Decyzja wykonawcza 2022/856 w sprawie przyjęcia złożonego przez Irlandię zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 i rozporządzenia Komisji (UE) nr 1303/2014 do wagonów środkowych IÉ-RU klasy 22000 ICDMU - B2

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2022/856
z dnia 30 maja 2022 r.
w sprawie przyjęcia złożonego przez Irlandię zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 i rozporządzenia Komisji (UE) nr 1303/2014 do wagonów środkowych IE-RU klasy 22000 ICDMU - B2

(notyfikowana jako dokument nr C(2022) 3365)

(Jedynie teksty w języku angielskim i irlandzkim są autentyczne)

(Dz.U.UE L z dnia 1 czerwca 2022 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 4 lutego 2022 r., zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, Irlandia przedłożyła Komisji wniosek o niestosowanie technicznej specyfikacji interoperacyjności (TSI) "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" (TSI LOC&PAS), określonej w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1302/2014 2 , oraz technicznej specyfikacji interopera- cyjności "Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych" (TSI SRT), określonej w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1303/2014 3 , w odniesieniu do szeregu wagonów środkowych klasy 22000 ICDMU - B2, przeznaczonych do eksploatacji przez przedsiębiorstwo larnród Eireann-Railway ("IE-RU"). Wniosek ten złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. e) dyrektywy (UE) 2016/797, który to przepis dotyczy sieci kolejowych oddzielonych lub odizolowanych przez morze od sieci kolejowej na pozostałym obszarze Unii lub oddzielonych od niej z uwagi na szczególne uwarunkowania geograficzne.

(2) Aby sprostać szybko rosnącemu zapotrzebowaniu pasażerów na usługi kolejowe obsługiwane przez obecne pociągi zespołowe, IE-RU planuje uzyskać dodatkową przepustowość poprzez rozbudowę kilku istniejących pociągów zespołowych o stałym składzie o jeden lub dwa pojazdy. W tym celu IE-RU zawarło z producentem Mitsui umowę ramową na dostawę dodatkowych wagonów środkowych (wagony środkowe B2), potrzebnych do rozbudowy istniejących pociągów zespołowych (składy stałe B1).

(3) Zgodnie z tą umową Mitsui ma dostarczyć do 2022 r. 41 wagonów środkowych B2, a do dnia 31 grudnia 2026 r. ewentualnie kolejnych 60 wagonów, czyli łącznie 101 wagonów. Wagony środkowe B2 mają być oparte na obecnej konstrukcji pojazdu B1, którą należy dostosować, uwzględniając zmiany techniczne niezbędne do: ułatwienia spełnienia wymogów dotyczących zdolności operacyjnej; wypełnienia obowiązków prawnych dotyczących emisji spalin i zapewnienia odpowiednich rozwiązań alternatywnych dla przestarzałych lub niedostępnych urządzeń i materiałów.

(4) Podczas 94. posiedzenia Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei przedstawiciele Irlandii poinformowali swoich odpowiedników o szczegółach przedłożonego Komisji wniosku o niestosowanie TSI.

(5) Przedmiotowe wagony środkowe B2 mają zostać włączone do istniejących pociągów zespołowych o stałym składzie niezgodnych z TSI. Zastosowanie wymogów TSI spowodowałoby problemy ze zgodnością między pojazdami zgodnymi z TSI a pojazdami niezgodnymi z TSI, co doprowadziłoby do nieproporcjonalnych trudności technicznych i skomplikowało produkcję.

(6) Zagrożona byłaby ponadto równowaga ekonomiczna projektu, ponieważ zastosowanie TSI do wagonów środkowych B2 spowodowałoby opóźnienia i dodatkowe koszty wprowadzenia tych wagonów do obrotu. Cały projekt pojazdu i jego parametry konstrukcyjne wymagałby ponownej oceny, w wyniku czego najprawdopodobniej konieczna byłaby znacząca modyfikacja i przeprojektowanie pojazdów w celu osiągnięcia zgodności z TSI, w odniesieniu do których złożono wniosek o ich niestosowanie.

(7) Niestosowanie TSI byłoby ograniczone do zakresu niezbędnego do bezpiecznej integracji i kompatybilności wagonów środkowych B2 z istniejącymi pociągami zespołowymi o stałym składzie. Proponowane alternatywne przepisy, z którymi pojazdy będą musiały być zgodne, spełniają odpowiednie zasadnicze wymagania i rekompensują każde niestosowanie TSI.

(8) Jako środek łagodzący Irlandia zaproponowała, aby konstrukcja tych wagonów była taka sama, jak istniejących pojazdów. Przedmiotowe wagony zaprojektowano zgodnie z odpowiednimi wymogami wynikającymi z norm Railway Group Standards, ustanowionymi przez British Rail Safety and Standards Board (RSSB), normami CEN-CENE- LEC i irlandzkimi normami krajowymi. Ich konstrukcja odbiega od wymogów określonych w tych normach i kodeksach tylko wtedy, gdy jest to konieczne do zapewnienia bezpiecznej integracji i kompatybilności pojazdów z siecią kolejową Irlandii w jej obecnym stanie.

(9) Wagony środkowe B2 i pociągi zespołowe o stałym składzie, do których zostaną włączone, mają być wykorzystywane na obszarze geograficznym obejmującym całą sieć kolejową Irlandii, w którym stosuje się inną szerokość toru 1 600 mm, bez możliwości efektywnego wykorzystania komercyjnego na innych obszarach jednolitego europejskiego obszaru kolejowego.

(10) Sieć irlandzka jest połączona z siecią Irlandii Północnej. W dniu 31 stycznia 2020 r. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej wystąpiło z Unii Europejskiej. W związku z tym Irlandia Północna stała się sąsiadującym z Unią Europejską państwem trzecim. W związku z tym Irlandia przestała dzielić granicę lądową z innym państwem członkowskim, a sieć kolejowa Irlandii została odizolowana od pozostałej części sieci kolejowej Unii Europejskiej.

(11) Wniosek złożony przez Irlandię daje wystarczające gwarancje, że alternatywne przepisy, które mają być stosowane, wspomniane w motywach 7 i 8, zapewnią bezpieczną eksploatację tych wagonów w irlandzkiej sieci kolejowej.

(12) W związku z tym Komisja uważa, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. e) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 zostały spełnione,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Komisja przyjmuje wniosek Irlandii o niestosowanie rozporządzenia (UE) nr 1302/2014 i rozporządzenia (UE) nr 1303/2014 w odniesieniu do 101 wagonów środkowych B2, które będą eksploatowane w irlandzkiej sieci.

Po wprowadzeniu nowych wagonów do eksploatacji w irlandzkiej sieci władze Irlandii poinformują Komisję o numerach identyfikacyjnych nowych wagonów i odpowiednich ostatecznych składach stałych z ich wykorzystaniem.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 maja 2022 r.
W imieniu Komisji
Adina VÄLEAN
Członek Komisji
1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1302/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu "Tabor - lokomotywy i tabor pasażerski" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 228).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1303/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie aspektu "Bezpieczeństwo w tunelach kolejowych" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 356 z 12.12.2014, s. 394).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.150.88

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2022/856 w sprawie przyjęcia złożonego przez Irlandię zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 wniosku o niestosowanie rozporządzenia Komisji (UE) nr 1302/2014 i rozporządzenia Komisji (UE) nr 1303/2014 do wagonów środkowych IÉ-RU klasy 22000 ICDMU - B2
Data aktu: 30/05/2022
Data ogłoszenia: 01/06/2022