa danych w państwie członkowskim, w którym znajduje się jego główna jednostka organizacyjna lub w którym znajduje się jego przedstawiciel prawny. Takie zgłoszenie nie powinno mieć szerszego zakresu niż zwykłe oświadczenie o zamiarze świadczenia takich usług i powinno zawierać wyłącznie informacje określone w niniejszym rozporządzeniu. Po dokonaniu odpowiedniego zgłoszenia dostawca usług pośrednictwa danych powinien móc rozpocząć działalność w dowolnym państwie członkowskim, bez dodatkowych obowiązków w zakresie zgłaszania.
(40) Procedura dotycząca zgłaszania ustanowiona w niniejszym rozporządzeniu powinna pozostawać bez uszczerbku dla szczególnych dodatkowych przepisów dotyczących świadczenia usług pośrednictwa danych, które mają zastosowanie na podstawie prawa sektorowego.
(41) Główną jednostką organizacyjną dostawcy usług pośrednictwa danych w Unii powinno być miejsce, w którym znajduje się jego centralna administracja w Unii. Główną jednostkę organizacyjną dostawcy usług pośrednictwa danych w Unii należy określać na podstawie obiektywnych kryteriów i powinna ona wiązać się ze skutecznym i faktycznym wykonywaniem zadań w zakresie zarządzania. Działalność dostawcy usług pośrednictwa danych powinna być zgodna z prawem krajowym państwa członkowskiego, w którym ma główną jednostkę organizacyjną.
(42) Aby zapewnić przestrzeganie przez dostawców usług pośrednictwa danych niniejszego rozporządzenia, ich główna jednostka organizacyjna powinna znajdować się w Unii. Jeżeli dostawca usług pośrednictwa danych niemający jednostki organizacyjnej w Unii oferuje usługi w Unii, powinien on wyznaczyć przedstawiciela prawnego. Wyznaczenie przedstawiciela prawnego jest w takich przypadkach konieczne ze względu na to, że tacy dostawcy usług pośrednictwa danych zajmują się danymi osobowymi, jak również danymi poufnymi ze względów handlowych, co wymaga dokładnego monitorowania przestrzegania przez dostawców usług pośrednictwa danych niniejszego rozporządzenia. Aby ustalić, czy dostawca usług pośrednictwa danych oferuje usługi w Unii, należy stwierdzić, czy jest oczywiste, że ten dostawca usług pośrednictwa danych zamierza oferować usługi osobom w co najmniej jednym państwie członkowskim. Sama dostępność w Unii strony internetowej lub adresu e-mail i innych danych kontaktowych dostawcy usług pośrednictwa danych lub posługiwanie się językiem powszechnie używanym w państwie trzecim, w którym dany dostawca pośrednictwa danych ma jednostkę organizacyjną, należy uznać za niewystarczające do stwierdzenia takiego zamiaru. Czynniki takie, jak posługiwanie się językiem lub walutą powszechnie stosowanymi w co najmniej jednym państwie członkowskim z możliwością zamówienia usług w tym języku lub wzmianka o użytkownikach znajdujących się w Unii, mogą jednak potwierdzać oczywistość zamiaru oferowania przez dostawcę usług pośrednictwa danych usług w Unii.
Wyznaczony przedstawiciel prawny powinien działać w imieniu dostawcy usług pośrednictwa danych, a organy właściwe do spraw usług pośrednictwa danych powinny móc zwracać się jednocześnie do wyznaczonego przedstawiciela prawnego i dostawcy usług pośrednictwa danych albo do takiego przedstawiciela zamiast do dostawcy usług pośrednictwa danych, w tym w przypadku naruszenia, w celu wszczęcia postępowania egzekucyjnego przeciwko dostawcy usług pośrednictwa danych niemającego jednostki organizacyjnej w Unii, który nie przestrzega niniejszego rozporządzenia. Dostawca usług pośrednictwa danych powinien wyznaczyć przedstawiciela prawnego za pomocą pisemnego upoważnienia do działania w jego imieniu w zakresie jego obowiązków wynikających z niniejszego rozporządzenia.
(43) Oprócz oznakowania "uznany w Unii dostawca usług pośrednictwa danych" należy stworzyć wspólne logo rozpoznawalne w całej Unii, aby pomóc osobom, których dane dotyczą, i posiadaczom danych w łatwym rozpoznawaniu uznanych w Unii dostawców usług pośrednictwa danych, a tym samym zwiększyć ich zaufanie do takich dostawców.
(44) Organy właściwe do spraw usług pośrednictwa danych wyznaczone do monitorowania spełniania przez dostawców usług pośrednictwa danych wymogów niniejszego rozporządzenia powinny być wybierane na podstawie ich zdolności i wiedzy fachowej w zakresie horyzontalnego lub sektorowego dzielenia się danymi. Powinny być one niezależne od dostawców usług pośrednictwa danych, jak również wykonywać swoje zadania w sposób przejrzysty i bezstronny. Państwa członkowskie powinny przekazać Komisji dane identyfikacyjne tych organów właściwych do spraw usług pośrednictwa danych. Uprawnienia i kompetencje organów właściwych do spraw usług pośrednictwa danych powinny pozostawać bez uszczerbku dla uprawnień organów ochrony danych. W szczególności w przypadku wszelkich kwestii wymagających oceny przestrzegania rozporządzenia (UE) 2016/679 organ właściwy do spraw usług pośrednictwa danych powinien zwrócić się, w stosownych przypadkach, o opinię lub decyzję do właściwego organu nadzorczego ustanowionego na podstawie tego rozporządzenia.
(45) Wykorzystywanie danych udostępnionych dobrowolnie przez osoby, których dane dotyczą, na podstawie ich świadomej zgody lub - w przypadku danych nieosobowych - udostępnionych przez posiadaczy danych, ma duży potencjał w zakresie celów leżących w interesie ogólnym. Cele takie obejmują opiekę zdrowotną, przeciwdziałanie zmianie klimatu, poprawę mobilności, ułatwianie opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyk urzędowych, poprawę świadczenia usług publicznych lub kształtowania polityki publicznej. Wspieranie badań naukowych należy również uznać za jeden z celów leżących w interesie ogólnym. Niniejsze rozporządzenie powinno mieć na celu przyczynienie się do powstania wystarczająco dużych pul danych udostępnianych na podstawie altruizmu danych w celu umożliwienia analizy danych i uczenia się maszyn, w tym w całej Unii. Aby osiągnąć ten cel, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wprowadzania rozwiązań organizacyjnych lub technicznych sprzyjających altruizmowi danych. Rozwiązania takie mogą obejmować dostępność łatwych do wykorzystania narzędzi dla osób, których dane dotyczą, i posiadaczy danych w celu wyrażenia zgody lub udzielenia pozwolenia na wykorzystywanie ich danych na zasadzie altruizmu danych, organizowanie kampanii uświadamiających lub ustrukturyzowany dialog między właściwymi organami na temat tego, jakie korzyści altruizm danych przynosi politykom publicznym, jak na przykład poprawa ruchu w transporcie, zdrowia publicznego oraz przeciwdziałanie zmianie klimatu. W tym celu państwa członkowskie powinny mieć możliwość określenia krajowych polityk w zakresie altruizmu danych. Osoby, których dane dotyczą, powinny mieć możliwość otrzymania zwrotu ograniczonego do wysokości kosztów poniesionych w związku z udostępnieniem ich danych do celów leżących w interesie ogólnym.
(46) Oczekuje się, że rejestrowanie uznanych organizacji altruizmu danych oraz posługiwanie się oznakowaniem "uznana w Unii organizacja altruizmu danych" doprowadzi do powstania repozytoriów danych. Rejestracja w jednym państwie członkowskim byłaby ważna w całej Unii; oczekuje się, że ułatwi ona transgraniczne wykorzystywanie danych w Unii oraz powstawanie pul danych obejmujących kilka państw członkowskich. Posiadacze danych mogliby udzielać pozwolenia na przetwarzanie ich danych nieosobowych do wielu różnych celów, których nie określono w momencie udzielania pozwolenia. Spełnienie przez takie uznane organizacje altruizmu danych szeregu wymogów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu powinno budzić zaufanie, że dane udostępniane z pobudek altruistycznych służą celom leżącym w interesie ogólnym. Zaufanie takie powinno wynikać w szczególności z posiadania jednostki organizacyjnej lub przedstawiciela prawnego w Unii, a także z wymogu, aby uznane organizacje altruizmu danych były organizacjami o charakterze niekomercyjnym, z wymogów dotyczących przejrzystości oraz z istnienia szczególnych zabezpieczeń służących ochronie praw i interesów osób, których dane dotyczą, oraz przedsiębiorstw.
Dalsze zabezpieczenia powinny obejmować umożliwienie przetwarzania odpowiednich danych w bezpiecznym środowisku przetwarzania prowadzonym przez uznane organizacje altruizmu danych, mechanizmy nadzoru, takie jak rady lub komisje ds. etyki, z udziałem przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego, mające zapewnić utrzymywanie przez administratora danych wysokich standardów etyki naukowej oraz ochrony praw podstawowych, skuteczne i jasno komunikowane środki techniczne umożliwiające wycofanie lub zmianę zgody w dowolnym momencie, w oparciu o obowiązki informacyjne podmiotów przetwarzających dane na podstawie rozporządzenia (UE) 2016/679, a także środki służące stałemu informowaniu osób, których dane dotyczą, o wykorzystywaniu udostępnionych przez nie danych. Rejestracja jako uznana organizacja altruizmu danych nie powinna być warunkiem wstępnym prowadzenia działalności w zakresie altruizmu danych. Komisja powinna przygotować, w ścisłej współpracy z organizacjami altruizmu danych i odpowiednimi interesariuszami, w drodze aktów delegowanych zbiór zasad. Przestrzeganie tego zbioru zasad powinno być warunkiem rejestracji jako uznana organizacja altruizmu danych.
(47) Należy stworzyć wspólne logo rozpoznawalne w całej Unii, aby pomóc osobom, których dane dotyczą, oraz posiadaczom danych w łatwym rozpoznawaniu uznanych organizacji altruizmu danych, a tym samym zwiększyć ich zaufanie do takich organizacji. Wspólnemu logo powinien towarzyszyć kod QR z linkiem do publicznego unijnego rejestru uznanych organizacji altruizmu danych.
(48) Niniejsze rozporządzenie powinno pozostać bez uszczerbku dla ustanawiania, organizacji i funkcjonowania podmiotów, które chcą uczestniczyć w altruizmie danych zgodnie z prawem krajowym i opierać się na wymogach prawa krajowego w celu prowadzenia zgodnie z prawem działalności w państwie członkowskim jako organizacja o charakterze niekomercyjnym.
(49) Niniejsze rozporządzenie powinno pozostawać bez uszczerbku dla ustanawiania, organizacji i funkcjonowania podmiotów innych niż podmioty sektora publicznego, które uczestniczą w dzieleniu się danymi i udostępnianiu treści na podstawie otwartych licencji, przyczyniając się w ten sposób do tworzenia dostępnych dla wszystkich wspólnych zasobów. Powinno to obejmować otwarte i oparte na współpracy platformy dzielenia się wiedzą, otwarte repozytoria naukowe i akademickie, platformy rozwoju otwartego oprogramowania oraz otwarte platformy agregacji treści.
(50) Uznane organizacje altruizmu danych powinny mieć możliwość gromadzenia odpowiednich danych bezpośrednio od osób fizycznych i prawnych lub przetwarzania danych zgromadzonych przez innych. Organizacje altruizmu danych mogą przetwarzać zgromadzone dane do celów, które same określają, lub, w stosownych przypadkach, mogą zezwalać na przetwarzanie danych do tych celów przez osoby trzecie. W przypadku gdy uznane organizacje altruizmu danych są administratorami danych lub podmiotami przetwarzającymi dane zgodnie z definicją w rozporządzeniu (UE) 2016/679, powinny one przestrzegać tego rozporządzenia. Zazwyczaj altruizm danych opiera się na zgodzie osób, których dane dotyczą, w rozumieniu art. 6 ust. 1 lit. a) i art. 9 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2016/679, która powinna być wyrażona zgodnie z wymogami dotyczącymi zgody zgodnej z prawem, określonymi w art. 7 i 8 tego rozporządzenia. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2016/679 cele badań naukowych można wspierać zgodą na niektóre obszary badań naukowych, w przypadku gdy badania te są zgodne z uznanymi normami etycznymi w zakresie badań naukowych, lub tylko na niektóre obszary badań lub elementy projektów badawczych. Art. 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/679 stanowi, że dalsze przetwarzanie do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych nie powinno być uznawane w myśl art. 89 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/679 za niezgodne z pierwotnymi celami. W przypadku danych nieosobowych ograniczenia wykorzystania powinny być wskazane w pozwoleniu udzielanym przez posiadacza danych.
(51) Organy właściwe do spraw rejestracji organizacji altruizmu danych wyznaczone do monitorowania spełniania przez uznane organizacje altruizmu danych wymogów niniejszego rozporządzenia powinny być wybierane na podstawie ich zdolności i wiedzy fachowej. Powinny być one niezależne od organizacji altruizmu danych, jak również wykonywać swoje zadania w sposób przejrzysty i bezstronny. Państwa członkowskie powinny przekazać Komisji dane identyfikacyjne tych organów właściwych do spraw rejestracji organizacji altruizmu danych. Uprawnienia i kompetencje organów właściwych do spraw rejestracji organizacji altruizmu danych powinny pozostawać bez uszczerbku dla uprawnień organów ochrony danych. W szczególności w sprawie wszelkich kwestii wymagających oceny przestrzegania rozporządzenia (UE) 2016/679 organ właściwy do spraw rejestracji organizacji altruizmu danych powinien zwrócić się, w stosownych przypadkach, o opinię lub decyzję do właściwego organu nadzorczego ustanowionego na podstawie tego rozporządzenia.
(52) W celu promowania zaufania i zapewnienia dodatkowej pewności prawa oraz przyjazności dla użytkownika w odniesieniu do procesu wyrażania i wycofywania zgody, w szczególności w kontekście wykorzystywania danych udostępnianych z pobudek altruistycznych do celów badań naukowych i celów statystycznych, należy opracować europejski formularz zgody na potrzeby altruizmu danych i stosować go w kontekście dzielenia się danymi z pobudek altruistycznych. Formularz taki powinien przyczynić się do zapewnienia osobom, których dane dotyczą, dodatkowej przejrzystości co do tego, że ich dane będą udostępniane i wykorzystywane zgodnie z wyrażoną przez nie zgodą, jak również w pełnej zgodności z przepisami o ochronie danych. Powinien on również ułatwiać wyrażanie i wycofywanie zgody oraz posłużyć do usprawnienia altruizmu danych stosowanego przez przedsiębiorstwa i zapewniać mechanizm umożliwiający takim przedsiębiorstwom wycofanie pozwolenia na wykorzystywanie danych. Aby uwzględnić specyfikę poszczególnych sektorów, w tym z punktu widzenia ochrony danych, w europejskim formularzu zgody na potrzeby altruizmu danych należy stosować podejście modułowe umożliwiające dostosowanie do potrzeb konkretnych sektorów i poszczególnych celów.
(53) W celu pomyślnego wdrożenia ram zarządzania danymi należy ustanowić Europejską Radę ds. Innowacji w zakresie Danych w postaci grupy ekspertów. Europejska Rada ds. Innowacji w zakresie Danych powinna składać się z przedstawicieli organów właściwych do spraw usług pośrednictwa danych i organów właściwych do spraw rejestracji organizacji altruizmu danych wszystkich państw członkowskich, Europejskiej Rady Ochrony Danych, Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA), Komisji, pełnomocnika UE ds. MŚP lub przedstawiciela wyznaczonego przez sieć pełnomocników ds. MŚP i z innych przedstawicieli odpowiednich podmiotów w poszczególnych sektorach, a także podmiotów dysponujących szczególną wiedzą fachową. Europejska Rada ds. Innowacji w zakresie Danych powinna składać się z kilku podgrup, w tym podgrupy ds. zaangażowania interesariuszy składającej się z odpowiednich przedstawicieli przemysłu, takich jak opieka zdrowotna, środowisko, rolnictwo, transport, energia, produkcja przemysłowa, media, sektor kultury i sektor kreatywny oraz statystyka, a także środowisk naukowych i akademickich, społeczeństwa obywatelskiego, organizacji normalizacyjnych, odpowiednich wspólnych europejskich przestrzeni danych oraz innych odpowiednich interesa- riuszy i osób trzecich, między innymi podmiotów posiadających szczególną wiedzę fachową, takich jak krajowe urzędy statystyczne.
(54) Europejska Rada ds. Innowacji w zakresie Danych powinna pomagać Komisji w koordynowaniu krajowych praktyk i polityk w kwestiach objętych niniejszym rozporządzeniem oraz we wspieraniu międzysektorowego wykorzystywania danych poprzez przestrzeganie zasad europejskich ram interoperacyjności oraz stosowanie europejskich i międzynarodowych norm i specyfikacji, w tym poprzez unijną wielostronną platformę ds. normalizacji ICT, słowniki podstawowe i moduły instrumentu "Łącząc Europę", a także powinna uwzględniać prace normalizacyjne prowadzone w konkretnych sektorach lub dziedzinach. Prace nad normalizacją techniczną mogą obejmować określenie priorytetów na potrzeby opracowania norm oraz ustanowienie i utrzymywanie zestawu norm technicznych i prawnych dotyczących przesyłania danych między dwoma środowiskami przetwarzania, co umożliwi organizację przestrzeni danych, w szczególności zaś wyjaśnienie i rozróżnienie, które normy i praktyki są międzysektorowe, a które sektorowe. Europejska Rada ds. Innowacji w zakresie Danych powinna współpracować z sektorowymi podmiotami, sieciami lub grupami ekspertów lub z innymi organizacjami międzysektorowymi zajmującymi się ponownym wykorzystywaniem danych. Odnośnie do altruizmu danych Europejska Rada ds. Innowacji w zakresie Danych, po konsultacji z Europejską Radą Ochrony Danych, powinna pomagać Komisji w opracowaniu formularza zgody na potrzeby altruizmu danych. Proponując wytyczne dotyczące wspólnych europejskich przestrzeni danych, Europejska Rada ds. Innowacji w zakresie Danych powinna wspierać rozwój prawidłowo funkcjonującej europejskiej gospodarki danych, której te przestrzenie danych służą za podstawę, o czym mowa w europejskiej strategii w zakresie danych.
(55) Państwa członkowskie powinny ustanowić przepisy dotyczące kar mających zastosowanie w przypadku naruszenia niniejszego rozporządzenia i powinny podjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapewnić ich wdrożenie. Ustanowione kary powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające. Duże rozbieżności między przepisami dotyczącymi kar mogą prowadzić do zakłócenia konkurencji na jednolitym rynku cyfrowym. Harmonizacja takich przepisów mogłaby być w tym względzie korzystna.
(56) W celu zapewnienia skutecznego egzekwowania niniejszego rozporządzenia i zapewnienia dostawcom usług pośrednictwa danych oraz podmiotom, które chcą zarejestrować się jako uznane organizacje altruizmu danych, możliwości dostępu do procedur zgłaszania i rejestracji oraz ich ukończenia - w całości przez internet i w kontekście transgranicznym, procedury te powinny być udostępnione za pośrednictwem jednolitego portalu cyfrowego ustanowionego na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1724 30 . Procedury te należy dodać do wykazu procedur zawartego w załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/1724.
(57) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2018/1724.
(58) W celu zapewnienia skuteczności niniejszego rozporządzenia należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 TFUE w celu uzupełnienia niniejszego rozporządzenia poprzez określenie warunków szczególnych mających zastosowanie do przekazywania do państw trzecich pewnych kategorii danych nieosobo- wych uznawanych za szczególnie chronione w najwyższym stopniu w szczególnych aktach ustawodawczych Unii i poprzez opracowanie zbioru zasad dla uznanych organizacji altruizmu danych, którego organizacje te mają przestrzegać, zawierającego wymogi informacyjne, techniczne i w zakresie bezpieczeństwa, a także plany działania w zakresie komunikacji i normy interoperacyjności. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 31 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(59) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze do: udzielania pomocy podmiotom sektora publicznego i ponownym użytkownikom w spełnianiu określonych w niniejszym rozporządzeniu warunków ponownego wykorzystywania danych poprzez określenie wzorów klauzul umownych na potrzeby przekazywania przez ponownych użytkowników danych nie- osobowych do państwa trzeciego; stwierdzenia, że stosowane przez dane państwo trzecie rozwiązania prawne, w zakresie nadzoru i egzekwowania przepisów są równoważne z ochroną zapewnianą na podstawie prawa Unii; opracowania projektu wspólnego logo dla dostawców usług pośrednictwa danych i wspólnego logo dla uznanych organizacji altruizmu danych; oraz ustanowienia i opracowania europejskiego formularza zgody na potrzeby altruizmu danych. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 32 .
(60) Niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć wpływu na stosowanie reguł konkurencji, w szczególności art. 101 i 102 TFUE. Środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu nie należy stosować do ograniczania konkurencji w sposób sprzeczny z TFUE. Dotyczy to w szczególności przepisów dotyczących wymiany istotnych dla konkurencji szczególnie chronionych informacji między rzeczywistymi lub potencjalnymi konkurentami za pośrednictwem usług pośrednictwa danych.
(61) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych i Europejską Radą Ochrony Danych, które wydały opinię w dniu 10 marca 2021 r.
(62) Niniejsze rozporządzenie ma za przewodnią zasadę poszanowanie praw podstawowych i zasad uznanych w szczególności w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, w tym prawa do prywatności, ochrony danych osobowych, wolności działalności gospodarczej, prawa własności oraz integracji osób z niepełnosprawnościami. W kontekście integracji osób z niepełnosprawnościami podmioty sektora publicznego oraz usługi objęte zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia powinny, w stosownych przypadkach, przestrzegać dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 33 i (UE) 2019/882 34 . Ponadto należy wziąć pod uwagę koncepcję "projektowania dla wszystkich" w kontekście technologii informacyjno-komunikacyjnych, polegającą na świadomych i systematycznych działaniach na rzecz proaktywnego stosowania zasad, metod i narzędzi promujących projektowanie uniwersalne w technologiach komputerowych, w tym w technologiach internetowych, co pozwala uniknąć konieczności adaptacji a posteriori lub specjalistycznego projektowania.
(63) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ponowne wykorzystywanie w Unii niektórych kategorii danych będących w posiadaniu podmiotów sektora publicznego, a także ustanowienie ram dotyczących zgłaszania i nadzoru w odniesieniu do świadczenia usług pośrednictwa danych, ram dotyczących dobrowolnej rejestracji podmiotów, które udostępniają dane z pobudek altruistycznych oraz ram dotyczących ustanowienia Europejskiej Rady ds. Innowacji w zakresie Danych, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na rozmiary i skutki działań możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: