a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 48f i 48g rozporządzenia (UE) 2016/1011 Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("ESMA") jest uprawniony do nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych pod pewnymi warunkami na administratorów wskaźników referencyjnych podlegających jego nadzorowi. W art. 48i ust. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1011 zobowiązano Komisję do określenia przepisów proceduralnych dotyczących wykonywania uprawnień do nakładania tych grzywien lub okresowych kar pieniężnych, w tym prawa do obrony, pobierania grzywien lub okresowych kar pieniężnych oraz terminów przedawnienia w zakresie nakładania i egzekwowania kar.
(2) Jeżeli ESMA stwierdzi, że istnieją wiarygodne przesłanki świadczące o możliwości istnienia okoliczności, które mogą stanowić naruszenie lub naruszenia wymogów przewidzianych w art. 42 rozporządzenia (UE) 2016/1011 w odniesieniu do administratorów wskaźników referencyjnych podlegających jego nadzorowi, ESMA wyznacza w swoich strukturach niezależnego urzędnika dochodzeniowego, który wyjaśnia tę sprawę. Urzędnik dochodzeniowy - po zakończeniu prowadzonych przez siebie prac - przekazuje ESMA pełne akta sprawy. Uzyskanie informacji o tych ustaleniach i umożliwienie udzielenia na nie odpowiedzi jest integralną częścią prawa do obrony. W związku z tym osoba objęta dochodzeniem powinna zostać poinformowana o ustaleniach urzędnika dochodzeniowego i powinna mieć możliwość ustosunkowania się do tych ustaleń w rozsądnym terminie. Osoby objęte dochodzeniem powinny mieć możliwość korzystania z pomocy wybranego przez nich pełnomocnika. Urzędnik dochodzeniowy powinien rozważyć, czy w wyniku uwag przekazanych przez osobę objętą dochodzeniem konieczna jest zmiana zawiadomienia o ustaleniach przed przekazaniem go ESMA.
(3) ESMA powinien ocenić kompletność akt sprawy przedłożonych przez urzędnika dochodzeniowego na podstawie wykazu dokumentów. W celu zapewnienia, by osoba objęta dochodzeniem była w stanie odpowiednio przygotować linię obrony, przed przyjęciem ostatecznej decyzji w sprawie grzywien lub środków nadzorczych ESMA powinien zapewnić jej możliwość przedstawienia dalszych uwag na piśmie.
(4) W celu zapewnienia, by osoba objęta dochodzeniem współpracowała w dochodzeniu, ESMA powinien mieć możliwość zastosowania określonych środków przymusu. W przypadku gdy ESMA podjął decyzję zobowiązującą daną osobę do zaprzestania naruszenia lub zażądał dostarczenia kompletnych informacji lub przedłożenia kompletnych dokumentów, danych lub wszelkich innych materiałów, lub podjął decyzję o przeprowadzeniu kontroli na miejscu, może nałożyć okresowe kary pieniężne, aby skłonić osobę objętą dochodzeniem do zastosowania się do podjętej decyzji. Przed nałożeniem okresowych kar pieniężnych ESMA powinien zapewnić danej osobie możliwość przedstawienia uwag na piśmie.
(5) Ponieważ urzędnik dochodzeniowy wykonuje swoje zadania niezależnie, ESMA nie powinien być związany przygotowanymi przez niego aktami. Aby jednak zapewnić, by osoba objęta dochodzeniem była w stanie odpowiednio przygotować swoją linię obrony, w przypadku gdy ESMA nie zgadza się z tymi ustaleniami, osoba ta powinna być o tym informowana i powinna mieć możliwość zgłoszenia uwag.
(6) Aby zapewnić, by osoba objęta dochodzeniem była w stanie odpowiednio przygotować swoją linię obrony, w przypadku gdy ESMA zgadza się z częścią lub całością ustaleń urzędnika dochodzeniowego, osoba ta powinna być o tym informowana i powinna mieć możliwość zgłoszenia uwag.
(7) Prawo do bycia wysłuchanym należy wyważyć z potrzebą podjęcia przez ESMA pilnych działań w określonych okolicznościach. W przypadku gdy uzasadnione jest podjęcie pilnych działań na podstawie art. 48e rozporządzenia (UE) 2016/1011, przysługujące osobie objętej dochodzeniem prawo do bycia wysłuchaną nie powinno stanowić przeszkody dla przedsięwzięcia przez ESMA pilnych środków. W takich przypadkach prawo do bycia wysłuchaną osoby objętej dochodzeniem należy zapewnić jak najszybciej po podjęciu decyzji. W ramach tej procedury należy jednak przyznać osobie objętej dochodzeniem prawo do bycia wysłuchaną przez urzędnika dochodzeniowego.
(8) Uprawnienie ESMA do nałożenia okresowej kary pieniężnej powinno być wykonywane z należytym poszanowaniem prawa do obrony i nie powinno być utrzymywane po upływie niezbędnego okresu. W przypadku gdy ESMA podejmie decyzję o nałożeniu okresowej kary pieniężnej, zainteresowana osoba powinna mieć możliwość bycia wysłuchaną, a kara pieniężna nie powinna być już należna od momentu, w którym dana osoba zastosuje się do nakazu ESMA, do którego odnosi się kara.
(9) Akta przygotowane przez ESMA i urzędnika dochodzeniowego zawierają informacje niezbędne zainteresowanej osobie do przygotowania się do postępowania sądowego lub administracyjnego. Po otrzymaniu zawiadomienia o ustaleniach przez osobę objętą dochodzeniem od urzędnika dochodzeniowego lub od ESMA, osobie tej powinno przysługiwać prawo dostępu do akt sprawy, z zastrzeżeniem uzasadnionego interesu innych osób w zakresie ochrony ich tajemnicy handlowej. Korzystanie z dokumentów wchodzących w skład akt sprawy, do których uzyskano dostęp, powinno być dozwolone wyłącznie w przypadku postępowań sądowych lub administracyjnych w związku z naruszeniami art. 42 rozporządzenia (UE) 2016/1011.
(10) Zarówno uprawnienie do nakładania grzywien i okresowych kar pieniężnych, jak i uprawnienie do egzekwowania grzywien i okresowych kar pieniężnych powinny być wykonywane w rozsądnym terminie, a zatem powinien ich dotyczyć termin przedawnienia. W celu zapewnienia spójności terminy przedawnienia w zakresie nakładania i egzekwowania grzywien lub okresowych kar pieniężnych powinny uwzględniać obowiązujące przepisy Unii mające zastosowanie do nakładania i egzekwowania kar wobec podmiotów nadzorowanych oraz doświadczenie ESMA w stosowaniu takich przepisów. Aby ESMA mógł zapewnić przechowywanie pobranych grzywien i okresowych kar pieniężnych, powinien zdeponować je na oprocentowanych rachunkach otwartych wyłącznie w celu nałożenia jednej grzywny lub pojedynczych okresowych kar pieniężnych mających na celu położenie kresu pojedynczemu naruszeniu. Zgodnie z zasadą ostrożności budżetowej ESMA powinien przekazać te kwoty Komisji dopiero po uprawomocnieniu się decyzji ze względu na wyczerpanie lub wygaśnięcie prawa do odwołania.
(11) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/168 2 wskaźniki referencyjne z państw trzecich mogą być stosowane w Unii bez konieczności ubiegania się przez odpowiednich administratorów o równoważność, uznanie lub zatwierdzenie w okresie przejściowym przedłużonym do 2023 r. W tym okresie przejściowym uznawanie w Unii stanowi system "opt-in" dla administratorów wskaźników referencyjnych mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwach trzecich, co wskazuje, że ich wskaźniki będą nadal dostępne do stosowania w Unii po zakończeniu okresu przejściowego. W rezultacie w takim okresie przepisy dotyczące grzywien powinny mieć zastosowanie wyłącznie do administratorów mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w państwach trzecich, którzy dobrowolnie wystąpili z wnioskiem o uznanie przed upływem okresu przejściowego wprowadzonego rozporządzeniem (UE) 2021/168, i w przypadku gdy odpowiedni właściwy organ krajowy lub ESMA przyznały uznanie.
(12) W celu zapewnienia sprawnego stosowania nowych uprawnień nadzorczych przyznanych ESMA niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: